Seuraa 

Vielä en haluaisi kavereille uutista uudesta vauvasta kertoa, joten kyselisin teiltä täällä vähän...

Milloin ensimmäisen kerran lääkäriin, että ehdin alkuraskauden ultraan? Millä viikoilla se tehdään? Olen ymmärtänyt, että täällä Malagan provincissa tehdään yhteensä kolme ultraa, onko näin? Synnytyssairaala tulee olemaan Malagan Materno (tai Costa del solin sairaala Marbellassa)... Onko mitään hyviä vinkkejä koko projektiin? Pitääkö sinne sairaalaan ilmoittautua etukäteen itse tms? Jotain googletin espanjalaisilta sivuilta, mutta olen kait vähän huono etsimään, kun mitään ei tunnu kauheasti löytyvän. Onko kellään antaa hyviä linkkejä? Sairasvakuutusta en ehtinyt ottaa, eli kunnalliselle mennään.

Kommentit (11)

Sehän siinä olikin, että ei oltu edes otettu vielä sitä verikoetta, vaan samaan aikaan kun se labran papereihin merkattiin otettavaksi olisi pitänyt ottaa se punktio.

oli aika kummallista ja vieläkin mies pyörittää asialle päätään.

Mulla mies siis oli kaikilla kerroilla mukana, vaikka lääkärin piti puhua englantia, sanaakaan ei koskaan mulle sanonut. Eli mies sitten tulkkas mulle ja lääkärille,kerta on espanjalainen.

Majoneesia ei varmaankaan suositella ja voi mikä kalorimäärä!!!

Mun tekee ihan kauheasti mieli Mercadonan ensalada rusaa, voisin vaan lusikoida... Täytyy kokeilla korvikkeeksi vaikka jotain luonnon jogurttia tai hakea Fuengirolan La casa nordiskasta tai La casa azulista kermaviiliä ja tehdä pasta salaattia tms. Piimää join edellisissä raskauksissa paljon, niitäkin saattaa löytää noista. Oletteko syöneet surimia? Uskaltaisiko, tekee mieli... Joitteko pullovettä vai kraanasta? Mulla alkoi hirveä turvotus ja tajusin katsoa vesien sodio määriä, niissä on mielettömät erot. Yhdessä huoltsikalta ostetussa oli 25,1!!!

Mutta Livianassa oli vaan 0,7 ja Montcalmissa 1,5. Voiko noissa olla tuollainen ero. Joku kertoi, että persilja auttaa munuaisia toimimaan. Lisäilen sitä nyt kuivattuna ruokiin. Miten te olette selvinneet odottaessa kesän ja kuumuuden?

Oletteko juoneet sin oluita? Mahou Laiker sin on ihan hyvää, siinä kyllä on 1% alc. Onko noissa suolaa? ei lukenut tuoteselosteessa... Kaikenlaista mä kyselen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuosta onkin apua, kiitos. Täytyykin mennä varaamaan aika terveyskeskuksesta huomenissa.

Oliko sulla siis joku muu, kuin sun omalääkäri? Onko siellä erikseen " neuvola" henkilökunta, kuten kätilö? Mietin vain riittääkö, että varaan ajan omalääkäriltä, joka on oikeastaan kyllä lastenlääkäri ja hoitaa mun tyttöjen kasvun seurannan yms. Mulla tuo espanja on aika auttava, preesensissa pärjään, mut sitten kun pitäisi kertoa historista, niin on jo vaikeampaa. Kysytäänkö ekalla käynnillä taustatietoja paljonkin? Meinaan vaan, ottaisinko kuitenkin kaverin tulkiksi mukaan. Jos vielä jaksat vastata...

ja kysäisin sitä olut asiaa.

se meni niin että oluen juominen, tässä tapauksessa siis tuo alkoholiton, auttaa saamaan terveemmät kynnet ja hiukset sekä maito nousee paremmin ja on parempaa. johtuu mielestäni siitä maltaasta...

mut muistelisin että mulle sanottiin vain listeriaa aiheuttavat tuotteet.

siis homejuustot ja tuorejuustot.

kahvi/tee/cola juomat oli kans kielettyjen listalla.

suomessa kiellettynä on maksa ruuat, ja muutenkin A-vitamiini pitoiset juomat ja tuotteet.

myös tuo listeria tuotteet.

alkoholi luonnollisesti.

tietyt kalat

salmiakki jne...

mut musta voit syödä ihan rauhassa majoneesia, tai sitä ensalda rusaa. kaloreitahan siinä on mut ei raskaana ollessa sen enempää lihoa kuin normaalistikkaan :)

Mä söin kyllä periaatteessa kaikkea kuten normaalitikkin. tuo maksa ja muut A-vitamiinia runsaasti sisältävät tuotteet pyrin pitämään poissa.

nyt taas raskaana ollessa täällä suomessa, syön kyllä satunnaisesti mysö maksalaatikkoa.

Mä join kyllä viiniäkin tai jonkun drinkin, mut sitäkin kohtuudella. ehkä sen yhden juoman per 2 viikkoa.

eikös san miguelilla ollut mainos jossa raskaana oleva nainen joi alkoholitonta olutta? joten en usko sen haittaavan, miehen muistan jopa kertoneen että se auttoi johonkin, mut nyt en saa päähäni mihinkä..

Mä join pullo vettä, olen aina juonut. syynä ihan vain se että meillä vesi oli niin kalkkipitoista että maistui voimakkaalta. ruuan tein hanaveteen, lapsellekkin.

mä olin kesän raskaana, meillä ei ollut ilmastointia saati uima-allasta mutta ihan hyvin se kesä meni. vesi pullo oli aina mukana. jouduin käveleen aika paljon koska asuttiin 34 viikolle asti torressa mompan-mäellä ja mies oli la carihuelassa töissä.

pahimman lämmön ajan pyrin kyllä olemaan sisällä ja totesin monta kertaa että torren zarassa on ihana ilmastointi ;)

kesän aikana meni aika monta pulloa font vellan maustettuja vesiä,kun pelkän veden maku rupes tökkiin.

kauhea kun ei muisti oikein pelaa, vaikka eihän tuosta ole kuin pari vuotta kun espanjassa raskaana olin!

lapset on vasta 2v ja 5v. Mun vaan täytyy nyt pysyä erossa kaikesta (rakastamastani) suolaisesta, etten turpoa ihan liikaa! Eiköhän tästä selvitä, kunhan saan tämän ruljanssin alkamaan terveyskeskuksessa yms.

Mä en ole kuulutkaan kolmesta ultrasta malagan alueella.

Oma terveyskeskus oli Torremolinoksessa (La Carihuelassa) Montemarissa.

Ensimmäinen käytini oli matroonalla viikolla 10.

Sieltä sain neuvolakortin ja ilmoitettiin että tulee soitto kun on aika clinicolle ultraan. saatiin aika lääkärin vastaanotolle.

Clinicon ultra oli viikolla 13, jäi aika paha maku suuhun. odotettiin kaksi tuntia että oli meidän vuoro ja sitten en edes saanut nähdä koko monitooria! Isä kyllä näki kaiken. saatiin oikein hyvä kuva vauvasta mukaan! siitä iso plussa!

Clinicolla olin käynyt päivystyksen ultrassa pahoinpitelyn takia (töissä tapahtunut) viikolla 8. normaalisti tätä käyntiä ei ole.

Lääkärin tapaamisia oli joka kuukausi. Tai siis piti olla. Aikoja oli todella vaikea saada kun Montemarissa äippä lääkärin ajat oli vain torstaisin ja vain 4 aikaa/pv.

koko raskauden aikana tapasin lääkäriä 4 kertaa.

Elokuussa oli tauko kun lääkäri oli lomalla, eikä sijaista ollut.

Tarkastuksessa meillä meni noin 10-15min.

otettiin painoa, fundusmitta, kuunneltiin sydämen syke ja kuultiin veri/pissa testien tulokset ja saatiin uus labran lähete.

kaikissa oli oma mies mukana.

Kieltäydyin ensimmäisellä kerralla down-oireyhtymä kokeesta. veri kokeeseen annoin luvan, mutta lääkäri olisi tahtonut tehdä myös lapsivesipunktion. Allekirjoitin paperin jossa todettiin kieltäytymiseni.

Myöhemmin kielätydyin sokerirasitus testistä,koska en nähnyt sille mitään syytä. taas allekirjoitin paperin.

noista kieltäytymisistä lääkäri muuttui todella kylmäksi.

Toista ultraa en espanjasta edes saanut, syytä en tiedä. aikaa vain ei koskaan kuulunut eikä saatu vaikka itse mentiin clinicolta sitä hakemaan.

Ultrat on kuitenkin meillä päin aina ollut clinicolla. ei kertaakaan omassa terveyskeskuksessa.

Äitiysvalmennus olisi alkanut jo 15 viikkoa ennen laskettua aikaa, kieltäydyin menemästä sinnekkin. syynä tosin se että oma espanjan taitoni oli heikko, joten en olisi ymmärtänyt mitään.

Clinicon sydän monitoreissa kerkesin käymään vain kerran viikolla 38+4, toiselle kerralle annettiin aika mutta, sanottiin että ei mitään hätää jos ette tule, JOS vauva on syntynyt jo.

Siellä istuttiin neljän naisen kanssa samassa huoneessa ja juotiin mehua jos niin käskettiin. aikaa meni 20-60min riippuen vauvan liikkeistä ja supistuksista. itse olin noin 35min.

Nykyään clinicolla tuo sydänmonitoori juttu on kuulemma hieman uusittu.

viikolla 33 jouduin maternolle korkean kuumeen takia. siellä vietin antipiotti tipassa 10 päivää. puolet ajasta ollen hätäsektio valmiudessa.

Hoito oli hyvää ja mielestäni riittävää.

tai ainakin niin että muuti haluni tulla synnyttämään maternolle, ennemmin kuin marbellan costa del solin sairaalaan.

materno on kuitenkin äitiysklinikka ja siihen erikoistunut, toisin kuin marbellan sairaala. tuttavien ja hoitajien suusta kuulleena tiesin että jos lapselle tapahtuu jotain syntyessä lapsi kiidätetään maternolle ja äiti jää useissa tapauksissa marbellaan toipumis ajaksi.

Lisäksi sektion uhatessa äiti lähetetään kuitenkin maternolle.

benalmadenassa asuessamme molemmat sairaalat olivat hyviä vaihtoehtoja mutta materno kuitenkin voitti sillä että se oli jo tuttu ja todellakin lapsiin ja synnytyksiin erikoistunut sairaala.

synnytys tapahtui 39 viikolla maternolla.

sairaalassa vietimme 3 päivää synnytyksen jälkeen. tosin olimme jo 3 päivää ennen tasaisien supistuksien takia.

pahaa sanottavaa ei maternosta ole. synnytys salin oli yhtä moderni, jollei modernimpi kuin suomessa. synnytys oli kuten missä tahansa.

Maternolla kyllä tunnetusti oli ainakin -05 vuonna ongelma epiduraalin antamisessa, noin yksi viidestä sai sen. meilläkin sitä pyydettiin ja otettiin verikoe sitä varten mutta siinä vaiheessa kun olin 7 cm auki ei tarvetta enää ollut kun testin tulos tuli.

monien mielestä maternolla asiaa pitkitetään tahalleen, mutta syynä on myös se että meidän aikana anestesia lääkäreitä oli todella vähän ja synnyttäjiä todella paljon!

synnytyksen jälkeen ollaan synnytysalissa pari tuntia,lapsi tuodaan hetkeksi syömään ja viedään taas,muutaman tunnin päästä kun oltiin oltu huoneessa poika tuotiin meille. vierihoidossa lapsi kon 24h, vauvalaa ei maternolla ainakaan meidän aikana ollut.

kolmantena päivänä, pediatri tutkii lapsen ja antaa lähtöpaperit jos lapsi ei ole kovin keltainen.

maternolla suosittiin pidettävän lasta ikkunalla, meidän huone kaveri myös päätti pitää valot koko yön päällä kun lapsi oli huomattavan keltainen. meillä ei kyllä ikkunalle sänkyä nostettu ja valoista kerrottiin kaverille että ei paljon kuule auta.

lisäksi meidän aikaan tuotiin vauvalle glukoosivettä, jonka kerrottiin vähentävän maidon takaisin tuloa, ei keltaisuutta kuten moni luuli.

Nykyään kuulemma ei tuota vettä enää annetakkaan.

viimeisenä päivänä vauvan jalasta otettiin verikoe,kuten kai oli tehty ensimmäisenäkin päivänä. viikko syntymän jälkeen matroona ottaa vielä kolmannen testin. tutkitaan siis sitä keltaisuutta.

tälläiset kokemukset meiltä raskaudesta ja synnytyksestä espanjassa. ei mitään moitittavaa. ainoastaan käyntien vähyys lääkärilläni ihmetytti.onneksi kuitenkin pääsin suomessa käydessäni käymään kuntani neuvolassa.

Ei kai se mikään normaalikäytänkö voi olla?

Mua ei haittaisi käyntien vähyys, jos odotus on normaali. Mutta utrat ovat tervetulleita.

Mä olen kuullut vaikeudesta saada epiduraali, anestesialääkäreiden puutteen takia. Kyllä jänniittää tämä odotus, välillä olen jo pakkaamassa laukkua Suomeen. Mulla kummatkin ollut isoja vauvoja ja todellakin toivoisin epiduraalia. Huoh, mulla lähtee kohta kaikki hiukset päästä, kun stressaan. Osaisipa tuota kieltä paremmin.

Doshijas:

Lainaus:

Oliko sulla siis joku muu, kuin sun omalääkäri? Onko siellä erikseen " neuvola" henkilökunta, kuten kätilö? Kysytäänkö ekalla käynnillä taustatietoja paljonkin?

Neuvolatoiminnassa on mukana kätilö joka siis tekee sen ekan tarkastuksen (+ viimeisten viikkojen) ja antaa neuvolakortin. Ekalla käynnillä kyseltiin aikaisemman raskauden tiedot, allergiat, sairaudet, elämäntavoista yms.

Listaan laittamani lääkärinvastaanotot on neuvolalääkärillä, joka ainakin meijän terveyskeskuksessa voi olla kuka vaan " perhe-/omalääkäri" joka on sinä päivänä neuvolavuorossa. Ollaan vasta käyty yhden kerran terveyskeskuksessa lääkärillä niin en tiiä sattuuko se joka kerran sitten sama, mut ekalla kerralla ei ollut mun omalääkäri. Mut esim. kun tarvitsin antibioottikuuria vähän aikaa sitten niin piti varata aika suoraan omalääkärille, eikä neuvolan kautta.

En usko et lastenlääkäri tekee noita raskausajan tarkastuksia kun ne on niin kiireisiä muutenkin. Lapsethan käy lastenlääkärillä 14v. asti.

Paljon onnea sinulle :) Laitan nyt listan miten otse olen raskauden ajan seurannassa käynyt. Mulla toinen raskaus menossa. Raskausviikot listassa on noin-viikkoja. Itse oon käynyt Arroyossa, mut kuka tekee tutkimukset/missä tehdään riippuvat kuulemma terveyskeskuksesta.

RV 8 Kätilön vastaanotto terveyskeskuksessa (varattiin aika n, RV 6). Antaa verikoelähetteen ja raskauskortin sekä varaa ajan ekaan ultraan. Paino, verenpaine.

RV 12 Ultraäänitutkimus, gynekologi tekee terveyskeskuksessa. Laittaa lähetteen rakenneultraa varten.

RV 17 Lääkärinvastaanotto terveyskeskuksessa, tarkastaa verikoetulokset, painon, RR:n, vauvan sydänäänet.

(alk. RV 20 äitiysvalmennusryhmä 1x viikossa, terveyskeksus)

RV 22 Rakenneultra Hospital Clinicolla.

- RV 24 Lääkärinvastaanotto terveyskeskuksessa, uusi verikoelähete + muut perustutkimukset.

- RV 28 Lääkärinvastaanotto terveyskeskus.

- RV 32-34 Ultraäänitutkimus terveyskeskuksessa tai sairaalassa

- RV 36 Streptokokkiviljely vaginasta. Näyte otetaan terveyskeskuksessa. Lääkäri tai kätilö. Perustutkimukset...

- RV 38 jälkeen joka viikko sydänäänikäyrä terveyskeskuksessa (kätilö) tai sairaalassa.

- SYNNYTYS...Maternolla.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat