Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

hei kaikki!

mitä mieltä ootte " vakiyökön" työstä, kuinka vaikuttaa sikiöön? onko haitaksi jos saa päivisin nukuttua? 3 viikon listalla normaalisti 6-10 yötä.. lupailin ennen plussaustani että voin tehä koko kesän vakiyökön hommia niinku olen pääsääntöisesti tehny tähänki asti... ja siis hoitajan töstä kyse, asukkaita käännetään, kuivitetaan yksin. kiitos kommenteista!

enkeli.83 ja maha-asukki 4+6

Kommentit (10)

Itselläni on sekä hyviä että huonoja kokemuksia öistä kolmivuorotyössä raskaana ollessa. Aluksi kun pahoinvointi oli pahimmillaan olivat yöt hirveitä. Kun pahoinvointi loppui ei öidenkään tekemisessä ollut mitään ongelmia. Meillä vielä OH unohti että jään äippälomalle, joten viimeinen vuoroni oli yövuoro.

siihen asti kunnes rv26 jouduin sairaskirjoille. Nuo yöt ovat vähän oma juttunsa, niin raskaana ollessa kun muutenkin. Joku kokee ne sietämättömän raskaiksi ja jollekin ne taas " sopivat" . Jos siis olet muuten yöihminen ja hyvävointinen eikä raskauteen liity mitään ylimääräisiä riskejä niin halutessasi nuo yöt olisivat varmasti ihan ok. Mutta siiis jos koet ne raskaiksi, väsyttää kovin jne niin muut vuorot voivat olla helpompia.

Itse en kokenut noita mitenkään erityisen raskaina, minulle kaksi- tai kolmivuoro olisi ollut varmasti rankempaa. Toki omat ongelmansa oli tuossa raskaudessa, mutta ne olisivat varmaan olleet muissakin vuoroissa. Sanotaan nyt vaikka alkuraskauden pahoinvointi; aamukierrot olivat aika tuskaa kun sai useamman kerran käydä wc-pönttöä halailemassa. Muuten runsas lapsivesi ja sen myötä iso maha ja supistelu hankaloittivat työtä. Yövuorossa jouduin mielestäni ikävän usein pyytämään nostoapua toiselta osastolta kun en uskaltanut ottaa turhia riskejä (siis paitsi itselleni ja vauvalle, en myöskään asukkaalle). Yön hiljaiset tunnit olivat aika väsyttäviä kun hb huiteli alle 100:n ja olo muutenkin sen mukainen.

Mutta nuo ongelmat on niin yksilöllisiä. Itse en olisi tuossa raskaudessa jaksanut päivävuoroakaan tuota rv 26 pidempään, eli minulle ei sinänsä merkitystä. Noista sikiölle aiheutuvista riskeistä en tarkempaan tidä. Näin jälkikäteen kun ymmärtää vauvamme olleen kokoajan vähän keskivertosikiöä heikommassa asemassa, on ruvennut jo miettimään että mahtoiko sitä tuon työn puolesta lisätä lapsen riskejä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ei tarvitse lain mukaan tehdä enään raskauden puolivälistä lähtien, lääkäri kirjoittaa todistuksen siitä jos ei muuten työpaikka lopeta öitä...saa toki tehdä mutta omalla vastuulla ja musta yöt oli kauheita ,oksetti jne.vaik lopetinki heti puoles välis... sanoin osastonhoitajalle ettei laita mulle enää öitä kun olen jo niin pitkällä, sanoi vaan että selvä joten mitään todistuksia ei tarvittu.

ja kyllä yötyön on tutkittu vaikuttavan sikiöön, koska jos äiti ei pääse nukkumaan silloin kun pitäisi(vaikka nukkuisikin hyvin päivällä) niin luontainen ihmisen rytmi on yöllä nukkua niin sikiö voi olla rauhaton kun äitikin valvoo..

Mulle lääkäri sanoi, että öitä ei saa tehdä rv 20 jälkeen, tosin minulla oli ennenaikasta supistelua, joten en tiedä vaikuttiko asiaan. Luulen että kannattaa tehdä niin kuin itsestään parhaalta tuntuu, minä tykkäsin tehdä alkuraskaudesta öitä, kun pystyi ottamaan löysemmin kun oksetti ja aamulla pääsi pois. Aamuvuorot oli minulle tuskaa kun oksennus lensi melkein kesken lauseen ja mitenkään ei vuoroa kerennyt vessassa viettää :).

Moi!

Lopetin yötyöt nyt raskauden puolessa välissä uupumuksen ja supistelujen takia. Tähän sain neuvolalääkäriltä lausunnon työnantajalleni. Työskentelen itsekin hoito-alalla, mutta kolmivuorotyössä (nyt siis kuitenkin pelkkää aamua ja iltaa), joka sinänsä on ehkä vieläkin raskaampaa kuin vakituinen yötyö. Jatkuvat rytmin vaihdokset eivät tee hyvää, kun ei ehdi palautua kunnolla. Yötyön on kuitenkin todettu erilaisissa tutkimuksissa olevan haitallista sikiölle, jopa vaarallisempaa kuin raskaana olevan tupakanpoltto. Toisaalta yötyön on todettu olevan terveydelle haitallista ilman raskauttakin pitkässä juoksussa, etenkin yli 40-vuotiaille. Olet vielä nuori ja jaksava, elimistösi todennäköisesti palautuu nopeammin ja yksilöllisiä eroja aina löytyy, mutta kannattaa silti harkita, mitä riskejä on valmis ottamaan nyt kun sisälläsi kasvaa uusi elämä.

Onnea odotukseen ja hoitajan ammattiin :)

Mun neuvolan lääkäri oli hämmästynyt kun kuuli että raskaana oleva " joutuu" tekemään yövuoroja. Oli siis siinä luulossa että yötyöt loppuvat raskauden alkaessa, että niin paljon oli siellä tietoa asiasta.

Mulla eka yövuoro raskaana ollessa oli ihan kamala, tai seuraava päivä oli. En saanut nukuttua, oksetti jne ja päätä särki. Sain sovitttua jo aikaisessa vaiheessa osastonhoitajan kanssa ettei yövuojoja tarviis tehdä. Meillä yöt siis raskaimpia vuoroa, hommaa on tosi paljon eli olen hyvin onnellinen ettei öitä tarvii tehdä. Jos ei oh olis ollut suostuvainen niin olisin hakenut lääkärin todistuksen.

Tsemppiä sinulle!

hermione rv16+6

Nyt viikkoja 26+2. Tosin mun valvomiset loppuu ensi viikolla jolloin viikkoja on 27. Tämä oli työlääkärin määräyksestä, olen koko talossa yksinn enkä saa nostoapua mistään. Muutenkin yötyöläisillä on suurempi riski ennenaikaiseen synnytykseen. Itse tosin olen muutenkin semmoinen yökukkuja että mulle ne aamu-/iltavuorot tulee olee rankempia. Sunnuntaina pitäisi taas mennä valvomaan 5 viimeiseksi yöksi, mutta taitaa olla sairasloma paikallaan kun iskias ja toinen kylki niin kipeä, että kuljen välillä ihan kumarassa seinistä kiinni pitäen... =(

Mutta tosiaan työnantajan tulee siirtää sinut toisiin tehtäviin jos yötyö tuntuu liian rankalta.

En muista tarkkaan, mutta on olemassa jokin rvsuositus, jonka jälkeen ei enää yötyötä tulisi tehdä. Kun neuvolaan menet, niin ota asia puheeksi! Enemmän ehkä luottaisin kuitenkin siihen, miltä susta itsestä tuntuu valvominen.

Minulle kävi niin, että kun ensimmäiset yövuorot tulivat kohdalleni raskaana ollessa, vointi oli ihan kamala. Yöt oli tosi rankkoja ja mm. laukaisivat mulla migreenit, yökötys/paha olo palasi ja palautuminen öistä oli hidasta... Meillä onneksi työpaikalla halukkaita yövuorojen tekijöitä on ja sain ihan puhumalla sovittua osastonhoitajan kanssa, että loppuraskauden tein 2-vuorotyötä.

Tosi yksilöllistä siis tuo miten jaksaa ja pystyy. Kuuntele kehoasi!!

t. iida-linnea rv 39+4

Minä tein pelkkää yötyötä 4kk raskauden aikana. Minulla oli 7 yötä, 7 vapaata. Rv 30 jouduin jäämään saikulle vaikka vointi oli mitä mahtavin. Minulla alkoi nääs paikat pehmiään ja kohdunkaulankanava lyhentymään. Olin töissä raskashoivaosastolla ja yksin hoidin mummuja ja pappoja sekä lisäksi kävin muilla osastoilla auttamassa. Työmatkatkin kuljin 6km/suunta kävellen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat