Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mitä voi tehdä? Mulla kolme lasta jotka herättävät yöstä riippuen 5-20 kertaa.

Viime yönä heräsin ekan 2h aikana 5 kertaa. Sen jälkeen valvoin 430 ja nukuin klo 7 asti. Yöt ovat usein tällaisia. Joskus nukun sikeämmin, mutta ongelmana nukahtaminen ja pysyminen unessa. Käytän korvatulppia mutta herään jos joku aivastaa talon toisessa päässä (melkein..). Kun nukahdan (jos nukahdan) päiväunille, säpsähdän hereille samantien, enkä saa nukutuksi vaikka mikä olisi. Viime yönä raivosin ja siivosin kun uni ei tullut ja harmitti kun väsymystä ja unettomuutta on kuukausia, viikkoja ja vuosia takana. Pahin unettomuusjakso alkoi kun aloin odottaa nyt 6kk vauvaamme.

Mitä tehdä? Imetän vielä.

Kommentit (5)

Esim. viikonloppuna miehesi hoitaa katraan ja sinä saat yhdet kunnon yöunet. Imetys ei lopu, vaikka jättäisit yhden yön imettämättä. Lääk'ri varmasti osaa suositella sellaista unilääkettä, joka sopii imettäjälle.

Katkaiset näin väsymyskierteen.

Tässä jotain ehdotuksia, ei oo pakko toteuttaa jos ei halua! :D

Pyydä tuttuja vahtiin pentuja niin että saat välillä päiväuniaikaa ja näin nukuttua tarpeeksi.

Paljonko mies valvoo yössä? Teetkö kaiken itse?

Voiko arkea helpottaa muuten? Siis tarkotan että voitko jättää vaikka joitain ruoan valmistuksia välistä vaikka isommalla satsilla tai pakastinta tai valmisruokia hyödyntäen?

Liikutko?

Onko sulla omaa aikaa?

Oletko puhunut asiasta neuvolassa, saanut sieltä vinkkejä, ootko käyttäny niitä?

Imettäminen on ihan oma asiasi. Itse en puolivuotiasta enää imettänyt yöllä ja siitä alkoi helpottamaan kun lapsi oppi nukkumaan ilman syömisiä. Ei mitään juttelua lapsille, peittoa päälle ja silität ehkä hiukan (ei päälakea).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vaan että isä herää yöllä laittamaan vesipulloa lapselle suuhun. Puolivuotias ei tartte maitoa enää yöllä. Tekee muutenkin pahaa hampaille jos yöllä syöttää rintaa.

Joka päivä ei tartte siivota tai kokata! Usko nyt. Hiiteen tollanen marttyyrimeininki: Jos väsyttää noin paljon niin sun homma on vähentää lastia ja nukkua!!

Sovi hoidossa että tuot lapset seitsemäksi ja kerkeet nukkuun päiväunet kun vauva nukkuu. Sitten otat sen sitteriin kun laitat päikkyjen jälkeen pyykkiä siihen viereen.

Pakkasesta ruokaa tai ostat valmista tai tee soppaa parille päivälle.. Mieskin voi tehdä ruokaa: jos ei osaa, opettelee.

Oma mieskin tekee peljon reissuja, sillon koitan päästä entistä helpommalla mitä normaalisti! En päinvastoin skitsota ihan pöhköjen siivottavien vuoksi montaa viikkoa.

Voi hankkia kunnalta siivousapua, tai hoitoapua -vaikka neuvolan kautta.

Ja sää tarttet omaa aikaa, liikuntaa, monipuolista ruokaa ja vitamiineja. Että jaksat. Varsinkin kun imetät sun tarttee saada paljon kaikkea hyvää.

Itte saan kohta kolmannen lapsen. Isommat jatkaa hoidossa miniminä ja minä saan olla vauvan kanssa kotona nukkumassa tai kahvittelemassa tai muskarissa.

Nää on ihan omia valintoja: jos vauva nukkuu oletko siinä koneella vai nukkumassa. Turha sillon porata ettet nuku kun muksut herää öisin 20 kertaa.

Väsyneenä vaan suutut, ja lapselle on normaalia herätä. Jos et anna vastuuta isälle ja väsytät ittesi niin se on ihan sinun oma ratkasu.

Soita sinne neuvolaan, tai omatoimisesti keksit miten lakkaat tollasen arjen. Mää en tollasta tee. Ja jos sää kärsit tilanteesta niin miksi sitten sinä teet?

Ps. Pesukoneen täyttö vie 2 minsaa. Jos se on jo raskasta niin omaan vointiin kannattaa oikeesti kiinnittää huomiota! Ajattele jos joutuisit kyrkkipeseen kaikki vaatteenne?

Olin vissiin nro 3

Mutta ihan oikeasti, kyllähän puolivuotiaan kuuluukin jo syödä kiinteitä. Eli aloitat ne ja otat vauvalla kunnon rytmin käyttöön vähitellen: 5 ateriaa päivällä ja yöllä mahdollisimman vähän. Myös tuttipullosta oppii juomaan, ja tuon ikäinen saa juotua jo nokkamukistakin.

Eli tarvitset vauvalle muutamaksi yöksi hoitajan. Se voi olla isä, mutta kuka tahansa muu käy myös. JA sinä tarvitset unta. Missä voisit nukkua? Olisiko sinulla joku kaveri ta sukulainen, jolle voisit mennä yökyläilemään?

Jo muutama nukuttu yö tekee ihmeitä! Tsemppiä!

ei voi vielä jättää kokonaan isälle, koska ei saa kiinteitä, eli en ole varma tarviiko maitoa vai ei eikä osaa ottaa pullosta. Ja koska sama talo, sekoan jos anna maitoa kun herään kuitenkin vauvan huutoon vaikka nukkuisin saunassa. Mies herää isompien lasten kanssa, mutta esim. tällä viikolla koko viikon työmatkalla, ei paljon auta. On paljon siis matkoilla. Tukiverkostoa ei muuten ole ja siksi Isommat ovat 3krt vkossa hoidossa 9-15 mutta viemiset ja tuomiset sotkevat päivärytmiä etten koskaan saa nukahdettua klo 12 ja on niin paljon puuhaa (pyykkiä, siistimistä ja kaupassa käyntiä, asioita) etten ehdi tai pysty rauhoittumaan. Ja jos nukahdan, säpsähdän HETI hereille, vaikka kuinka pinnistelen ja yritän ajatella mustaa, eli en mitään. Olen jotenkin niin tuntosarvet pystyssä.

Olen ihan ylipirteä, ja käyn ylikierroksilla ja itken usein väsymystä. Miehen kanssa ei olla koskaan kahden, omaa aikaa on pyykinpesu, muuta omaa aikaa ei kyllä juuri ole. Ehkä kerran kuussa käyn sauvakävelemässä.

Olen ihan perseeseen ammuttu karhu. Täytyy kysyä neuvolasta lisää ohjeita, mutta viimeeksi sain kun vauva 3kk ohjeen että anna soseita, no en tasan antanut kun ei kiinteät viimeeksikään auttaneet, sitten tuli hampaat ja sairastelukierteet, ei meillä ole nukuttu 3,5v hyvin, nyt vain tämä oma nukahtamisongelma lisänä painolastina!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat