Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei,

kyselen teiltä muilta, että milloin aloititte kiinteän ruoan antamisen??

Itse aloitin antaa pojallemme hänen ollessa 5kk ikäinen ja jostain syystä poden kamalan huonoa omatuntoa, etten odottanut siihen 6kk asti, kun poika kerran olisi maidolla pärjännyt. Hän on siis kasvanut normaalisti käyriensä mukaan, mutta toivoin että kiinteällä olisi ollut vaikutusta öihin. Ei kuitenkaan ollut ja nyt harmittaa etten odottanut siihen 6kk ikään....

Mitä hyötyä on odottaa siihen asti että lapsi on 6kk?? Ennenhän suositus oli 4kk, joten ei kai siis pitäisi olla haittaa että lapsi on saanut nyt jo kiinteitä.

Tiedän, että kysymys on vähän hölmö, mutta jostain syystä vaivaa minua nyt kovasti, että menin hänelle jo ruokaa antamaan.

Entä onko vaikutusta jos odotan siihen 6kk asti, vaikka on jo noin viikon ajan saanut kiinteitä?? Jos nyt lopettaisin niiden antamisen ja odottaisin 6kk ikään asti. Vaikuttaako esim allergioihin tms.

Sivut

Kommentit (50)

Taas tätä fanaattista imetyksen puolesta (... ja vastaan)!

Antakaa lapsellenne kiinteätä ruokaa milloin siltä tuntuu , eihän ketään saa SUOSITUKSEN takia nälässä pitää ja /tai väkisin yrittää imettää puoleen vuoteen jos se ei tunnu luontevalta. Ja imettäkää ihmeessä jos jaksatte/maitoa riittää. Se on parasta ravintoa vauvalle, vaikka ei korvikkeissakaan mitään vikaa ole.

Itse täysimetin 5.5kk ensimmäistä lastani ja nyt neiti 4kk ja risat on vielä saanut pelkkää tissiä. Vaikka itse imetän ja olen sen kannalla, niin jokainen äiti TIETÄÄ ITSE mikä omalle lapselle on parasta. Turhaa syyllistämistä taas kerran!

Minuu ihmetyttää kun niin monet sanovat täysimettävänsä vauvojaan vaikka antavat esim. illalla korviketta.

Mä oon käsittänyt että täysimetys on ihan sillä omalla maidollaan imetystä ?

Ja sitten ihmettelen myös niitä jotka pystyvät täysimettämään sinne 6kk asti mutta eivät tee sitä ? Eikös se olis helpompaa kun ei tarvi alkaa soseiden kanssa pelaamaan niin aikaisin ?

(Ja en nyt kritisoi mitenkään ap:tä vaan ihan yleisellä tasolla tässä höpisen...)

No mä alotin pojalla soseet pikkasta vaille 4kk, samaan aikaan lopetin osittaisimetyksen.

Haaveena oli täysimetys 6kk asti, vaan eipä sitten onnistunut :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä alotettiin maissivellillä 2 kk ikäsenä, soseet 3 kk ja nyt kun likka 7 kk niin menee soseet, lihat ja puurot. Neuvolas ei tähän oo koskaan puututtu eli mun on annettu tehdä niinku ittestä ja vauvasta tuntuu parhaimmalta. Suosittelen sulle samaa.

Ja imetin oikeen kokonaiset 3 viikkoo!!! =)

viime viikolla perunan annon 4,5 kk ikäiselle tytölle. Syynä rintaraivarit ja keskosuus. Paino on kuitekin noussut hyvin rintamaidollakin, eli periaatteessa ei olis vielä sen takia antaa.

Mun mielestä kans asiasta on tehty aivan liian suuri haloo. Jos vauvalle kiinteät maistuu niin miksei niitä sitten antaisi kun ikää on kuitenkin jo noin paljon. Ja aikas pieniä määriä ne on mitä alas asti menee, onhan rintamaito/korvike kuitenkin vielä se pääasiallinen ravinto.

Onhan 70-luvulla annettu 2 viikkoisille appelsiini mehua ja terveitä lapsia on tullut!

Minä olen täysimettänyt kohta sen 6kk. Korviketta ei ole tarvinnut antaa kertaakaan. Poika on kasvanut yläkäyrillä, painoa tullut aina vähintään kilo kuussa. Ennen tämän esikoisemme syntymää en ollut osannut edes kuvitella, miten tärkeäksi kokisin imetyksen. Meillä oli ongelmia imuotteen kanssa, ja rinnat olivat usein verillä ja imetys sattui. Syynä oli lyhyt kielijänne, joka leikattiin, mutta imetys teki edelleen kipeää. En kuitenkaan halunnut antaa periksi. Pojan täytettyä 5 kuukautta, huomasin, että imetyshän ei enää satu!

Neuvolassa ihmeteltiin, etten ole antanut vielä soseita. Toisaalta ihmeteltiin myös sitä, miten hyvin poika kasvaa pelkällä rintamaidolla.

Nyt tulevana viikonloppuna (että isikin on päivällä kotona) aiomme antaa pojalle ekan kerran kiinteitä. Poika on silloin viikkoa vaille puoli vuotta. Jos joitain syitä, perusteluja tai selityksiä haluan antaa sille, miksi olen täysimettänyt näin " pitkään" , niin ensinnäkin yksi syy on tämä WHO:n suositus, toisekseen en ole kokenut ongelmaksi imettää päivin ja öin keskimäärin 3 tunnin välein. Sitten on tuo suoliston kehittyminen, eli meillä poika kärsi mahavaivoista yli 4kk, joten pieni hengähdystauko ennen kuin masu ja suolisto saa taas uutta työtä. Ja onpa yksi pointti myös se, että kuuden kuukauden täysimetys voi suojata allergioilta.

Eli kohta siirrytään kiinteisiin, mutta imetystä aion jatkaa silti, jos vain poika tissiä vielä huolii. :)

timaja

...kun toit esille ton allergia-artikkelin! Mietin tätä keskustelua lukiessani, että missähän toi lukemani juttu oli, mutta sinäpä sen muistit. Ihan mielenkiintoinen näkökulma täysimetykseen ja allergioihin tuokin.

Ap:lle; aloituksesi olisi voinut olla minun kirjoittama, siksi luinkin tämän koko ketjun mielenkiinnolla. Sama tilanne; aloitin pojalle kiinteät ennen 6 kk rajapyykkiä (iltavelliä n.4,5 kk ja soseiden maistelua n.5 kk vanhana), vaikka neuvolasta on kehuttu kuinka hienosti poika kasvaa rintamaidolla.

Miksi näin tein? Ensinnäkin, iltavelliä halusin kokeilla, josko yöähinät sillä rauhoittuisi. No eihän ne tietenkään rauhoittuneet.. mutta vellillä (ja lypsetyllä maidolla myös) oli myös kätevää opetella tuttipullon käyttöä, ettei tarvinnut pelätä niin paljoa miten syöminen onnistuu jos/kun äiti jossain joskus pyörähtää ja lapsi on isän kanssa.

Soseita aloitimme maistelemaan, koska ajattelin, että muutamien lusikallisten ja makujen maistelu ei ole ainakaan pahasta. Ehkä myös epäröin sitä, että oppiiko poika syömään tarpeeksi nopeasti (siis jos vasta puolivuotiaana pikkuhiljaa aloitellaan), koska olen kuullut juttuja siitä kuinka vaikeaa se on joillain ollut. No, taas olin väärässä :) Poikamme rakastaa syömistä ja on hyvin avoin uusille makukokemuksille! Niin, kolmas syy tuohon syömisopetteluintoon oli tosiaankin pojan kiinnostus ruokaa kohtaan. Ajattelin, että on otollista aloittaa, kun poika yritti ottaa lusikkaa kädestäni ja haami jogurttipurkkiani :)

Tässä vain minun ajatuksiani. Annetaan kuitenkin itsellemmekin mielenrauha valintojemme suhteen :) !!

mä ymmärrän että sulla on kova tarve kärjistää asioita mutta mä en missään vaiheessa sanonut imetyksen olevan uhrautumista enkä usko monenkaan jättävän imettämisen siksi. Meillä se ei vaan toiminut koska vauva ei jaksanut alkuun imeä ja sain siksi pumpata 4krt/päivä ja pestä ja steriloida niitä pulloja, tutteja ja pumppua kädet märkinä ihan koko ajan kunnes 3kk jälkeen maidontulo loppui kun seinään.

Joten Nazuli olet oikeassa että paljon helpompaa olisi ollut imettää ja olin kateellinen kavereille joilla ei sterilointirumbaa ollut.

Mä vaan aina ihmettelen tätä ihmisten tarvetta vähätellä äityittä ja aiheuttaa mielipahaa niille joilla se imetys ei sujunut.

Ja siksi Emilyn sun teksti :" Olen sen kokenut itsekin, kun neuvolassa tuijotetaan kasvukäyrää vaikka vauva on aivan tyytyväinen ja kuullut tuttaviltakin miten " rinnat vaan tuntuvat tyhjiltä, imetys on niin sitovaakin.." ja sitten annetaan hyvillä mielin korviketta, kun se on niin modernia ja tyylikästä ruokkia lasta pullosta..... " oli aika rankkaa tekstiä ja mielestäni itse oletat ihmisten kokevan imetyksen sitovaksi (=uhrautua) ja pulloruokinnan jotenkin tyylikkyyden hakemiseksi. En ole elämässäni kuullut kenenkään sanovan pulloruokintaa moderniksi tai tyylikkääksi mutta kai sulla sitten on sellaisia tuttuja. Että ensi kerralla kun haluan olla trendikäs niin taidan ottaa sterilaattorin mukaan cityyn ja jätän Manolot narikkaan.

Vaikka nyt tämä keskustelu meni ihan sivuraiteille, sorry ap!

On tutkittu että 6kk iän jälkeen lapsen/vauvan rautavarasto eli hb alkaa suhteellisen jyrkän laskusuunnan -> siksi suositus että viimeistään 6kk iässä liha + muutkin soseet mukaan elämään.

Ainahan toki on lapsia yksilöinä, jotka saavat vielä pelkkää tissimaitoa esim 7-8kk ikäänkin asti, kun myös vastaavasti pitää aloittaa jo ennen 6kk ikää soseiden antaminen toisilla lapsilla.

Meillä neuvolassa tutkitaan kaikilta 10kk iässä hb juuri tuon hb-laskun takia -> siitä myös näkee saako tarpeeksi soseita + lihaa jotta hb olisi hyvä.

kaatta:

Lainaus:

...mistäköhän sekin tutkittu et just 6kk vauva ei pärjää enää pelkäl tissillä vaan alotettava muutakin...ja sit monilla imetys vähenee kun lapsi alkaa syömää soseita nii sit ei maitoakaan tuu välttämättä enää niin paljoa ja ei aina enää tissi kelpaakkaa... eli ainahan ei ole mahd.osittais imetys vuoteen asti vaik sitä suositellaanki...

Hieman tuntui, että aihe vähän " karkasi käsistä" , mutta sain toki kaikilta mielenkiintoisia vastauksia.

En siis ole itsekään imetystä lopettanut ja toivoisinkin se jatkuvan 1v asti, mutta sen näkee sitten. Ja oma maitoni on edelleen se pääasiallinen ravinto (pulloa ei suostu syömään). Poikamme on saanut vain yhden kiinteän aterian per päivä ja makuinakin vasta porkkana ja peruna ja 3vkon ajan. Voisin varmaan jo laajentaa makuja...Johtuu kuitenkin laiskuudestani ja siksi olisin myös mielelläni jatkanut sinne puoleen vuoteen asti.

Neuvolasta iski kiinteän ruoan -paperit jo 4kk tarkastuksessa, mutten niihin sen kummemmin kiinnittänyt huomiota.

Kun tämän ketjun aloitin, halusin kuulla koska muut ovat kiinteät aloitelleet ja kiinnosti tuo 6kk rajapyykki. Esikoisella suositus aloitusaika oli 4kk.

Kiitos siis kaikille ja mukavaa kevättä!!

Aasa:

Lainaus:

Itse koen että se mössövaihe on tosi rasittava, eli mitä lyhyemmäksi se jää, sitä parempi.

Nimenomaan!!!

Esikoiselle jouduin aloittamaan kiinteät 4kk ja alku oli todella tuskaista. " Kakkosen" kanssa aloitin 5½kk iässä kun vauva rupesi heräilemään enemmän. Kiinteän aloituksella ei ollut mitään vaikutusta levottomiin öihin, pikemminkin päinvastoin.

poiketen minun kaksi poikaani (09/96 ja 12/06) ovat molemmat aloittaneet kiinteiden syönnin jo 2kk iässä. Tuolloin v.-96 muistaakseni suositus oli 3kk ja EU:n myötä nousi 4kk:teen.

Nuorempi poika kohta 5kk syö siis jo kaikkia kasviksia, marjoja, hedelmiä ja viljaa :) hyvin maistuu ja annoksetkin jo ison pojan :)

Luota itseesi äitinä: jos maidolla tyytyväinen niin hyvä. Ja kiinteitä voi antaa vaikka sillon tällön eikä niin väliä jos joku päivä on pelkällä maidollakin :)) Tärkeintä on tyytyväinen hyvin kasvava vauva sekä itseensä luottava äiti :))

Mukavaa kevään jatkoa!

Ja vaikka nyt kolmannen kohdalla oli 6kk, aloitin 5½kk iässä antamaan perunaa. Sitä ennen totutin vatsan jo korvikkeisiin + velleihin ihan vaan avrmuudeksi -> matkasimme Thaimaaseen ja jos jostain syystä maitoni ei olisi (eikä riittänytkään enään koko vuorokaudelle/2 vkoa) riittänyt, vatsa oli jo totutettu muuhun/kin ruokaan.

Itse huomasin sen, että mitä myöhemmin aloitettiin kiinteät, sen vaikeampaa se oli -> tyttö ei millään meinannut huolia ja oppia syömään kunnolla kiinteitä. Kun taas 2 aiempaa jo 3½kk iässä sekä 4kk iässä aloitetut, oppivat sen paljon hanakammin ja nopeammin.

1% tosiaan on Suomessa ketkä tutkitusti täsyimettää lapsiansa, joten elä turhaan ota itsellesi huonoa omaatuntoa painolastiksi -> et ole tehnyt mitään huonoa lapsellesi. JA mitä yöuniin tulee, kyllä ne paranee heti, kunhan olet noin kk pvät totutelleet kiinteisiin ja kiinteän määrät on niin isot, että yöllä ei ole nälkäinen. Hetihän se ei muutu ->vko kaks totuteltua ei ole kiinteän määrässä vielä paljon.

Minä olen sitä mieltä että äidinmaito on luonnollisin ja paras ravinto lapsille, mutta korvikkeissa ja kiinteässä ruuasskaan ei ole mitään huonoa!!!

Niin, elä enään turhana lopeta kiinteiden antamista kun kerran olette ne kuitenkin aloittaneet -> suoliston takiahan myös sitä 6kk suositusta suositellaan, ja sen/kään takia on turha enään kiinteiden antamista lopettaa.

Mukavaa kevättä!!!

Eikö kuitenkin yleiset suositukset ole parempia kuin vedota siihen: kun teidän lapsetkin pärjäsi ilman soseita niin kyl ne muutkin pärjää..?

Kuten aiemmassa jo sanoin, toiset pärjää yli 6kk ilman soseita, toisten lasten on alettava jo sitä aiemmin. Lapset kun ovat yksilöitä eikä samanlaisia hb-arvoiltaan ;D

Ja mullahan on ollut erittäin huono hb jokaisen 3:n odotuksen aikana -> eli tuon mukaan mun olisi pitänyt aloittaa soseet jo 2-3kk iässä omille lapsilleni. No, onneksi tosiaan tuokaan ei ole 100% varmaa missään nimessä ja onneksi on yksilölliset tutkimukset per lapsi tehty tuon suhteen.

vanttu:

Lainaus:

Nyt en löytänyt nettilinkkejä näihin tutkimustuloksiin joita olen hiljattain lukenut... Eli vauvan Hb:niin vaikuttaa hyvin paljon se että mikä on ollut äidin hb odotusaikana. Vanttu

Meillä esikoinen 04/9 alkoi totutella kiinteisiin siinä 4 kk ikäisenä. Puoli vuotiaana neiti söi jo viljaa, lihaa, kalaa, kasviksia ja hedelmiä. Lisäksi imetin koko ajan 8kk ikään asti. Ennen 8 kk ikää ei tyttö saanut ollenkaan korvikkeita. KIINTEIDEN ALOITUS EI MINUN MIELESTÄ TARKOITA IMETYKSEN LOPETUSTA. Kiinteet aloitin 4 kk ikäisenä koska aika tuntui hyvältä ja lapsi vastaanottavaiselta, samalla kuitenkin halusin imettää koska pidän sitä tärkeänä. Mielestäni imettäminen on OK niin kauan kuin se sekä äidistä että lapsesta tuntuu hyvältä. Itse lopetin imettämisen silloin 8 kk kun imetys ei enää tuntunut hyvältä. Uusin tulokas 07/1 alkaa maistella kiinteitä 4kk myös ja imetän niin kauan kun se hyvältä tuntuu, luultavasti sinne 8-9 kk paikkeille.

elina

Lapset syntyneet -99, -03 ja -05. Sopi minulle ja lapsille enkä nähnyt syytä aloittaa kiinteitä aikaisemmin. Kuopuksen kohdalla tosin yritettiin puolivuotiaana, mutta hän oli toista mieltä.

Minua taas ihmetyttää, että täysimetyssuositus Suomessa on ollut jo vuosia ja vuosia 4-6kk (nyt siis joitain vuosia 6kk) mutta kuitenkin esim neuvolat ovat aina jo tuossa 4 kuukauden kohdalla hoputtamassa kiinteiden alotusta, että vauva osaa sitten 6-kuisena syödä jo kunnolla.

Mutta ap:lle: vauvasi ei varmasti ole mitenkään kärsinyt, joten heitä pois huolesi =)

tieto että suomessa t' ysimetetään 1%? jotenkin vaikea uskoa kun mietin omaa tuttava piiriänikin jossa jokaista täysimetetty puolivuotta ja tuskin ollaan ainuuta joten täytyyhän ton luvun olla isompi, väitän!

ja tuskinmpa suomessa sen takia vaan suositus 6kk koska jossain tyyyliin kehitysmaissa likaseen veteen sekoitettu korviketta...

Minä aloitin esikoisella kiinteät 4kk iässä ja tätä kuopusta täysimetin 7kk, jonka jälkeen alettiin maistelamaan kiinteita, kuopus ei niitä kuitenkaan syönyt, joten pidettiin taukoa. Käytännössä rintamaito oli pääasiallinen ravinto 1v2kk asti (kiinteitä meni max 5 tl/päivä, ja tuo määrä oli siis hyvä saavutus)

Täysimetin noin pitkään siksi, että uskon (ja tälläistä infoa sain neuvolasta) että lapsen suoliston kehitykselle tekee hyvää 6kk täysimetys ja koska imetys oli ihanan helppo/vaivaton tapa ruokkia lasta. Mössöillä kerkeää sotkea+kuopus ei ollut kovin vastaanottavainen kiinteille. Poika kasvoi hienosti omilla käyrillä, joten syytä aloittaa kiinteät ei ollut. Jos meille kolmas lapsi suodaan ja imetys sujuu yhtä hienosti, niin aioin täysimettää ainakin sen 6kk

Vielä tuohon syömisen oppimiseen, uskon (ja aikakin omasta kokemuksesta ja ystävien kokemuksesta) että se miten nopeasti oppii syömään on lapsikohtaista ja myös luonnekysymys. Esikoinen oppi nopeasti syömään, kuopus ei. Toisaalta lähipiirissä on lapsi, jolle aloitettiin kiinteät 4kk iässä ja syömisen oppimiseen meni tosi kauan, pikkusisarukselle aloitettiin 6kk iässä ja lapsi oppi tosi nopeasti. Ovat kyllä luonteeltaankin kuin yö ja päivä, samoin kuin omat lapseni.

Jokainen tekee tavallaan ja lapset ovat yksilöitä, ei ole mitään standardeja, jotka sopisivat kaikkiin lapsii

Hb:stä vielä, minulla on ollut korkea hb molemissa raskauksissa (ja on normaalistikin korkea hb) molemmilla lapsilla on ollut hyvä hb.

Meidän neuvolassa ainakin suositus kiinteiden aloitukselle on 4-6kk tarpeen mukaan.

Mareila+pojat 05/05 ja 03/01

Mutta tuosta kiinteiden vaikutuksesta yöuniin, niin meillä ei ainakaan esikoisella vaikuttanut yhtään. Täysimetin 6kk ja yöriehumiset jatkuivat pitkään ja liittyivät kehitysvaiheisiin ja liikkumisen opetteluun. Edelleen 3v tyttö on tosi levoton nukkuja. Toinen lapsemme on nyt 5kk. Aluksi hän oli erittäin säännöllinen, söi kahdesti yössä ja melkein samoihin aikoihin koko ajan. Sitten oppi kääntymään(vasta hiljattain kun on aika rauhallinen tapaus)ja sen myötä meillä on päiväunet lyhentyneet 3 tunnista tuntiin/kerta ja yölläkin kitistään vähän väliä. Koko ajan on kasvanut hyvin eikä sen useammin syö, eli jatkan täysimetystä varmaankin sinne 6kk saakka.

Itse koen että se mössövaihe on tosi rasittava, eli mitä lyhyemmäksi se jää, sitä parempi. Lisäksi tämä toinen kärsi koliikista melkein nelikuiseksi, haluan antaa suoliston vielä kehittyä ennen kiinteitä.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat