Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Vauva 1 kk huutaa ja kakoo tissillä sekä maha porisee ja pulautukset lentää. Johtunee mun tisseistä, joista maito tulvii ja suihkuaa yli äyräiden. Olen kokeillut kaikkia Imetystukilistan suihkutissivinkkejä, muttei mitään apua. Oon ihan loppu, vauva huusi mahaansa viime yön. Onko enää muuta vaihtoehtoa ku imetyksen lopetus???

Kommentit (6)

Moni tuskailee maitonsa riittävyyden kanssa, sulla sitä ainakin riittää! Mulla on ollu samanlaista ongelmaa, ja se on todellakin tuskaa. Onneksi maidontulo kuitenkin tasaantuu muutaman viikon kuluessa tuosta 1kk iästä ja toivottavasti se suihkuaminenkin helpottaa. Mun vauva on nyt 5kk ja pärjää jo hienosti suihkuamisen kanssa: sen sijaan että huutaisi ja lopettaisi siltä erää koko syömisen, hän päästää tyynesti irti ja kokeilee pian uudestaan. Minä sitten pyydystän sitä maitosuihkua harsoon ja koetan pitää niin itseni kuin vauvankin rauhallisena.

Toivottavasti teillä tilanne helpottaa. Älä syytä itseäsi niistä vauvan huudoista, niitähän voi aiheuttaa - ja aiheuttaakin - moni muukin asia kuin suihkutissit. Maailma alkaa avartua, vauva säikähtää jotain, suolisto kehittyy jne. Valitettavasti monet alle kolmikuiset huutavat aika paljon, myös öisin.

Jos tuntuu edelleen lohduttomalta, niin googlaa imetystuki ja soita jollekin imetystukihenkilölle. Ovat aivan tavallisia äitejä, joilla paljon tietoa imetyksestä.

Voimia vauva-arkeen! Palaahan kertomaan, miten tilanne teillä etenee.

toivottaa

tiukkis

Juu minä otin hetkeksi käyttöön rintakumit! Helpotti hommaa kummasti ja vauva ei niin helposti vetänyt väärään kurkkuun, maito tuli varmaan hieman tasaisemmin muutenkin ja olen käyttänyt edelleen kun tissit ovat liian täynnä. Nyt vauva on jo 2kk ja imeekin paljon paremmin kuin alkuunsa ja varmaan saa tissinkin paremmin imuun kuin aiemmin. Ja samoin kuin edellisillä, osaa jo itse irrottaa silloin hetkeksi kun tulee liian kovasti suihkuamalla. Mutta kannattaa kokeilla tuota kumia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En paljoa osaa auttaa, mutta tsemppiä voin lähettää. Itselläkin maitoa tuli varsinkin ensimmäiset kuukaudet tulvimalla, tyttö ei kyllä kauheasti kakonut, mutta välillä irrotti ja sitten maitoa lensi joka paikm. En ekoina parina kuukautena uskaltanut oikein minnekään lähteä, kun imetys oli välillä tosi hankalaa, kun tyttö ei saanut täpötäydestä tissistä kiinni ja irrotti ja maitoa lensi kaaressa.

Noh, parin kuukauden jälkeen maitomäärä alkoi hiljalleen tasoittua, eikä suihkutisseistä tarvinnut enää kärsiä, mutta maitoa tulee vieläkin , tyttö muutaman viikon päästä vuoden ikäinen..hiljalleen aletaan lopettelemaan imetystä.

Mulla toimi aikas hyvin se, että pumppasin tai lypsin suurimmat maidot ennen imetystä tissistä pois, välillä taisi pumpulla tulla melkein desi parissa minuutissa ja sen jälkeen vielä tyttö söi itsensä kylläiseksi. Mutta vähempikin riitti siihen, että tissi vähän tyhjentyi ja pehmeni ja tyttö söi ilman suurempia riuhtomisia.

Mutta jos haluat imettää niin koita jaksaa vielä, eiköhän kohta maitomäärä ala tasaantumaan lapsen tarpeita vastaavaksi. Ja ei se korvikkeeseen siirtyminen takaa todellakaan sitä, että vauva ei masuaan valittaisi. Pullosta käsittääkseni menee vielä helpommin ilmaa mahaan. Ja noin pienillä noita masuvaivoja on aika usein muutenkin.

Kauheasti tsempitystä ja jaksamista sinne!

Aloin siis pumppaamaan sairaalaan vauvoille maitoa 2krt. päivä oman vauvani ollessa 2 vkoa vanha. Tämä tasasi maidon suihkuamista. Saman asian toki ajaa ylipäätään lypsäminen esim. omaan pakkaseen.

Itselläni suihkutissiongelmaan auttoi se, että painoin aika lujasti omilla sormilla tai liivinsuojuksella, harson kulmalla tms siihen suihkuavaan kohtaan hetken ajan. Yleensä suihkuaminen tyrehtyi siihen.

Kokeilepa imettää makuullasi (eli kyljellään maaten). Painovoima on silloin pienempi kuin sylissä imetettäessä. Maitoa siis ainakin periaatteessa tulee silloin vähemmän.

Itselläni auttoi samaan vaivaan kyljellään imetys. Tosin aika pian vauva oppii itse säätelemään maidontuloa eli hän päästää hetkeksi irti kun tulva on liian vuolas. Pidä liinaa allasi suojataksesi sänkyä ja tarvittaessa irtoliinaa suojaamassa vauvan kasvoja/ muuta ympäristöä. Uskoisin et helpottaa kun vauva hoksaa että imemistä voi hieman säätää (eli ahnaalla imulla tulee helposti liian paljon maitoa). Ja viimeistään aika korjaa tilanteen eli vauva oppii nielemään kerralla enemmän :)

Kyllä se siitä, vaikka joskus vähän onkin märkää! Vauva ei muuten välttämättä itke suihkuamista vaikka äiti niin herkästi ajatteleekin. Se voi vaan olla hätäännystä siitä että masua ei saa heti täyteen helposti. Vauvan ja rinnan yhteistyö vaan ottaa joskus aikansa. Tsemppiä teille!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat