Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Voinko vielä pelastaa kukkaseni?

Minulla on phalaenopsis-orkidea, joka näyttää tekevän kuolemaa. Kukkavana on kuihtunut aikoja sitten. Kasvissa on tällä hetkellä yksi ainoa vihreä lehti, sekin roikkuu pehmeänä ja on väriltään kaukana terveen tummanvihreästä. Juurakossa on vielä vihreää, mutta osa juurista ei näytä kovin hyvinvoivilta.

Edellisen orkidean tapoin kastelemalla: karike pääsi homehtumaan. TÄmän kohdalla olen nyt varonut liikaa kastelua, mutta olenko nyt sitten onnistunut tappamaan kasvin kuivuuteen? Kastelin kasvia viikko sitten (ja olin tosi tarkka, ettei purkkiin jäänyt ylimääräistä vettä kastelun jäljiltä!), mutta se ainokainen lehti sen paremmin kuin juuretkaan ei näytä siitä riskaantuneen. Kai niissä nyt kastelun kuuluisi jo jotenkin näkyä?

Pitkä sepustus yhdestä kasvista :D Sapettaa, kun kaikki kehuvat phalaenopsista helppohoitoiseksi ja plaa plaa plaa, ja minun hoidossa nämä kauniit (ja kalliit...) kukkaset kuolevat ennen aikojaan. :(

Kellään neuvoja?

Kommentit (11)

Leikkasin kuivan kukkavanan äsken pois, eikä siinä kyllä mitään elämää ollut, kuten en uskonutkaan olevan. Se yksi hengissä sinnittelevä lehti on tosiaan kaukana terveen kiiltävästä ja jäntevästä, on ruttuinen ja pehmeä. Samoin juuret ovat aika ruttuiset ja kuivahtaneen näköiset, tosin niissä on vielä normaalia vihreää väriä. Noinkohan tuota enää saa elvytettyä :(

No, kylvettelen tuota purkkia nyt toiveikkaana hetken, ja ellei se viikonkaan päästä näytä elonmerkkejä, voin ehkä alkaa uskoa, että kukka on vainaa. :D Noloa heittää miehen ylläriksi tuoma kukkanen biojätteeseen, mutta minkäs teet, kun ei osaa niin ei vaan osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suihkepullo täytynee ottaa käyttöön, kiitos vinkistä!

Valoa tuon mokoman luulisi saavan tarpeeksi, ikkuna huoneessa antaa etelään. En pidä orkideaa ikkunalaudalla, joten ei sen pitäisi toisaalta liiastakaan paahteesta kärsiä, tai vedosta.

Ongelman ytimeksi näyttää hahmottuvan kastelu. Miten on - uskallanko kastella kasvia tällä viikolla, kun edellisestä kastelusta on viikko, ja kasvi tosiaan näyttää aivan yhtä kuivahtaneelta kuin ennen edellistä kasteluakin? Vai onko liian aikaisin, odotanko ensi viikkoon?

Kukkavanan voi leikata pois heti kukkien kuihduttua. Joskus samaan vanaan tulee seuraavan vuonna lisää oksia, mutta ei tule jos kasvi voi huonosti tai kukkavana on aivan kuiva ja vaurioitunut. Itse unohtelen välillä kastelun, eikä ole tarkkaa päivää. Käytn haaleaa/lämmintä vettä, ja kastelen ensin hiukan, jotta karike kostuu. Parin tunnin kuluttua kastelen runsaasti, ja kaadan pois ylimääräiset hetken päästä. Jos lehden tyveen jää vettä, pyyhin keittiöpaperin nurkalla, mutta sumuta en ole jaksanut koska ikkunat tulevat likaisiksi ja laudan maali kärsii.

Aikoinaan käytin kalkinpoistajaa (liuos ostettu viherkaupasta) kasteluvedessä, mutta nykyään en ole enää jaksanut vaivautua, sama juttu lannoitteen suhteen, en ole käyttänyt.

Kukkavana ilmestyy talvella, helmikuussa avautuu ekat kukat ja vana jatkaa kasvua kevään, ja kukkii yhtäjaksoisesti ehkä toukokuuun loppuun.

3:sta yksilöstä yksi ei ole kukkinut sen jälkeen kuin kaupassa kukki.

Patteri (ovat ikkunalaudalla pohjoisikkunalla) on pois päältä, koska ekana vuonna paukkupakkasilla patteri meni täysillä päälle, ja kuivasi kukkavanan ja nuput ihan kuin uuniin olisi pistänyt.... Välillä avaan tuuletusikkunaa, orkidea pitää ilmanvaihdosta kunhan ei TUULE ja lämpötillanvaihtelu ole liian suurta.

Orkideahan ei kasva " maahan" vaan ylhäällä puiden oksilla. Ei siis multaa tai juuret peittävää ruukkua.

Lannoitatko orkideoille tarkoitetulla lannoittella?

Kastelu kerran viikossa niin, että paljon (haaleaa) vettä muutaman minuutin ajan ja pois kaikki.

Itse en kastele orkideojani kovin usein vaan kahden, jopa kolmen viikon välein ja upottamalla tiskialtaassa seisovaan veteen puoleksi tunniksi. Sitten annan kunnolla valua (toisen puoli tuntia) ennen kun laitan takaisin ruukkuun. Minulla ei ole erityisiä läpinäkyviä ruukkuja enkä lannoita mitenkään. Upeasti kukkivat tällä hoidolla! Orkidean ei tulisi olla myöskään suorassa auringonpaisteessa, paljon valoa vaatii silti.

Kokeile harventaa kasteluvälejä vaikkapa parin viikon välein, jospa kukkasi siitä vielä tokenee!

muut kohdat täsmäävät.

On läpinäkyvä purkki, itse asiassa kukka on vielä kaupan muovipurkissa. Orkidea on hankittu talvella (sen vuoksi en ole myöskään lannoittanut), enkä kesken lepokauden uskaltanut ruukuttaa uuteen ruukkuun, nyt mietin lähinnä, että maksaako vaivan enää...

Alustana on myös oikeaoppisesti se orkideanappula eikä multa.

Kastellut olen juuri kolmosen kuvaamalla tavalla, tosin harvemmin kuin kerran viikossa (edellinen kuoli juuri tähän), pikemminkin parin viikon välein. Orkidea on ollut kastelun jälkeen purkkeineen tiskialtaassa pari päivää, jotta kaikki vesi varmasti valuu pois eikä jää muhimaan.

Tuosta lannoitteesta piti kysymäni, että mitä hyötyä siitä on - onko orkidealannoite yleiskuntoa kohentava lannoite, vai laittaako se vain kasvin puskemaan kukkaa? Vai saakohan niitäkin erilaisia?

koko ruukku tulee upottaa vesiämpäriin väh. 2 tunniksi (itse jätän yön ajaksi) imemään, sitten valuttaa vedet pois (ei saa jättää vettä seisomaan). veden tulee olla seisonut vuorokauden, jotta liika kalkki häviää, muuten pukkaa lehdistä. ilmajuuria pitää suihkutella suihkepullolla päivittäin etteivät kuivu. tavallista lannoitetta voi antaa, orkidealannoite on samaa sontaa eri purkissa ja isommalla hinnalla.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat