Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Meidän kaksoset ovat nyt 11 kk. Oma masu kasvoi aikoinaan valtavaksi jättimasuksi ja suoraan eteenpäin. Napa pullahti pintaan ja arpia tuli rankasti. Nämä ovat niitä pinnallisia jälkiä mutta vatsalihasten palutuminen ihmetyttää yhä. Jännevako on vieläkin selvästi auki, sormet menevät vakoon sekä navan ylä- ja alapuolella.Kuinka teillä muilla, millä aikataululla jännevako on sulkeutunut eli onko minulla vielä toivoa jännevaon sulkeutumisen suhteen?

Kiitos!

Kommentit (7)

omat kaksoseni ovat jo 7 vuotiaita ja tähän päivään mennessä maha on mennyt hyvin " kasaan" , tosin siinä tais mennä kyllä pari vuotta. Mulla tuo jännevako jäi auki ( mulla vatsalihakset repesivät viimeisten raskausviikkojen aikana), on edelleen n. 10cm auki navan yläpuolelta ja sormet uppoaa vaikka selkärankaan=/ Kuopuksen sektiossa 5v sitten lihaksia ommeltiin hiukan yhteen alapäistään, mutta tarvitsisin ihan korjausleikkauksen mitä ei kuulema saa ellei ole fyysinen haitta (mitä tämä vatsalihaksen erottuminen ei vielä ole), varmaan mut leiaktaan joskus 5-kymppisenä=(. Perinteisiä vatsalihasliikkeitä en saa tehdä lainkaan, mutta esim. pilateksessa on paljon vatsalihaksia vahvistavia liikkeitä jotka ei aiheuta lisähaittoja ja olen itsekkin huomannut näistä olevan hyötyä, maha ei enää pömpötä pallean kohdalta yhtä pahoin kuin puoli vuotta sitten. Ainoa selkeästi ikävä haitta tästä vatsalihasten ryhdittömyydestä on se, että heti kun syön, tuntuu ruoka jäävän tuohon pallean kohdalle pullottamaan=/ eikä siihen taida auttaa mitkään lihasvahvistukset=(

ja sori, että vastaaminen kesti näin kauan=/ olen elänyt nettipimennossa...Koitan muistaa noi kyssärit ja vastaan mihin osaan, eli muistaakseni ihan omalääkärin kautta sais jonki lähetteen seuraavalle lääkärille joka määrittelee korjausleikkauksen siinä vaiheessa kun lihasten kunto aiheuttaa fyysistä haittaa, eli nimenomaan selkävaivoja jotka haittaa arkista elämää. Jolle tukiverkosto ole kunnossa niin ei kai selkä ikuisesti kestä, vaikka mulla kyllä vielä ok...Fysiatri( muistaakseni...) kielsi suorat vatsalihakset, joteen aiheuta enempää vahinkoa, tosin puoli vuotta sitten toinen sanoi, että voi tehdä jollei aiheuta kipua. Mulla oli loppuraskaudesta koko vatsa tosi venynyt, jo ihan pelkkä iho oli niin kipeä, ettei kärsinyt koskea ja asennon vaihtaminenkin oli tuskaa, joten ihan tarkkaan en osaa kuvailla repeytymisen tunnetta ja ainakin ite veikkaan, että siinä vaiheessa kun ovat venyneet äärimmilleen, ovat jatkaneet hiljalleen repeytymistä, eli repeytyminen ei ole tapahtunut hetkessä. Alavatsalla lihasten " liittymäkohdassa" oli usean viikon ajan ikävä kiristävä ja poltteleva tunne joka voimistui juuri esim. asentoa vaihtaessa. olin vikat 8 vk vuodelevossa ja makaaminenkin aiheutti polttavaa tunnetta alavatsalla, asento oli tuettava 12:ta tyynyllä niin, ettei vatsa " jäänyt roikkumaan nahan varaan" ...tasaisen tuskaista mutta jostain syystä ihanaa aikaa..=/Toivottavasti saat jotain selkoa tästä sepustuksesta, kun toisella korvalla on kuunneltava mitä lapset touhuaa voi kirjoitella vähän mitä sattuu =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta se nahka yms..... Eihän se ikinä samaksi palaudu. Mutta mulla on kanssa toi maha jotenkin outo. Lihakset on jotenkin hassusti ja kun teen vatsoja, ni lihakset pullahtelee ulos ja törröttää oudosti. Ja tosiaan navan kohdalla on rakoa ainakin, kun koettaa, vaikka ylämahassa ja ihan alamahassa mä en tunne sitä vakoa. Meillä vauvelit reilu 10 kk ja mullakin kohtu oli valtava loppuaikana.

Sain ohjeeksi kättäriltä maata selällään ja nostaa pää ylös lattiasta ja testata siinä asennossa lihasvakoa. Hienosti sormet uppoaa vatsan syövererihin ja olenkin epäillyt, josko ne enää koskaan palautuvat. Nahka ei roiku ja vatsa on muutenkin yleensä litteänlainen, mutta jos esim syön ruokaa, joka kerää ilmaa vatsaan, niin näyttää erehdyttävästi siltä, että olisin taasen raskaana. Vatsa siis ilmaa kerätessään " turpoaa" ihan uskomattomiin mittoihin.

Ennen mulla vatsan seudun korkein kohta oli noi lantion seudun luut. Nyt on sellainen omituinen pieni pömppö, josta tulee ekana mieleen, että lihakset eivät ole kyllä todellakaan vielä palautuneet.

Naistenklinikan fysioterapeutti ainakin neuvoi ettei suoria vatsalihaksia saa/kannata treenata ennenkuin jännevako on sulkeutunut. Suorien vatsalihasten tekeminen vain pitää auki tuon raon. Syviä vatsalihaksia vahvistamalla saa tuota rakoa umpeen. Näin neuvottiin minua.

Mielenkiinnolla luin juttuasi...Onneksi mahasi on palautunut edes jotenkin, mutta on siis aivan mahdollista, että vataslihakset jäävät erilleen...

Muutamaa juttua olisin vielä tarkentanut. Mieten sun lihakset repesivät loppuraskaudesta? Vaikka mun maha oli valtava ja jännevako tosi iso, on kaikki sanoneet mulle, että lihakset eivät ole mitenkään revenneet, ainoastaan jännevako on venynyt. JOs lihakset olisivat revenneet olisi kipu todella selvää kuten lihasrevähdyksessä yleensä.Kuinka tämä repeäminen sinulla ilmeni?

Niin ja mikä on fyysinen haitta, joka mahdollistaa korjausleikkauksen? Mulla ainakin tuntuu olevan selkä kipeenä koko ajan, koska korsetti ei ole kunnossa. Kuka tällaisen määrityksen riittävästä fyysisestä haitasta tekee, oletko käynyt jollain fysiatrilla tms.?

Kuka on kieltänyt sinua tekemästä suoria vatsalihaksia? Mulle naistenklinikan fysioterapeutti sanoi, samoin kun monet muut asiantuntijat ovat sanoneet, että saan ryhtyä tekemään suoria vatsalihaksia vuoden kuluttua synnytyksestä, vaikka jännevako olisikin auki. Itse olen siis saanut todella monenlaisia ristiriitaisiakin ohjeita enkä tiedä oikein kuinka toimisin. Toisaalta tuntuu, että kukaan ei ole oikein perillä tästä " vaivasta" .

Kiitos sinulle!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat