Vierailija

Mistähän voisi olla kyse? Pitääkö olla kovinkin huolissaan? Kellään vastaavaa kokemusta? Uuden lääkäri ajan antoivat jo 5päivän päähän. Vauvan paino-arvio oli siis n. 900g.

Sivut

Kommentit (34)

Mulla oli raskausaikana kaikenlaistia epäilyjä ja häikkää (mutta vauva olikin sitten ihan terve!) ja todella piti olla tosi kovana että sai tietoa siitä mitä tutkivat ja epäilivät.

Lapsiveden vähyys voi johtua häiriöstä veden kierrossa eli vauva ei saata virtsata tarpeeksi. Mutta nythän kaikki on vielä ihan auki, joten menet sinne ja VAADIT tutkimukset ja myös että selittävät sinulle KAIKEN.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Napanuoran virtaukset oli ainakin ok, ne katsoivat viimeksikin ja sanoi että ravinnon pitäisi mennä normaalisti vauvaan. Sanoi että vauvan sykkeessä ei ole mitään epänormaalia, tasainen ja hyvä syke ja sydän ok. ap

" 9, nyt en ihan tajua logiikkaasi

Vauvan virtsastako se lapsivesi sinne kohtuun tulee? Vai juoko vauva kohdussa ehkä niin paljon, että osa vedestä jää hänen mahaansa? Kaikenlaisia käsityksiä täältä löytääkin, puolet on ihan huuhaata. Onneksi täällä on oikeaakin tietoa. "

Vauvallani oli tosiaan tällainen sikiöaikainen vika eli ihan tämän selitti minulle Kötilöopiston lääkäri eli ei ole mikään oma teoria tai huuhaata. Eli sikiö nielee ja pissaa lapsivettä, jolloin se " kierrtää" . Minun tapauksessani vauva virtsasi tavallsta vähemmän toisen munuaisen häiriön takia ja sikiö lapsivesi väheni viikko viikolta. Asiaa tutkittiin 2 viimeistä raskauskuukautta ja juttelin asiasta usean eri lääkärin kanssa joten en usko että on mitään huuhaata. Rauha siis :)

Mulla oli lapsivettä liikaa ja vauvan munuaisia ja suolistoa ja virtsarakkoa tutkittiin tarkkaan, koska lapsiveden liika määrä voi johtua ongelmista mm. näissä elimissä.

Tuli vain mieleen, voiko tuo lääke aiheuttaa jotain, kun esim. lääkeselostuksessa sitä ei suositella raskauden aikana... tosin se on kyllä yleisesti käytössä.... t.18. Mulla käytössä siis diformin ja protaphane. Ja Pitkäaikainen ollut 6.1.

mutta sai mielestään vauvan mitat ihan oikein ja näki ettei lapsivettä ole normaalisti. kuukausi sitten lapsivedenmäärä oli normaali, mutta vauva oli sillonkin hieman normaalia pienempi(sillon lääkäri ei ollut huolissaan kumminkaan). Minulla on 2.tyypin diabetes joten vauvan ei pitäisi järjen mukaan ainakaan pieni olla. Sokeritasapaino on kyllä tällä hetkellä todella hyvä, mutta yleensähän ne vauvat tuppaa kasvamaan mahassa liikaa kun liian vähän. Aikaisemassa raskaudessa samoilla viikoilla vauva painoi 1.2kg. ap

Edellinen raskaus oli kaksosraskaus joka päättyi kiirelliseen sektioon rv. 32. Syytä ei tiedetä. Vauvat olivat täysin terveitä ja isokokoisia niille viikoille. Sillon mulla oli ongelmia sokereitten kanssa, toisin kun tässä raskaudessa.

Luotan kyllä tuohon meidän keskus-sairaalan henkilökuntaan. nyt ultraajana oli todella kokenut lääkäri ja huomasin kyllä että hän kaikkensa yritti ja paneutui siihen asiaan. Ilmeisesti ei sitten mitään niin kovin suurta hätää ollut vielä, muuten kai olisin jo osastolle jäänyt. Mutta onhan tässä huoli ja harmillista odotella viisi päivää. Mutta ehkä tuo odottelu johtuu siitä että jos vauva oli nyt sellaisessa asennossa että ultraus hankalampaa niin 5päivän päästä näkyvyys voi olla jo parempi taas ja sittenhän voivat myös verrata sitä että onko se lapsivesi sieltä hupenemaan päin. Näin minä siis maalaisjärjellä pähkäilen. Muutenkin olen erikoistarkkailussa erinäisten ongelmia takia.. Siis diabetes, ylipaino ja verenpainetauti. Verenpaineetkin on onneksi olleet todella hyviä nyt raskaus aikana ja painokin on tippunut, joten asiat noin muuten ovat hyvällä mallilla, nyt tuli ensimmäinen vastoinkäyminen tässä raskaudessa.

Itse en tosiaan tuosta vauvan pienipainoisuudesta olisi niin huolissaan, mutta se lapsivedenmäärä huolestettaa.. tähän asti ovat nähteen ihan hyvin sen määärän ja sanoneet että se on normaali. Paino-arvioon en siis täysin luota koska se näkyvyys kohtuun on rajallinen, edellisessa raskaudessa oli vauvojeni painoarvio 1.6kg ja todellisuudessa painoivat sitten 2.3kg. Että näinkin pieleen voi joskus mennä.

ap

melba:

Lainaus:

Toivottavasti teillä on kyse vain siitä, että kaikki lapset eivät kulje niitä käyriä, joita 95% lapsista kulkee. Mun poika oli makrosominen eli puolestaan liian iso ja kun syytä ei löytynyt (ei siis ollut raskausdiabetesvauva), niin syynättiin kans tosi tarkkaan koko ajan naistenklinikalla. Oliko sun edellinen lapsi minkä kokoinen syntyessään?

Niin, mut ikävä on tuossa tilanteessa odotella sitä viittäkään päivää. Itse varmaan haaskaisin rahani, jos vaan jostain löytäisin vielä huomiselle tai ylihuomiselle ajan perinatologille eli soittaisin varmaan kaikki saman seudun gyneasemat läpi ja kyselisin vaikka peruutusaikoja (aikaa varmaan vaikea saada ihan suoraan). Missäpäin ap vaikutat?

Kovasti voimia teille, epätietoisuus on rankkaa. Onneksi varmaan tunnet itse lapsen liikkeet, niin ne varmaan rauhoittaa mieltä.

Meillä oli ihan vastaava tilanne, joskin raskausviikkoja oli 4 enemmän.

Jatkotutkimuksissa selvisi vauvan erittäin vakava sydänvika, sillä toinen sydämen kammioista puuttui kokonaan. Vauvasta löytyi viitteitä elintoimintojen heikkenenmisestä. Loppujen lopuksi mitään ei ollut tehtävissä ja vauvan annettiin menehtyä kohtuun. Syntymän jälkeen tutkimuksissa paljastui kromosomivirhe, 18-trisomia.

Toivon sydämestäni, ettei teillä ole kyse mistään vastaavasta. Tutkittiinko istukan toimintaa ja napasuonten virtauksia? Joskushan kyseiset oireet saattavat johtua istukan vajaatoiminnasta, ja silloin on kiire saada vauva kohdusta pois ennen vaurioiden syntymistä.

Rukoilen puolestanne, toivottavasti vauva on kunnossa.

t. 2

Toivottavasti teillä on kyse vain siitä, että kaikki lapset eivät kulje niitä käyriä, joita 95% lapsista kulkee. Mun poika oli makrosominen eli puolestaan liian iso ja kun syytä ei löytynyt (ei siis ollut raskausdiabetesvauva), niin syynättiin kans tosi tarkkaan koko ajan naistenklinikalla. Oliko sun edellinen lapsi minkä kokoinen syntyessään?

Niin, mut ikävä on tuossa tilanteessa odotella sitä viittäkään päivää. Itse varmaan haaskaisin rahani, jos vaan jostain löytäisin vielä huomiselle tai ylihuomiselle ajan perinatologille eli soittaisin varmaan kaikki saman seudun gyneasemat läpi ja kyselisin vaikka peruutusaikoja (aikaa varmaan vaikea saada ihan suoraan). Missäpäin ap vaikutat?

Kovasti voimia teille, epätietoisuus on rankkaa. Onneksi varmaan tunnet itse lapsen liikkeet, niin ne varmaan rauhoittaa mieltä.

Tuli vaan mieleen, kun erään ystävän lapsi oli ultrassa aina pariviikkoa pienempi mitä piti ja ei siitä mitään sanottu muuta kuin, että saattaa mennä yliaikaiseksi. Vauva syntyikin yllättäen 7vko etuajassa ja sydänvikaisena. Vasta leikkauksen jälkeen alkoi kasvaa normaalisti. Tais olla myös kalvokiinnitteinen napanuora.

jos kerta napanuoren virtaukset ja sydänlihas olleet ok?!

Tsekkaavat varmaan istukan toimintaa tarkemmin ensikerralla, ja niitä vauvan liikkeitä. Syö/juo ennen ultraa sokeripitoista.

Kyseessä voi olla ihan vain ns small gestation vauva eli pienikokoinen normaali terve vauva sitten kun hän syntyy. Ja perimäkin vaikuttaa tosi paljon!

-äitix2-

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat