Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

.

Sivut

Kommentit (39)

- heillä on väärä kuva vanhemmuudesta

- he elävät vain ja ainoastaan tässä hetkessä ja siitä nauttien (missä sinänsä ei ole mitään väärää)

- he ovat varakkaita, sillä vain ostettavilla asioilla voi kuvitella paikkaavansa ne aukot mitä lapsettomuus jättää

- he elävät elämänsä miettien "entä jos kuitenkin"

- he ovat rohkeita

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

puhunut meistä!

Meillä on takana muutamia vuosia sitten tehty epäonnistunut lapsettomuushoitokin. Mutta nykyään olemme (tätä maailmaa ja varsinkin lähipiirin lapsiperheiden ongelmia seurattuamme) vahvasti sitä mieltä, että lapsettomuus onkin lahja, joka on annettu meidän parisuhteelleemme.

Ei siis kaikilla aiemmin lapsettomuudesta kärsineillä ole syvällä sisimmässään tuskaa. Itse asiassa meillä on helpotus että asiat menivätkin näin.

mutta jos muuten on lapsettomia ilman sen kummempaa meteliä niin ajattelen vain että on joko heidän ratkaisunsa (tai sitten ei mutta eivät halua lapsettomuudestaan puhua). En "sääli" näitä halusta lapsettomia tai ajattele että eivät tiedä mitä menettävät - rankkaahan tää pienten lasten kanssa on -, oikeastaan säälin heidän vanhempiaan jotka eivät saa kokea isovanhemmuuden riemua.

Saattaa olla, että vanhemmat elävät kauemmin kuin lapset. Tai lapset asuvat ulkomailla tai kaukana kotimaassa. Tai välit ovat tulehtuneet. Tai yksinkertaisesti heitä ei kiinnosta tai ei ole aikaa.

Tuon syyn takia ei kannata kyllä lapsia tehdä.

Olen kahden pienen lapsen työssäkäyvä äiti. Itselleni oli alusta asti selvää, että hankin/saan lapsia. Mutta nyt äitinä olen tuumaillut, että elämää voi elää myös toisella tavalla, ilman niitä lapsia. Joskus nimittäin tuntuu kovin rankalta tämä arki. Pitäisi jaksaa huolehtia oman itsensä lisäksi niistä kahdesta enkelistä. Ymmärrän siis, jos joku ei halua lapsia hankkia.

Harvoin sattuu yksiin sellainen pariskunta, että kumpikaan ei rehellisesti missään elämänvaiheessa haluaisi lasta edes pikkuisen. Omassa kaveripiirissäni tiedän kaksi tällaista, jotka ulospäin antavat kuvan, että on kiva kun saa vapaasti reissata ja tehdä, mitä haluaa, eivätkä halua lapsia, mutta sisimmässä sitten onkin kipeä lapsettomuus. Ja siis vain lähipiiri tietää asiasta, muiden annetaan ymmärtää, ettei lapsia edes toivota.

Vanhempi sukulaiseni myös puhui siitä tuskasta, mitä lapsettomuus aiheuttaa myöhemmällä iällä. Että vaikka siinä nuorena on tekemistä ja touhua eikä niitä lapsia kaipaa, niin mikään ei valmista siihen suruun ja yksinäisyyteen, mitä seuraa siitä kun kaikilla muilla on lapsenlapsia. Sanoi että se on asia, jota ei koskaan osannut edes ajatella.

Joillekin vapaaehtoinen lapsettomuus voi olla se oikea ratkaisu.

Lapsien saaminen on erityisesti myöhemmällä iällä fyysisesti todella raskasta. Jos takana on tavallista vaikeampi elämä, voi olla ettei parisuhde ja psyyke kestäisikään jatkuvaa valvomista ja suurta elämänmuutosta. Lapsesta ei ehkä pystyisi huolehtimaan niin hyvin kuin haluaisi.

Toisaalta lapsi tuo myös käsittämättömän paljon iloa. Lapsettomille onneksi sitä ei voi mitenkään täysin ymmärtää ennen kun saa oman lapsen ja näkee sen kasvavan.

Itse en ole koskaan katunut lapsen hankkimista vaikka lukemattomia valvottuja ja tuskaisia öitä onkin takana.

ei vaan halua omia lapsia. Eivät koe omien geenien levittämistä tärkeänä. Mies opettaja, työskentelee lasten parissa ja on hyvä heidän kanssaan. Ovat sitoutuneet nuorina toisiinsa, päätyneet ratkaisuun yhdessä ja mies on katkaissut putket. Heillä on kyllä eläimiä.

Pidän ratkaisua rohkeana ja nostan heille hattua. Ei kaikkien elämän päätehtävä ole lisääntyä.

Ja mitä tulee vauvapalstalla hengailuun. Itse olen ollut täällä viitisen vuotta, ja nyt vasta odotan esikoista. Aiemmin täältä kuuli eka kaikki uutiset ja pystyn puimaan niitä verekseltään ja sitten sai aina hyvät naurut jostain.

Ei ollenkaan paskempi valinta, sitä paitsi.

En antaisi lapsiani pois, mutta välillä mietin, mitä kaikkea teksin sillä vapaa-ajalla ja rahoilla mitä jäisi vain MINUN käyttööni. Mutta siis, lapset ovat muuttaneet elämäni täysin. Olen ihan toinen ihminen kuin ennen lapsia. Lapsistani KIITOLLINEN!

Lainaus:

puhunut meistä!

Meillä on takana muutamia vuosia sitten tehty epäonnistunut lapsettomuushoitokin. Mutta nykyään olemme (tätä maailmaa ja varsinkin lähipiirin lapsiperheiden ongelmia seurattuamme) vahvasti sitä mieltä, että lapsettomuus onkin lahja, joka on annettu meidän parisuhteelleemme.

Ei siis kaikilla aiemmin lapsettomuudesta kärsineillä ole syvällä sisimmässään tuskaa. Itse asiassa meillä on helpotus että asiat menivätkin näin.

Kiva huomata, että tässä maailmassa (ja tässä yhteiskunnassa) on vielä jäljellä tervejärkisiäkin ihmisiä!

T: Yksi, joka on järkyttynyt siitä miten nyky-yhteiskunnan "järkevät" aikuiset kikkailevat "lahja"sukusoluilla / lainakohduilla / kovilla hedelmöityshoidoilla jne.

Asenteella on ihmeellinen voima, ja sen VOI itse päättää miten johonkin vastaan tulevaan asiaan asennoituu. Hienosti ajateltu, ap! Ja ihan totta!! Nyt teillä on mahdollisuus toteuttaa elämässänne muunlaisia asioita - sellaisia, mitkä ovat meille lapsellisille vaikeita tai lähes mahdottomia. :-)

Lapsista on niin paljon haittaa omalle elämälle, eli ymmärrän heidän ratkaisunsa. Ei lasten hankkiminen ole mikään autuaaksi tekevä homma.

Mulla on yksi lapsi, koska halusin kokea raskauden jne.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat