Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

ja miten työpaikalla siihen suhtaudutaan? Laillinen oikeushan loppuu kun lapsi täyttää 3v ja astuu taas voimaan kun hän on ekalla ja tokalla koulussa. Mun nuorin nyt kohta 3,5v ja teen edelleen 78%, nyt päätin että jatkan näin kunnes hän on tokalla luokalla. On niin arvokasta että hänen ei tarvitse hoitoon mennä kun 12pv kk:ssa, sit on 3 koululaistakin eli tekemistä riittää. Miten muilla?

Kommentit (4)

Tässä lainaus työsopimuslaista (linkitys kun ei onnistu):

" Työntekijä, joka on ollut saman työnantajan työssä yhteensä vähintään kuusi kuukautta viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana, voi saada lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy.

Myös Kelan sivuilla on sanottu sama asia:

" Vanhemmat voivat lyhentää työaikaa palkattomasti eli pitää ns. osittaista hoitovapaata lapsen toisen kouluvuoden päättymiseen saakka."

Lisäksi olin itse viikko sitten oman liittoni (Akava) koulutuksessa, jossa myös käytiin ohjeita läpi, ja samat ohjeet sain sieltä.

suuri rumba meidän työpaikalla (sairaala) kun meitä on ainakin 7 joilla yli 3v lapset. Yksi soitti jopa liittoon ja näin on. Se on ihan kiinni työnantajasta suostuuko hän tähän. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Työskentelen myös sairaalassa ja olen tehnyt 30 h/vko työaikaa jo pitkän aikaa (aloittaessani lapset olivat 6 ja 4-vuotiaita). Osastonhoitajammekin sanoi hakiessani lyhennystä työaikaan, että sitä ei voi kieltää, koska se on lakisääteinen. Meidän osastolla tekee moni 50% ja 78% työaikaa. Itse harrastan paljon 14h työpäiviä, joten viikon työt saan noin kahteen työpäivään ja aikaa jää kivasti lasten kanssa touhuamiseen.

Ainoastaan oikeus osittaiseen hoitorahaan katkeaa.

Itselläni on lapset 5 v ja 7 v. Olen tehnyt lyhennettyä työaikaa siitä astii, kun palasin töihin nuoremman ollessa 2 v. Tällä hetkellä pidän yhden vapaapäivän viikossa, lapset ovat silloin poissa päiväkodista.

Syksyllä, kun esikoinen menee kouluun, teen taas viisipäiväistä työviikkkoa mutta vain kuuden tunnin päiviä. Sittenhän alan taas saada tuota hoitorahaakin, joka tosin on mitättömän pieni.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat