Seuraa 

Meille tuli taas kutsu synttäreille ilman lapsia. Juhlat alkaa iltapäivällä ja jatkuu kai sitten myöhään. Olemme koko tuttavapiirin ainoa pari, jolla on pieniä lapsia 4 v ja 1 v 7 kk, joten tuo lapsettomuus koskee vain meitä. Lapsemme ovat hyvin rauhallista ja kilttiä sorttia. Otan usein mukaan jonkun palapelin tms., ja lapset leikkivät rauhassa sillä, kun olemme kylässä. Eivät siis sotke tai riko paikkoja, huuda tms.

Tämä on toinen peräkkäinen kutsu samoilta ihmisiltä, siis kaksi lapsetonta kutsua peräkkäin. Kyseessä on lisäksi toisen lapsemme kummit. Meillä ei ole lapsenvahteja, isovanhemmat ovat joko liian sairaita tai vanhoja tai asuvat kaukana, joten heistä ei apua ole. Tämän kutsujat tietävät oikein hyvin. Yksi luottohoitaja oli mutta hän muutti toiselle paikkakunnalle, emmekä ole vielä löytäneet tilalle luotettavaa ja hyvää hoitajaa. Ainoa mahdollisuus on nyt minun jäädä kemuista pois. Kun ilmoitimme, että meitä tulee vain yksi, kutsujat olivat (muka) murheisia ja ehdottivat, että jättäisimme lapset isovanhemmille (vaikka tietävät, ettemme voi).

Toki järjellä tajuan, että jokaine kutsuu, kenet haluaa. Koen silti, että tämä ei nyt ole reilua meitä kohtaan. Jos kutsu olisi ollut lapsille, olisimme tulleet lasten kanssa pariksi tunniksi, sitten olisin vienyt lapset kotiin ja mies voinut jäädä. Eli en tosiaan olisi tuonut lapsia pilaamaan mitään tai katsomaan kännistä riekkumista.

Kommentit (9)

Olemme itse hiukan yli kolmikymppisiä, tuo tuttavapiiri taas hiukan yli ja alle neljäkymppisiä. Osalla ei ole lainkaan lapsia ja osalla lapset (kuten noilla kutsujilla itsellään) lapset ovat jo teini-iässä ja ovat ilmeisesti kavereillaan juhlien ajan.

Totta kai, joskus on kiva mennä johonkin miehen kanssa kahdestaan, mutta minusta on jotenkin kivempi, että sen saa päättää itse ja miettiä rauhassa esim. hoitaja-asiat kuntoon.

Niin että kenelläkään ei ole lapsia mukana. Onhan muksuillakin lastenjuhlia ilman aikuisvieraita.

Totta sekin, että lastenhoito-ongelma on kurja kaveri. Yksinhuoltajan ilman etävanhempaa kuvio on tuttu. Silti kannatan aikuisjuhlia. Lastenhoitajan saa monilla paikkakunnilla MLL:n lastenhoitopalvelusta. Maalla, missä ei ole järjestettyjä lastenhoitopalveluja (MLL tms) on värvätty lastenhoitajia mm. seurakuntanuorista ja partiolaisista. Mieluusti tienaavat taskurahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos kutsu on vain aikuisille, teistä menee paikalle vain yksi, ja jos se ei innosta, jäätte molemmat pois. Voitte vedota johonkin tekosyyhyn, tai kertoa, ettei ole kivaa mennä yksin juhliin, jossa muut on pariskuntia. Ihan miten itse haluatte.

Jokaiselle sallittakoon pitää minkälaisia juhlia haluaa. Jos juhlat ovat vain aikuisille, siellä on todennäköisesti odotettavissa aikuisten menoa. On boolia, maljoja ja aikuisten juttuja, jotka ei välttämättä sovi lasten korville. Antaa toisten juhlia, ja jokainen, jota ei kiinnosta jääköön pois.

Olen itse jäänyt monesta juhlasta pois esikoisen synnyttyä ihan vain aikataulusyistä. Toiset raahaavat lapsensa synttäreille päiväuniaikaan, ja lapsi sitten kärsii ja myös muiden korvat, kun väsynyt lapsi kiukkuaa. Joskus kyllä juhlista jääminen on harmittanut, mutta olen vain opetellut, että kutsu ei tarkoita "pakko osallistua". Aina ei pääse, ja toisinaan on parempi jäädä pois.

Jos tosiaan pidät suurena asiana sitä, ettet itse pääse juhliin, pitävat luultavasti aikuisten juhlia suunnitelleet suurena asiana sitä, jos mukaan tulee lapsia.

Moni katselee asioita omasta näkökulmastaan. Nämä juhlien järjestäjät pitävät ilmeisesti aikuisten juhlista. Se kai sallittakoon heille. Samoin teille lapsettomat juhlat ovat ongelmallisia ja harmitus sallittakoon teille. Eihän tuohon ole varsinaista ratkaisua. Näin vain on.

Luultavasti yhteiset toiminnat teillä vain vähenee ja tuttavapiiri muokkautuu noiden realiteettien mukaan. Joskus aikanaan kun lapset kasvavat voi tilanne taas olla muuttua.

Meillä ei ole ollut pitkiin aikoihin lapsettomia juhlia ja 8v meni siinä putkessa, koska ei lapsille ei ollut tuttua ja turvallista hoitajaa. Pienen lapsen kanssa en halunnut MLL tai muuta ulkoa palkattua hoitajaa iltamenojen ja nukkumaanmenon ajaksi.

En edes muista koska meille olisi tullut lapsettomia kutsuja tai nopeasti ne loppuivat esikoisen syntymän jälkeen. Ja edelleenkin me juhlimme mielusti lasten kanssa. Meillä tuttavia jotka sitten menevät noita aikuisten juhlia ja menoja useinkin, mutta emme yhdessä. Ja toisaalta jos kaipaisimme pelkästään aikuisten seuraa/juhlaa/menoa, niin hankala sitä on saada, koska toisilla on omat menonsa ja menotuttavansa. Toisaalta me emme ole tuttavapiirissämme läheskään ainoita lasten kanssa juhlijoita, mutta heillä on yleensä juhlien kesto tarkempaa kuin meillä.

Minulla nousi kiukku pintaan, kun luin viestisi. Että miten joku ja vielä lapsen kummit kehtaavatkin! Minä varmaan tuossa tilanteessa ottaisin kylmästi lapset mukaan ja laittaisin niille käsinkirjaillut paidat päälle. Paidoissa olisi suurin kirjaimin teksti: ISONA MINUSTAKIN TULEE AIKUINEN, JOKA EI SIEDÄ LAPSIA!

Ehkä vielä ehdottaisin kylmän rauhallisesti kummeille, että kun meillä ei ollut lastenhoitajaa, niin te varmasti voitte hoitaa näitä sen ajan, kun me syömme ja juomme rauhassa. Aargh, että satuttaa tuollainen ajattelu.

niin kauan kun asia selkeästi kutsussa mainitaan. Meillä on myös paljon lapsettomia ystäviä ja on käyty näitä keskusteluja vähän väliä, hyvässä hengessä. Meillä on myös itsellämme usein sellainen olo, että jos lapsi sattuu olemaan jossain muualla kun juhlistetaan jotain, esim. vappua tai uuttavuotta, halutaan viettää aikuisten aikaa aikuisseurassa.

Minua eivät siis lapsettomat kutsut loukkaa, ymmärrän ja tiedän kokemuksesta hyvin lapsettomien ja lapsellisten juhlien välisen eron, ja jos juhlat on suunniteltu sellaisiksi, että lapset eivät sinne sovi, niin ne ovat sitten sen sortin juhlat. Ainoa mistä suutun on, jos kutsussa ei sanota asiasta mitään mutta sitten vähän ennen tulee vaikka puhelinsoitto, että "öö, näyttää siltä, että teidän kannattaisi ehkä yrittää jättää se lapsi kotiin.." tai "ettehän te muuten vaan aio ottaa lasta mukaan? Nämä eivät kyllä ole sellaiset juhlat."

Tietty yksi hyvä menettelytapa (josta voisitte ehkä vinkata näille ihmisille) on tuttavani käyttämä, että ilmoitetaan joku aika, jonka jälkeen juhlat ovat vain aikuisille, ja sitä ennen voi lapsiakin olla paikalla. Esim. lapsivieraat ovat tervetulleita 15-18, mutta sen jälkeen rauha maassa. Tällöin myös lapsetonta aikaa kaipaavat aikuiset tietävät tulla vasta 18 jälkeen.

Sitten on eri asia, jos kummit muuten laiminlyövät kummitehtäväänsä, eivät esimerkiksi tapaa kummilastaan säännöllisesti tmv, ja nämä juhlat olisivat lapselle ainoa mahdollisuus taas pitkään aikaan tavata kummeja. Ymmärrän hyvin, että tällainen harmittaa. Mutta minusta tämä ei sinänsä liity mitenkään syntymäpäiväjuhlien lapsiystävälliseen tai lapsettomaan luonteeseen.

Meidän 3-4-kymppisessä tuttavapiirissä taas on vaikeaa saada ihmisiä ilman lapsia liikkeelle. Ja vaikka jotkut tulisivatkin ilman lapsia, niin palaavat autolla kotiin viimeistään puolilta öin.

Yleensä aika hoitaa tämän asian. Sitten kun näillä teidän nyt lapsettomilla tutuilla on muksuja, niin he alkavat itsekin haluta bileitä, joissa lapset on sallittuja. Silloin tietysti pääset muistuttamaan, että niinpä meilläkin silloin....

Tuo pariskunta, joka noita lapsettomia juhlia pitää, on ehkä jossain määrin kyllä lapsikielteinen. Heillä on kaksi lasta, nuorempi täytti juuri 10 v. Heti kun lapset olivat "riittävän isoja", nuorempi oli juuri 5-vuotias, tuo pariskunta otti tavakseen käydä etelässä parikin kertaa vuodessa pari viikkoa kerrallaan ilman lapsia. Lapset olivat sen aikaa isovanhemmilla, jotka ovat hyvinkin iäkkäitä ja jo suorastaan vähän höperöitäkin. Toisinaan he olivat isovanhempien kanssa mökillä, jossa ei ole mitään mukavuuksia, isovanhemmilla ei ole autoa, lähin kauppa n. 15 km:n päässä. Eikä siis mitään yhteyksiä minnekään. Isovanhemmilla kännykkä, jos muistavat sen akun ladata.

Pariskunta muistaa joka käänteessä huokailla, kuinka kamalaa oli, kun lapset olivat pieniä. Ja mielestäni ei ole ihme, että lasten kanssa nyt on oikeasti heillä vaikeaa. Lapset ovat teillä tietymättömillä tai sitten netissä.

Ehkä nämä taustatekijät saavat minut suhtautumaan tuollaisiin kutsuihin jotenkin negatiivisesti. Muu tuttavapiiri on hyvin samanhenkistä, osalla on lapsia, osa ei tosiaan ole koskaan lapsia halunnutkaan. Joten me pienine lapsinemme emme kai sitten sovi joukkoon.

Itselleni lapset ovat lahja. En siis tarkoita kumminkaan, että olisin mikään hyvä ihminen. Elämässäni oli vain aika, jolloin jouduin hyväksymään sen, etten ikinä tulisi äidiksi. Kun niin kuitenkin kävi, lapset ovat minulle kamalan tärkeät . Etenkin nyt kun menin töihin, viikonloput lasten kanssa ovat kultaakin kalliimmat. Totta kai, jos olisin yh ilman tukijoukkoja, minun olisi pakko käyttää joskus hoitajia.

Silloin voi olla, ettei oikein haluakaan sellaisia pirskeitä pitää, joissa lasten kanssa tulevat sitten muistuttavat tästä elämänvaiheesta, mitä ei itse tule koskaan kokemaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat