Seuraa 

puolen vuoden ikäinen tyttömme on todella laiska kääntymään ja oikeastaan vaan makaa selällään ja huiskii hirveästi lattialla kun hänet sinne laitttaa. Leikkii leluilla, jotka mukavasti käden ulottuvilla.

Vauvat ovat tietenkin yksilöitä ja en hirveän huolisssani ole liikkumisen vähyydestä. Tytöllä on kuitenkin luonnetta vaikka muille jakaa ja koko ajan häntä saa viihdyttää kun tuo oma liikkuminen on niin huonoa. Mahalleen laitettaessa alkaa melkein välittömästi kamala huutokonsertti mitä ei millään voi kuunnella. Selällään tosiaan on kamala meno päällä mutta se ei vaan jalostu kääntymiseksi ja liikkeeksi. Alkaa itsellä olla jo nuo vihdytyskeinot käytetty loppuun ja suoraan sanottuna olen tällä hetkellä aika kypsä olemaan kotona jatkuvan kitinän ja vauvan viihdyttämisen takia.

Kommentit (6)

Kiitokset vastauksista. Luulenpa että meilläkin on tuo fysioterapia edessä. Olisko teillä kertoa näin etukäteen muutama hyvä jumppaliike?

sanoa miten vois saada liikkeelle tai kääntymään, onko siis kääntynyt ollenkaan itse? kannattaa ehkä vaan jumpata ja käännellä ja väännellä niin jos innostuis ja laittaa heti leluja ympärille kun on mahallaan jos niitä rupeis kattelee. meillä taas 5kk tytsy joka kääntyili jo 3kk lähtien ja on jatkuvasti mahallaan mutta vaan mahallaan ja ihmettelee ja katselee ja leikkii lelujen kaa mutta ei mitään liikettä et lähtis ryömii ees.

minä itse olen kääntynyt vauvana vasta ekan kerran 6,5kk ikäisenä ja lähteny ryömii 8kk...et sillain..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

meillä on jumppailtu ohjeiden mukaan niin että monta kertaa päivässä kääntelen tyttöä ympäri, esim. vaipanvaihdon yhteydessä molemmilta puolilta vatsalleen ja takaisin, jos vauva yrittää itse kääntyä autetaan pyllystä tai tuetaan jalkaa ponnistaessa. Kun laitan tytön lattialle laitan ensin istumaan ja siitä rauhallisesti kyljen kautta vatsalleen, niin että vauva ehtii itsekin varata painoa puolelta toiselle, sama ylös nostettaessa ja sitäkin toistetaan useamman kerran. Vatsan alle voi myös laittaa rullatun pyyhkeen tms. jos ei varaa hyvin käsiinsä. Vatsallaan makuulla lelut laitetaan sivulle, ei eteen että lapsi kurottelisi sivulle ja yritetään houkutella vauvaa kurottelemaan vatsallaan leluja myös ylhäältä ilmasta.Istuessa kallistellaan puolelta puolelta toiselle rauhallisesti mikä kehittää tasapainoa ja kannetaan myös " epäsymmetrisesti" :)

neuvolassa sitten ,että jos vasemmalle kääntää niin oikea polvi kuokkuun ja siitä ja samanpuoleisesta kädestä auttaa kääntymään. Kun kääntyy niin oikoo kädet. Meillä tämä harjoittelu toi jo viikossa tuloksia. Ihan vain yksinkertaisesti opettaa vauvalle kääntymisen liikerataa ja kehuu kun oivaltaa .Leluja voi myös käyttää houkuttimena.

Meillä samantyyppinen nyt jo reilu 8kk tyttö, oppi kääntymään 6kk vatsalleen mutta innostus meni ohi parin päivän jälkeen ja sen jälkeen ei tyttö ole kääntyillyt. Viihtyi myös tuolloin puolivuotiaana tosi huonosti vatsallaan eikä tehnyt elettäkään liikkeelle lähteäkseen..lähinnä hermostui ja alkoi huutamaan kun lattialla oli. Me saatiin neuvolasta lähete fyssaan koska tytöllä oli tuolloin myös lievää toispuolisuutta, sieltä saatiin kotiin nippu jumppaohjeita jossa neuvottiin tosi hyvin miten kannustaa vauvaa kääntymään tms. fyssassakin käydään edelleen säännöllisesti. Jokainen lapsihan kehittyy omaan tahtiin ja varmasti ilman fysioterapiaakin mutta meillä päin tuon lähetteen saa aika herkästi,ei siis tosiaankaan kannata huolestua mutta voisithan kysyä neuvolastasi oisko heillä antaa jotain kuvallisia ohjeita liikunnan kehityksen tukemiseen,tuo meidän saama nivaska oli tosi hyvä. Niin ja meidän lattialla kiukkuajan pyörii nyt ihan tyytyväisenä ympäriinsä lattialla ja äidin ei tarvi jatkuvasti viihdyttää:) Kyllä se siitä:)

Mun molemmat tytöt lähti pontevasti kääntyilemään alle 3-kuisina (toinen oli tasan 2kk kun kääntyili jo joka päivä) ja konttasivat puolivuotiaana. Pidin molempia paljon jumppamatolla lattialla ja olin itse siinä vieressä höpöttämässä jolloin viihtyivät hyvin. Lattialla oli ns. pakko pitää lasta paljon, koska molemmat syntyivät keskikesän helteillä ja olin hiestä märkä kun vauva oli sylissä.

Nyt kolmatta talvivauvaa on tullut pidettyä sylissä enemmän päiväsaikaan eikä vauvaa innosta yhtään kääntyily, tosin hänkin nyt on vasta reilut 2 kk. Mut joka tapauksessa varmaan sekin auttaa jos vauva on paljon lattialla ja viihdytetään siinä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat