Vierailija

Olen perustamassa omaa yritystä, mutta onkohan merkitystä, kumman perustan? Olen myymässä palvelua, en tavaraa. Kohderyhmänä on yritykset. Todennäköisesti palkka tulee isona summana silloin tällöin.

Osakeyhtiön etu taitaa olla siinä, että sen voi laittaa konkurssiin. Mutta minulla ei liene muuta panostettavaa kuin omat työpanos.

Onkohan merkitystä työhuonevähennyksen, tietokoneen, oman auton kannalta? Mitään noista en ala ostamaan, kun on jo edellisetkin melkein uudet.

Kommentit (7)

Osakeyhtiössä on kinkkinen se alkupääoma mikä pitää olla. Ennenhän se oli 8000 euroa, mutta muistaakseni sitä laskettiin 2500 euroon. Meillä tämä alkupääoma oli sellainen kynnys, että siksi laitettiin toiminimi. Kirjanpidollisesti mielestäni toiminimi on helpompi ja mikäli tulot eivät ole tähtitieteelliset niin silloinkin toiminimi vielä kannattaa. Jos tulot ovat kuitenkin jotain huipputasoa, perustaisin osakeyhtiön, mutta kuten täällä joku aiempi vastaaja sanoi, voi toiminimen muuttaa osakeyhtiöksi aika pienellä vaivalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Työhuone- ja tietokonevähennysten suhteen sillä onko oy vai toiminimi ei ole merkitystä, ja auton voit halutessai rekisteröidä toiminimen nimiin, muta jos pidät auton omissa nimissäsi, en ole ihan varma saatko maksaa itsellesi samat kilometrikorvaukset kuin oy-läinen ja miten on päivärahojen laita. Tietoa löytyy esim. verottajan sivuilta, mutta kannattaa käydä juttelemassa jossain uusyrityskeskuksessa tms.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat