Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sitäkö se suomalaisuus on? Mikä minä sitten olen?

Kommentit (20)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä tunnen Kalevalan, olen käynyt Lapissa ja nähnyt poroja, uinut avannossa ja nähnyt revontulia, ja jos saunassa joskus käyn (harvoin!) niin en minä sinne uikkarit päällä mene.

Minulle Lapit, porot, avannot sun muut ovat kuitenkin jotakin vierasta ja eksoottista, eivätkä liity siihen arkipäivän suomalaisuuteen mitenkään - tällaisella Etelä-Suomessa syntyneellä ja kasvaneella. Suomeen mahtuu monenlaista, eikä mitään kansalaisuutta voi noin yksiselitteisesti koettaa rajata ja määritellä.

t. suomalainen, joka ei ole edes asunut Suomessa 10 vuoteen.

Mutta ketä hittoa kiinostaisi kun teemana olisi Suomalaisten lähiöelämä??? Äiti vie lapsia leikkarille ja laittaa saarioista pöytään... KOtona siivotaan, saunotaan, kinataan ja mennään nukkumaan... Lapset käy päiväkoeissa ja kouluissa, vanhemmat töissä. Arkeen kuuluu farmariauto, asuntolaina, kultainen noutaja, sauvakävely jne...

tai vaihtoehtoisesti onnelassa rilluttelu keskiolut kännissä ja yhdenillan suhteet, huoleton opiskeluelämä, tonnikalamakarooni mössö, aerobic, uudet kännykät, auton tuunaus, ihqu lol irc galleria, pissikset jne...

Ketä kiinnostaa!!?? ei ketään... tätä löytyy varmasti jokapuolelta maailmaa noin suurin piirtein...

Jokaiseen maahan kuuluu kulttuuri ja historia vaikka ne eivät jokaiseen kansalaiseen pätkääkään liittyisi. Onko Suomi ainut maa jossa kaikki hävettää ja vituttaa?

Tuskin kaikki miehet välimeren maissakaan tanssii hameissa ja isoissa hatuissa... Tuskin kaikki ranskalaiset syövät pelkkää patonkia ja polttavat tupakkaa... jne jne...

Suomi on Suomi eikä sitä pidä muuksi muuttaa koska joku niin tahtoisi. Suomessa on 4 vuodenaikaa, on Kalevalaa, on sodittu Venäjää, on eletty talonpoikaiselämää, on joulupukki, on karjalan paistit ja piirakat, mämmit, salmiakki ja koskenkorva. Luonne juro ja sulkeutunut. Kateus ja kiukku kuuluu asiaan... Kaunis luonto, sadat järvet, ulkoilu, liikunta, saunaa, avantouintia jne... Minkäs teet? Se on suomi ja hyvä niin. Jos ei muille kelpaa, ihan sama.

Pitäisikös karjalanpiirakatkin muuttaa joksikin muuksi? Jos niitä ei vaikka siellä päin joku osaakkaan leipoa tai syö niitä?

Saunonut olen myös julkisissa saunoissa alasti. Mitäs vielä... ai niin Kalevala. Tunnen sen suurinpiirtein tai osia siitä, en muista luinko sitä koulussa kokonaisuudessaan vai vain osittain. Revontulia olen nähnyt E-Pohjanmaalla, mutta viimeksi vuosia sitten. Turussa kun viimeksi oli, tai kun niistä kuulin, niin missasin. :D

Suomalaisuus on minulle mm. seuraavia asioita: kieli, tasa-arvo, vapaus, hyvinvointi, teknologiakeskeisyys, huumori, ujous ja hiljaisuus, epärehellisyyden vierastaminen, tango ja muu musiikki, kansalliset ylpeydet ja pileet, joulu, jääkiekko, alkoholi, suku ja juuret jne yms. Aika ylpeä olen, kaikesta huolimatta. :D

Kyllä sitä tosi usein takertuu niihin kuuluisinpiin ja tunnetuimpiin kliseisiin matkustellessakin. Että ei kai se haittaa jos Suomesta mainostetaan aina niitä samoja asioita. Niin mainostetaan muistakin maista.

örveltänyt kännissä, soudellut veneellä, polttanut juhannuskokkoa, tehnyt heinätöitä... :) Kyllähän se sitä oikein vanhanaikaista suomalaisuutta on. Mutta ei tietenkään suomalaisuuden koko kuva! Enkä kannata poroja euroviisuihin! ;)

tutustua historiaan? Toki siellä euroviisuissa saa nykypäivääkin olla mutta jotenkin vaan olen ylpeämpi Kalevalasta, saunasta jne kuin vaikka Nokian kännyköistä.

Tunnetko Kalevalan?

- Sen mitä puhuttiin koulussa. Ei ole kovin hyvin muistissa enää.

Oletko käynyt Lapissa ja nähnyt poroja?

- Olen 2 kertaa käynyt ja nähnyt poroja. Olen aina asunut Vantaalla.

Oletko uinut avannossa ja katsellut revontulia?

- En kumpaakaan.

Saunotko alasti tuttujen ja vieraiden kanssa?

- Vain mieheni kanssa nuoruudessa kuutamouinnilla.

Sitäkö se suomalaisuus on?

- Suomalaisuus on paljon muutakin nuo edellä mainitut mitkä liittyy aika vahvasti mielestäni pohjoisempaan Suomeen.

Mikä minä sitten olen?

- Sitä minä en tiedä. Tuli minullekin ulkopuolinen olo kun luin juttua Euroviisu tapahtumista.

Mutta minusta suomalaisuuteen kuuluu, että ainakin suuri osa näistä sopii ihmiseen:

- Rakastaa suomalaista luontoa.

- Pitää saunomisesta.

- Osaa ainakin jonkin verran suomen kieltä, tai haluaa opetella.

- Kannustaa Suomea esim. urheilukilpailuissa (tietysti voi kannustaa muitakin " suosikkimaita" tai esim. entistä/toista kotimaataan lisäksi)

- tuntee ainakin jonkin verran suomalaista kirjallisuutta, musiikkia, kuvataidetta jne.

- Tuntee myös Suomen (lähi)historiaa. Arvostaa itsenäisyyttä.

- Kaipaa ainakin jollain lailla Suomeen, jos asuu muualla.

- Pitää ainakin joistakin perisuomalaisista ruoista, esim. karjalanpiirakoista tai mämmistä tai kalakukosta tai pullasta.

- Tuntee itse olevansa suomalainen, ja haluaakin olla sitä.

Rovaniemi on pohjoisin paikkakunta, jossa olen käynyt. Norjan poroja olen nähnyt. Käyn saunassa vieraassakin NAIS-seurassa esim. uimahallissa, venekerhon saarimökillä jne. Avantouinita olen kokeillut, jäitä ei kyllä enää ollut, ipsuna talviturkki oli heitettävä AINA ennen vappua. Näin meillä, saaristo ja/ tai järvet olisi ollut ihana elementti viisujen suunnitteluun.

varmaan ole nähnyt poroja luonnossa, en käy kimppasaunoissa alastomana enkä ole uinut oikeassa avannossa. En ole myöskään koskaan nähnyt revontulia.

t. suomalainen

Suomalaisuus ei voi olla niin suppea kenttä, että se mahtuisi yhteen AV-palstan aloituksen otsikkoon, ja kaikki sen ulkopuolella olisi Italiaa ja Etelä-Amerikkaa. -ap

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat