Seuraa 

Tulin juuri klinikalta alkionsiirrosta, meidän toinen icsi-hoito on takana. Saatiin onnellisesti yksi hyvä alkio siirrettyä, mutta loput 5 alkiota olivat muuttuneet monitumaisiksi. Edellisessä icsissä 3.5 vuotta sitten saimme hyvin alkioita pakkaseen (7 kpl), eikä tällaista ongelmaa ollut.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko tämä ongelma tullut pysyvästi, vai onko mahdollista, että kyseessä oli vain huono munasoluerä? Lääkärin mukaan kyse voisi nimittäin olla nyt munasolusta, ainakin tässä meidän tapauksessa.

Kommentit (4)

30-vuotias ensimmäisen IVF-hoidon aikoihin. Alkioita tuli paljon (yli 20) mutta suurin osa niistä meni roskiin tuon monitumaisuuden takia. Onneksi käyttökelpoisia alkioita saatiin muutama, joista sai alkunsa myös tuo meidän esikoinen kesällä 2002 syntynyt PAS-tyttö.

Muutama vuosi myöhemmin tehdyssä hoidossa alkioita tuli vähemmän ja monitumaisia tuli jälleen kohtuullisesti (joskin suhteellisestikin vähemmän kuin ensimmäisessä hoidossa). Tuosta hoidosta sai alkunsa toinen lapsemme, kesällä 2005 syntynyt PAS-tyttö.

Kolmannessa hoidossa alkioita saatiin kaikista vähiten, mutta myöskään roskiskamaa (monitumaisia) ei tullut kuin ihan muutama. Kolmatta lasta ei kuitenkaan meille vielä ole siunaantunut (nyt on pidetty vähän taukoakin), mutta pakkasessa on vielä 4 alkiota, jotka on tarkoitus siirtää tänä syksynä.

Mutta tilanne siis saattaa vaihdella hoidosta toiseen ja ainakaan aina iällä ei ole merkitystä, sillä minulle iäkkäimpänä tehty 3.hoito toi parhaan lopputuloksen alkioiden laadun suhteen.

Olen 32 v, joten voihan tuo ikä sitten jo alkaa mäkyä noissa munasoluissa. Kurjaa noissa hoidoissa on just tämä, että ikinä ei voi tietää mitä seuraavassa ultrassa/tutkimuksessa/yms tulee taas ilmi ;) ! Täällä piinaillaan nyt pp5..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei, kurja kuulla, että teilläkin oli monitumaisia alkioita. Meillä myös. Viime hoidossa 2.5v sitten ei yhtään alkioista ollut monitumaisia. Sulatuksessa sitten huomattiin, että yksi oli.

Nyt uudessa hoidossa 8 alkiosta 3 oli jo tuoresiirtovaiheessa monitumaisia. Eli jos selviävät sultaukseta, niin epäilen, että niitä on sitten lisää.

En tajunnut kysyä, että mistä ihmeestä johtuu. Olen 33. Eli ikää on, siitäkö se on?

Pidän peukkuja, että se yksi hyvä kiinnittyy. Sehän riittää se yksi hyvä toivottuun lopputulokseen :))

Minkä ikäinen olet? Mä olen lukenut, että iän myötä tuo monitumaisuus saattaa lisääntyä, silloin se siis johtuu juurikin munasolujen "ikääntymisestä" jolloin viallisten solujen osuus kasvaa. Mutta jos olet nuori niin sitten ei siitä liene kyse. Meilläkin on ollut joitakin noita monitumaisia (4 ICSiä jo takana), mutta ei ilmeisesti niin paljon että asiaa olisi tutkittu tarkemmin.

Voihan se tietysti olla ihan sattumaakin; ei nämä hoidot aina mene samallakaan ihmisellä joka kerta samalla tavalla. Se on noissa omissa hoidoissa tullut huomattua.

Toivottavasti se yksi alkio kiinnittyy eikä sun tarvitse vähään aikaan muita alkioita miettiäkään!

T:Brooke

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat