Vierailija

eivät jaksa/pysty hoitamaan lapsiaan enää oikein. Viedään hoitoon, pvkotiin, ei anneta rakkautta, ei välitetä, 12 vuotiaat ovat kännissä ja 10vuotiaat ovat klo 23 ulkona vielä jne jne. Tosiasia on että paljon lapsia voi erittäin huonosti tänä päivänä, onko tässä sitten meidän tulevaisuus? Mielipiteitä?

Sivut

Kommentit (102)

mutta oikeasti kolmas-neljäs-viidesluokkalaisetkin ovat vielä pieniä viettämään paljon aikaa itsekseen kotona.

Olen itse "varhain itsenäistetty" nyt "kotonamakoileva" monen lapsen äiti. Siinä missä mä nyt hössötän oman viidesluokkalaisenkin aamulla koulutielle, niin itse samanikäisenä puin pikkusiskon ja vein hänet hoitoon, kun päiväkoti sijaitsi kätevästi koulun vieressä. Äiti oli jo lähtenyt töihin... Kummasti sitä haluaa tehdä eritavalla kuin oma vanhempi...

Ja tosiaan musta toi meidän perheen aamukuvio kuulostaa jo heitteillejätöltä, mutta se oli sitä kultaista kahdeksankymmentäluvun alkua, kun oli juuri ollut ne parin kuukauden äitiyslomat eikä lapsista tullut koulutappajia.

Sekavaa karkkipäivän sokeritekstiä :)

Päiväkoti/kotihoito -keskustelu ei johda mihinkään. Itse olin työssäkäyvän yksinhuoltajaäidin lapsena ensin perhepäivähoidossa ja sitten päiväkodissa, eikä siitä mitään traumoja ole jäänyt (en ainakaan myönnä). Äitini vietti käytännöllisesti katsoen kaiken vapaa-aikansa minun kanssani, josta olen kiitollinen. Olen saanut olla kotiäitinä lapsillemme yhteiskunnan ja puolison antaman taloudellisen tuen turvin eivätkä jo aikuiset lapsemme ole asiasta ainakaan valittaneet, nyt on nuorinkin jo koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta kerhoissa harvoin harrastetaan mitään. Tehdään toki läksyjä, mutta loppuajat lorvitaan ja luuhataan. Sekin on tietysti mukavaa ja tarpeellista, mutta ei ole pitemmän päälle mielekästä.

Kaikkien tuttujeni lapsille on tarjottu ip-paikkaa 1 - 2 -kouluvuodeksi. Koska varsinainen harrastustoiminta on ollut olematonta, ovat lapset mieluummin menneet yksin kotiin jo 7 - 8 -vuotiaina.

helppo syrjäytyä.

Lainaus:

Toi päiväkotiin vieminen ei nyt kenestäkään tee murhaajaa. Ei sitä ennenkään lapsia kotona hoidettu 3-5 vuotiaiksi (taisin olla 5kk kun minut laitettiin hoitoon), eli turha tässä on nyt syyllistää vanhempia, jotka laittavat lapsensa päiväkotiin.

Mutta tuota välittämistä ja aitoa huolehtimista lapsista peräänkuulutan. Kyllä niistä omista menoista on vaan luovutta, kun lapsen on maailmaan hankkinut. Itse tosin en kaipaa mitenkään aikaa ilman lapsia, kyllä nää lapset on rikkaus eikä taakka.

suorituskeskeisyys, putoamisen pelko ja kohtuuttomuus - liiaksi energiaa kuluu työelämässä pärjäämiseen - sekä yhteiskunnan säästötoimet tulevat näkymään yhä suurempina mielenterveyden häiriöinä. Se että ihmisillä ei ole enää aikaa toisilleen ja joutilaisuuteen (hyvässä mielessä - nythän pitää vapaa-ajallakin itseään kehittää ja muokata paremmaksi) tulee näkymään merkityksettömyyden tunteina ja varmaan myös masennuksena. Ihmiselle ei enää sallita tunteita - työelämässä ei ole varaa etiikkaan tai moraaliin, vain materialistiset, taloudelliset arvot ohjaavat kaikkea toimintaa.

Itse en ole huolissani päiväkotilapsista. Heille on kuitenkin perushoito turvattu.

Mutta entäpä pienet koululaiset? Kuka heitä hoitaa koulun jälkeen? Kuka kysyy päivän kulusta? Kuka laittaa lapselle välipalaa? Kuka auttaa läksyjen teossa?

Paha olo alkaa yksin kotona ollessa. Ajankuluksi pelataan pleikkareilla ja kuka on katsomassa, mitä videoita lapset iltapäivisin katsoo?

Suomessa tarvitaan lapsia kiinnostavaa, monipuolista iltapäivätoimintaa. Meillä Saksassa yksikään alakoululainen ei mene oppituntien jälkeen yksin kotiin. Mikäli vanhemmat eivät ole pystyneet järjestämään lapselleen hoitotätiä, niin koulu ottaa lapsen hoiteisiinsa. Koulu tarjoaa ohjattua läksyjen tekoa ja lukuisia kerhoja esim. puutöitä, sulkapalloa, itsepuolustusta, on luontokerhoa ja seikkailutoimintaa. On upea musikaalikerho, jossa lapset itse tekevät rooliasunsa ja näyttelevät ja laulavat upeasti vuosittaisessa esityksessään. Jokaiselle arkipäivälle on lukuisia kerhovaihtoehtoja, lapset löytävät aina mielekästä tekemistä.

Minä en halua palata Suomeen, koska en halua jättää lapsia iltapäivisin yksin kotiin.

Nämä tappajat ovat muuten sitä ikäpolvea, että ovat pelanneet todennäk. koko ikänsä tietokoneella tappopelejä. Todellisuus hämärtyy. Yöt valvotaan. Ja kas: mielenterveysongelma.

Viettäkää vanhemmat aikaa lastenne kanssa. Jakakaa arki. Päävastuu on vanhemmilla. Mikä on oikein ja mikä väärin..

Myös monet aikuiset voivat huonosti. Noiden aikuisten joukossa on paljon vanhempia, jotka pyrkivät voimiensa mukaan ehkä hoitamaan lapsensa, mutta voimavarat eivät ehkä riitä parempaan ja apua ei nyky-yhteiskunnassa saa.

Koko palvelurakenteessa on pahoja aukkoja niin lasten kuin aikuistenkin kohdalla.

juuri sitä itsekin tarkoitin, että Suomessa eivät lapset itsenäisty oikealla tavoin, kun eivät saa tukea vanhemmiltaan siinä. Ja kun he eivät itsenäisty oikealla tavoin, he jäävät jollain tapaa "ikiteineiksi" roikkumaan vanhemmissaan henkisellä tasolla. Niin paljon on aikuisia, jotka eivät itsekään osaa olla aikuisia... Pointtini hukkui selostuksen sekaan ; )

Ja sitten ei enää elämää kestetä, kun ei olla sitä tukea kotoa saatu. Mutta päivähoidon vika se ei missään tapauksessa ole. -duunari sh

oikeassa. Esim. meidän maalaiskylässä tänä kesänä on ollut ihan hulvaton meininki. Koulun pihassa on iltaisin roikkunut 10-18 -vuotiaita iltamyöhään saakka. Vanhemmat eivät välitä! eräs vanhempi mulle valitti että kun yritti toisten vanhempien kanssa selvittää tilannetta niin sai heiltä vain ohankohautuksen vastaukseksi: "kyllä meille sopii että meidän 13-v on ulkona 24 saakka".

Itse en muista että kukaan sen ikäinen 70-luvulla missään kylällä luuhaili!!!

kun kerran on myös lapsia jotka voivat huonosti.

Joka tapauksessa yhteiskunnan on nyt herättävä kollektiiviseen vastuuseen koska näyttää selvästi siltä ettei kaikkien yksilöiden voimavarat riitä.

- lapsille turvallisuutta kouluun, metallinpaljastimet sinne

- lapsille parempaa kouluruokaa, lisää määrärahoja

- enemmän työntekijöitä ja määrärahoja terveydenhuoltoon

- käsiaseet kiellettävä yksityishenkilöiltä kokonaan ja muutenkin aselakia ja asen hankkimista tiukennettava metsästystarkoitukseenkin tulevien aseiden suhteen

- lisää työpaikkoja, jotta työttömätkin pääsevät töihin, näyttää kovasti silti joidenkin alojen työvoimapulasta huolimatta ettei kaikille halukkaille vieläkään riitä töitä

Tässä muutaman toive päätäjille meikäläiseltä.

Tosiasia on (minkä moni kouluttamaton duunariäiti tietojen puutteesta jättää huomioimatta), että suomalaisten lastenpsykologien parhaimmisto (esim. Jari Sinkkonen) on sitä mieltä, että päivähoito ei ole hyväksi alle 3-vuotiaalle. Sen sijaan hän ei puutu siihen, että lasta hoitaa jokin ulkopuolinen sama hoitaja (esim. perhepäivähoitaja pienessä neljän lapsen ryhmässä) vaan siihen, että isoissa ryhmissä alle kolmivuotiaalle on liikaa virikettä. Tästä johtuen kouluiässä ja varhemminkin jo lapsi kärsii vakavista stressioireista, joka ilmenee muun muassa levottomuutena. Miten sitten myöhemmällä iällä?

Tänään juttelin päiväkodin pihalla, jossa olin leikkimässä 10kk- ja 3-vuotiaiden lasteni kanssa, päiväkodin johtajan kanssa, joka sanoi, että ei missään nimessä noin pientä (10kk) yli neljän hengen ryhmiin. Liikaa säpinää, siis sitä, mitä te monet luulette lastenne jäävän paitsi rauhallisissa kodeissanne.

Ihan turha katsoa muista kulttuureista mallia: se, mikä toimii muualla, ei välttämättä todellakaan toimi meillä. Liian yksioikoista katsoa pelkkää päivähoitomuotoa, jos taustatekijänä on koko kulttuuri ja yhteisön historia. Mutta tämä siis päivähoitokeskusteluun tieteelliseksi näkökulmaksi: alle kolmivuotiaan hermosto EI KESTÄ päivähoitoa yli neljän hengen ryhmissä.

jonka mukaan varhain päivähoidossa aloittaneet pärjäsivät koulussa ja elämässä paremmin kuin pitkään kotona olleet? Yhteisöllisyys, tai pikemminkin sen puute on suuri ongelma myös. Tarkoitan itsenäistymisellä aitoa itsenäistymistä vanhemmista nuoruudessa, jolloin ei olla riittävästi opittu sietämään vaikeuksia elämässä, kun vanhemmat tasoittavat tien liian valmiiksi.

Muualla Euroopan maissa suku on läsnä, ihmiset ovat puheliaampia ja enemmän kiinnostuneita toistensa asioista. Täällä Suomessa eivät kaikki viitsi sanoa edes naapurille päivää. Haluaisin tietää myös MITÄ ovat ne kansainväliset ja suomalaiset tutkimukset...lukisin mielelläni itsekin. t. duunari sh

Lainaus:

ketään kouluampujaksi eikä sillä ole mitään tekemistä rakkauden antamisen kanssa.

Mun kaikki kolme lasta ovat/ovat olleet päiväkodissa ja tulkaa saatana tänne kyseenalaistamaan mun ja mun miehen rakkaus heitä kohtaan.

Ettäs kehtaat!

Aika kapeanäköistä yleistää että ampumistragediat ovat vanhemmista johtuvia. Kyllä nykyvanhemmat noin yleensä ottaen panostavat vanhemmuuteen aika paljon.

Minä puolestani olen sitä mieltä, että traagiset välikohtaukset johtuvat muusta nykynuoria ympäröivästä maailmasta. Televisiossa näytetään väkivaltaa, ihan hirveitä raakuuksia, esitetään moraalittomat ihmiset sankareina ja näytetään miten kosto toimii jne... ne ovat myrkkyä kasvavalle nuorelle joka vasta opettelee elämään yhteiskunnassa. Pieni pahuuden siemen saattaa jäädä nuoren mielen pohjalle kytemään. Ajatus siitä kuinka pahuus kostetaan pahuudella :(

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat