Vierailija

... joilla 3-4 lasta ja kaikilla lapsilla on 3-4 harrastusta?

Tunnen tällaisen perheen ja se meno vähän hirvittää. Jokaiselle päivälle (siis myös viikonlopulle) on ohjelmaa = harrastusta. Eli jopa viikonloppuisin ajetaan 40 km päähän että lapsi saa harrastaa. Tämä perhe asuu siis vielä maalla ja heillä on joka paikkaan tuo 20-40 km. Ei taida tuolla perheellä olla yhtäkään iltaa/päivää viikossa ettei olisi mitään ohjelmaa. Miten jaksavat? Mietin myös lapsia. Joka päivä muutenkin käyvät koulua (kaksi vanhempaa). Istuvat taksissa sen ½ h-45 minuuttia aamuin illoin ja siihen päälle sitten taas autoon illalla ja menoksi.

Onko täällä ketään jolla omakohtaista kokemusta moisesta? Ymmärtäisin tällaisen harrastamisen paremmin, jos lapset esim. itse voisivat kävellä tai pyöräillä osaan harrastuksista.

Kommentit (12)

Meillä on kolme lasta, joista kahdella (poikia, iät 9 ja 10) on kaksi harrastusta, vanhimmalla (poika 13) on enää yksi harrastus.

Tässä tämän viikon kalenterimme:

ma: ei mitään!

ti: esikoinen 18.45-20 (paikalle 18.00)

ke: keskimmäinen 17.30-18.30 (paikalle 17.15), kuopus 17.45-18.45

to: kuopus 18-19 (paikalla 17.15), keskimmäinen 18-19.30, esikoinen 20-21 (paikalla 19.15)

pe: keskimmäinen 16.30-17.30

la: kuopus 11.30-12.30 (paikalla 10.45), esikoinen 19.30-21 (paikalla 18.30)

su: esikoinen 8.30-10 (paikalla 7.30), kuopus 14-15 (paikalla 13)

Normiviikko meillä. Tosin kauimmaiseen paikkaankin on matkaa vain 15 km, suurin osa on lähellä. Harrastukset ovat partio ja jääkiekko.

Hyvin jaksamme, mutta vaatii kyllä kaksi vanhempaa ja kaksi autoa tai toimivat kimppakyydit. Partioon pääsee toistaiseksi myös pyörällä.´

Kysyttävää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ap:n tuntemassa perheessä jokaisella lapsella on 3 tai 4 harrastusta eli enemmän kuin teidän lapsilla. Tällä perheellä ei ole mahdollisuuksia kimppakyyteihin koska ketään ei asu heidän lähellään.

Ap

Toki mä ymmärrän että lasta halutaan kannustaa. MUtta tässä nimenomaisessa tapauksessa kaikilla lapsilla (paitsi pienimmällä) on 3-4 harrastusta. Ja KAIKKI vaativat sen kuskailun 20-40 km päähän. Mietin vain että kuinkahan kauan tuo perhe tuota jaksaa? Ehtivät hädin tuskin koskaan olla keskenään ilman että joku on jonnekin menossa.

Itsekin haluan tukea lapsiani harrastuksissaan mutta liika on liikaa. Haluan että meillä on myös välillä rauhallista yhdessäoloa ja erityisesti yhden viikonlopun päivistä haluaisin pyhittää perheelle.

Ap

Heissä on yksi yhteinen piirre: ovat suorittajia. Kaikki on aina järjestyksessä. Jos ei ole muuta tekemistä, niin sitten siivoavat. Eli kaipa he ehtivät lapsia roudata, koska muuten he pesisivät vessaa.

mua se kuskailu ei haittaa yhtään, koska tykkään autolla ajelemisesta muutenkin. Huviksenikin joskus lähden vaan ajelemaan, mikään ei voi olla rentouttavampaa. Saa vaan olla ja istua, ja kuunnella musiikkia. Lapsillekin voi aina sanoa vaan, että ei saa häiritä nyt kun äidin pitää keskittyä ajamiseen ;)).

Jos vanhemmat on mitoittaneet viikkonsa noin niin sitten siitä selviävät. Lapsia ei kuulu dumpata harrastuksiin ja itse olla niistä ulkopuolinen. Lapsen harrastusta tulee seurata ja aidosti välittää. 1-2 harrastusta per lapsi on mahdollinen, yli menevät on liikaa. 16v:stä ylöspäin lapsi voi alkaa ottamaan vastuuta itse harrastuksistaan.

Eri asia on jos johonkin harrastukseen itse pääsevät. Mutta että jos joka paikkaan pitää viedä ja vielä pitkiä matkoja...:(. Sitäpaitsi jos pitää noin pitkiä matkoja roudata niin niidne harrastusten pitäisi olla samaan aikaankin! Siis ajattelen lähinnä että jos yhdellä on harrastus klo 17 ja toisella alkaakin vasta klo 19 niin mitä siinä tekee siinä välissä? Lähteekö ajamaan kotiin vai kierteekö kylää parin tunnin ajan?

Mulla kolme lasta ja jotenkin oon ajatellut että ehkä max 1-2/lapsi. Lauantaisin ja sunnuntaisin en haluaisi että ottaisivat mitään harrastetta jos ei ole pakko. Ne päivät haluamme viettää rauhassa perheen kesken. Tämä on mulle tosi tärkeä periaate. Lisäksi harrastamme paljon yhdessä kaikenlaista, mies ja poika rassailevat autoja, minä pyöräilen ja kävelen lasten kanssa, tykkäämme vaellella metsässä jne.

Lapset saavat harrastaa niin kauan kuin se heistä on hauskaa. Ja minusta on hyödyllistä, että kasvavilla pojilla on reippaita harrastuksia, myös fyysisiä.

Meille harrastukset ovat osittain perheen omaa aikaa. Olemme aktiivisesti mukana, lapsista on kivaa kun vanhemmat seuraavat ja osallistuvat. Samalla se on meille myös sosiaalista elämää, opimme tuntemaan lastemme kavereiden vanhemmat. Eikä tätä vaihetta montaa vuotta kestä.

Ja kyllä, ehdimme kyläilemään, matkustelemme myös paljon. Kuljetusapua saamme myös isovanhemmilta. Joskus lintsaamme viikonlopun harjoituksista hyvällä omallatunnolla.

Kolme lasta myös, enkä todellakaan aio suostua tuollaiseen.

Missä on perheen yhteinen aika??? Ettekö koskaan tee mitään koko perhe yhdessä? Ehdittekö kyläilemään missään?

Lainaus:

Meillä on kolme lasta, joista kahdella (poikia, iät 9 ja 10) on kaksi harrastusta, vanhimmalla (poika 13) on enää yksi harrastus.

Tässä tämän viikon kalenterimme:

ma: ei mitään!

ti: esikoinen 18.45-20 (paikalle 18.00)

ke: keskimmäinen 17.30-18.30 (paikalle 17.15), kuopus 17.45-18.45

to: kuopus 18-19 (paikalla 17.15), keskimmäinen 18-19.30, esikoinen 20-21 (paikalla 19.15)

pe: keskimmäinen 16.30-17.30

la: kuopus 11.30-12.30 (paikalla 10.45), esikoinen 19.30-21 (paikalla 18.30)

su: esikoinen 8.30-10 (paikalla 7.30), kuopus 14-15 (paikalla 13)

Normiviikko meillä. Tosin kauimmaiseen paikkaankin on matkaa vain 15 km, suurin osa on lähellä. Harrastukset ovat partio ja jääkiekko.

Hyvin jaksamme, mutta vaatii kyllä kaksi vanhempaa ja kaksi autoa tai toimivat kimppakyydit. Partioon pääsee toistaiseksi myös pyörällä.´

Kysyttävää?

Ja ihan alkuun... on meillä yhteistä aikaa. Eikä me juurikaan kyläillä... ei kyläilty sillonkaan, kun oli enemmän vapaa-aikaa. Me vanhemmat taidetaan olla vähän "epäsosiaalista" sorttia.

Mutta tässä meidän viikko-ohjelma:

Ma: ykkönen 18-18.40

TI: kakkonen 15-15.30; nelonen 16.15-16.55; ykkönen 17-18

Ke: kakkonen 17.45-18.45

To: kolmonen 17.30-18.30; ykkönen ja kakkonen 19.35-20.35

Pe: ykkönen 15.30-16.30

La: ei mitään

Su: ei mitään

Ykkönen ja kakkonen kulkevat itse julkisilla menomatkat harrastuksiinsa; pois heidät haetaan huonojen aikataulujen vuoksi.

Minä hoidan yksin ma-ke kuljetukset, koska mieheni on silloin illat koulussa.

Kakkoselle taitaa vielä tulla lisäksi 2-3krt viikossa toinen harrastus. Välillä tuntuu, ettei aina jaksaisi, mutta en haua isompien lasten kuitenkaan lopettavan jo useamman vuoden jatkuneita harrastuksiaan, joista itse kuitenkin nauttivat. Ja muutoinkin näiden yhteisten automatkojen aikana tulee juteltua jos vaikka mitä näiden isompien kanssa... muuten he viettävät suurimman osan vapaa-ajastaan kavereidensa kanssa.

Mutta jokainen perhe tekee omat valintansa mieltymystensä ja jaksamisensa mukaan... aikansa kutakin

Itselläni on 2 lasta. Molemmat harrastaa. Toinen käy 2 kertaa viikossa harrastamassa ja toinen kerran viikossa. Me vanhemmat kuskataan vuorotellen, mutta silti välillä väsyttää lähteä. Yksi mikä saa jaksamaan on se kun huomaa että lapsi tykkää ja nauttii harrastuksestaan. Kun lapsen oma into on niin kova, niin ei sitä henno olla kuskaamatta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat