Vierailija

Sitä täällä moni tuntuisi haluavan. Mikään ei ole ilmeisesti pahempaa, kuin syntyä varakkaaseen perheeseen, jossa vanhemmat lahjakkaita ja työteliäitä. Silti kun kysellään kauheita lapsuudenkokemuksia puhutaan siitä, kuinka ikinä ei ollut varaa mihinkään tai vanhemmat ryyppäsivät jne. Pakko myöntää, että minäkin olen mieluummin vanhempieni lapsi, vaikka he loivat uraa, tekivät molemmat vaativaa työtä, olivat varakkaita ja pistivät minut pienenä hoitoon, kuin vanhan koulukaverieni vanhempien, vaikka he elämäntapatyöttöminä olivat lähes aina kotona.

Ja vaikka en rodunjalostusta millään muotoa kannatakaan, niin kyllähän se yhteiskunnan kannalta on ongelma, jos ainoastaan ne ihmiset lisääntyvät, jotka eivät työelämässä pärjää ja siihenhän nämä nykyvanhemmuuden vaatimukset ainakin täällä tähtäävät. Tilastoista tosin näkee, että lapsista monilla mittareilla parhaiten voivat hyvinkoulutettujen ja vakavaraisten lapset, vaikka juuri heidän vanhempansa tekevät eniten töitä ja pitävät lyhyimmät vanhempainvapaat.

Kommentit (9)

Ja minusta on kerrassaan surkeaa, jos esimerkiksi eduskunnassa ei olisi yhtään lapsiperheellistä ja jos naiset pakotettaisiin kokonaan syrjään työelämästä niiksi uran kannalta tärkeiksi vuosiksi, jos he haluavat lapsen.

Ap

mutta edelleen olen sitä mieltä, että fiksu, lahjakas ja hyvin ammatissaan menestyvä vanhempi voi valita myös toisin. Olematta yhtään vähempää fiksu.

3

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ihan fiksu ja koulutettu olen minäkin, ja työpaikkakin on, mies on erittäin hyvin koulutettu, väitellyt ja pari maisterintutkintoa, ja silti yritämme järjestää lapsillemme rauhallisen lapsuuden, ja useamman vuoden kotonaolon. Onneksi olemme siitä onnekkaita, ettei se edes vaikeuta taloudellista asemaamme. Ei asiat ole noin mustavalkoisia, että tyhmät ovat kotona ja fiksut töissä.

En tajua, vaikka olen akateemisesti koulutettu ja jaabajaaba.

Eihän ap tossa itseään nosta esille, vaan ihmettelee yleistä ilmiötä, jossa kauhistellaan että urallaan menestyvät naiset saavat lapsia, hunningolle joutuvat piruparat.

Itse en välttämättä ole kovin fiksu enkä filmaattinen, ammattini on monessa suhteessa lapsiperheystävällinen (olen luokanopettaja, pystyn järjestämään työni niin, että olen pois kotoa lähinnä opetusajan ja teen muut työt sitten illalla kotona lasten nukahdettua) ja pystyin helposti olemaan pois töistä lapsiani kotona hoitamassa niin, että kuopus lähenteli kolmea, kun meni päiväkotiin, mutta mieheni ammatti taas vaatii paljon poissaoloa kotoa ja silti hän tuskin on pätkääkään minua huonompi vanhempi. Samoin sisareni, joka meni töihin, kun lapsi oli alle vuoden ja on loistava äiti.

Ap

Vierailija:

Lainaus:

mutta edelleen olen sitä mieltä, että fiksu, lahjakas ja hyvin ammatissaan menestyvä vanhempi voi valita myös toisin. Olematta yhtään vähempää fiksu.

3

Ja ymmärrän kyllä täysin, miksi esimerkiksi kesken erikoistumisen oleva lääkäri ei jää lasten kanssa vuosiksi kotiin.

Ap

Vierailija:

Lainaus:

Ei asiat ole noin mustavalkoisia, että tyhmät ovat kotona ja fiksut töissä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat