Vierailija

4D: Ikuisesti imettävät/

ti klo 22:00

Mihin ikään asti lasta on hyvä imettää? Dokumentissa tutustutaan muun muassa Veronikaan, joka imettää 7-vuotiasta tytärtään. Veronikan vanhempi tytär pyysi 10-vuotislahjaksi äidiltään että hän imettäisi tätä. Dokumentti.

nelonen. fi/ohjelmat/dokumentit. asp?m=5&y=2007&mId=13&pId=120504

Sivut

Kommentit (106)

lapsen äiti pitää kävelemään ja puhumaan oppinutta pikkuista olentona, jolla ei olisi enää riippuvuutta äidistä. Minä imetin lasta 1,5 vuotiaaksi, siitä vikat puoli vuotta vain iltaisin, koska kävin jo töissä. Eli en ole mikään yliriippuvainen lapsestani.

Nyt lapsi on jo melkein kolme ja hänellä on selvästi menossa kausi, jossa oma ikä alkaa suhteellistumaan. Hän esimerkiksi ymmärtää, että on itse ollut joskus vauva ja kasvaa koko ajan isoksi ja myös jo sen, että minä hänen äitinään olen myös aikanani ollut vauva ja hänen mumminsa on minun äitini.

Tämän kaiken tajuamiseen liittyy selvästi vuoristoratamainen viahtelu sen välillä, onko hän " pieni" vai " iso" . Puolet ajasta leikeissä hän on ISO ja hoitaa nukkeja ja nalleja. Seuraavassa pyrähdyksessä hän on taas aivan pieni ja juoksee helmoihini. Nyt uutena juttuna on tullut sen muisteleminen, minkälaista oli, kun hän oli vauva ja olen kertonut, että silloin imetin häntä, niinkuin serkkuvauvaa imetetään nyt. Ja tämän jälkeen lapsi usein tulee syliin ja leikkii, että imisi vielä maitoa (ei oikeasti tietenkään ime) ja että hän olisi taas vauva, joka saa äidin jakamattoman huomion. Ja sitten sylistä lähtee taas iso lapsi, joka menee omaan huoneeseen ja pistää oven kiinni perässään.

Minä siis ainakin ymmärrän, että pienellä lapsella voi olla tärkeää ja mielihyvää tuottavaa saada aina iltaisin hoitopäivän jälkeen olla vielä pienen hetken vähän vauva kaiken kasvamisen ja oppimisen rinnalla. Se kai on taaperoimetyksen funktio, ei ravinotarvo saati sitten äidin mielihyvä!

Minulle on aivan sama imettääkö joku tuntematon tyyppi omaa lastaan kuukauden, vuoden tai viisi tai ei ollenkaan. No, terveysvaikutustensa puolesta olisin kyllä enemmän huolissani, jos lasta EI imetetä yhtään kuin jos häntä imetetään " liian pitkään" . Terveyskulut kustannetaan verovaroin kaikkien yhteisestä pussista... Harva onneksi kuitenkaan tahallaan imetystä läskiksi pistää, ikävä kyllä siihen vain on edelleen ihan liian vähän tukea saatavilla. Ja monia muitakin yksityisiä(!) syitä lopettamiseen varmasti on.

Itse imetin esikoista vain 11kk, koska pää ei kestänyt pidempään. Nolona myönnän, että halusin tissit siinä vaiheessa takaisin itselleni, muuta perustetta lopettamiselle ei ollut. Silloin en tiennyt - tai ehkä ennemminkin halunnut/älynnyt uskoa - äidinmaidon ylivoimaisuutta lehmänmaitoon verrattuna. Toista imetin 14kk, hänelle ei tarvinnut korvikkeita kaupasta turhaan ostella.

Onnekseni moni hyvä ystäväni on taaperoimettäjä :) Muuten varmaan pitäisin sitä itsekin jotenkin outona... Myönnän silti, että ITSELLENI pidempään kuin " pakollisen ajan" jatkuva taaperoimetys ei kolahtanut, vaikka tiedän sen LAPSELLE olevan varmasti vain hyvästä. Toisin kuin jotkut täällä virheellisesti ovat väittäneet, äidinmaito ON tutkitustikin parempaa ravintoa kuin lehmänmaito, ja alle 1-vuotiaalle ei edes saa muuta kuin äidinmaitoa (tai tarvittaessa sitä korvaamaan, huom! ei vastaamaan, tarkoitettua korviketta) antaakaan. Luonnollisinta on tarjota äidinmaitoa siis VÄHINTÄÄN sinne 1-vuotiaaksi asti, ja aloittaa vieroitus sitten hiljaksiin lehmältä lypsettyyn maitoon siirtymällä tai kalkkitabletteja tarjoamalla. Tätä ehdotonta SUOMALAISTA suositusta noudattamalla aika harvan 1-vuotiaan itse asiassa pitäisi pysyä vielä kokonaan poissa rinnalta...

Ottaisitte siis edes alkeet selville ennen kuin vaahtoatte.

Miksiköhän muuten osa kuvittelee, että on LUONNOLLISEMPAA tarjota äidinmaidon koostumusta mahdollisimman hyvin matkivaa teollista lehmänmaitopohjaista korviketta tissiä matkivalla tuttipullolla kuin imettää...? En tajua. Ei ihme, että Suomessa mm. diabetesluvut jatkavat nousuaan :(

PS. Suositukset on tehty LAAJOJEN ja luotettavien tutkimusten perusteella, eikä pelkästään vertaamalla esim. tusinaa tutuntuttua tyyliin " se ainakin on ihan terve, vaikka saikin korviketta ja imetetty taas oli allerginen" . Huh, tätä tyhmyyden määrää. Vai väitättekö samalla, että tupakointi ei VOI aiheuttaa keuhkosairauksia, kun itse olette kerran siltä välttyneet?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Totta kai jouduin edelleen vierottamaan, ei se lapsi vaan yksi päivä lakannut tulemasti tissille ihan itsestään. Huomasin vain, ettei se asia ollut lapselle enää niin tärkeä, että sen loppumista olisi huudettu päivätolkulla sydäntäsärkevästi. Käytin hyväksi pientä reissua jolloin olosuhteet oli eri kuin kotona, sitten sai isi vähän jelppiä iltatoimien kanssa tavallista enemmän jne., ja niin onnistuttiin vierottamaan lapsi kokonaan ilman huutoa. Mutta kyllä siinä siis piti vähän oveluutta ja harhautuksia käyttää. Mutta silloin tuntui vain, että tämä oli aivan täydellinen ajankohta lopettaa, lapsi vähän vaille 2-vuotias.

En minäkään rinnastaisi ihmistä eläimiin, koska ihmislapsilla on ihan eri tunteet kuin eläimillä. Esikoisen vieroitin 1v3kk:n iässä, kun olin raskaana ja maito alkoi loppua, Rinta ei vain kiinnostanut häntä enää, ja imetys loppui hyvillä mielin. Kuopuksen kanssa vieroitus on ollut pidempi prosessi koska hän on voimakastahtoisempi kuin esikoinen. Muutama kuukausi sitten en olisi voinut kuvitellakaan vieroitusta, mutta nyt kun ikää on 1v9kk, kuvioissa on enää aamuimetys joinain aamuina. Yhtenä päivänä hänelle vain alkoi kelvata selitys, että nyt et tarvitse tissiä, jolloin hän kapusi sylistä pois ja meni jatkamaan leikkejään. Muuten en olisi varmaankaan vielä vieroittanut, mutta olen taas raskaana ja ajatus tandemimetyksestä tuntuu vieraalta omalla kohdallani.

Olen varma että imetys auttoi 1,5-vuotiaan eroahdistukseen. Esikoinen alkoi huutaa aina kun poistuin huoneesta, tällä kuopuksella ei ole ollut muita oireita kuin että rinta oli hänelle todella tärkeä. Mutta huutoa ei ollut yhtään.

Jos äiti on imetysmyönteinen vielä isollekin lapselle, lapselle on luontaista olla itsekin imetysmyönteinen ja siis lutkuttaa tissiä vaikka 10-vuotiaana.

Minusta ison lapsen (yli 1-vuotiaan) imettäminen on vain äidin keino pitää lapsi " liekassa" , riippuvaisena äidistään.

Imetin lapsiani 1,5 - lähes 2-vuotiaaksi. Suomalainen kulttuuri on kiero, jos siinä kasvaa tällaisia äitejä, jotka näkevät jotain pahaa taaperon imettämisessä. Suomessa on ennen imetetty lapsia monta vuotta, vasta muutama kymmenen vuotta imetysaika on ollut lyhyempi ja 1970-luvulla vain muutaman kuukauden. Myös luonnonkansoilla imetysaika on yli kaksi vuotta, usein paljon enemmänkin.

imettämisen 1 vuotiaalle koska imettämisestä ei ole mitään hyötyä yli 1-vuotiaalle lapselle...varmasti vain enemmän haittaa kun ei pääse henkisesti irtautumaan äidistään

Vierailija:

Lainaus:

Ei ole sairasta tai mielikuvituksen tuotetta ajatella, että nainen saisi mielihyvää, seksuaalistakin, rintaruokinnasta. Siitähän on tuo hormonijuttu tässäkin ketjussa.

Oksitosiinia todellakin erittyy imetyksenkin aikana, se on luonnon keino kannustaa äitiä imettämään äidinmaitoa tarvitsevaa lastaan. Kuitenkaan se ei saa aikaan esim. orgasmia (haloo!) tms. oikeasti seksuaalista kokemusta, eikä normaalit äidit onneksi osaa edes yhdistää seksiä ja imetystä virheellisesti toisiinsa.

Itselleni imetys oli puhtaasti luonnollinen tapa ruokkia oma lapsi mahdollisimman terveellä tavalla. Äidinmaito on ylivoimaista ravintoa jopa korvikkeeseen verrattuna - miksi ihmeessä sitä ei lapselleen tarjoaisi, jos imetys suinkin sujuu?

Lainaus:

Puuttumatta siihen, että mikä se oikea ikä vieroitukseen on, niin ainakin luonnossa eläimet joutuvat nimenomaan vierottamaan pennut, eivätkä vain odota, että " vaavin kiinnostus lopahtaa" . :D

Näinhän se on. Silti tämän pitäisi minusta olla aina äidin ja lapsen välinen asia, ei ympäristön kauhistelun/painostuksen kohde. Ikävintä näissä av-keskusteluissa on, ettei porukalla ole edes alkeellisetkaan tiedot hallussa: alle 1-vuotiaan elimistö ei kestä lehmänmaitoa, ja jopa yli 1-vuotiaallekin äidinmaito on mitä parasta ravintoa (se EI muutu sokerilitkuksi, koostumus on tutkittu).

Ja ennen kuin joku tulee haukkumaan mua imetysfanaatikoksi, voin kertoa imettäneeni lapsiani vaihtelevasti: 4kk, 15kk ja 11kk. Silti ymmärrän, että pidemmästä imetyksestä olisi ollut minunkin lapsilleni taatusti vain hyötyä. Ja voin kertoa, että en todellakaan saanut mitään kicksejä koskaan imetyksestä, päinvastoin! Keskimmäisen kohdalla sentään kaikki sujui ok, siksi ei tarvittu korvikkeita.

Minä imetin kuopusta 2 v 8 kk. En kertaakaan huutanut hänelle, että he kulti, tulepas imemään. Lapsi tuli ihan itse, vapaaehtoisesti, aamulla ja illalla imemään. Ei koskaan missään kaupassa tai kylässä tullut nostelemaan paidanhelmaa ja pyytämään rintaa. Ja vieroittui itse.

Kas vain, nuorimmaisemme on hieman yli yksivuotias, imetän häntä yhä, eikä se tunnu lainkaan kummalliselta tai oudolta.

Vierailija:

Lainaus:

Teille tulee ajatteluun vääristymä siinä, että kuvittelette sen oman 2,5-vuotiaanne, jota olette todennäköisesti imettäneet 2 viikkoa, siihen tissillenne. Mutta eihän se niin mene! Asia näkyy ihan eri näkökulmasta kun sitä taaperoa on imetetty keskeytymättä. Kyllä minustakin on ällöä kuvitella naapurin taapero imemään tissiäni!

ja ei minua koskaan " tuomittu" oudoksi ym. silloin 10v. sitten, miten näin luonnollisesta asiasta on tullut jotenkin outoa ja sairasta, ihmettelen suuresti. En minä edes ajattelut silloin, että se imettäminen tai imettämättömyys herättäisi näin suuria tunteita muissa ihmisissä, sitä vain teki mikä tuntui oikealta ja mikä oli lapselle parhaaksi.

Ihmettelet nykyaikaa, mutta nykyaikaa nimenomaan se, ettei lapsia enää imetetä. Minun 1915 syntynyttä isoäitiäni imetettiin yli 2-vuotiaaksi. Johannes Virolaista imetettiin 5-vuotiaaksi. Joten jos haluat päivitellä nykyaikaa, päivittele sitä, että äidit eivät enää kuuntele itseään ja lapsiaan, vaan vierottavat ennen aikojaan, koska kokevat imetyksen jotenkin likaisena, niin kuin tästäkin ketjusta on pääteltävissä.

Totta kai äidin tulee olla turvallinen ja rajat asettava vanhempi. Mutta lapsen biologiaa tulee myös kuunnella. Pikkulapsella on imemisen tarve ja jos sitä ei tydyytetä imettämällä, lapsi imee tuttia tai peukaloa. On ihan eri asia opettaa lapselle hyvää käytöstä, kuin taistella lapsen luonnollisia vaistoja vastaan. Monista lapsen tavoista pitää kasvattaa eroon, koska ne ovat haitallisia. Imettämisestä ei ole haittaa, päinvastoin, siitä on hyötyä.

mutta jos lapsi ei ole saanut rintaa tai on saanut vain vähän aikaa

ja voi hyvin ja on terve niin mistä se johtuu ? eli tuttelissa on tarpeeksi

ravintoa

ja lapsi imee edelleen yli kolmevuotiaana.

Äiti torjuu miehensä heillä ei ole seksiä.

Lapsi hallitsee äitiään, kun vieraita tulee menevät makuuhuoneeseen sillä lapsi ei halua että äiti seurustelee vieraitten kanssa.

Sairasta!

Vierailija:

Lainaus:

Taaperoimetyksestä on parempi puhua vasta kun sen on itse kokenut. Kummasti ne ajatukset muuttuu.

On tosiaan ihan eri asia imettää lasta keskeytymättä vauvasta taaperoksi kuin että joku random taapero alkaisi yhtäkkiä imemään tissiä.

Itsekin pidin taaperoimetystä jotenkin outona ennen kuin sain ensimmäisen lapseni. Imetys vain jatkui, eikä 2,5 vuoteen tullut hetkeä, että sen lopettaminen olisi tuntunut tarpeelliselta. En pitänyt imetyksestä sen suurempaa numeroa ja loppuaikoina imetin vain iltaisin. Vähän ennen kun kuopus syntyi, esikoinen lopetti ihan oma-aloitteisesti. Ilmeisesti maidontulo väheni tai maku muuttui.

75:n lapsi rakasti imetystä yli kaiken. Kaikista rakkaimpana aikana se pomppi innosta kun tuli aika iltaimetykselle (siihen sitten nukahti). Sitten kun lasta lakkasi kiinnostamasta, vierotin. Eli todellakaan ei ollut mikään vain äidin " nautinto" .

tossa taaperoimetyksessä on oikeesti jotain seksuaalista perää. Onhan äidin pakko saada siitä jotain kiksejä kun jatkaa sitä siitäkin huolimatta, että lapsi ei asiasta enää mitään kostu. Jotenkin perverssiä!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat