Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Onko esimerkiksi se, jos aikuinen puristaa molemmilla käsillään lapsen takapuolta villin leikin ohessa? jos aikuinen pitää lasta sylissään niin että kädet ovat tiukasti lapsen haaruksissa? entäs ne rymyämisleikit, kutittamiset ym? alanko olla jo vainoharhainen..??

Kommentit (17)

saman asian voi tehdä moneen sävyyn. esim. ajattelisin että lapsen alapään peseminen noin normaalisti on kovin tavallinen ja neutraali tapahtuma. mutta jos pesemässä on ihminen joka saa kiksinsä lapsen alapään koskettelusta niin sävy on toinen, vaikka mitään erityisen raskauttavaa ei tapahtuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kun keinutaan. Ihan vaan siksi, että pysyy silloin rauhallisempana = tukevin ote.

Kutittamista harrastetaan meidän perheessä paljonkin, enkä näe siinä mitään " hyväksikäyttöä" . Se on lapsen mielestä hauskaa ja äitiäkin naurattaa, kun lapsi kikattaa.

...mutta ymmärrän ajatuksesi, joskus itsekin ajattelen, että mitähän muut ajattelevat. Jostain syystä jopa pienten lasten normaali helliminen on saatu näyttämään epänormaalilta aikuisten ajatuksissa :/

ja tekeekö mies kaiken ihan avoimesti? Jos lapsi nauraa ja mies ei häpeä teidän edessänne niin on luultavasti viatonta. Jos lapsi itse epävarma ja tuntuu jotenkin oudolta, ja mies yrittää salailla käytöstä niin varmaan ei niin viatonta.

Ja uskon vakaasti siihen, että ihmisellä on syynsä tuntea tai ajatella niin. Hyväksikäytön huomaaminen on vaikeaa, ja minusta siihen pitää puuttua jos on vähänkin aihetta epäillä sellaista.

Jos kyseessä on kerran läheinen, niin kerrot suoraan mitä miehesi näki ja mitä te siitä ajattelette. Että ette hyväksy sellaista. Ihmisiä tuntien hän varmaan kieltää kaiken ja loukkaantuu. Pidä myös huoli, ettei tämä sukulainen enää ole poikasi kanssa ilman että muita on paikalla. Minusta on parempi olla liian varovainen, kuin varomaton. Ikäväähän se tietysti on, mutta näin minä toimisin.

keksi joku tekosyy että ette ehdi tavata. Muutenkin se on ok jos lapsi itse haluaa istua esim jonkun aikuisen sylissä, mutta muu koskettelu ei kyllä kuulu asiaan. Jokaisen koskemattomuutta täytyy kunnioittaa, iästä riippumatta.

1. Älä jätä lasta yksin sukulaismiehen kanssa.

2. Sano sukulaismiehelle yksinkertaisesti, että varoo puristamasta lasta takapuolesta ja haaroista, ettei lasta satu.

3. Seuraa tilanteen kehittymistä.

Itse ainakin puuttuisin välittömästi, enkä jäisi ihmettelemään ja pohtimaan. JOs sinusta tuntuu epäilyttävltä, niin toimi! On kyse lapsesi turvallisuudesta ja koskemattomuudesta. Voihan olla, että kyseessä ei ole mitään sen enempää, mutta itse en IKINÄ lähtisi katsomaan näitä asioita sormien välistä, vaikken olisikaan varma mistä on kyse. mieluummin siis liian vainoharhainen ja varovainen, kuin se, että antaa tilanteen mahdollisesti jatkua ja kehittyä.

Sinuna tekisin niin, etten antaisi lapseni olla ko. henkilön kanssa tekemisissä yhtään ainutta kertaa ilman vanhempien läsnäoloa. Ja puhuisin miehelle asiasta. Helppoa se ei varmaan ole, mutta jotenkinhan siitä on voitava sanoa, kun kyse on omasta puolustuskyvyttömästä lapsesta. Jos kyseessä on " väärä syytös" , niin sekin on tietysti hirveä loukkaus sukulaisellesi. Mutta jossain tilanteessa voisit sanoa, ette pidä tuollaisesta koskettelusta/rymyämisestä tms. EHkä kuitenkin voisi olla paras vaihtoehto, että kertoisit, miten sinua on jäänyt vaivaamaan se, kun näit/miehesi näki (?) miten hän oli puristanut lasta pepusta. Ja sanot, ettei se saa yhtään kertaa enää toistua.

Vaikea asia, mutta oikeasti haluaisin kannustaa puuttumaan asiaan.

että tuntuu se takapuolesta puristaminenkin jotenkin oudolta. Etenkin kun mun mies oli juuri poistunut paikalta ja tää sukulaismies oli luullut että mies lähti ja sit puristanu poikaa ku tämä oli kääntynyt hakemaan pikkuautoa. Mitä teen?? Kyse on läheisestä sukulaismiehestä

ap

Eiköhän hyväksikäyttö oo sitä, et tehdään lapselle jotain, oman mielihyvän (seksuaalisen) saamiseksi. Ei siis mitkään lktittelut, taputtelutja rutistelut, joita esinntyy leikkiesä. Riippuu tietysti lapsen iästä ja lapsen ja aikuisen suhteesta, siis miten läheisiä ovat. (jos joku sukulaissetä puristelee/kutittele 10 vee tyttöä, nii se on jo hiukka epäilyttävää...)

miten poikasi reagoi? jos hän pitää siitä eli nauraa tms. ehkä mies siksi toimii näin..? entä onko hänellä itsellään lapsia? jos ei, hän ei ehkä tiedä, miten olla lasten kanssa ja kuvittelee, että kutittelu yms. on ainoa tapa saada lapsi viihtymään kanssaan..?

en tässä kyllä mitenkään halua puolustella miestä, tuli vaan mieleen tällaiset asiat.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat