Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Tyttöni (13 kk) on syönyt itse käsin siitä asti, kun kiinteät aloitettiin 6-kuisena. Aloitin kiinteät sormiruualla. Lusikan käytön harjoittelu on nyt jäänyt - jotenkin kai väsähdin siihen kamalaan sotkuun... Nyt mietin, että pitäisi kai se harjoittelu taas aloittaa, koska varmaan oppisi aika nopeasti, jos vaan jaksaisin joka päivä antaa hänen harjoitella lusikalla syömistä. Jotenkin motivaatiota lisäisi, jos ois jonkinlainen arvio, kuinka kauan tätä harjoittelua ja KAMALAA sotkemista jatkuu...? Tiedän, että se on yksilöllistä, mutta ois kiva kuulla, minkä ikäisenä muut on oppineet!

Kommentit (14)

eli siinä 1,5-v paikkeilla. Mutta kun vauva syntyi kun isoveli oli 2v, niin hyvin paljon piti vielä autella syömisessä tuolloinkin. Ja itse asiassa, nyt kun poika on 2v8kk niin tiedän, että poika osaa kyllä syödä itse, mutta joskus on niitä känkkäränkkäpäiviä, että se ruoka ei tahdo omalla kädellä suuhun asti mennä, eli vieläkin välillä pistetään aikuisen avulla vauhtia ruokailuun...

Ja ruoka-annoksesta n.80%menee lusikalla suuhun, loput laittaa kädellä. Nyt ikää 1½v ja syönyt todella siististi jo puolisen vuotta. (muutamaa murua rinnalla lukuunottamatta) :) Ottanut kylläkin oppia isommilta sisarilta, imee heiltä muutenkin kaiken kun sieni!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

...antaa lapsen syödä aluksi sormin ja syö samalla itse oman annoksensa. Sitten syöttää lapsen. Siis tämä toimii tietysti vain, jos lapsi on innokas syömään sormin. Meillä tyttö syö aluksi sormin leipää, raejuustoa, kurkkua yms., ja syön samalla itse. Sitten syötän tytölle varsinaisen ruuan, ja hyvin se on maistunut, vaikka tyttö onkin saanut ensin "herkkuja" alkupaloiksi. Mutta ei meidänkään tyttö ole vielä niin innostunut lusikalla syömisestä, että olisi toivoakaan, että söisi varsinaisesti itse lusikalla. Leikkimiseksi se menee, koska ruualla on niin kiva sotkea... :)

Mutta kiitos tuosta lusikkavinkistä! Meillä on Babybjörnin paksuvartinen lusikka, mutta ehkä se Tupperwaren lusikka on vielä parempi... Luin kylläkin omasta vauvakirjasta, että mulla lusikka kääntyi väärin päin vaikka kuinka pitkään, ja syöminen oli sotkuista kauan... Ja olen yhä aikuisena kova sotkemaan kotioloissa, kun en tsemppaa! ;) Taitaa olla tytöllä äitinsä geenejä tässä asiassa...

Kiitos vinkeistä! Meillä sotku ei haittaa tyttöä eikä äitiä! Ja äitikin on kova sotkemaan! ;) Innokkuutta syömiseen on tytöllä (13 kk) kovasti, mutta lusikka kääntyy yleensä väärin päin, eikä ruoka pääse suuhun asti, joten pakko syöttää vielä itse koko ajan vieressä.

ei syödä vieläkään itse ja poika on 1 v. 7 kk.... No, itseämme saamme syyttää, sillä olen luonteeltani vähän turhankin pedantti. Mua "ahdistaa" se sotku mitä siitä tulee ja sen vuoksi mennyt helpoimman kautta. Toki omalla lusikallaan vie ruokaa suuhun samalla, mutta suurin osa tulee mamman antamana ;) Itseäni tämä ei haittaa ollenkaan (ainoa lapsi siis kyseessä), mutta nyt pitäsi myöskin treenit aloittaa, koska poju menee hoitoon vuodenvaihteessa. Motoriikasta ei meillä ole homma kiinni, sillä palapelit ja legot kootaan jo hienosti.

Olen myös kuullut, että toisilla lapsilla on enemmän halukkuutta itse syömiseen kuin toisilla. Toiset eivät esim. anna enää syöttää, vaan haluavat syödä itse. Meillä ei tätä ole ollut milloinkaan havaittavissa ;) Ehkä se muiden lasten esimerkkikin tekee asiaan, jos on sisaruksia tai on hoidossa..

Toki alussa piti enemmän auttaa, mutta kyllä ihan itse söi suurimman osan ruuasta. Nopeasti se motoriikka kehittyi ja sai raapittua lautasen tyhjäksi ;) Nyt 1v 4kk poika syö itse ja äiti voi samaan aikaan vaikka surffata netissä.

Meillä on (kuulemma) siisti syöjä, mutta ei ole mitään toivoakaan vielä luopua ruokalapusta piiiiitkään piiitkään aikaan.

Meillä tyttö 13 kk ja on jo kaksi kuukautta syönyt itse, aikaisemmin syötin vielä löysemät esim. jogurtin ja keitot, mutta nykyään nekin menee hienosti neidiltä itseltään. Toki ruokalapun kaukalosta aina pari lusikallista ruokaa löytyy, mutta kaikki muut menee suuhun niin kauan kun on nälkä, sen jälkeen alkaa läpsytellä lusikalla pöytää;)

Meillä on lusikkana tupperwaren lastenlusikka, josta lapsi saa käteensä niin hyvän nyrrkiotteen, ettei se käänny kovinkaan helposti nurinpäin, ainakaan meillä ei ole ikinä kääntynyt. :)

Meidän poika alkoi syömään itse pääsääntöisesti ruokansa tuossa 1 v 3 kk iässä. Kuvittelin, että kohta osaa jo syödä varmaan sotkematta. Mutta kyllä sitä sotkua riitti, tahallista ja tahatonta. Nyt kun ikää on kohta 3 v niin ehkä kuukauden ajan en ole enää laittanut ruokalappua. Silti paidalle heloisti vielä tippuu jugurttia ym. Kovasti sotkee edelleenkin sormia ruokaan: noukkii esim. perunanpaloja sormin lihakeitosta... Yksilöllistä taitaa tosiaan olla tuo syömisen taito ja paljon varmaan vanhemmistakin kiinni, että miten paljon sotkua jaksaa katella. Mua ärsyttää isovanhemmat, jotka aina stressaa pojan sotkemista tai hidastelua ja alkavat sitten syöttää poikaa.

alussa tietty suurin osa suuhun menevästä tuli äidin lusikasta. Parissa kk oppi syömään itse. Juominen sujui alusta asti tosi hyvin. Välillä toki halusi uittaa sormiaan lasissa tms. mutta äkkiä se meni ohi. Nyt 1v7kk, kk sitten oikein havahduin etten muista koska olisin viimeksi syöttänyt! Toki vieläkin joskus vauhditan ruokailua jos on kiire jonnekin tai erityisen hankalaa syötävää kuten viili. Tytön lopetettua syömisen lautaselta myös yleensä tulee edelleen pari lusikallista. Ruokalappu kuitenkin edelleen käytössä eikä siitä ihan äkkiä eroon päästä. Pari lusikallista sinne aina kuitenkin tippuu/ruokailu ja lisäksi se kerää hyvin leivänmurut ym, kun on muovinen kaukalolappu. Neiti kyllä itse ottaa sen pois ja laittaa pöydälle, kun on mielestään valmiiksi syönyt :-)

Meillä tyttö söi jo tosi hyvin itse ollessaan 1,5v. Nyt meillä poika 1v 8kk ja kamalaa sotkua tulee vieläkin. Syötän osin itse kun muuten ei tulisi varmaan mitään. Oma lusikkakin kyllä on myös samalla käytössä.

Kaikki ajallaan! :)

niin kyllä se siitä! Meidän tyttö oppi syömään lusikalla sotkematta n. 1v 3 kk ikäisenä, sitten ei siis enää tarvinnut auttaa toisella lusikalla vieressä eikä tarvita enää nyt 1,5 vuotiaana edes ruokalappua, niin siististi syö. Siis toki viilillä tvs. sotkee kun on niin hankala koostumus jolloin pidetään ruokalappua. On kyllä ihan lapsesta kiinni koska oppii, toisia ei sotku haittaa jolloin sitä ei varokaan, meidän tyttö on heti vaatimassa siivoamista ja paidan vaihtoa jos vähänkin menee ohi suun=) Mutta oppimiseen ei auta kuin harjoittelu joten anna sotkea ja seiso rätin kanssa vieressä=)

Nuorimmainen on meillä syönyt itse tasan yksivuotiaasta lähtien. Tai siis siitä iästä lähtien olen laittanut lautasen ja lusikan pojan eteen. Aluksi tarvitsi joissain ruuissa apua, mutta nyt pystyy hyvin syömään itse, jos vain haluaa, ikää 1v 7kk. Sotkuhan siitä aina tulee, mutta meilläpä onkin baby björnin essu käytössä. Se suojaa ihan kaiken vaatetuksen, lisäksi sen saa vedettyä osin pöydälle, jolloin muodostaa pussin, mihin ruoantähteet putoilevat. Siitä ne on tosi helppo karistaa roskiin eivätkä päädy lattaille ja syliin. Suosittelen. Lisäksi meillä on Ikean pöydällä varustettu syöttötuoli, Antiloop?, suositteluni myös tälle tuotteelle :) Helppo pitää puhtaana ja lapsi pysyy takuuvarmasti paikoillaan.

neiti on 1v5kk ja aika vähäistä on itse syöminen. Varmaan omaakin syytä, koska en halua mopata lattioita joka ruokailun päätteksi. Oma lusikka on annettu pöytään 1vuotiaasta asti. Saattaa muutaman kerran sorkkia ruokaa ja osuu kyllä suuhunkin, mutta siihen se jää. Vaikka kuinka kannustan vieressä, niin ei kiinnostu syömään kokonaan itse, ei siis puoliakaan. Siksi hieman hirvitti lukea muista, jotka jo paljon nuorempina syövät hienosti itse. Miten kummassa mekin päästäisiin samaan? Vaikka ottaisin lungimman asenteen sotkun syntymiseen, niin miten saada lapsi kiinnostumaan ruokailusta? Nykyään ainoa keino saada istumaan rauhassa pöydässä , että saan syötettyä ruuan, on tarjota lehtiä selattavaksi. Luulen kyllä, että hienomotoriikassakin neiti tulee ehkä hieman perässä, joten pitää vaan ajatella, että ehkä sitten muutaman kuukauden päästä.

Olisi vaan niin ihana saada itsekin syötyä samaan aikaan..

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat