Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ollaan oltu yhdessä miehen kanssa 15 vuotta. Meillä on lapset 4 v, 6 v ja 8 v ja olemme molemmat töissä, työaika n. 8 - 16, miehellä tosin aika paljon parin päivän mittaisia työmatkoja.

Mies ei ole koskaan ollut kovin ahkera tekemään kotitöitä, mutta vuosien varrella on lipsuttu aina vaan huonompaan suuntaan. Lasten vauva-aikana mies on tilapäisesti ryhdistäytynyt, mutta nykyään taas minä joudun tekemään melkein kaikki kotityöt. Tiskikoneen mies tyhjentää ja täyttää yhtä usein kuin minäkin ja roskat vie ulos oma-aloitteisesti. Siinä se sitten onkin. Kaikki muu tapahtuu minun aloitteestani AINA. Ja silti minä teen suurimman osan.

Olen yrittänyt jättää jotain asioita kerta kaikkiaan tekemättä ja sopia miehen kanssa, että hän hoitaa ne. Mutta kun ei hoida (vaikka teoriassa lupaisi). Aina kaikki hommat vaan unohtuvat tai muuten jäävät. Jos olisi kyse jostain sellaisesta kuin pöydillä lojuvista tavaroista tai ikkunoiden pesusta, vielä jotenkin voisin ajatella, että se tehköön ja siivotkoon, jota nuo häiritsevät. Eli jos ne eivät miestä haittaa, olisi minun ne sitten tehtävä. Mutta kun kyse on sellaisista asioista, joita ei vain VOI jättää tekemättä (imuorinti siinä vaiheessa kun villakoiria on määrätön määrä, likaisen vessan ja kylppärin pesu edes jotenkin säännöllisesti, lakanoiden vaihto edes kerran kuussa jne.) Mies ei noita edes huomaa, elisi varmaan missä sotkussa vaan. Mutta kun kyse on siis jo ihan terveyteen vaikuttavista asioista, ei mielipidekysymyksistä...

kun sotkuja ikuisuuden katseltuani totean että " nyt on pakko siivota" , mies kyllä myöntää että liian sotkuista on, mutta

yrittää silti lykätä siivousta esim. seuraavaan päivään " kun juuri nyt ei kerta kaikkiaan jaksa" , sitten sitä seuraavaan jne. Ja kun lopulta siivotaan, mies on koko päivän/illan kärttyinen ja vihainen. Hän kyllä sitten lopulta näennäisosallistuu siivoamiseen, mutta tahallaan tai osaamattomuuttaan siivoaa niin tehottomasti ettei saa aikaan puoltakaan siitä mitä minä samassa ajassa.

Mitä ihmettä voin tehdä? Siivojaan ei ole varaa ja itse en enää jaksa kaikkea hoitaa. Ja tämä on kuitenkin suunnilleen AINOA vika miehessä. On muuten huomaavainen, rehellinen, luotettava, uskollinen, pysynyt rinnallani kaikenlaisissa vaiheissa 15 vuotta, rakastaa minua aidosti ja ehdoitta, meillä on yhteiset ihanat lapset (joille isä on todella läheinen ja jaksaa touhuta heidän kanssaan), yhteisiä harrastuksia, pystymme puhumaan kaikesta, seksi on loistavaa... Palkkatyössään mies kyllä on ahkera, kotitöissä vaan ei. Eli ero ei tosiaankaan tule kysymykseen tämän takia, mutta todella uupunut olen kotitöiden suhteen.

Kommentit (9)

kyllä molempien AIKA riittää siivoukseen. Miehellä ei vain riitä viitseliäisyys ja minulla taas ei enää riitä jaksaminen. Haluan tehdä töiden jälkeen muutakin kuin vain kotitöitä.

" Onko muuta vaihtoehtoa kuin siivoojan palkkaaminen?" taas on vähän turha kysymys siksi, että jos rahaa siivoojaan ei ole, niin sitä ei ole. Olemme molemmat todella pienipalkkaisessa työssä ja meillä on ylimääräisiä menoja mm. keskimmäisen lapsen keliakian ja vaikeasti atooppisen ihon takia (Kelan erityishoitoraha ei tosiaankaan riitä kattamaan noita menoja).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lapset voivat auttaa pölyjen pyyhinnässä, ´roskien viennissä, tiskauksessa, ruoan laitossa.

Pistäkää kaikki kotityöt listalle ja sijoittakaa ne kalenteriin niin usein kun ne pitää tehdä ja miettikää sitten kummalla on aikaa ne tehdä tasapuolisuus huomioiden :)

Jos kummankaan aika ei kerta kaikkiaan riitä siivoukseen niin onko muuta vaihtoehtoa kuin palkata siivooja. Toisaalta ei ole pakko imuroide koko huushollia kerralla. Voi siivota vaikka yhden huoneen per ilta ?

Ja muista, koko perhe pitää sitouttaa tähän työjärjestykseen.

Olkoon ihmisen luonne ihan mikä hyvänsä, niin jokaisen meistä on pidettävä huolta jonkintasoisesta hygieniasta. Eihän tässä ole kyse siitä, että yrittäisit muuttaa miestäsi toisenlaiseksi. Sinä vain olet liian kiltti, ja ajattelet itsekin, että kotityöt kuuluvat naiselle, etkä tosissasi vaadi mieheltä niiden tekemistä. Sillä jos miestä ei kotityöt nappaa, niin hän vain on sellainen, eihän sille minkään voi....

Vaan kun se ei mene niin. Kotia on siivottava, ja miehen on vain otettava itseään niskasta kiinni ja tehtävä osuutensa. Ja kerroithan jo hyviä juttuja, että täyttä astianpesukonetta ja vie roskia. Niin pitääkin. Sen saman on vain pädettävä muuallakin. Nyt mies jättää töiden jakamisen vielä vähän puolitiehen.

Miten mies perustelee sen, että sinun on tehtävä enemmän?

Joku jo ehti ehdottamaan samaa, mitä minäkin ajattelin. Teidän on laitettava kalenteriin se päivä, jolloin on siivouspäivä. Sellainen, joka sopii koko perheelle. Jos lauantaiaamu sopii kaikille, niin se on silloin. Tai joka toinen viikko, ja joka toinen vain imurointi. Tai mikä onkaan hyvä tahti.

Kun hommat on kalenterissa, niin niistä ei tarvi joka kerran neuvotella. Sun ei tarvi potkia miestä persuksille, sillä se on rasittavaa, etenkin, jos se on tarpeen joka kerran. Ja kun ne päivät on kalenterissa, niin jokainen tietää, että silla ajalle ei kerta kaikkiaan saa sopia mitään muita menoja. Ja jos joskus päivää joudutaan siirtämään, niin se siirretään aikaisemmaksi, eikä lykätä myöhemmäksi.

... piti vielä kommentoida, että töitä on kyllä jaettu, mutta kun mies ei hoida omaa osuuttaan, vaikka kuinka lupailisi.

Aiemmin tehtävistä on kyllä sovittu vain suullisesti, en tiedä, olisiko tuo kirjallinen lista sitten jotenkin tehokkaampi, epäilen...

Lapset auttavat kyllä, pitävät yhdessä huoneensa siistinä ja auttavat tiskikoneen tyhjennyksessä, roskien viemisessä, pölyjen ja sormenjälkien pyyhkimisessä ym.

T. Ap

tästä asiasta on kyllä monet kerrat puhuttu meillä. Mies myöntää, että ei tee tarpeeksi ja että tilanne on kohtuuton. Lupaa aina yrittää enemmän ja ryhdistäytyä, ja sen jälkeen aina lyhyen aikaa tekeekin vähän enemmän. Mutta aina tilanne vaan lipsuu takaisin entiseen.

Ja kotitalousvähennyksestä piti vielä kommentoida: ainakaan juuri nyt siivoojan palkkaaminen ei onnistu. Kuluttajallle hinta on muuten nykyään lähes sama kuin ennen kotitalousvähennyksen " keksimistä" . Yritykset ovat nostaneet hintoja suunnilleen tuon kotitalousvähennyksen verran.

Sitten hän vain lykkää ja lykkää lupauksen toteuttamista. Ja voi lykätä jotain niinkin pientä asiaa kuin vessan pesua - johon menee viisi minuuttia - vaikka kaksi viikkoa. Ja miehen mielestä lupaus tulee täytettyä sillä, että tekee homman kahden viikon päästä.

Nainen taas ajattelee, että kahden viikon päästä tekeminen on ihan sama kuin ei tekisi ollenkaan, sillä siihen mennessä nainen on jo pessyt sen vessan ja sen lisäksi siivonnut monta muutakin paikkaa.

Miehen mielestä taas nainen ei vain jaksanut odottaa riittävästi. Kyllä hän olisi sen ihan kohta tehnyt.

Jos te olette yksimielisiä siitä mitä kotitöitä pitää tehdä ja kuinka paljon, niin töiden listaaminen ei tosiaan ehkä auta. Mutta se kalenteriin merkitseminen estäisi sen lykkäämisen. Vai mitä sanot? Onko se suurin ongelma juuri tuo töiden siirtäminen aina vain eteenpäin?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat