Vierailija

Vihaan tätä mallia, että hyvätuloiset maksavat kaikesta enemmän. Teoriassa niin pitää ollakin, mutta jossain menee malli kuintekin vikaa.

Olemme juuri palanneet parin vuoden työrupeaman jälkeen takaisin Suomeen, ja minä menin työkkäriin hakemaan töitä. Koska en ole ollut Suomen työmarkkinoilla, en saa työttömyysrahaa. Minun pitää hakea työmarkkinatukea, mutta en saa sitä, koska miehellä on liian " hyvät" tulot.

Lapsemme ovat päiväkodissa, koska etsin aktiivisesti töitä. Joudumme maksamaan ylintä maksuluokkaa pelkästään miehen tulojen perusteella.

Miehen bruttopalkka on 3800 e, ja ihan hyvä siis. Mutta verojen jälkeen hän saa käteen vain 2300 e. Tällaisen 2300 euron takia meitä sorsitaan?

Jos me molemmat saisimme kuussa bruttona 1900 e (eli 3800 e yhteensä), niin paljonko siitä jäisi käteen? Varmaan 2600 e, ja siitä summasta olisi hyvääkin maksaa korkeita päivähoitomaksuja.

Arrgghhh.... demareiden vikako tämä on?

Sivut

Kommentit (62)

Mieheni bruttotulot ovat n. 3300 euroa, jossa on mukana ateriaetu. Näillä tuloilla en saa työmarkkinatukea, vaikka huollettavia lapsia on viisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ehkä te ette voi luottaa mieheenne niin, että hän maksaa isommasta palkastaan enemmän menoista, mutta meillä tässä ei ole ollut mitään ongelmaa. Olin kolme vuotta hoitovapaalla silloinkin, vaikka mies saikin palkkansa kokonaan omalle tililleen. En tiedä mistä kumpuaa tämä naisten yhteisten tilien ihailu, ehkä se juontaa siltä ajalta kun naisille ei juurikaan ollut omia tuloja ja he joutuivat anelemaan talousrahoja miheltään.

Jos kaipaat enemmän tukea niille ajoille kun toinen hoitaa lapsia kotona, se pitää ratkaista jotenkin muuten kuin yhteisverotuksella, vaikkapa kotihoidontuen korotuksella. Tämä olisi paljon tasa-arvoisempaa: tuki menisi suoraan kotona olevalle vanhemmalle eikä verohelpotukena hänen puolisolleen.

56 (ja pari muutakin numeroa)

Vierailija:

Lainaus:

nimenomaan tasaa niitä perheen tilanteita. Kun toinen hoitaa kotona lapsia ja toinen tekee töitä. Niitä tilanteita nyt kuitenkin normaaliperheellä on. Minusta se perheverotus olisi tasa-arvoinen.

Enkä ymmärrä sitten taas ollenkaan tuota eri tili -kouhkausta. Kyllä perhe on yhteisyritys ja siinä pitää voida ajatella nimenomaan yhteistä etua.

Työttömän voi olla vaikea ottaa vastaan pätkätöitä sillä ne saattavat sotkea perheen rahatalouden kokonaan. Kyllä järjestelmää pitäisi muuttaa siihen suntaa, että työnteko kannattaisi aina.

Jos on esim. työmarkkinatuella on satunnainen työnteko ja lyhyet pätkät todella huono asia niille, joilla se raha oikeasti tiukassa on. Jos saa esim. kuukauden pätkän töitä ei sitä ole välttämättä kannata ottaa sillä se tarkoittaa, että työttömyysrahaa pitää taas hakea uudestaan, asumistuki jne. tarkastetaan ja me kaikki varmasti tiedämme kauanko kelan päätöksissä voi pahimmillaan mennä. Tätä eivät monet tunnu tajuavan.

Jos ihmisellä on jonkin verran rahaa säästössä niin on helppo ottaa noita lyhyitä pätkiäkin vastaan sillä niitä päätöksiä ja takautuvia rahoja voi odottaakin jonkin aikaa. Jos taas säästöjä ei ole ollenkaan niin yhden kuukauden palkalla pitääkin elää esim. kolme kuukautta ja vaikka rahat tulevatkin sitten joskus takautuvasti, ne eivät auta siinä ja nyt.

päivähoitomaksun yläraja on aika tarkkaan 3800 e, mutta laskennallisesti mieheni palkkaan lisättiin vielä kesälomarahat, ja sitten se heti napsahti ylimpään luokkaan.

En minä valita maksun suuruutta, valitan progressiviista verotusta. EI VOI verrata sitä, että kaksi ihmistä tienaa yhtä paljon kuin yksi ihminen. Netto on jälkimmäisessä tilanteessa vähemmän.

Pitää vaan itse löytää mahdollisimman pian töitä, niin ei tarvi naputtaa...

Mitenkään muuten asiaan kommentoimatta...

Mies tienaa nettona n.2300,minä 1000e.

Lapsia on kolme,kaksi tarhassa ja maksamme ylintä maksuluokkaa eli 380e/kk ja siihen päälle vielä koululaisen iltapäiväkerho 100e/kk.

Eli meillä menee 480e/kk pelkkiin hoitomaksuihin!

Valittaa en kuitenkaan viitsi,ettei joku taas ala viisastelemaan miten ollaan tehty" liikaa" lapsia.

Vierailija:

Lainaus:

Mutta jos keskiluokkainen kotirouva valittaa kun on niin röyhkeää ettei hän saa kotihoidontukea ulkomailla tai kun lapsista joutuu maksamaan hoitomaksua huimat 160e/kk niin järjestelmä toimii!!

tuo olisikin ok, jos tulot myös verotettaisiin ulkomailla (= lähes kaikkialla matamapi verotus kuin meillä). Mutta ap:n mies oli ihan normaalisti Suomen verotuksessa, kun oli lähetetty työntekijä. Miksi noissa tapauksissa ei ole samalla tavalla myös Kelan etuudet käytössä? miten ap:n asema oli parempi kuin suomalaisen kotiäidin?

Tuo verotuksen progressio puree aika kipeästi juuri tuossa ap:n miehen tulotasolla. Ja kun perheverotusta ei tunneta, tulos on tuo. Ei progressio sinänsä ole suomalainen ilmiö, mutta harvinaisen jyrkkänä se meillä on toteutettu (=korkeimmat veroasteet ovat tosi korkeat kansainvälisesti). Eikä palveluissa päiväkotisysteemiä lukuunottamatta ole isoa eroa muuhun Länsi-Eurooppaan. Aina vaan mietityttää, mihin se veroista kertyvä raha uppoaa.

että jokainen itse turvaa itselleen kunnollisen työttömyysturvan eli liittyy liittoon ja saa sieltä sen ansiosidonnaisen päivärahan.

Ethän sinä nytkään nälkään kuole, joten kyllä minusta toimii ihan riittävän hyvin. Ja jos olette ulkomailla olleet, eikö siellä ole jäänyt mitään säästöön? Mikset hakenut jo sieltä käsin töitä ennen paluutanne?

vastauksia useammallekin. Please, lukekaa kirjoittamani asiat, sillä tämä on turhauttavaa, että minua syytetään vääristä asioista.

Kyllä minä maksan pk:sta ihan mieluusti. Johan laskuun sisältyy ruokakin.

Kyllä pystyisin hoitamaan työnhakua lastenkin kanssa, mutta kun lapset HALUAVAT pk:hon. He haluaisivat olla siellä pitkää päivää, koska siellä on ainoat kaverit.

En ole käynyt Suomessa kahteen vuoteen, enkä pystynyt kaukomailta tulemaan Suomeen haastatteluihin. Vain harvoin rekrytoidaan hyvin paljon etukäteen, yleensä paikat menevät lyhyellä ajanvälillä. Olen palannut Suomeen kuukausi sitten, eli olen hakenut nyt töitä kaksi kuukautta.

Kuinka monta kertaa minun pitää toistaa itseäni? En valita sitä, että maksan päivähoidosta, enkä valita sitä, ettei tässä pärjätä. Valitan systeemiä! Joku tässä mättää.

ap

Kieltämättä progressio kiristyy minustakin turhan nopeasti, mutta jos sitä lievennetään, se pitää tehdä kaikille yhtälailla. Et kai sinäkään oikeasti ole sitä mieltä, että vaimon ja miehen palkkatulot pitää laskea yhteen ja verottaa kokonaisuutena? Että jos vaimo ansaitsee 2000 euroa ja mies 5000 euroa, niin molempia verotetaan ikään kuin he ansaitsisivat 3500 euroa? Tässä systeemissä nainen häviäisi suurimmassa osassa tapauksia, koska hänen veroprsenttinsa kiristyisi, ja naisten miesten varallisuuserot vain kasvaisisivat entisestään. Avioliitossa kun varat ovat kuitenkin kummankin omia ja yksin hallittavissa elatusvelvollisuutta lukuun ottamatta.

Sitä en voi yhtään ymmärtää että ihmisillä on säästöjä ja sijoituksia ja sitten itketään, kun ei saada tukia. Työvoimapolitiikan tarkoitus on kannustaa työntekoon ¿ siksi työmarkkinatukea saavat vain ne jotka todella tarvitsevat sitä elääkseen. Idea on, että kenenkään ei ole mukava jäädä työttömäksi.

sosiaalietuudet on tarkoitettu ainakin teoriassa niille jotka eivät pärjää muuten. Mutta jos keskiluokkainen kotirouva valittaa kun on niin röyhkeää ettei hän saa kotihoidontukea ulkomailla tai kun lapsista joutuu maksamaan hoitomaksua huimat 160e/kk niin järjestelmä toimii!!

Mä olin jo luopua toivosta kun tuntuu että kaikki on käsi ojossa tukia nyhtämässä mutta kyllä niissäkin on jokin tolkku siis!

mitään progressiivista verotusta ja varmaankin miehelläsi on sen lisäksi ollut/on täysin verottomia päivärahoja.

Eikö niitä avoimia hakemuksia muka kyennyt tekemään jo ennen Suomeen tuloa? Samat nettisivut siellä ulkomailla on.

Kas kun ulkomaillakin olisi pitänyt olla ensin kohdemaassa töissä päästäkseen työttömyysturvaan,

säästöjä käytettiin akateemisina köyhinä, nyt onneksi on kummallakin töitä, pätkäsellaisia

sillä tilannehan on tilapäinen, kuten minunkin opiskeluni. Mun mies on laskenut, että jos hänen palkkansa jaettaisiin kahtia ja maksettaisiin kahdelle henkilölle, käteenjäävä osuus olisi satoja euroja enemmän. Ei tarvi olla suurikaan matikkanero, että osaa laskea, miten elävät ihmiset, joilla vain yksi töissä ja siitä maksetaan kaikki. Tottahan sitä pärjää ja ihan kohtalaisesti (kun on tarkka, aina ei jaksa olla), mutta kuinka paljon sen rahan eteen täytyy tehdä töitä ja silti ei missään näy. Meidän tapauksessa säästöön ei jää mitään.

t. se eka sivun sympatian lähettäjä

koska silloin perhe itse saisi päättää kuka tienaa ja koska.

Nykymalli perustuu tasa-arvoon eli siihen, että kumpikin käy töissä ja hoitaa sosiaaliturvansa. Itse jäin työttömäksi, mutta vaikka miehellä kuinka on isot tulot, minäkin saan kunnollista päivärahaa omasta liitostani.

Ulkomaille lähtöä ollaan harkittu moneen kertaan, mutta ei olla lähdetty, koska juuri se takaisinpaluu on mietityttänyt. Sen ulkomaantienestin pitää olla niin iso, että se kattaa myös sen kotiin uudelleenasettumisen eli on kyllä varsin lyhytnäköistä lähteä huonolla sopimuksella sinne ulkomaille.

Mieheni oli YK:ssa. Puolison työnteko oli kielletty.

Ja mieheni maksoi kaikki verot Suomeen. Niin kunnallisverotuksen kuin muutkin. Siitä huolimatta meiltä otettiin pois sosiaalietuudet kuten kotihoidontuki siellä ollessamme! Kyllä tämä maa rahat ottaa, mutta mitään ei saa vastineeksi.

(Niin, tiedoksi vielä, että ei YK:lla ole samat palkat kuin yksityisellä puolella.)

ap

Mieheni peruspalkka on himpun vaille 3000 euroa, mutta käytännössä menee aina sen yli. Itse olen opiskelija eli tulot sen reilu 200. Lapsia kolme. Miehen palkasta maksamme kaiken. Päivähoidon (meillä tosin asuinpaikan vuoksi mahd. valita edullinen hoitaja kotona- juttu), asumisen (750 euroa), autolainan lyhennyksen (pakko olla työn takia) sekä ruoan. Ruokaa kuluu paljon, sillä lapset päivät kotona. Mitään tukia emme saa. Ei asumistukea tai kotihoidontuella ollessa en saanut hoitolisää.

Joskus nyppii olla " yhteiskunnan maksumies" . Verottaja ottaa miehen palkasta ison siivun ja jos ylim. bonuksia, niin vielä isomman kakun. Mitenkään ei verotuksessa huomioida, että miehellä perhe ja puolisolla eu ole tuloja.

Eli samassa veneessä olemme. Tosin toiv. pian pääsen työelämään.

Suomen päivähoito on erittäin edullista, koulunkäynti on ilmaista, ja myös terveydenhoito on lähes ilmaista. Jos verot ovat pienet, jokainen joutuu kustantamaan itse nämä palvelut ja maksamaan myös kalliita vakutusmaksuja.

Mutta siitä olen samaa mieltä täällä jonkun vastaajan kanssa, että perheen tulot pitäisi ottaa kokonaisuutena riippuamtta käykö 1 vai 1 aikuista töissä ja verottaa sen mukaan. Tämä malli tukisi myös lasten kotihoitoa ja toisi suoraa säästöä päivähoitomaksuissa ja terveydenhoitokuluissa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat