Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kuinka kauan lasta " pitää itkettää" ennen kuin menee rauhoittelemaan? Muita vinkkejä?

-väsynyt äiti

Kommentit (19)

" Mistä sen tietää, ettei vauvalla ole oikeasti nälkä tai jano?

Vai pitääkö vain uskoa? "

Itse olen uskaltanut unikouluttaa just siksi vasta 8-9 kk kun ovat saaneet jo " kaikki" kiinteät. Kyllä silloinkin yöllä joskus jo melkein itku kurkussa mietti että jos vauvalla on nälkä, mutta siihen vaan pitää uskoa ettei ole (ja alkavatkin sitten syömään vähän enemmän päiväsaikaan). VETTÄ olen antanut pullosta yöllä ja se on kai muutenkin " hyväksyttyä" . Eikä siis kukaan lapsista ole sitten jäänyt koukkuun vesipulloon (ottivatkin vain pari kulausta joskus) joten ei uutta vieroittamista siis tiedossa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllä hereillä olevan hiljaisemmankin vauvan kanssa pitää olla hereillä. Yhtä paljon se kerryttää univelkaa kuin huutava yksilö. Itse en ainakaan voi nukkua, kun joku ähistelee ja ääntelee ja möyrii ja kiljahtelee. 2

Onko kyseessä siis se, että opetat lapsen nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn vai se että opetat pois yöimetyksistä vai sekä että?

Muistan tunteen ja sen epätoivon ja autan jos vaan voin!

Minkähän ikäinen lapsi on kyseessä? Meillä " unikoulua" käytiin 1v3kk yövieroitukseen ja lapsi oli kainalossa eikä tarvinnut itkeä ollenkaan. Hyvin toimi.

Miten se lapsi ei siinä kainalossa itkenyt ollenkaan. Nukkuiko vaan siinä, vaikka ei saanut rintaa? Vai teitkö sille jotain?

Meillä se kyllä on siinä kainalossa, mutta huuto vain yltyy ja yltyy, kun ei rintaa tule. Väkisin se menee huudattamiseksi, tosin tietysti lapsi on sylissä tai kainalossa, ettei yksin tarvi huutaa.

8

Minä kyllä syisittelisin, että homma tehdään selväksi (jos siis vauva on jo tarpeeksi vanha eli yli 6 kk ja syö kiinteitä reippaasti) eli jos yöllä ei imetetä niin sitten ei. Eihän vauva voi tajuta että ahaa, kahdeta ei saa maitoa mutta viideltä saa :) Näin ollen vauva jatkaa huutamista maidon perään yö yön jälkeen. Täytyy olla siis johdonmukainen eikä saa lipsua.

Tiedän (vastaa siis sille jonka mies koulutti) että olette varmaan ajatelleet vauvan parasta että muutos ei olisi niin suuri. Mutta jos olette johdonmukaisia niin vauva (ihan oikeasti melkein kaikki!) oppii jutua noin 5 päivässä. Tällä " harventamiselle" pidennätte vaan hommaa ja sinä/miehesi väsytte ja vauva huutaa ihan turhaan.

Paljon olen kuullut että mies hoitaa homman, mutta minä olen itse sen kyllä tehnyt, joten se ei siis ole iha totta että vauva vaan jatkaa heräilyjä kun " haistaa maidon" . Pitää vaan pysyä tiukkana!

Itse siis silitin, toistin paria lausetta " kaikki hyvin" " nuku nyt" ja yritin rauhoitella kaikilla keinoilla muutoin kuin imettämällä. Rauhoittelin mahd paljon ilman syliin ottamista (että nukahti takas sänkyyn ettei herää taas siirrettäessa), mutta otin tietysti syliin jos itku ei ottanut laantuakseen.

Yhteenvetona kolmesta vauvasti: Eka yönä itku kesti noin 1,5 h - 2 h, toisenä yönä puolittui, kolmantena n. 5 minuuttia ja sen jälkeen rauhoittuivat tutille. Paitsi yksi kovapäivisn joka saattoin vielä ihan yks kaks yllättäin kerätä 2 viikon päästä itkemään maitoa (mutta ne oli yksittäisiä öitä ja muuten nukkui ok).

Siis johdonmukaisuutta, selkeyttä, rauhallisuutta. Tieädn että väsyttää ja viideltä on helpompi imettää kun lohduttaa itkevää vauvaa muuten, mutta oikesti kannattaa! Uskokaa pois viikon päästä teilläkin nukutaan jos nyt tsemppaatte!!!

On alusta asti nukkunut omassa huoneessaan omassa sängyssä (nukuin itsekin alussa samassa huoneessa, mutta siirryin viereiseen huoneeseen jo 1kk jälkeen).

N. puolivuotiaaksi nukahti itsekseen rauhallisesti omaan sänkyyn, mutta sairasteluputken jälkeen ei suostu enää omaan sänkyyn nukahtamaan. Yösyötöistä olen jo päässyt eroon, mutta tuo nukahtaminen..

Eilen ilta meni siten, että vein lapsen illalla sänkyyn, siinä iltarutiinit (iltarukoukset, suukou, rauhoittelemiset) muutaman minuutin ja sen jälkeen lähdin huoneesta pois. Vähän aikaa poika jutteli siellä, jonka jälkeen alkoi itku. Annoin jonkin aikaa itkeä ja sitten menin rauhoittelemaan (laitoin pojan takaisin makuuasentoon, tutti suuhun ja uinikaveri viereen), rauhoituttua lähdin pois. Mutta, välittömästi kun lähden huoneesta pois alkaa lohduton itku. Itku loppuu heti kun sängyn viereen menee, mutta alkaa taas kun huoneesta lähtee pois.

Poika nukahti viimein n. 2 tunnin taistelun jälkeen. Heräsi n. viiden aikoihin uudeleen ja sama juttu.

Olen ymmärtänyt, että en " saisi" olla vieressä niin kauan, että lapsi nukahtaa vaan hänen pitäisi nukahataa yksin, onko näin?

Ja kuinka kauan voin antaa lapsen itkeä? Koska käytännössä muuten pitäisi olla vieressä niin kauan ennenkuin nukahataa jos ei saisi antaa itkeä lainkaan??!!!

Toivottavasti ei ollut sekavasti selitetty..

Kiitos!

ap

Mutta ei alkanut oikein kunnolla itkemään. Kaksi yötä oli levotonta ja kolmantena nukkui. Ei ehkä toimi kaikilla ja ikääkin tytöllä oli tuolloin jo 1v3kk, eli oli " valmiimpi" vieroitukseen. Ei meilläkään olisi onnistunut alle vuoden ikäisen kanssa. 2

Lapsenne kuullostaa varsin hyvältä nukkujalta! Meidän yksi lapsi ei ole vieläkään nukahtanut yksin vaikka samat jutut kaikille (kun jotkut aina sanoo, että kaikki on tottumiskysymyksiä niin ei ole :).

Tämä lapsi on siis nyt 1,5 vuotta ja turvallisuushakuinen. Itkee hysteerisesti jos luuleekin että joutuu nukahtamaan yksin. Itse en koe asiaa ongelmana enkä tosiaankaan usko että joudun nukuttamaan häntä vielä koululaisena :) Itse siis nukutan hänet uneen ja yöt nukkuukin ihan ok.

Tietysti hänkin varmasti oppisi nukahtaan yksi jos vaan hänet sinne jätettäisiin, se on varmaa. Itse en koe asiaa niin tärkeänä ja haluan antaa hänelle nukahtaessa läheisyyttä koska se on selkeästi hänelle tärkeää.

Teillä tämä asia on aika uusi, joten saattaa liittyä eroahdistukseen. Luuletko niin? Ainakin iän puolestä sopisi hyvin profiiliin. Silloinhan vaihe varmaan menee ohi parissa viikossa. Esikoisellamme oli tosi vaikea eroahdistua. Annoin hänelle huomiota ja läheisyyttä KOKO ajan ja siten menikin sitten ohi noin 3 viikossa. Tosin itse meinasin väsyä siihen pieneen roikkuvaan apinanpoikaan siinä ajassa :)

Meidän kumpikin kun ovat huutaneet yölläkin niin että seinätkin helisee.

Minä en edes laske yöherätyksiksi sitä, jos vauva vähän ähisee. Joten ihmettelen, että mihin sellaisen kanssa edes tarvitaan unikoulua, ja onko se jotain unikoulua, kun saadaan hyvin nukkuva vauva nukkumaan.

perheessä muista lapsia en olisi mitenkään jaksanut. Ja en mitenkään muille suositellut tuota ikää, meille se on ollut mainioin.

Käsittääkseni siitä 1 v imetyssuosituksesta puhutaan, ei yöimetys. Voin olla väärässäkin kun en ole enää seurannut alati muuttuvia suosituksia kun ei ole perheessä enää imeväisiäkään.

Tsemppiä kaikille!

Mun mielestä mitään muutosta ei tullut.

Eli yritettiin vieroittaa yörinnasta. Tai siis harventaa, kun lapsi heräsi vähintään kahden tunnin välein kitisemään.

No ensin näytti, että homma hoituu ihan sillä, että äiti nukkuu eri huoneessa ja isä rauhoittaa vauvaa. Menin vasta 4 - 5 maissa makkariin ja sitten annoin jo rintaakin, jos huuto oli vaativaa. Kolmantena yönä vauva jo nukkuikin 7 tuntia putkeen, mikä oli hänen elämänsä ennätys. Ja sit alkoi taas heräilemään aina vain tiheämmin. Kahden viikon jälkeen isä tarvitsi taas unta ja minä menin takaisin makkariin. Mitään huomattavaa muutosta ei lähtötilanteeseen ole tullut.

En ole ap mutta otan minäkin mielelläni neuvoja.

Googlaa tassutus. Minkä ikäinen lapsi? Syökö jo " täydet" kiinteät? Olen kaikki lastani " unikouluttanut ja vastailen kyllä jos on jotain tiettyä kysyttävää.

Ja tsemppiä, tämä vaihe on aina se pahin, mutta ainakin meillä on 3-5 yön jälkeen oppineet kaikki nukkumaan (ovat olleet silloin n. 8-9 kk).

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat