Vierailija

koska olen ollut niin paljon poissa töistä sairaita lapsia hoitamassa. Meillä perheessä systeemi ollut pääsääntöisesti se, että minä jään tarvittaessa kotiin, koska mies ei ole voinut (=halunnut) ja minun on ollut helpompikin jäädä. Oon voinut käydä iltaisin tekemässä tärkeimmät työni niin ettei työkavereille koidu ylimääräistä vaivaa. Tosin se jousto loppui nyt, koska siitä ei tunteja kerry niin paljon että bonuksia saisin, silkkaa hyväntekeväisyyttä siis. Kyrpii koko bonusjärjestelmä. :-[

Mutta asiaan: selitin tuohtuneena miehelle tilanteen ja ehdotin että jaamme sitten varmaan hänen bonuksensa, koska hän on voinut työnsä tunnollisesti tehdä kun minä olen ne sairaat lapset hoitanut. Miehen mielestäpä asioilla ei olekaan yhteyttä, on minun oma mokani kun en ole älynnyt ajoissa ennakoida ja laskea tuntejani ja istua ylitöissä! Hänen mielestään minulle siis ei kuulu latiakaan hänen ansaitsemastaan bonuksesta.

Mun mielestä asia on selvä, olis reilua jakaa se yksi perheeseen tuleva bonus, jos ei nyt 50/50 niin jollain tavalla. Vai olenko nyt ihan kohtuuton?? Meillä on hyvin tarkasti omat rahat ollut aina, käsite 'yhteiset rahat' ei ole käytössä. Jos tilanne olis toisin päin, väitän että suostuisin kyllä jakamaan oman bonukseni...

Kommentit (17)

tai hänen tekemästään tuloksesta? Mistä sulle pitäisi bonareita maksaa ja kenen? Miehen vai lasten, koska olet huolehtinut jälkikasvusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

Perheessä on yhteiset rahat. Molemmat vanhemmat on tasaveroisia vanhempina. Keskustelkaa nuo asiat ensin selviksi ja tule sitten kysymään lisäneuvoja.

Perheessä on yhteiset rahat. Molemmat vanhemmat on tasaveroisia vanhempina. Keskustelkaa nuo asiat ensin selviksi ja tule sitten kysymään lisäneuvoja.

a) miksi teillä on erilliset rahat?

b) miksi haluat osasi miehen bonuksista? mitä niillä olisit halunnut tehdä?

c) mitä sellaista mies haluaa bonuksillaan tehdä, jonka vuoksi ei ole valmis niitä jakamaan?

d) väittelettekö muuten roskienvientivuoroista, vessapaperin henkilökohtaisesta kulutuksesta tai oletko sitä mieltä, että miehesi pitäisi osallistua kuukautissidekuluihisi? entä maksaako mies enemmän ruokalaskusta jos syö isompia annoksia? kumpi teillä tekee enemmän taloustöitä ja maksaako toinen tasinkoa siitä hyvästä mitä toinen on tehnyt? kumpi maksaa lasten menot, jaatteko tasan vai maksaako se joka vaati että lapsen pitää käydä muskarissa tai harrastaa jääkiekkoa?

yst. terv. nimim. "aina kaikki yhteistä puolison kanssa"

no ei ole kohtuutonta, jos olet omasi menettänyt lastenhoidon takia. Jos omasi olisi ollut pienempi, sitten voi kohtuullistaa.

Kohtuutonta on tuo teidän systeemi. Ainakin minulle olisi.

a) meillä on aina ollut, ehkä siksi että alkuun oli erilliset taloudet, joista minun puoliskooni kuului lapsi edellisestä liitosta. On toiminut ihan hyvin, kulut jaetaan suunnilleen siinä suhteessa kuin palkkaakin saadaan.

b) koska mielestäni meidän yhteisten lasten hoito on meidän yhteinen asia (vaikka rahat ei olekaan yhteisiä) ja jos minä selkeästi siitä syystä että olen meidän yhteisiä lapsia hoitanut kotona, kärsin rahallista tappiota, mies voisi paikata vahinkoa, koska hänelle ei ole vastaavaa vahinkoa syntynyt. Ei ollut siis valmiiksi katsottuna kivoja syyskenkiä, joihin sen rahan tuhlaisin. :)

c) en todellakaan tiedä.

d) osin taisin vastata jo tähän, laskut siis jaetaan. Meillä on kyllä monta asiaa pielessä ja keskusteluyhteyskin liki olematon, asioista siis väitellään paljonkin. Olet onnekas kun sinulla on puoliso, jonka kanssa kaikki on yhteistä!

Vääntäkää nyt vielä: onko siis teidänkin mielestä kohtuutonta pyytää jakamaan se bonus?

mies pitäköön bonuksensa tällä kertaa, jos teillä kerran eri rahat, mutta hoitaa sairaat lapset sitten ensi vuonna ja sinä saat oman bonuksen omalla vuorollasi... ja sairaat lapset siis, ei "sun" tai "mun" tai "yhteiset" lapset!

ja nyt on keskusteluyhteyskin katkolla.

Kannattaisi keskustella nämä asiat ENNEN kuin niitä yhteisiä lapsia tehdään. Ja ei miehesi bonukset eivät kuulu sinulle, mutta pistä miehesi tästä eteenpäin hoitamaan sairaat lapset.

Mutta älä ainakaan kovin pitkälle mene vaatimuksissasi.

En oikein tajua teidän systeemiä, koska en ole itse elänyt koskaan noin. Mutta tavallasihan olet oikeassa. Olet kärsinyt taloudellista tappiota hoitaessasi yhteisiä lapsia. Olenhan minäkin tavallani kärsinyt taloudellista tappiota hoitaessani yhteisiä lapsia kotona, sillä siltä ajalta on jäänyt eläke karttumatta jne.

Toisaalta, miehesihän on saattanut ajatella, että hän tekee töitä bonusten eteen ja sinä olet fiksuna naisena asian tajunnut, hyväksynyt ja tehnyt oman valintasi lasten kanssa.

Et voi vaatimalla vaatia rahoja, mutta saatko suostuteltua miehen vaikka maksamaan kunnollisen ravintolaillallisen tai yhteisen viikonloppumatkan?

Jatkossa voit olla fiksumpi ja etukäteen tehdä selväksi kotiinjäämisesi hinnan. Voitte sopia vuorottelevanne tai että mies maksaa tasausta sinun kotipäivistäsi. Ei luulisi tulevan epäselvyyksiä sen jälkeen.

Lopuksi vielä pakko ihmetellä rahakeskeisyyttänne: En nyt tiedä, millaisista summista teidän bonuksissa on edes kyse (aivan vieras käsitekin mulle) mutta kuulostat pikkuisen kateelliselta miehen rahasta. Kilpailetteko te jotenkin? Onko sulla enemmänkin hampaankolossa vai onko oikeasti kyse vain rahasta? Siis rahaahan se vain on, ei sen enempää. Ja se on halpaa, mitä rahalla saa...

ysi, kiitollinen ap:n viitseliäisyydestä vastata ihmettelyyni

että aika monessa perheessä on eri rahat, eikä vanhemmat suinkaan hoida vanhemmuuttaan tasaveroisina. Tulee juurikin tällä palstalla ilmi ihan päivittäin, eikö? Siis tännekö ei voi tulla kyselemään mielipidettä mihinkään asiaan, ellei kaikki ns. perusasiat ole ensin kunnossa? Just näin. :-)

kiitos asiallisesta vastauksestasi ja viisaista ajatuksista, sait minutkin miettimään asiaa uusilta kanteilta. Hyvää tässä on, että tosiaan minäkin viisastun vahingosta ja pyrin vastedes saamaan lastenhoitoasian tasa-arvoisemmaksi meidän perheessä.

Ei tästä tule elämän ja kuoleman kysymystä, eikä meillä normaalisti olla ollenkaan niin rahakeskeisiä kuin tämä yksittäinen asia antaa ymmärtää. Tässä nyt vaan kärjistyy, kuten sanoit, ehkä muutama muukin asia, joka ei ole ihan kunnossa. Mutta kuntoon laitettavissa kuitenkin. :)

Case closed minun puolestani.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat