Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Pelkää nääs että yksi välipalamunkki kaatais heidän " terveellisen " ruokavalionsa

Kommentit (13)

niin eikös munkkeihin tule jo taikinaan rasvaa ja vaaleita jauhoja ja sokeria..... ja ranskalaiset on kuitenkin vaan perunaa. Että kumpi sitten kuitenkin tervellisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja joskus kotonakin alusta loppuun saakka itse.



Meillä on kotona raskiksia ehkä 3-5 kertaa vuodessa. Joskus toki pikaruokapaikoissa käydään lasten kanssa ja siellä niitä myös syödään tämäkin max 5 krt vuodessa.



Tuolla menekillä n. kerran kuukaudessa en katso olevan merkittävää haittaa kun ravinto muutoin on monipuolista. Lisäksi meillä tietty herkutellaan silloin tällöin.

Ne ovat herkkua joskus kun ehkä kerran 3 kuussa käydään kaupungissa niin " herkutellaan" Hesessä tms paikassa. Meidän perheellä on onneksi kilojen vuoksi varaa silloin tällöih herkutella, kun tiedän perheitä jotka ovat niin fanaattisia että ikinä ei voi sitä " roskaruokaa" syödä. Minusta kohtuus kaikessa.

vaikka ranskikset on esipaistettu öljyssä, niissä on silti vähemmän rasvaa kuin munkeissa, koska osa rasvasta valuu pois eri valmistusvaiheissa.



Terveellisyys nyt on ihan poo tässä suhteessa muutenkin. VOi kuitenkin ajatella, että joko ranskikset TAI munkki on parempi kuin molemmat. Silloin pitää valita, kumpaa mieluummin syö. Molempia ei ole pakko vetää. Siihen se tervelllisyys perustuu.

Itse tehdyt ranskalaiset, siis viipaloitu peruna, tuntuu ja maistuukin erilaiselta kuin valmisranskalaiset. Ravintoarvo on siinä perunamössössä tasan nolla, mutta isompi ongelma on se rasva, missä valmisranskikset esipaistetaan, eli osittain kovetettu kasviöljy joka sisältää transrasvaa.



Munkkitaikinaan käytetään vähemmän rasvaa kuin pullataikinaan koska sitä rasvaa tulee paistossa.



Ranskanperunoiden tekoprosessi menee näin

Perunat kuoritaan - suikaloidaan - huuhdotaan ja vesi valutetaan (tässä vaiheessa vitamiineista on jo osa lähtenyt)

Perunasuikaleet uppopaistetaan matalassa lämmössä öljy noin 150 asteista melkein kypsiksi - siksi matala paistolämpötila etteivät ruskistu. Öljy valutetaan pois mutta perunoihin jää toki rasvaa aikalailla.

Jäähdytetään - pakastetaan - pakataan.



Kotona perunat laitetaan uunipellille paistumaan tai uppopaistetaan öljyssä.



ja silti taivastellaan jos lapsi kerran vuodessa syö yhden munkin ja lasillisen simaa, voi lapsi parkaa. On taas tehty kärpäsestä härkänen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat