Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

puolisoni uskoo että jos olisi ollut " järkevä" hän ei olisi mennyt naimisiin. olemme siis vl aviopari. voiko ihminen itse päättää meneekö naimisiin? olen uskonut ja uskon että ihminen menee naimisiin jos jumala on niin tarkoittanut eikä omalla " halulla" ole juurikaan merkitystä.. eikös ne silmät sokaistu??? toinen kysymys: onko mielestänne uskovaisille sopivaa seiskan lukeminen (7päivää lehti)? ja mietityttää myös onko puolisolta oikein varrata vaimoaan muihin ihmisiin?

Kommentit (8)

" onko naimisiinmeno tahtoasia" . Ihmisen vapaa tahto suhteessa Jumalan johdatukseen on mielestäni melko vaikea asia. Uskon kyllä, että Jumala johdattaa ihmistä suuntaan ja toiseen, mutta kyllähän ihminen myös " määrää" monista isoista asioista omassa elämässään. Olisi melko ristiriitaista, että Jumala täysin " määräisi" ihmisen avioitumisesta ja muista isoista asioista, mutta sitten yhtäkkiä ihmisellä olisikin vapaa tahto uskon asioiden suhteen. Miksi uskon asioiden kohdalla (esim. ihminen kieltää uskonsa) ei sitten pätisikään enää tämä " näin asioiden kuului mennä" fraasi?

Itse olen rukoillut jo pidemmän aikaa eräälle läheiselleni aviopuolisoa, koska minusta se olisi hyväksi koko hänen elämälleen. No, ainakaan vielä ei ole aviopuolisoa löytynyt. Joku sanoi tässä ketjussa, että harvemmin ihminen pysyy koko ikänsä naimattomana, jos todella haluaa löytää puolison. En ole tästä samaa mieltä. Monet tuntemani sinkut surevat sinkkuuttaan, mutta silti pysyvät vuodesta toiseen sinkkuina.

Olenkin ajatellut, että tuo puolison löytäminen on vähän mutkikkaampi asia. Siihen vaikuttaa ihmisen luonteenpiirteet, esim. kyky " uskaltaa" rakastua, rakastuminen vaatii uskaltamista " heittäytyä" johonkin tuntemattomaan. Jo seurustelussa tarvitaan kykyä kompromisseihin jne.

Avioitumista voi myös uskovaisilla nuorilla liikaakin jouduttaa halu seksiin. Ei jakseta seurustella rauhassa, koska halutaan nopeasti naimisiin, että saadaan lupa sänkypuuhiin.

Jokatapauksessa harmillista, että keskustelu aloittajan mies on tuota mieltä. Lohduttaisin kuitenkin, että se voi olla vain yksi vaihe avioliitossa. Kenties olette nyt " törmänneet" arkeen. Mies on väsynyt perhe-elämän vaatimuksiin.

wallu06:

Lainaus:

puolisoni uskoo että jos olisi ollut " järkevä" hän ei olisi mennyt naimisiin. olemme siis vl aviopari. voiko ihminen itse päättää meneekö naimisiin? olen uskonut ja uskon että ihminen menee naimisiin jos jumala on niin tarkoittanut eikä omalla " halulla" ole juurikaan merkitystä.. eikös ne silmät sokaistu??? toinen kysymys: onko mielestänne uskovaisille sopivaa seiskan lukeminen (7päivää lehti)? ja mietityttää myös onko puolisolta oikein varrata vaimoaan muihin ihmisiin?

ja siksi kyseenalaistaa koko päätöksen naimisiinmenosta? Ehkä teille on tullut eteen avioliiton vastamäkiä ja nyt mies pohdiskelee, ettei olisi pitänyt lähteä leikkiin mukaan alunperinkään. Varmasti aika monille noita ajatuksia tulee jossain vaiheessa. Onneksi niistä voi päästä nousemaan!

Mutta tuohon, voiko ihminen itse päättää naimisiinmenostaan: tietenkin voi ja päättääkin! Eihän Jumala meitä mihinkään pakota. Jumala kyllä johdattaa, mutta ihminen tekee tällaisen valinnan itse ja myös kantaa siitä itse vastuun. Mitä tarkoitat kysyessäsi, onko oikein verrata vaimoa muihin ihmisiin? Jos tarkoitat negatiivista vertailua ja arvostelua, niin tietenkään se ei rakenna, vaikka kovin luonnollista ihmiselle onkin. Jotta parisuhde toimisi, pitäisi puolisoa pyrkiä arvostamaan, kannustamaan, nostamaan.

Seiskan lukeminen ei minusta ole mikään saako-vai-eikö-saa -kysymys. Mitä jos arvioisit, miksi luet sitä. Luetko " toisella silmällä" rentouaksesi, luetko mediakriittisesti, imetkö itseesi sen mitä lehdessä lukee? Asioita voi tehdä monella tavalla, ja harvasta asiasta voi yksiselitteisesti sanoa, onko se " oikein" tai " väärin" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mieheni tarkoitti sitä lähinnä sitä että ihminen päättää itse meneekö naimisiin vai ei . mielestäni jos jumala on katsonut sinulle aviopuolison niin silloin sinä olet menevä naimisiin. jotkut taas haluavat naimisiin mutta jumala ei ole nähnyt heille hyväksi puolisoa. näinhän se on?

ap

Mut sen voi itse kukin ajatella et onko se sitten järkevää vai ei. Mut minusta tuo on jo aika erikoista ajattelua et miehesi pitää itseä tyhmänä kun on mennyt naimisiin. Miten hän sen asian perusteli? Kyllä naimisiin mennään rakkaudesta toiseen ihmiseen.

Ja kyllä se on väärin verrata vaimoa toisiin ihmisiin. Rakkauden tulisi kestää myös vasta mäessä. Ja vaikka vaimo muuttuu ulkoisesti niin miehen on se hyväksyttävä. Vaimoa täytyy rakastaa myös vikoineen ja virheineen.

Ja tuosta seiskasta. En kyllä osaa sanoa et onko se väärin vai ei. Mut minulla siinä ei kyllä ole mitään lukemista. Täys roskalehti. Ja onko tarpeellista lukea toisten ryyppämisestä ja rajusta elämästä mikä ei ole uskovaisille sopivaa elämää. Onko tarpeellista seurata puolialastomia kuvia lehdestä?

Minustakin ihminen tekee itse ratkaisunsa ja myös kantaa vastuun niistä. Jumala loi ihmiselle oman tahdon ja kyvyn tehdä ratkaisuja. Muutenhan kaikista omista (vääristäkin) ratkaisuista voisi sysätä vastuun Jumalalle. Näin teki esimerkiksi Hitler. Hänen mielestään hän ei voinut tehdä mitään väärin, koska kaikki mitä hän teki, on Jumala hänen mielestään sallinut ja etukäteen määrännyt...

Todella ikävää, että miehesi on sanonut noin. Toisaalta asiassa on kuitenkin sekin puoli, että varmaan aika moni käy jossain vaiheessa läpi tuollaisia ajatuksia. Itsekin joskus olen pohtinut, teinkö tyhmästi kun menin niin nuorena naimisiin. Mutta varmasti tuntuu pahalta, jos toinen sanoo noin vasten silmiä eikä se ole oikeinkaan. Toivottavasti asianne selviävät!

wallu06:

Lainaus:

mieheni tarkoitti sitä lähinnä sitä että ihminen päättää itse meneekö naimisiin vai ei . mielestäni jos jumala on katsonut sinulle aviopuolison niin silloin sinä olet menevä naimisiin. jotkut taas haluavat naimisiin mutta jumala ei ole nähnyt heille hyväksi puolisoa. näinhän se on?

ap

Uskon, että Jumala voi " tarjota" ihmiselle aviopuolisoa, mutta ihminen sen päättää, meneekö naimisiin vai ei. Ja aika vähän on lopulta ihmisiä, jotka haluaisivat naimisiin mutta eivät missään vaiheessa elämäänsä mene. Emme me ole mitään Jumalan sätkynukkeja.

Siinä näkyy Jumalan rakkaus meitä ihmisiä kohtaan, että hän on antanut meille vapaan tahdon. Aito rakkaus ei ikinä perustu pakkoon tai pakottamiseen.

Jumala myös johdattaa meitä. Ja Jumala voi johdattaa meidät sen juuri meille sopivan ihmisen luokse. Mutta ihminen itse tekee päätöksen, mitä tietä lähtee kulkemaan ja millaisia mutkia tiellänsä tekee.

Eihän Jeesuskaan väkisin sairaita parantanut.

Olette varmaan aika nuoria? Tuli ihan sellainen kuva että on se alkuhuuma haihtunut ja mies huomannut mitä onkaan menettänyt sinkkuaikojen vapauden mukana. Varmaan suurimmalle osalle noita ajatuksia tulee jossain vaiheessa, se on ihan tavallista, mutta kyllä niistä yleensä yli päästään.

Minä ajattelisin niin että vaikka Jumala johdattaa ihmiselle sen sopivan puolison, niin kuitenkin se naimisiinmeno on ihmisen oma päätös. Ja ihan hyvä niin - eikös ihmisen ole syytä ottaa vastuu omista teoistaan? Täytyy muistaa että MINÄ lupasin tahtoa, ei joku muu minun puolestani, joten MINUN siis täytyy pitää lupaukseni.

Vaimon vertaileminen muihin ihmisiin negatiivisessa mielessä ei tietenkään ole oikein eikä tuo mitään hyvää aviopuolisoiden väliseen suhteeseen, mutta aika inhimillistä kuitenkin. Varmaan jokainen joskus sellaiseen haksahtuu. Fiksu vaan pitää nämä vertailut omassa mielessään tai mieluummin karkottaa ne aika äkkiä eikä jää hautomaan moisia. Kaikissahan meissä on ne hyvät ja huonot puolemme.

Seiskasta minä olen sitä mieltä ettei sen lukeminen nyt varsinaisesti syntiä ole mutta on se aikamoista roskaa, en kyllä suosittelisi yhtään kenellekään.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat