Seuraa 

En ainakaan huomannu pinoa tälle päivälle joten pistetään päivä käyntiin...

RvaRuljanssi kyseli ruokahimoista. Mulla on ollu tässä raskaudessa himona hedelmät. Erityisesti appelsiini ja kiivi on tosi nam. Myös maustamaton jugurtti ja viili on niin ihania vaikken niitä normaalisti oikeen syökään. Pari kertaa on ollu pakko ostaa kaupasta irtomaustekurkkua ja syödä heti siellä kaupassa ostoksia samalla keräten. Myös tosi suolaset karkit (sellaset joissa suolaa siroteltu pinnalle) maistuu kuvotukseen. Silti muutama karkki päivässä riittää eli ei mitään kaameeta himoo niihin. Roskaruoka tuntuu taas vähän inhottavan kuten kuopustaki oottaessa.

Vähän taas galluppia eli auttaako teijän miehet normaalia enemmän kotihommissa nyt ku ootte raskaana? Meillä ei mies kyllä yhtään normaalia enempää tee. Pyytämällä saa taas pyytää jos jotain haluu. Tottakai on selvää et teen suurimman osan kotihommista ku oon kotona tyttöjen kaa mut ois apu vähän enemmän paikallaan nyt ku väsymystä pukkaa ja kuvottaa mukavasti!

Onkos muilla viel särkeny selkää tai ollu muita kolotuksia? Mulla alko jo viime viikolla selkä vihottelee mm. pitkän kävelyn jälkeen tai siivouksen jälkeen. Siis lähinnä sillon ku rasitan itteeni paljon. Np-ultran jälkeen otan kyl tukivyön taas käyttöön. Oli kuopuksen aikanaki ja tuntu siit olevan apuu.

Tarald 10+4

Sivut

Kommentit (47)

Pepi: Mullakin oli eilen neuvola eikä sydänääniä kuulunut. Syy oli mullakin taaksepäin kallistunut kohtu. (Eipä voi kohdulla perustella pömppömahaa :). Harmitti minuakin, mutta onneksi ultrassa olin nähnyt sykkivän sydämen. Sitäpaitsi, kohtu oli kasvanut koko ihan normaalisti, joten ei syytä huoleen. Seuraava neuvola-aika on vasta kesäkuussa, mutta halutessani voisin kuulemma käydä kuuntelemassa äänet aiemmin. Katsotaan nyt.

Tarald: Mullakin on ruokahimoja. Lähinnä kunnon ruokaan. Olisipa hyvä, kun olisi hedelmiin. Ei taitaisi paino niin nousta. Pakko alkaa rajoittaa tätä syömistä. Mulla oli eilen alaverenpaine 91. Ekasta oli raskausmyrkytys ja sitä pelkään tälläkin kertaa. En juonut eilen kahviakaan ja olen muutenkin vähentänyt sen käyttöä kupilliseen. Eilen ostin myös Valion verenpainetta alentavia juomia, jos ne auttaisivat. Lääkäri sanoi, että jos paineet jatkuu niin harkitaan lääkitystä. Yritän nyt sitten välttää kaikkea suolaista, joten lähetä mullekin vähän niitä hedelmienhimoitussäteitä:)

Siinä omasta navastakin. Väsymystä on, vaikka hemoglobiini oli 132. Ehkä tuo virkistävän kahvin jättäminen vaikuttaa.

Terkuin, Rila ja Hippu 10+5

Minun on tällä hetkellä vaikea kuvitella mitään mihin voisi olla himo. Maanantaina iltapäivällä iski ilmeisesti joku vatsatauti ja vielä tänäänkin olen jo aamulla oksentanut:( Muuten en raskauksien aikana ole oksennellut.

Eilisen kruunasi vielä lääkärineuvola, jossa ei saatu sydänääniä kuulumaan. En ihmeemmin pelästynyt, koska tiedän, että kohtu on taaksepäin kallellaan ja vatsanpeitteitäkin löytyy. Ei se kuitenkaan mukavaakaan ollut. Lääkäri ehdotti, että terkka kuuntelisi uudelleen perjantaina. Saas nähdä (kuulla) onko mitään hyötyä.

Tällaisiaa ällöttävissä tunnelmissa tällä kertaa...

rv 11+1 tai ultran mukaan 10+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tänään oli sitten kauan odotettu np ultra, kaikki oli hyvin ja vaavi oli kunnossa rv 11+6 eli la 8.11 aikaistu yhdellä päivällä.

Mutta ne surulliset uutiset: Lääkärit kehoittaa ja miltei jopa pakota mua keskeyttää raskaus, koska mun oma henki on siinä vaarassa.

Mulla oli syöpä ja niistä hoidoista ja leikkauksista liian vähän aikaa, sairaus voi uusia ja mulla on suuri riski saada kuitenki keskenmeno myöhemmässä vaiheessa. Raskausmyrkytyksen todennäkösyys tosi suuri, niitä oli vaikka mitä syitä mä en edes muista niitä kaikkia.mä oon niin järkyttyny etten tiedä mitä ajatella. sain viikon aikaa miettiä päätöstä, pelastaakko oma henki ja luopua vaavista vaiko riskeerata kaikki..

raskaus kuitenki on edennyt jo niin pitkälle et mä jokatapauksessa joudun synnyttää.. Näin lääkäri sanoi..

Auttakaa minuu, mä en tosiaan tiedä mitä mä teen...

hei! Varovaisesti haluaisin liittyä mukaan joukkoonne! tarinani on ihmeitä täynnä, mutta niitähän elämään mahtuu! meillä on ennestään 2/04 syntynyt poika joka sai alkunsa IVF:llä. Nyt tämä uusi tulokas saikin yllättäen alkunsa aivan ilman hoitoja! Olen siis aivan pyörällä päästäni.... Minulle ei nimittäin annettu paljoakaan toiveita edes tulla raskaaksi hoidoilla!

Tänään kuitenkin kävin ultrassa ja siellä " kaveri" kelli! Viikkoja tasan 10 ja laskettuaika olisi näillä näkymin 21.11! Se tarkentuu sitten alkuraskauden ultrassa 8 pvä!

Oireita on olut jo monta viikkoa mutta ei edes tullut pieneen mielenikään että ne voisi liittyä raskauteen....kyllä sitä ihminen uskoo niin sokeasti lääkäreihin! Nyt voin siis täysillä " nauttia" oireista kun tiedän mistä ne johtuu!

Aurinkoisia kevät päiviä kaikille!

T: saanamaaria ja " kaveri" rv 10

meillä esikko tuli vuoden " työn" jälkeen, mutta kakkonen olikin sitten kovempi homma. Meni kuusi pitkää vuotta, siihen mahtui verta, hikeä ja kyyneleitä, eli endoa, kystaa ja toisen munatorven poistoa, kohdun ulkoista jossa se viimeinenkin munatorvi vaurioitui... Jonotimme IVF:ään, mutta saamattomuuttani vuosi meni umpeen, ja tuli ilmoitus että poistavat meidät jonosta. Samalla viikolla tein luomuplussan.

Minulle oli sanottu että on 1% mahdollisuus tulla luomusti raskaaksi, söin pitkän kortisonikuurin poskionteloihin ja taisi kortisoni parantaa ainoani munatorven, sillä nyt odotan jo kolmatta, vuosi kakkosen jälkeen.

Lääkäri totesi että maailma on ihmeitä täynnä, ja että tämän jälkeen olisi aika miettiä ehkäisyäkin ellei halua lapsia tulevan solkenaan, munatorvi näkyi ultrassa olevan ehjä ja auki.

on se vaan ihmettä, ensin koetellaan vuosikaudet ja sitten annetaan iloa moninkerroin.

ja tästä olen oppinut sen että koskaan en ketään patista lastentekoon, sukulaisillekkin olen sanonut että pitävät mölyt mahassaan eivätkä ketään kiusoittele tyyliin " joko toinen tulossa" tai " nyt sitten toinen heti perään" jne... se on vaan niin arka asia varsinkin jos vähänkään jotain ongelmaa on.

MINNY: joo heitä meikäläinen ulos sieltä ni tuun sitten uudelleen :) ja sit meikä näpyttää niin että sormi sauhuu ;)

RvaRuljanssi: kiitos vinkistä ;) oon meinaan kuullu joskus tollasesta kirjasta jossa on jo raskausajalta täyteltävää mut en oo löytäny vielä. nyt ku tietää nimen voi mennä kysyy suoraa kassalta ilman että tarvii kaikkia kirjoja aukoa :) niin ja hyvät kaupat oot tehny kun uutena näköjään maksaa yli 30e akateemisessa kirjakaupassa (ja joululahjalistaan meni meikäläisellä ;) hehe)

Rypäle: minusta oli ihana lukea toi sun tarinas. jotenkin niin lohdullinen että vaikka lääketieteellisesti näyttäiskin siltä että ei ole mahdollista, niin siitä huolimasta on toivoa. vaikka ei sinänsä itseäni koskekkaan asia, mutta noin yleisesti ajatellen on ihana tietää että joskus ne lääkärit on positiivisesti väärässä.

selkäsäryistä piti vielä sanomani että ko mulla särkee tota vasenta puolta jatkuvasti, pakaraa, kylkeä ja selkää.. ja sit välillä ristiselkään et onks se niiku ihan normaalia :) vai jostain muusta johtuvaa..

ruokahimoista kyselty ja sattu sopivaan saumaan. eilen illalla oli ihan hirveä himotus päällä. vedin sitten sitruunamehutiivistettä raakana puoli pulloa... siinä kohdin totesin että pakko lopettaa ettei lopu kesken, kiva.

muutenkin noi sitrushedelmät himottelee, ja alkuun ne oli niitä jotka kuvotti :) nii ja noi lihat on mullaki sellanen joka jotenkin tökkii. kana menee parhaiten, possu ei oikein millään ja nauta täyslihapihvinä mieluiten jos on pakko.

miehestä. ei se sen kummemmin kuin normaalistikkaan. ymmärtäväisempi sen suhteen et mua väsyttää enkä jaksa mitään. ai joo. ruokaa se on laitellu nyt iha kiitettävän usein, yleensä tooosi harvoin.

tukivyö tulisi täälläkin tarpeeseen. ei uskois että näin alussa mennään kun kuuntelee meikäläisen puhinaa iltasin. selkää kivistää ja maha tuntuu jotenkin inhottavalta ja mennä puhisen ja hieron sitä sitten. pitää tonkia kaapista tukivyö josko se auttais.

maha näkyy jo siis. tai no, sanotaanko näin että vanha pömppö on muovautunut raskausmahan malliin :) ite en mitenkään osaa sanoa mutta mm. koulussa opettaja arvas mahasta et oon raskaana ja kaverit on sanonu että on nyt selkeä raskausmaha. ja housuistakin sen huomaa kyllä (nimimerkillä: trikoot on pop)

niin. en muista oonko jo kertonu, mutta täällä tuntuu myös jo pikkuruisia hentoja liikkeitä. selkeästi erottaa suolen murinasta kyllä jo. kivaa olla herkkä tuntoinen :) esikoisesta tunsin jo rv 14 liikkeet ja näihin verrattuna ne oli jo kunnon tönäyksiä.

hehe! toivottavasti ei pidä paikkaansa himotusten mukaan sukupuolen määräytyminen :D meille tulis hermafrodiitti. hedelmien ja makean lisäks kun mm. valkosipulisuolakurkut on himotellu.

jep. pitää lähteä valmistautumaan. ärsyttävää mennä koululle käymään hakemassa vain yhdet paperit eikä muuta. mur. tunnin kestää matka suuntaansa ja vain paperilappusten takia..

moi.

Hitsi mikä jysäri! Huh, särky alkoi eilen ja Panadol on kuin karkkia söisi! Onneksi sain neurolta luvan ottaa Buranaa ja päänsärky hellitti! Ai autuutta!

iiden: Olen pahoillani tilanteestasi. Itse otin riskin suunnitellessani raskautta- vauvalla ei varmaan ole hätää (vaikka syönkin epilääkkeitä) mutta omasta voinnistani en sitten osaa sanoa synnytyksen jälkeen. Toivon että vointini ei huonone niin paljon kuin viimeksi (aivoverenkiertohäiriö). Toivon että suunniteltu sektio pelastaa tilannetta jonkin verran (ei tarvitsisi ponnistaa). Ota ihmeessä muitakin mielipiteitä asiaan. Voimia päätöksentekoon!

Meillä mies ei kyllä auta yhtään, päivastoin! Eilen kulki perässä ja nurisi että tahra tuossa ja tuossa. Ikkunat pitäisi pestä jne. Hankkii kuulemma siivoojan =). Rasittava tapaus. Mutta tuollainen se on ollu viimiset 15 vuotta. Eli tiedän mitä olen saanut. Harmittaa vaan kun olo ollut ihan persiistä viimeiset 4 viikkoa, joten pitäisi isännän ymmärtää miksi ikkunat ei nyt just kiillä (nimim. talossa 506 ikkunaa...)

No se siitä. Vointeja kaikille!

Eppuliina rv 11+5

Hui, miekin jo säikähdin tuota Ama-riian ekaa viestiä..onneks kuitenkin kaikki hyvin:)

Iiden; Isot halit siulle! Tosi vaikea paikka tuo..itse en tietäis mitä tekisin. Voimia päätökseenne olipa se mikä tahansa!

Joku kirjotti et kohtu alkanut tuntua häpyluun yläpuolella..Kuin korkeella sen " pitäis" tuntua? Itte oon kans alamahaa koittanut ja ehkä siinä jotain kovempaa tuntuu mutta voiko se olla jo siinä??

Miten voi olla mahdollista että rinnat on entistä kipeemmät vaan? Nykyisin kun illalla ottaa liivit pois nin auts! Tuntuu et ne tissit tippuu lattialle asti:(

Iidenille kovasti voimia vaikeaan päätökseen. Voi kun tällaisissa asioissa voisikin antaa toiselle varmasti oikeita ohjeita...

Kiva huomata, että muillakin on noita ruokahimoja. Freyan hermafrodiitti-kommenttia nauroin vedet silmissä :-D Lukiessani teidän ällötyslistoja huomasin, että minäkin olen alkanut inhota liha- ja kanaruokia. Mun tekisi mieleni vain kalaa (mieluusti purkista...), vaikka yleensä teen kalaruokia sen pari ateriaa viikossa ihan vain terveyssyistä.

Tarald kyseli miehen osallistumisesta kotitöihin. Meillä mies on kyllä aika tasapuolisesti aina mukana kotitöissä, mutta ei tämä raskaus ole ainakaan vielä saanut häntä minunkin hommiani tekemään. Sitä odotellessa...

Oletteko pitäneet jotakin päiväkirjaa odotuksesta? Itse olen kirjoitellut mietteitäni pieneen kirjaseen nyt kummassakin raskaudessani. Tuntemuksia on ollut myös kiva vertailla, varsinkin kun edellinen raskaus siis jäi siihen alkuraskauteen. Kaikki uudenlainen tuo aina luottamusta siihen, että tämä raskaus jatkuisi. Tänään törsäsin kirpputorilla 10 euroa sellaiseen tosi kivaan odotuskirjaan. Törkeä hinta kyllä kirpparille, vaikka kirja olikin uusi. Kirjan nimi on Äidiksi, minun odotukseni, ja se on samantyyppinen täydennettävä kirja kuin vauvakirjatkin. En tosin yhtään tiedä, paljonko tuollainen maksaisi uutena, joten saatoin tehdä tosi typerät kaupat. Mutta nyt painun kirjoittelemaan alkuviikkojen tunnelmia muistiin :-)

RvaRuljanssi ja Nuu 9+1

Mua on himottanut tässä raskaudessa myös hedelmät, varsinkin oikein kirpsakat appelsiinit ja mehukkaat omenat. Muistan kun esikoistamme odotin niin silloin oli hirveä himo ruisleipään jonka päälle laitoin ananasta ja sen leivän sit söin kylmän maidon kera!! Hyi hitto jos nyt pitäis tuota suuhun laittaa niin taitais yrjöt tulla, tuntuu että jo pelkkä ajatus etoo!

Toinen himotus on sitten kotipullat, voi että kun jaksaisi leipasta edes pellillisen. Joku muukin kirjoitteli jossain aikasemmassa pinossa että mieli tekee pullaa.

Maha ei täällä kyllä vielä pömpötä, ainakaan raskaudesta johtuen =) Minullakin taaksepäin kallistunut kohtu joten tuskin tässäkään raskaudessa kovin aikasin näkyy. Jeps, nyt täytyy mennä! Päivän jatkoja!

K & Himpula rv8+5 (ultran mukaan olisi 9+1)

iiden: tosiaan ei voi sanoa suoraa vastausta mitä tehdä. mutta kuten moni on jo sanonutki niin juttele useamman lääkärin kanssa asiasta.

ja ilot. ihanaa kun niin moni on ultrassa jo käynyt! meillä maanantaina sitten se niskapoimu-ultra edessä. toivottavasti herään aamulla ajoissa... kenen idea on ollu aikoinaan että päivä voisi alkaa kahdeksalta keskimäärin. kaksitoista on oikein hyvä aika aamulle :D

MINNY: yrittäny useemman kerran tulla kirjoittelee, mutta ku salasana hukassa ja salasanan muistutus-juttu ei huoli nickiä... en siis pääse kirjautuu sinne sisään. hitsiläinen tosiaankin.

ai niin. tänään viimein musitin soittaa neuvolaan ja kysyä kutinasta. terkka ei vielä ottais maksa-arvoja, kattellaan tässä rauhaksiin ensin. heh, ja nätisti napsahti suolakurkku kielto :) pakko sanoa että osasi hyvin sanoa terkka sen ettei enää suolakurkkuja tälle naiselle. äänestä kuulsi hymy ja sanoi " mitäs jos jätettäisiin ne suolakurkut rauhaan toistaseks" :) kuulemma voi aiheuttaa tota kutinaa kun on niin suolasia ja meikäläinen tällänen atoopikko kuivanahka.

mutta. nyt siis kuumaa kaakaota napaan, hyvä kirja käteen (ei todellakaan noita koe papereita mitä oikeasti pitäis lukea) ja kuuntelemaan sohvalle sateen ropinaa.

Serenah, kiitos osanotosta, mut ei vielä ainakaan niin kurjasti käynyt. Viesti vain karkasi vähän ennen aikojaan... :)

Mulla on näköjään tapana kirjottaa romaaninpuolikkaita tänne. Toivottavasti joku ees jaksaa lukea loppuun ast...

Olet vaikean päätöksen edessä. Itse sairastin 4 v sitten rypäleraskauden ( josta jäänyt tuo nimimerkki), joka kehittyi kohdallani pahanlaatuiseksi istukkasyöväksi. Sain rankat hoidot ja kahden vuoden ehdottoman raskauskiellon. Myös kohdunpoisto oli suositeltava hoitomuoto lääkärien mielestä, minä en siihen suostunut. Tuo kaksi vuotta oli niin pitkä aika. Vauvan kaipuu oli ainoa asia joka pyöri päässä, jokainen verikoe pelotti, onko arvot ok!! Aika kuitenkin kuluu; meillä on 6 v poika ja 1,5 v tyttö, jonka ei pitänyt koskaan syntyä; kohtuni on niin arpeutunut noista leikkauksista, ettei kiinnittymisen pitänyt onnistua. Elämä koettelee meitä toisia rankemmin; minulla on lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta ja virtsarakon sairaus IC, joka teki jo tytön odotusajan todella tuskalliseksi. Nyt odottelemme kolmatta lasta; täyttä yllätysvauvaa, meidän toista pikku ihmettä. Sairauksien kanssa raskaus on vaikea jaksaa, mutta pieni ihmeemme on sinnikäs, siispä minunkin pitää olla. Olet ajatuksissani Iiden! T.Rypäle ja ihme rv 9+5

Luulen, että teit hyvät kirjakaupat, sillä just tänään katsoin kirjakaupasta luultavasti ihan samaa kirjaa ja sen hinta oli 30 euroo!!!!!

Siis huh huh....enpä raaskinut niin paljoa maksaa, ainakaan vielä ;)

Iiden: Paljon, paljon voimia sinulle ja perheelle! Vaikea tuohon on vastata, mutta itse ajattelisin, että pidä itsestäsi huolta....itsesi takia sekä perheesi vuoksi. Jokaisen se on tietysti itse ajateltava. *haleja*

iiden: minäkään en tohon oikein mitään osaa sanoa, kuin että jos omalle kohdalle tällä hetkellä sattuis niin keskeyttäisin ihan jo olemassa olevien lasten takia. Mutta vaikea tilanne ja vaikea siihen tosiaan on mielipidettä antaa, kuin se mitä kukakin itse kyseisessä tilanteessa tekisi. Voimia kovasti päätöksen tekemiseen!

Mä oon ihan katkera ko tein miehet on tommosia :) mulla on lähinnä ollu huono omatunto kun on väsyttäny ja nukkunu päikkärit tai ollu pahaolo ja valittanu :( ehkä vika osittain itessäki mut tuntuu et toi mies ei oikein ain ymmärrä :)

Tuli maanantaina sitten taas käytyä neuvolassa. terkkari ei suostunut vielä kuuntelemaan sydänääniä, kun perjantaina on se np-ultra =(. No, ylihuomenna nähdään tilanne. Positiivista pikaisessa käynnissä oli se et paino oli ennallaan!!

Eilen tarhatäti kysyi että odotatako vauvaa ja onko synnytys koska. Tokaisin että puolen vuoden päästä ja tämä töksäytti siihen että odotatko kaksosia kun maha näkyy jo noin hyvin?? Kotona sitten puoli masennuksissa katselin itseäni peilistä että joko nyt olen niin iso??? =)

Mites muilla? Joko masu alkaa näkyä?

Itselläni ei varsinaisia ruokahimoja ole ollut. Illat kuluu vieläkin pienen pahanolon merkeissä joten jotain pientä ja kevyttä sitä koittaa popsia. Kahvia en ole juonut 6 viikkoon ja sitä hieman tekee mieli.

Aloitetaan siitä myötätunnosta. Iiden, olen pahoillani vaikeasta ja kipeästä tilanteestasi. Varmaan kannattaa kysyä mielipidettä muiltakin lääkäreiltä, punnita tilanteen todelliset riskit ja se, mitä elämässä todella haluaa. Kannattaa varmaan miettiä myös sitä, voiko ensin hoitaa itsensä ja myöhemmin yrittää lasta uudelleen. Tällä hetkellä tärkein on oma elämäsi, ilman sitä et voi tarjota elämää kenellekään muulle. Voimia vaikeaan ratkaisuun!

Sitten siihen omaan napaan. Kävimme tänään np-ultrassa ja kaikki oli kunnossa. Kyllä siinä ilon kyyneleet purskahtivat silmiin. Pieni vauveliini kääntyi, kun ultrattiin ja näimme hänen liikkeensä. Siellä oli kaikki tallessa, pienet kädet, varpaat, kaikki. Oli kyllä uskomatonta.

Mulla oli myös ongelmia ton verikokeen kanssa. Vasen käsi mustelmilla useista epäonnistuneista pistoista johtuen. Lopulta jouduttiin vaihtamaan hoitajaa ja ottamaan käyttöön joku vanhanajan (?) neula, jotta saatiin pari purkkia verta. Aina sama juttu. Ja jotkut ihmettelevät, miksi inhoan verikokeita.

Meillä mies on osallistunut raskauteni myötä tosi aktiivisesti kotihommiin. On hän aiemminkin osallistunut, mutta nyt vielä enemmän. Hän suhtautuu myös todella ymmärtäväisesti väsymykseeni ja kehottaa minua vain lepäilemään. Olo kuin prinsessalla:-)

Carmine+kuutti 12+0

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat