Vierailija

Olen ihan maassa. Ihana tontti on, mutta ilmeisesti ei rahaa taloon. Tulot bruttona yhteensä 4500 e ja omaisuutta noin 60 000. Silti pitäisi ottaa lainaa liki 200 000 e. Tuloillamme laina ei lähtisi edes lyhenemään. Onko jossain laskuvirhe vai ovatko " kaikki muut" ökyrikkaita?

Sivut

Kommentit (29)

Asutteko pk-seudulla? Miten tuo voi olla mahdollista, että tulis noin kalliiksi? Luulin, että teettämälläkin saisi alle 200 000e. Asia kiinnostaa, koska aihe meilläkin lähellä sydäntä. ; )

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Silloinhan ei ole mitään takuita että saatte omanne pois myytäessä.

Mitä halutumpi alue, sitä enemmän asunnon arvo nousee. Tietenkin työn hinnassa on jonkun moinen ero mutta silti.

jää voittoa??? 10 vuoden lakisääteiset yms päällä ja ihan 0-katteella pitäs tehdä?

Kukaan ei koskaan kritisoi vaikkapa Nokian voitto prosenttia tai pankkien.... ne saa tehdä voittoa mutta rakentaminen pitäs olla hyväntekeväisyyttä..

Kastellin tavara tuli puuläjänä pihaan ja itse tehtiin alusta loppuun. Sähkömies ja takan muurari oli ulkopuolisia.

Mies rakensi töiden ohella isänsä apunaan. Viikonloppuisin oli minun isäni välillä mukana. Yhteensä rakentamiseen kului 7kk.

Minä vein joka ilta lasten kanssa kahvit raksalle ja viikonloppuisin tein myös ruoan sinne.

Yhteensä kaikki maksoi 160 000 ¿ ja lainaa on n. 130 000.

Itse tekemällä säästää. En uskalla edes ajatela mitä kaikki olisi tullut maksamaan jos olisi teetetty. Mutta kivitalot maksavat enemmän kuin puutalot.

Sekin kannattaa muistaa, että pitää jotain osatakin, jos alkaa itse tehdä. Muuten menee ikä ja terveys jos jokainen rakennusvaihe menee siihen , että ensin rakennetaan ja sitten puretaan...

me siis rakensimme itse kaiken minkä pystyimme - ensin anturan ja perustan, sitten kaiken mahdollisen elementtien pystyttämisen jälkeen. Minä, mies ja appiukko vietimme tasan vuoden vielä elementtien pystytyksen jälkeen kaikki illat ja viikonloput raksalla. Äkkiä laskettuna n 4000 miestyötuntia yhteensä. Ja tää talo maksoi jo 9 vuotta sitten 200k¿ ilman tonttia.

Toisessa talossa rungon teki urakoitsija (kivitalo) ja ennen ja jälkeen kaiken mahdollisen mitä voitiin niin taas itse. Mies oli poissa töistä lähes 5kk (sopivasti työttömänä...) joten tunteja kertyi mukavasti vaikken minä lapsilta raksalle päässytkään tarpeeksi useasti. Silti hintaa tuli se 1700¿ neliölle ilman tonttia

ja miten teettää. Todennäköisesti jokainen homma eri urakoitsijalla eikä itse tee mitään ja talossa paljon jotain erikoisuuksia jo pohjan muodoissa voi tulla maksamaan noinkin paljon, mutta kyllä sen halvemmallakin saa.

Siis I-Suomeen, haja-asutusalueelle, missä rakentamiskustannusten pitäisi olla halvimpia. Tontti on aivan mahtava. Tuskin tulee samanlaista eteen.

20-30 te tekemällä itse sen, minkä pystyy. Sen jälkeen pitäisi olla jo erityisosaamista. Aikaa tuokin vie noin 2200 h / 130 m2 talo. Jos mies ottaisi puolikin vuotta vapaata työstä auttaakseen raksalla, säästö kuluisi palkan menetykseen. Vuorotteluvapaa olisi tietty " puolivälin" ratkaisu. Aika tekijä saa olla, jos rakentaa talon itse työn ohella. Ap

perusta + 120+30m² paketti talo + tontti + pihatyöt

Oma työ osuus oli kyllä vaatimaton, jos järjestely ei lasketa työksi.

Nytt voisin kyllä samasta projektista puristaa 20t¿ pois. Toisin tonttit on noussut sen 20t¿

te puhuitte rakennuttamisesta eikä rakentamisesta. Me rakensimme itse n. 50% ja talomme neliöhinnaksi tuli 1700¿, tosin materiaalit vähän keskitasoa kalliimmat, kivitalo ja hankalat perustusolosuhteet.

Rakennuttaessa (siis joku muu tekee sen ja itse vain siivoaa) saa laskea melkein 2000¿/m2 täällä pk-seudulla. Itse tehtynä voi juuri ja juuri päästä 1500¿ jos perheestä löytyy myös LVIS tekijät. Paketista jos tekee itse niin paketin hinta x 4

t. 2 taloa rakentanut

1300-1500 egee/1m2 Rippuen oman työn määrästä. Mitä enemmän pystyy/osaa tehdä sen halvemmaksi kustannukset saa. Eli kalliimmankin laksunmukaan alle 200 000 pitäs riittää.

niillä, joilla on nuo isot lainat on myös vähän isommat tulot. Helposti jos on kaksi edes kohtuuhyvätuloista vanhempaa, bruttotulot nousevat yli 7000 e, kyllä näitä perheitä on paljon. Eikä kaikki pienituloiset taloja rakentele.

Sitten muutetaan " melkein" valmiiseen taloon jota hinkataan vielä yksi vuosi ja sittenkin puuttuu vielä ulkomaalaus ja piha ja autokatos ja roskis ja polttopuut on pölleinä kolmatta kesää takapihalla eilä takassa ole poltettu yhtään pesällistä...

Että semmoista säästöä oman ja perheen mielenterveyden kustannuksella...

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat