Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Täällä aina sillon tällöin ihmiset on pohtineet menisivätkö taysiin vai vammalaan.. En ota siihen kantaa, mutta kun tayssia mainostetaan tällä hetkellä niin remontoiduista huoneista niin tässä meidän tarinaa viiden viikon takaa..

Meidän poika syntyi maaliskuun alussa.. 10 päivä.. Synnytys valmennuksessa sanottiin, että juu kaikki pääsee sitten uudelle puolelle, että on hienot uudet KAHDEN hengen huoneet jne..

Kuinkas kävikään. Oltiin varmaan ruuhka huipussa. Samaisena yönä tuli meidän lisäksi taloon 13 muuta synnyttäjää.. Ja kun sain oman ihanaisen kääröni kainaloon, niin siinä vaiheessa ei mitään kakkosen huoneita ollut enää vapaana. Osastolla sain kyllä kuulla, ettei kakkoseen ollut päässyt enää pitkään aikaan..

Toisin sanoen mä olin nelososastolla, ns odottavien osastolla siis.. KOLMEN hengen huoneessa. Osastolla, jossa on YKSI vessa ja suihku KAIKKIEN käytössä!

Hoitoon ei vauvoja saanut viedä kuin vessa ja suihkureissuille. Toisin sanoen, mäkin valvoin putkeen 25h, kun en osannut nukahtaa sillä siunaamalla, kun vauva nukahti muutamaksi tunniksi.

Ja vaikka ekakertalainen olinkin, niin hakeuduin samantien lyhkiin, ja pääsin pois kahden päivän kuluttua.

Toivottavasti muilla on parempi tuuri... Mutta älkää hyvät ihmiset tuudittautuko vielä siihen ajatukseen, että tayssissa olis vaan hienoja remontoituja huoneita!

Kommentit (4)

MOI!

Söhäisempä tätä juttua hieman. Puolensa kaikilla asioilla. Toiset tykkää ja toiset ei...

Vessoja 4a:lla on kylläkin kolme, nämä ovat tietenkin samassa tilassa.

Suihkuja 4, jotka ovat yhdessä pesuhuoneessa.

Itse olin aikanani tuolla osastolla kuukauden. Ensin ennen synnytystä ja sitten synnytyksen jälkeen. Vessaan en koskaan joutunut jonottamaan kovinkaan kauaa tai suihkuun. Suihkussa ei koskaan ollut neljää, vessat taisivat kyllä olla useimmin kaikki käytössä. Henkilökunta on aivan huippua 4a.lla ja siellä ottivat hymyssäsuin vauvan hoitoon, ilman mitään mukinoita, vaikkei siellä vauvalaa olekaan (eikä ole muuallakaan). Ymmärsin, että nimenomaan tuollaosastolla ovat " lempeimpiä" auttamaan äitejä.

Samaanaikaan oli ystäviä synnyttäneiden osastoilla (remontoiduilla, " hienoilla" joissa on ns " omat" vessat). Heiltä sain kuulla kuinka joutuu odottamaan vessaan kun joku toinen on suihkussa ja osastolla ei kuulemma ollut yhtään " varavessaa" (en tiedä onko, mutta he näin kertoivat). Henkilökunnasta moni valitti, kun ei edes omaahoitajaa missään näy, eikä ohjkeusta heru, eikä huonokuntoisille edes ruokaa saati apua...

No, enemmittä puheutta. Ei se remontoimattomuus tee osastosta huonoa tai remontointi toisesta osastosta hyvää... Kaikki me näemme ja koemme tilanteet niin omalla tavalla ja niistä on aivan turha tehdä numeroa. Sairaala on sairaala ja sen pienen hetken jonka siellä " joutuu" olemaan seisoo vaikka päällänsä (ei nyt ehkä, mutta...). Älkää ottako ihan kirjaimellisesti!

Keväisinmielin Rva-Kevät ynnä ipanat 10kk

Minkäs teet jos joka paikka on täynnä, tyhjästä on paha nyhjästä.. Tottakai kaikki toivoo pääsevänsä mahdollisimman pieneen huoneeseen mutta aina ei saa kaikkea mitä haluaa. Mulle on tärkeintä, että pääsen ees sinne sairaalaan synnyttämäänhän. Ja pääseehän sieltä tosiaan nopeasti poiskin, jos kaikki menee hyvin. Ja meille kyllä sanottiin valmennuksessa, että vauvat on koko ajan vieressä omassa huoneessa. Jos on ollu rankka synnytys ja on väsynyt, vauvan saa välillä " hoitoon" . Mutta siitä sitä lähdetään, että ite omat vauvat hoidetaan.

Kokemusta ei oo ennestään synntyksestä eikä mistään sairaalasta, ei auta ku toivoa, että kaikki menee hyvin ja pääsee nopeasti vauvan kans kotiin aloittelemaan arkea :)

Unelm@ rv 37

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja tuosta vauvan hoitamisesta, kaverini synnytti pari viikkoa sitten Tayssissa. Hän oli myöskin 4 A:lla ja sai antaa vauvan hoitoon ekana yönä, jotta sai itse levättyä.

Varsinaista vauvalaa ei kyllä ole edes siellä hienolla 2A:lla, vaan vauva on pääasiassa vierihoidossa ( eriasia, jos äiti on todella kipeä, väsynyt, silloin vauva on toimistossa/käytävällä...

Itse olin 2 A:lla 2005 vuonna ja toki toivon sinne nytkin pääseväni, mutta eipä auta jos ei tilaa ole.

Mieluummin kuitenkin 3 hengen huoneissa, kuin käytävällä...

OP, Käpy 36+6 ja " Iivari" 1v7kk

Esikoinen syntyi (kohta 13v sitten) K-HKS:ssa. Siellä oli jo silloin joka huoneessa oma wc/suihku, joskin meitä äitejä oli samassa huoneessa 4kpl. Onneksi sattui ihania ihmisiä kavereiksi ja sairaalassaoloaika oli ratkiriemukasta :) Kaikki sujui todella hyvin.

Kolme seuraavaa lastamme olen synnyttänyt Tays:ssa ja ensimmäisellä kerralla olin minäkin aika hämilläni siitä jokseenkin kamalasta suihkusysteemistä. Eli siis neljä suihkua yhteiskäytössä, ei mitään näkösuojaa suihkussa olijalle ja puhtaat vaatteet, siteet ja ne ah, niin ihanat verkkopöksyt piti pukea siinä kaikkien katsellessa päälleen. Oma kroppa luonnollisesti vähän romuna ja jälkivuotokin vaivana. Eli ei niin mieltä ylentävää.

Seuraavilla kerroilla osasin jo tietysti olla varautunut tilanteeseen, joten yllätyksiä ei tullut. Ja totta oli sekin, että jokainen äiti oli tilanteessaan samalla viivalla toisen kanssa.

Minä muuten olen joka kerran ollut 3B:llä ja siellä oli ainakin vielä viimeksi (vuonna 2004) ihan vauvalakin, jossa vauvoja hoideltiin ja jonne vauvan saattoi viedä suihkun tai vaikkapa sen ajaksi, että kävimme muun perheen kanssa alhaalla kanttiinissa.

Seuraava kerta Tays:ssa on minulle koittamassa kesä-heinäkuun taitteessa ja toki toivoisin pääseväni pieneen, remontoituun huoneeseen, mutta kokemuksesta tiedän, että kesä on aika ruuhkaista aikaa synnärillä ja siksipä toivonkin lähinnä, että sali olisi vapaana, kun sitä tarvitsen ja että osastolla sänky mahtuisi huoneeseen, ei käytävälle.

Ennakkoluulottomasti vain synnyttämään, jos itse synnytyksestä selviää, niin osastolla olo onkin jo lasten leikkiä ;)

Misti kera nelikon sekä rv 28+4

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat