Vierailija

En halua nyt kertomuksia, miten jonkun lapsi on jo 1-vuotiaana hallinnut nuo, vaan lähinnä, että missä iässä käsitteet _pitäisi_ tajuta.



Muutenkin välillä tuntuu, että lapsi ei oikeen ymmärrä selityksiä esim " nyt mennään kauppaan, sitten haetaan Liisa, ja sitten mennään kotiin" . Saattaa kysyä heti perään tyyliin " mennäänkö me nyt kotiin?" . Onko tämä vain tavallista lapsen kyselyä vai pitäiskö huolestua?

Kommentit (19)

tytöllä meni joka kerta ne ristiin. Meillä myös tapana tuo, että menoista ja tapahtumista kerrotaan vasta samana päivänä. En myöskään itse jaksa jatkuvaa kyselyä.

Muuten lapsi ymmärtää hyvin ja puhuu myös hyvin. Eilen tarkoittaa hänelle kyllä mennyttä aikaa, mutta en tiedä, miten eritellysti. Huomenna tarkoitta tulevaa, mutta joskus musta ei tunnu ymmärtävän eroa " illalla" ja " huomenna" .



Toi antamani selitysketju ihmetyttää vähän itseänikin. Joskus tuntuu, että kun kerron jostain kivasta tulevasta niin ei jaksa kuunnella vaan heti vonkaa että mennäänkö nyt sinne ja sinne tai tehdäänkö nyt sitä ja sitä, vaikka juuri selitin miten asiat on. Tuntuu, että pitää kunnolla saada hänet katsomaan silmiin ja sanoa että kuuntele nyt kun selitän, enkä ole silti varma menikö jakeluun.



Kuitenkin usein myös itse kertoo tulevaisuudesta, mitä ollaan suunniteltu, mutta ihan hakusessa on kyllä osa aikakäsitteistä... " Kyselee usein, että mennäänkö illalla korkeasaareen" kun olen sanonut että mennään kesällä, monen monen yön päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja vielä normaalimpaa, että periaatteessa ymmärtää, mitä se " huomenna" on - mutta ei osaa siirtää sitä tämän hetken asioihin. Eikä muista mitä tehtiin missä järjestyksessä: ensin - ja sitten - ja huomenna.



Sehän on vaikeaa joillekin aikuisillekin. Mä kysyn ainakin aina sata tuhatta kertaa, että " siis miten me nyt tehtiin" , vaikka tajuankin, että huomenna tulee kun ollaan nukuttu yksi yö.

lapsi (3v2kk) joka ei ymmärrä mitään. Vanhemmat vaan ovat tyytyväisiä. Pyysin vetämään paidanhihat alas. Tämäpä veti housut alas. Ja paljon muuta. Säälittää lapsi kun vanhemmat aivottomia :(

Lapselle saa tarkkaan selostaa erilaisia ajankäsitteitä. Esim. meillä lapset ovat hieman yli neljä vuotiaita, ja hieman ymmärtävät tulevaa, jos näytän sormilla, kuinka monta yötä pitää nukkua, jotta jotain tärkeää tapahtuu. Lapset aloittivat uuden tarhan viime syksynä, ja ensimmäisenä päivänä kerroin, että tulen hakemaan heitä iltapäivällä. Hätä oli suuri, kun lapset eivät olleetkaan ymmärtäneet mitä tarkoitin. Aikakäsite pitää esittää hyvin konkreettisesti. Esim. kun olette nukkuneet päiväunet tai kun olette nukkuneet kotona näin monta kertaa illalla.

eikä ymmärrä käsitettä " huominen" ainakaan kovin hyvin. Sanon yleensä, että nukutaan yksi yö ja herätään aamulla ja sitten. Tämän ymmärtää paremmin.



Meidän poika on kyllä verbaalisesti tosi kehittynyt muuten ja muutenkin fiksu. En ole osannut olla huolissani.

Huominen on tulevaisuutta ja eilinen menneisyyttä, tarkemmin ei osaa 3,5v hahmottaa. Nytkin saattaa selittää että sai eilen joululahjaksi legoja, ja huomenna mennään Ti-ti Nallen taloon (olen luvannut että kesällä mennään). Hyvin muistaa kyllä asioita, pääsiäisenä sanoi että eilen syötiin mummulla Muumi-suklaamunia. Ihmettelin vähän aikaa ja muistin itsekin että niinhän me viime pääsiäisenä tosiaan tehtiin :o)

mutta meidän poika kyllä saattaa tehdä naureskellen juuri noin vaikka oikeasti ymmärtää hyvin mitä pitää tehdä. Tuon ikäsen hauskin huumori on just tollasta, että tehdään jotain väärää tai hassua. Mutta ehkä sinun kuvaamasi lapsi ei oikeasti ymmärtänyt?

Ikää 3,5v. " Huomenna" on pojalle aika laaja käsite vielä (joskus tulevaisuudessa), ymmärtää paremmin tosiaan jos sanoo, että yksi yö nukutaan ja sitten sitä ja tätä. Eilen on yhtä laaja käsite, tarkoittaa lähes kaikkea mennyttä ;) Jos korjaan, että ei tuo eilen tapahtunut niin koittaa sitten jotain " viime viikolla" tai " viime kesänä" heittoa, että uppoaako se kuulijakuntaan.



Enkä ole todellakaan huolissani, poika on todella lahjakas verbaalisesti, on puhunut pitkiä lauseita reilun vuoden iästä ja muutenkin fiksulta vaikuttaa :) Oma kehu haisee...

on sellainen että moniosaisista asioista hahmottaa ainoastaan viimeisen ja tehtävät pilkotaan palasiin.



En väitä todellakaan että lapsellasi olisi dysfasia.



Testaa ymmärtääkö helpommin huomisen kun sanot että kun yksi yö nukutaan niin sitten...



Lapset kehittyy omaan tahtiinsa ja aikakäsite ei ole niitä ensimmäisiä jotka opitaan, mielestäni eskari-ikäisenä on syytä ymmärtää eilinen ja huominen.



Minun lapsi sanoi ihanasti toissapäivää ylieilinen, loogista eikö totta kun puhutaan ylihuomenna niin miksipä ei ylieilisestäkin.

huomasin tämän omien lasteni kanssa.



Jos oli suunniteltu että viikon päästä mennään mummolaan niin joka päivä olivat valmiita lähtemään ja kyselivät joko mennään jne. Tämä oli sen verran tuskastuttavaa että päätin että kerron matkoista ja retkistä vasta edellisenä iltana tai lähtöpäivänä. Helpotti.



Mielestäni johtuu siitä että ovat myös innokkaita ja malttamattomia odottamaan lähtöä, joten itseäsi säästääksesi toimi toisin.



Nyt lapset ovat kouluikäisiä eikä heidän ymmärryksessään ole mitään vikaa 9-10 oppilaita molemmat ja luokkiensa parhaimmistoa.



Meidän muut lapset ovat osaanneet nimittäin paljon aikaisemmin, joten mulla ei ole asiasta parasta mahdollista kokemusta.



Tämä nyt 3-vuotias on muuten taidoiltaan minusta melko keskiverto, siis ihan hyvällä, ei pahalla =)



Ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat