Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Suositelkaa kevyitä, pieneen tilaan meneviä, mutta silti helposti työnnettäviä matkarattaita!

Niihin pitäisi mahtua 1-vuotias poika (kohta 80cm ja 12kg) myös nukkumaan eli ehdoton ominaisuus on selkänojan taipuminen nukkumisasentoon. Kuomu eli suoja auringolta ja tuulelta on myös oltava. Tähän asti käytössä ovat olleet Brion Kombi -yhdistelmät, mutta kesäloman ulkomaan matkalle haluan mukaan sopivat rattaat. Mutta saattaahan sitä kotona Helsingissäkin tulla kevyemmille rattaille käyttöä. Automme on pieni Volkswagen Golf ja olisi kiva, jos matkarattaat saisi sen takakonttiin ilman renkaiden irrottamista (toisin kuin Kombit)...

Plussaa on, jos rattaissa on tavarakori (jota voi käyttää myös nukkuvan lapsen " alta" ), säädettävä työntöaisa ym., mutta näiden lisäominaisuuksien kanssa pitää varmaan tehdä kompromisseja, jos haluaa kevyet... Hinnassa ratkaisee lähinnä hyvä hinta-laatu-suhde.

Kiitollisena vinkeistä, Bea76

Kommentit (12)

Tässä kopio lastentarvikkeen sivuilta;

MATKARATASUUTUUS GRACOLTA

Tilava ja isopyöräinen matkaratasuutuus Gracolta. Ratas on varustettu yhden käden näppärällä kasausmekanismilla, portaattomalla selkänojan säädöllä sekä säädettävällä, ergonomisella työntöaisalla. Lisäksi rattaassa on irrotettava, pestävä istuinpehmuste, 5-pistevaljaat, tarjotin/leikkipöytä lapselle ja tuuletusaukko kuomussa, sekä erittäin tilava tavarakori Toimii osana Travel Systemiä, Autobaby voidaan kiinnittää rattaaseen.

Lisäksi rattaisiin kuuluu paksu jalkapeite ja tuossa tavarakorissa on mekanismi, joka helpottaa tavarakorin käyttöä, jos matkalainen nukkuu. Sen saa painettua alas :)

meillä nuo ovat olleet ihan must näin keväällä ja käyttöä olikin pitkälle syksyyn.

Ovat todella kestävät, matkustaneet pari kertaa koneessakin ulkomaille ja ehjät ovat vieläkin.

Me maksettiin vuosi sitten noista 169 euro, ovat kyllä olleet hintansa väärti, tosin kuin Brion Novat...

OP

Voin suositella Graco Quatro matkarattaita.. Kaverini ekalla lapsella käytettiin jo ½ puolen vuoden iästä vajaa 3 vuotiaaksi.. Ja nyt käytössä pikkusiskolla ikää 4 kk.. Molemmat lapset viihtyvät näissä rattaissa.. Ja molemmat lapset ovat nukkuneet näissä päiväunensa hyvin.. Jne.. Mutta jokainen ostaa sellaiset kuin haluaa.. Minä itse aikanaan ostan graco quatro matkarattaat...

KP

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kaipasit kommentteja Teutonian Timmyihin. Meillä on sellaiset lenkkirattaina ja ovat aivan mahtavat. Ei voi kuin suositella.

Tosin reissulla meillä ei ole koskaan ollut noin suuria rattaita mukana, vaan aina suuripyöräiset matkarattaat, Emmat tai Carenat. Viimeksi ostin reissua varten käytetyt Carenan matkikset, jotka sitten myin eteenpäin kun en enää tarvinnut eli melkein samantien. Meillä on rattaita melkein joka lähtöön, muttei enää suuripyöräisiä matkiksia, joissa menee selkä makuuasentoon (sellaiset ovat kätevimmät reissussa).

Meillä on ollut useammat rattaat ja itse olen oikea ratasfriikki, pk-seudulla asumme mekin, joten tiedän olot:)

Meidän kokemus on Maclarenin Voloista, mutta ne eivät sovi teille, koska eivät mene makuuasentoon. Niitä ennen käytimme Inglesinan matkarattaita (löytyy AT-Lastenturvasta), jotka loistavat nekin (ei mitään vikaa 3,5 vuoteen), mutta omalla kokemuksella ostaisin nyt tosiaan nuo Maclarenit, joista teille tietysti makuuasentoon menevä malli.

Ne ovat kevyemmät ja ketterämmät kuin Inglesinat, menevät helpommin kasaan, ovat paremmannäköiset, tavarakoriin sopii enemmän, hintakaan ei ole paha, Keski-Euroopassa ei juuri muita merkkejä näykään, Maclaren aloitti ekana sattareiden valmistuksen 60-luvulla (ja se näkyy), painopiste hyvä, eivät kaadu helposti.

Inglesinoissa (nekin siis sattarimalliin kasautuvat) meillä oli yhtenäinen työntöaisa, mutta nekään eivät kulje suoraan yhdellä kädellä, jos etupyöriä ei ole lukittu. Minusta kahvat ovat kätevämmät, koska niihin voi aina laittaa ostoksia roikkumaan.

Työntökorkeus on minulle (165cm) hyvä ja työntöasento myös.

Maclareneille saa omaa suojalaukkua matkoja varten (kätevä) ja meidän mallissa on myös kantohihnat, joilla rattaat (4kg) voi vaikka kantaa olkapäällä.

Brion kokemus meillä on Ponysta, jonka onnettomilla renkailla ei talvella päässyt mihinkään. Ja se ei ole mikään matkaratas, vaan avoratas. Gracot ovat taas onnettomasti jousitettuja, verrattuna vähänkään muihin ns. laatumatkiksiin (esim. PegPerego).

huonoja kokemuksia kummastakin.

Haluatko yhtenäisen työntöaisan vai työntökahvat? Suurin osa yhtenäisellä työntöaisalla varustetuista menee kasaan kuin matkalaukku, sen sijaan nuo kahvalliset kasautuvat kuin sateenvarjo eli ovat siis sattareita, mitkä minusta ovat paremmat.

Suosittelen Maclareneita, joita myy pk-seudulla mm. Vaunu-Aitta Lauttasaaressa. Kaikki luettelemasi ominaisuudet täyttyvät (lukuunottamatta säädettävää työntöaisaa), ja ovat vielä laaturattaat.

Kannattaa muistaa, että isommista renkaista tulee aina painoa ja sitten häviää myös se matkiksien ketteryys. Jos jyhkeämpään menoon sitten rattaita tarvitset, niin onhan sinulla vielä ne briot.

ja rattaina aika painavat ja vievät paljon tilaa. Ostin 3,5-vuotiaalle tyttärelleni matkarattaiksi Peg Peregon Plikot. Toivottavasti ovat hintansa arvoiset =)

Mä olen nyt jopa raskausaikana yksin nostellut noita muutamia portaita ylös, bussiin saa kanssa nostettua yksin. Ja meitin ukkeli painaa nyt himpun alle 13 kiloa...

Enkä todellakaan ole mikään bodaaja ;)

Toivottavasti löydät sopivat matkikset juuri teille :)

OP

... Nuo Briot ja Gracot näyttivät hyviltä, mutta vaikuttavat jo aika painavilta " kevyiksi rattaiksi" . Joskus olen ihaillut, kun joku äiti nostaa itse rattaat ja lapsen bussiin, mutta ei taida onnistua yli 10kiloisten matkarattaiden kanssa?

Emmakaisalta olisin vielä kysynyt, että tarkoitatko jotain tiettyä mallia noista McLareneista? Ja miksi Briot ja Gracot ovat mielestäsi huonot? Lisäksi olin eilen lukevinani jostain, että erilliset työntökahvat ovat hankalat, jos pitäisi työntää vain toisella kädellä - onko näin?

No, varmasti nämä kaikki esittämänne vaihtoehdot sopivat, mutta aina pitää yrittää löytää Se Täydellinen ;-)

Bea76 + 1-vuotias matkarattaaton

Gracot hyvät, kestävät, käytännölliset, sopivat niin vauvalle kuin isommallekin lapselle. Minäkin olen nostanut Gracot (voyager) & 3½v.lapsen viimeisilläni raskaana ollessa yksin bussiin eikä painanut liikaa. Melko keijukainen saa olla jos ei jaksa nostaa.

Sateenvarjorattaatkin meiltä löytyy mutta niiden työntäminen yhdellä kädellä on lähes mahdoton tehtävä jos haluaa että rattaat menevät suoraan eteen päin.

Kannattaa käydä liikkeissä testaamassa ja vertailemassa.

MaryJ kera 3 lapsen

samaisen asian kanssa tässä painittuani :) Eli meillä kans on käytössä esikoisen jäljiltä Brion Novat. Viime kesänä ostin vastasyntyneelle Carena Easy -matkarattaat joihin kuitenkin petyin kovasti. Olivat raskaat työntää ja nitisi. Myin ne pois ja nyt meillä on uudet Brio Race kuomurattaat matkakäytössä! Olen niihin enemmän kuin tyytyväinen. Niissä kyllä täyttyy kaikki sinunkin toiveesi. Tosin selkänoja ei mene ihan makuuasentoon, mutta ainakin meidän 10kk kaveri simahti lenkillä ja nukkui ihan autuaasti. Kokeilin liikkeessä rattaisiin 4v. isosiskoa, kun pääkäyttäjä nukkui, ja hänkin mahtui niihin ihan hyvin ja oli vielä kevyt työntää. Uskoisin siis olevan pitkäikäisetkin. Kannattaa tutustua!!

-pomppis

Pääsin tänään katsomaan rattaita livenä. Brion Race:n nukkuma-asento vähän epäilyttää, koska poikamme nukkuu 2-3 tunnin unet aina rattaissa. MacLarenit näyttivät vähän heppoisilta, pienipyöräisiltä - lähinnä ajattelin mukulakivikatuja, joita sekä Helsingissä että matkakohteessamme Italiassa piisaa. Ja erilliset työntökahvat olen nyt sulkenut pois vaihtoehdoista, koska pitäisihän sitä pystyä ohjaamaan rattaita jäätelöä syödessä, kännykkään puhuessaan, sateenvarjoa kannatellessaan... Gracoja en vielä nähnyt livenä. Pari tuttua äitiä kehuivat niitä, mutta sanoivat, etteivät ne kestä kuin yhden lapsen verran. Se tuntuu kovin epäekologiselta! Kaupassa näin sitten Teutonian Timmyt ja lisäsin ne harkintalistalle Gracojen ja Brion Racen rinnalle. Onkohan nämä jo liian päällekkäiset yhdistelmiemme (Brion Kombi) kanssa, että käy toiset turhiksi... ja jää uupumaan se todella kevyt matkaratas, jota lähdin etsimään....?

Jaksaisiko joku vielä kommentoida? Kiitos kovasti vaivannäöstänne!

Bea76 + poitsu 1v

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat