Seuraa 

Hei!

Olen lähdössä kesäkuussa matkalle Ruotsiin lentokoneitse,

ja vauva lähdössä mukaan. Nyt tuli yhtäkkiä mieleen että

tarvitsisiko hän oman passin reissuun? Jokin muutos taisi

tulla tästä asiasta lakiinkin, mutten enää muista mikä.

Onko joku ollut lähiaikoina Ruotsissa vauvan kanssa

ja osaisi sanoa? Tallinnaan sen passin varmaan ainakin

tarvitsisi, eikö?

t. Sirita ja vauva pian 6 kk

Sivut

Kommentit (38)

Lainaus: " Lapsen pitää olla passia hakiessa mukana. Koska lapsella ei tietenkään ole henkilöllisyystodistusta vielä, niin sinun tarvitsee todistaa oma henkilöllisyytesi ja siihen kelpaa vain passi tai henkilökortti. Edes ajokortti ei kelpaa. " näin taisi väittää katsku..

Ainakin Helsingissä Kaartin poliisitalolla kelpasi ajokortti. Miksei kelpaisi, onhan sekin poliisin myöntämä. MATKUSTUSASIAKIRJANA ajokortti ei kelpaa,mutta normaalia henkilöllisyyttä todistettaessa kotisuomessa ihan taatusti ;) Sori, oli pakko korjata tuo......

nallukka06

Hyviä vastauksia, kiitos kovasti. Täytyy vain tästä lähteä

valokuvaamoon vauvan kanssa, ja sitten passitoimistoon.

Onhan se hyvä olla tuo oma passi vauvallakin, kun

varmaan tehdään muitakin matkoja tässä vuoden aikana.

Mukavaa kevättä kaikille,

t. Sirita

Sisältö jatkuu mainoksen alla

MaryJ:

Lainaus:

Kun olen lentänyt vauvan kanssa Suomen sisäisillä lennoilla niin silloin on tarkistettu myös vauvan passi. Onneksi on ollut aina mukana. Joten joka tapauksessa suosittelen hankkimaan vauvalle oman passin.

Onpa kummallista, että vaadittiin passi kotimaan lennolla. Minä olen lentänyt vauvan kanssa Oulusta Helsinkiin vauvan ollessa vajaa 5kk ja Helsingistä Ouluun vauvan ollessa 7 kk. Helsingissä pyydettiin lähtöselvityksessä vauvan kuvaton KELA-kortti nähtäväksi mutta Oulussa ei pyydetty minkäänlaista henkkaria. Äidin henkilöllisyystodistukseksi riitti ajokortti. Ja kyseessä Blue1:n lennot..

Ruotsin matkalle passia tarvitse, vauvalle riittää, että lennolla on kuvaton Kela kortti, kun vanhempi lentää mukana ja hänellä on henkilöllisyyden varmentamiseksi asiakirja. Näin ainakin meillä sekä menomatkalla Siljan laivalla Hki-Tukholma että paluumatkalla Blue 1:n lennolla Arlanda-Hki-Vantaa.

Hki-Oulu väliä mäkin oon vauvan kans lentänyt, mut Finnairilla. En sit tiiä riippuuko vähän virkailijastakin tuo henkkarijuttu vaikka sen ei pitäs riippua. Oulun kentällä on muutenkin kaikki virkailjat niin hapannaamoja että...mut se siitä...

Ollaan käyty lapsen kanssa ja ilman lasta Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Hollannissa ja Ranskassa, eikä noihin maihin lentäessä olla tarvittu minkäänlaisia papereita meille aikuisille, saatikka lapselle. Tai varmaan olisi oikeasti pitänyt olla varmuuden vuoksi, mutta ei ole ollut mukana ja lentolippu onkin ollut ainoa, mitä on kysytty. Ei ole tullut mieleenkään ottaa passia mukaan niihin maihin, joihin sitä ei tarvita. Ajokortit on luonnollisesti ollut aikuisilla matkassa.

Kuten edellä jo mainitsin, Bulgariaan ja Viroon tarvittiin passit kaikille.

Ei kai siitä kuitenkaan haittaakaan ole, jos haluaa itselleen ja lapselleen passin jokatapauksessa hankkia. Ompahan sitten varmuus, jos henkilöllisyyden joutuu todentamaan ja jos sillä itselleen mielenrauhan saa.

Ja kuten noilla poliisin sivuilla sanotaan, jos ei entistä passia tai henkilökorttia ole, kun uutta itselleen ja lapselleen hankkii, henkilöllisyys todistetaan tutkinnallisin keinoin, joten sen todentaminen on sitten heidän ongelmansa. Asiat kyllä järjestyvät ja sitä vartenhan nuo toimistot ovat.

alkoi naurattamaan kun mietin miten meidän 3-kuukautisen saa passikuvaan, joka täyttää nykystandardit... heh, älä nyt hymyile liikaa äläkä näytä liian vihaiselta...

onhan se tietysti hyvä, että vauvoillakin on oma passi, kun ovat meidän omia " kotiterroristeja" .

(varmuudeksi, tuo äsköinen oli siis vitsi, oli pakko jakaa jollekin, kun nauroin sille täällä kotona yksinäni ;)

T: E ja vaavi 3 kk

En ole käynyt Ruotsissa vauvan kanssa mut käytiin Teneriffalla ja sinne tarvitsi ainakin vauva oman passin/henkilökortin. Eli kaikkiin maihin mihin tarvitsee passin myös vauva tarvitsee oman passin. Enää ei voi laittaa vanhempien passiin. Olettaisin et tarvitset joko passin tai kuvallisen henkilökortin. Ainakin meillä täällä ovat suurinpiirtein saman hintaisia ja yhtä kauan voimassa.

Ainakin näin toteaa Finnair:

Hyväksytyt matkustusasiakirjat Finnairin lennoilla

Suomen ja Skandinavian kansalainen

Suomen ja Skandinavian sisäinen lento:

- passi, kuvallinen henkilökortti tai ajokortti (pahvinenkin käy)

- 12 -17-vuotiaat, jotka matkustavat vanhempiensa seurassa; kuvaton Kela-kortti

- 12-17-vuotiaat, jotka matkustavat yksin; kuvallinen henkilökortti

- alle 12-vuotiaat, jotka matkustavat yksin tai vanhempiensa seurassa; huoltajan henkilöllisyys tarkistetaan.

Mutta mutta.... Suosittelen kyllä lapselle omaa henkkaria joka tapauksessa, siitä kun ei koskaan ole haittaa jos sellainen on.

Eli henkkarin tarvii vauva ruotsin päästä lähdettäessä takaisin. Itse matkustin ruotsista suomeen vauvan ollessa 2kk ja selvittelin asiaa mm. arlandan passipoliiseilta ja kun kukaan ei oikeen osannut sanoa juuta eikä jaata, riippuu paljon kuulemma lentoyhtiöstä, niin helpommalla pääsee kun hankkii sen kuvallisen henkilökortin tai passin. Kyllä lentoasemat saattaa olla yllättävän tiukkojakin näissä asioissa.

nallukka06:

Lainaus:

..soitin äsken sitte Malmin poliisitalolle / HKI. Kuulema on ihan paikkakunnan poliiseista kiinni kelpaako ajokortti tuossa passin / henkilökortin haussa. Kun asiasta ei ole tarkkaa lakia olemassa, jokainen toimisto määrittää tuon jutun ite. Eli jos raisiolaiset tahtovat vanhemmalta passin, se on ihan raisiolaisten oma asia ja fine. Näin sanoi täti puhelimessa.

Ja tiedoksi niille jotka luulivat minun väittäneen AJOKORTTIA matkustusasiakirjaksi - ei, sitä en ole väittänyt :) Väitin, että passia / henkilökorttia hakeva vanhempi voi todistaa oman henkilöllisyytensä ajokortilla. Ajokorttihan kelpaa sitte kyllä pohjoismaissa...

päättää raporttinsa tähän, nallukka06

Tää on taas tätä et ajokortti kelpaa ja ei kelpaa...

Mites ihminen sit todistaa henkilöllisyytensä jos ei omista passia tai henkilökorttia ja on itselleen ja lapselleen sellaista hakemassa...

Et pakko niitten on sit kelpuuttaa ajokortti, jollei muuta vaihtoehtoa ole!

En nyt ymmärrä(ei mikään yllätys ;) ). Mutta siis ollaan lähdössä Espanjaan elokuussa. Tyttö, silloi 3v2kk on minun passissa. Pitääkö hänelle siis hankkia uusi oma passi vai kelpaako kun on minun passissa? Ja poikaako ei voi lisätä minun tai miehen passiin vaan on hankittava oma?

Taitaa olla aika uusi juttu tämä, että lapsella oltava oma passi. Viime elokuussa kävi vielä kun oli vanhemman passissa.

... ajattelin vain että kun Pohjoismaihin ei välttämättä aikuisetkaan tarvitse passia niin josko riittäisi jokin muu paperi. Mutta eihän sillä sitten oikein ole merkitystä jos kerran henkilökortti ja passi ovat lähes saman hintaiset.

Ei kai tässä auta muu kuin lähteä vauvan kanssa valokuvaan ja sitten anomaan passia...

t. Sirita

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/CE0576C3C0519482C22571CE004...

Tuolta poliisin sivuilta se tieto kaikkein helpoimmin löytyy.

Virallisia maasta toiseen matkustus asiakirjoja ovat passi ja uudenmallinen henkilökortti (rajoitettu voimassaoloaika). Henkilökortilla vain niihin maihin minkä kanssa on asiasta sopimus Suomella. Myöskin lapset tarvitsevat virallisen matkustusaisakirjan siinä missä aikusetkin. Suomessa ei matkustettaessa ei passia tarvita, edes lentokoneessa.

Katskulalle ei ollut tarkoitus mitenkään olla ilkiö tuon vastaukseni kanssa tuolla taannoin - olin ihan vilpittömästi siinä uskossa, että ajokortilla (jolla voi todistaa henkilöllisyytensä MISSÄ TAHANSA - pankissa, kaupassa,tien päällä poliisille jne - SUOMESSA niin johan olis halvatun kumma jos ei se asiakirjanmyöntäjälle eli poliisille itselleen sisätiloissa eli poliisilaitoksella kelpaa????

Kyl mää olen nys sit ihan kauhian hämmästyny! Iha o hämmästykses sormi kummastukses suus.. onk tää joku raisiolaine erikoisuus?

Ihan naurettava juttu sinänsä, mutta taidan ottaa tästä selvää ns " loppuun saakka" . Soitan huomenna pari puhelua ja raportoin tähän pinoon mikä oli tulos. Haluan oikeasti tietää, miksei tuo ajokortti käynyt Raisiossa ja Hgissä kävi....

syntyjään vakkasuomalainen nallukka

Isältä voi pyytää vapaamuotoisen kirjallisen todistuksen tai hakea poliislaitokselta kaavakkeen, jolla myöntyy passihakemukseen.

Kuvan kanssa oltiin tosi tarkkana, meillä ekat kuvat eivät kelvanneet. Poika taisi olla 5-6 viikkoinen kun passia hain ja olikin aika hikistä hommaa valokuvaamossa, että pienestä saatiin kunnollinen kuva, jossa ei saa näkyä äitiä ollenkaan.

Mukavaa matkaa!

Mulla riitti pelkkä ajokortti henkilöllisyystodituksena kun hain 2 viikon ikäiselle vauvalle passia marraskuussa. Mieheltäni olin saanut mukaani kirjallisen luvan siihen että vauvalle saa myöntää passin (mies oli ulkomailla silloin).

Kun olen lentänyt vauvan kanssa Suomen sisäisillä lennoilla niin silloin on tarkistettu myös vauvan passi. Onneksi on ollut aina mukana. Joten joka tapauksessa suosittelen hankkimaan vauvalle oman passin.

Minäkin haluan korostaa että valokuvien kanssa ollaan TODELLA tarkkoja nykyään. Meillä vaati kolme reissua valokuvaamoon ennen kuin saatiin vauvasta kuva jonka poliisilaitos kelpuutti passiin. (esim. toinen korva ei näkynyt kuvassa tai paita oli vähän leuan edessä...) Noin pienen kanssa oli hiukka hankala operaatio tuo pään pystyssä/suorassa pysyminen. Onneksi valokuvaajat ovat perillä noista uusista säännöistä. Teidän vauva on onneksi jo sen verran vanha että varmasti valokuvaus onnistuu ihan hienosti.

mammanalku77:

[quote]

Eli kun mulla on " vanhan" mallinen (ei bio) passi, meidän vauvelin voi siis lisätä siihen? Miten se tapahtuu?

EI vanhaan passiin voi jälkikäteen lisätä lapsen tietoja. Lapsen olisi voinut lisätä siihen silloin kun sinä hait passia (jos lapsi olisi ollut syntynyt) . Eli nykyään lapsen ja vanhemman yhteinen passi ei ole enää mahdollista passiuudistuksen jälkeen. Siis ennen viime syksyä sen lapsen on voinut merkitä vanhemman passiin mutta enää ei voi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat