Seuraa 

Laitan tämän vielä ihan omana aloituksenaan.

Löysin tällaisen:

http://www.fbi.gov/publications/school/school2.pdf

Ihan pätevän tuntuinen. Aika hyytävät persoonallisuudenpiirteet tekijälle siinä kuvataan, mutta julkisten tietojen perusteella tuntuvat sopivan hyvin Auviseen ja Saareenkin. Miten tuollaiset oppilaat sitten voitaisiin tunnistaa ja heitä auttaa, on toinen juttu.

Toinen mihin kiinnitin huomiota, oli nuo kouluun liittyvät tekijät. Paitsi se huonon käytöksen (myös kiusaamisen) sieto ja huono koulukuri, niin myös se, että tekijä ei koe yhteisöllisyyttä kouluunsa. Tätä yhteisöllisyyttähän Suomessa on ajettu kouluissa alas. Yhä vain isompia kouluja, jotka ovat vielä luokattomia. Ei siis mitään omaa ryhmää, eikä oikein mitään koulun yhteistäkään, nykyäänhän ei kaikkialla vietetä edes joulu- ja kevätjuhlia. Näitäkin asioita pitäisi varmasti miettiä uusiksi.

Tuo on liian pitkä kopioitavaksi tänne edes olennaisilta osiltaan, mutta lukekaa ainakin sivulta 16 eteenpäin.

Kommentit (12)

- Ei siedä turhautumista

- Ei osaa käsitellä turhautumista tai pettymyksiä

- Ei kykene toipumaan pettymyksistä pitkälläkään aikavälillä

- Rakkaussuruja

- Haluaa kostaa vääryyksiä (tosia tai kuvitetuja)

- Merkkejä masennuksesta

- Narsisti

- Vieraantuminen muista

- Epäinhimillistää muita, ei pidä muita ihmisinä

- Empatian puute

- Ylikehittynyt oikeutuksen tunne, (kaikki mulle heti tänne)

- Kokee itsensä ylivoimaiseksi

- Patologinen huomionhakuisuus

- Ulkoistaa syyllisyyden, ei koe syyllisyyttä tai vastuuta teoistaan

- Peittää heikon itsetunnon ylimielisyydellä

- Vihanhallintaongelmia

- Ennakkoluuloinen, rasisti, tms.

- Pysyvästi sopimaton ja ilkeä huumori

- Manipuloi muita

- Ei luota muihin

- Suljettu ystäväpiiri

- Käytös muuttuu

- Joustamattomat tuomitsevat mielipiteet

- Epätavallinen kiinnostus sensaatio-väkivaltaan

- Suuri kiinnostus väkivaltaviihteeseen

- Epäsopivat roolimallit (Hitler esim.)

- Käyttäytyy uhkaavasti

Noista muutaman täyttää tietysti teini kuin teini, mutta näissä kouluampjuissa lähes kaikki nuo täyttyvät ja se ei todellakaan ole tavallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tämän palstan perusteella täällä pyörii juuri tämmöisiä ihmisiä.Ei mitään empatiaa, mutta itse ollaan maailman viisampia ja parhaimpia ja oikeutettuja tuomitsemaan kaikki muut. VÄhän väliä täällä joku uhoaa, että kaikki toisin toimivat pitäisi viedä pakkohoitoon tai hirttää julkisesti. Mieletöntä vihaista ja aggressiivista melskausta joka on täysin suhteetonta kohteeseensa tai aiheeseensa nähden. Huumori on tosiaan pysyvästi ilkeää ja sopimatonta. mitään joustavuutta palstan tuomitsevissa mielipiteissä ei ole. Sensaatioväkivalta ja väkivaltaviihde puhuttavat yhtä sairaalloisesti sekä puolustajia että vastustajia. Verbaliikka on erittäin uhkaavaa ja roolimallina on yli-inhimillinen yli-äiti...

Olemmeko me kaikki potentiaalisia ammuskelijoita, vai onko tähän vaan listattu epäsuotavia luonteenpiirteitä peräkkäin ja se varsinainen ongelma puuttuu vielä?

Lainaus:

- Ei siedä turhautumista

- Ei osaa käsitellä turhautumista tai pettymyksiä

- Ei kykene toipumaan pettymyksistä pitkälläkään aikavälillä

- Rakkaussuruja

- Haluaa kostaa vääryyksiä (tosia tai kuvitetuja)

- Merkkejä masennuksesta

- Narsisti

- Vieraantuminen muista

- Epäinhimillistää muita, ei pidä muita ihmisinä

- Empatian puute

- Ylikehittynyt oikeutuksen tunne, (kaikki mulle heti tänne)

- Kokee itsensä ylivoimaiseksi

- Patologinen huomionhakuisuus

- Ulkoistaa syyllisyyden, ei koe syyllisyyttä tai vastuuta teoistaan

- Peittää heikon itsetunnon ylimielisyydellä

- Vihanhallintaongelmia

- Ennakkoluuloinen, rasisti, tms.

- Pysyvästi sopimaton ja ilkeä huumori

- Manipuloi muita

- Ei luota muihin

- Suljettu ystäväpiiri

- Käytös muuttuu

- Joustamattomat tuomitsevat mielipiteet

- Epätavallinen kiinnostus sensaatio-väkivaltaan

- Suuri kiinnostus väkivaltaviihteeseen

- Epäsopivat roolimallit (Hitler esim.)

- Käyttäytyy uhkaavasti

Noista muutaman täyttää tietysti teini kuin teini, mutta näissä kouluampjuissa lähes kaikki nuo täyttyvät ja se ei todellakaan ole tavallista.

Lainaus:

että ei Saari ym. kyllä olleet koulukiusattuja mutta nyt sitten sopii rouva Fletcherin jo etsiä sopivia luonteepiirteitä näille samoille ihmisille. Yli-ihminen Fletcher taas äänessä, sinähän se tiedät kaiken.

Minä en tajua miksi täällä av:lla pitää aina ottaa jokin nicki hampaisiin, mitä mahdollista hyvää sillä saavutetaan? Eiköhän se ole niin, että me olemme kaikki erilaisia, mutta omalla tavallamme arvokkaita - kaikkia tarvitaan.

Minä itse henkilökohtaisesti pidän Fletcherin tavasta kirjoittaa ja ajatella - minusta olisi kamala sääli, jos hän lopettaisi täällä kirjoittelun sen vuoksi, että jollakin on ongelma.

että ei Saari ym. kyllä olleet koulukiusattuja mutta nyt sitten sopii rouva Fletcherin jo etsiä sopivia luonteepiirteitä näille samoille ihmisille. Yli-ihminen Fletcher taas äänessä, sinähän se tiedät kaiken.

En tietääkseni ole sanonut, että Saarta ei olisi koulukiusattu. Tosin olen sanonut, että pelkkä koulukiusaus tai masennus ei mitenkään voi olla syy. Mutta en nyt tosiaan ihan saa selvää viestistäsi, mitä halusit sanoa. Paitsi siis että olen sinun mielestäsi ylimielinen, inhottava ihminen, jonka kyllä muistat käydä kertomassa jokaisen kirjoittamani viestin perään. Kiusaamista muuten sekin.

Lainaus:

Toi on aivan liian yleinen. Lähes kaikki nuoret täyttävät noi kriteerit ainakin jossain vaiheessa (ei ehkä toi aseenkäsittely kuitenkaan). yhtä hyvin voidaan sanoa kuten Porvoon poliisi rikospaikalla että "tekijöitä yksi tai useampia. Tulivat paikalle maitse, vesitse tai ilmateitse..."

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat