Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kovasti nyt huhuilen pco:laisia kuumeisia!

Itsellä keskenmenosta (tuulimuna) aikaa pian 8kk, ja kun uutta tärppiä ei alkanut kuulua, päätin selvittää ovatko asiat kunnossa. Nyt on seurattu kiertoa ultralla ja ensimmäistä kertaa gyhe mainitsi mahdollisesta pco:sta. Mitään oireitahan minulla ei ole. Ainoastaan tuhruvuoto ilmaantunut km:n jälkeen, muuten kierto säännöllinen. Painon kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia, ei aknea, ei hirsutismia, säännöllinen mutta pitkä kierto (34vrk). Ja todistetusti kerran olen ovuloinutkin, koska raskaaksi tulin. Erikoista sekin, että tunnen ovisoireet ja kaikki (samanlaiset kuin silloin siinä kierrossa kun tulin raskaaksikin), mutta en kai sitten kuitenkaan joka kierrossa edes ovuloi :( Munasarjoissa oli kuitenkin useita pieniä munarakkuloita, eikä tähän vaiheeseen kuuluvaa tarpeeksi isoa folliikkelia, vaan kaksi suurempaa, mutta ei kai tarpeeksi suurta kuitenkaan.

Esikoista tässä kovasti yritellään ja olisikin ihana kuulla teidän muiden kokemuksia pco:sta ja kommentteja tähän minun tilanteeseeni! :)

Kovasti vastauksista etukäteen kiitellen: Villiina :)

Kommentit (2)

Sain PCO-diagnoosini eilen. Yritystä takana vuosi. Vuosi sitten kävin gynellä tarkistuttamassa itteäni ennen yrityksen alkua ja tämä setä ultrasi, ja sanoi että kaikki on hyvin, että ei muuta kun yrittämään. Itelläni on ollut akne ja pitkä kierto, lähes säännöllinen, mutta ajattelin että ajoituksessa tai jossain muussa on vikaa kun lasta ei kuulu.

Nyt kävin toisella gynellä ja tämä setä taas oli aivan toista mieltä kuin edellinen. Totesi selkeän PCO:n ja limakalvon olevan liian ohut kiertoon nähden. Mullakin on aina tuntunut kummalta puolen munasolu irtoaa, mutta ilmeisesti se saattaa kuitenkin estyä.

Tarkoituksena olisi käyttää clomifenia seuraavat 4 kiertoa ja jos ei auta niin siirrytään varsinaisiin lapsettomuushoitoihin.

On aika ahdistavaa odotella kuinka tässä käy. Lapsi olisi erittäin toivottu. Toisaalta helpotti kun sai kunnon tutkimuksen ja diagnoosin ja lääkäri omistautui heti asialle. Miehelle tuli tupakointikielto ja passitus spermatutkimuksiin ja mulle prolaktiinin määrä tutkitaan ja käyn seurannassa kiertojen keskivaiheilla.

Täytyy pitää lippu korkealla (vaikka väkisin) ja toivoa parasta. PCO ei kai katoa minnekään, mutta ainakin sitä voi jossain määrin hoitaa. Toivottavasti tavataan tuolla odottavien puolella pian!!! Onnea matkaan!!!

Minulla on tämä kierto ollut ns. seurantakierto, eli oon hypännyt gynellä vähän väliä. Kun maanantaina heitettiin ilmoille tuo PCO-epäily, toi keskiviikon käynti puolestaan uusia tuulia. Eli PCO:ta minulla ei ole. Oikea munasarja oli täysin puhdas, vasen " hieman polykystisen näköinen" , mutta missään nimessä ei voida puhua kys. oireyhtymästä, näin gyne sanoi. Johtava folliikkeli ei ollut kasvanut eli ovulaatio jäi tässä kierrossa väliin, mutta muuten kaikki limakalvoja myöten kunnossa. Gyne tuli tulokseen, että en vain ovuloi joka kierrossa (tuli nyt todistetuksi) ja tämä tieto riittää määräämään clomifenit ja mahdollisen pistoshoidon munasolun irrottamiseksi jo seuraavaan kiertoon. Kun tämä kierto nyt vaan alkaisi alusta, ja ennen kaikkea ajallaan...nyt menossa kp23/34, mutta normaalia nänniarkuutta ei ainakaan vielä esiinny, joten saas nähdä miten venyy tämä kierto...todella raivostuttavaa :`( Miksi juuri nyt rupesi kroppa vielä temppuilemaankin, kun pitäisi hoito aloittaa...

Paljon onnea matkaan teillekin Paju :) On kyllä todella harmillisia nuo lääkäreiden " virhediagnoosit" . Varmasti sinustakin tuntuu, että on mennyt vuosi ihan hukkaan, kun avun olisi parhaimmassa tapauksessa saanut heti. Turha toki jossitella. Meilläkin olisi jo pikkuinen kotona, mikäli ensi yrittämällä alkanut raskaus viime kesänä ei olisi mennyt kesken. Mutta kuten sanottua, jossittelu ei auta mitään. Onnea vielä kerran teillekin matkaan ja todellakin toivotaan, että odottajien puolella tavattaisiin piankin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat