Vierailija

Jopa niin että eivät suo lapsille minkäänlaista mahdollisuutta tutustua uskontoon ja saada myös sitä kautta iloa ja turvallisuudentunnetta kasvuun. Lpunajan Saatanan työtäkö?

Sivut

Kommentit (25)

Suorastaan pakotettiin kuuntelemaan ja oppimaan toisen intohimoa joka oli itselle inho. Se paasaus on lähinnä jäänyt mieleen ahdasmielisinä tarinoina.

ei tarvitse kuin noudattaa yhtä ainoaa sääntöä (joka on muuten samansisältöinen kaikissa uskonnoissa): kohtele muita kuten haluat itseäsi kohdeltavan. Enempää ei tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

koska yksikään kristitty ei ole vielä pyytänyt minulta anteeksi sitä, että minulle valehdeltiin julmasti, kun olin lapsi. Luvattiin, että on olemassa kaikkivoipa, rakastava olento, joka "kuulee kaikki rukoukset". Mistähän ihmeestä siis johtui, että jouduin aivan pienestä asti kärsimään, enkä rukouksistani huolimatta saanut minkäänlaista lohtua, saati parannusta tilanteeseeni?



Jossain vaiheessa minun oli järjellisenä olentona pakko todeta, ettei sellaista luvattua olentoa ollutkaan. Muu olisi ollut suurta itsepetosta.



Toisin sanoen: kun joku inttää minulle, että kyllä tällainen olento on olemassa, hän väittää minua valehtelijaksi tai kyseenalaistaa älyni tai mielenterveyteni.



Mitään erityistä minulla ei ole kristittyjä vastaan, mutta loukkauksista en pidä, joten toivon, ettei kukaan enää tule väittämään minun henkilökohtaisia, vuosien kokeelliseen tutkimukseen perustuvia havaintojani virheellisiksi.

olemme ateisteja ja varsin tasapainoisia. Lapset saavat itse päättää mihin ja mitä uskovat - olemme opettaneet, että se on jokaisen henkilökohtainen päätös jota tulisi kunnioittaa ja arvostaa. Harvemmin vain nämä uskovaiset kunnioittavat sitä, ettei joku usko =)



Eli meillä lapset tietävät, että jotkut ihmiset uskovat ja jotkut eivät ja että sitä tulee kunnioittaa.

Juurihan sanoin, että se on ollut ihmislajin logiikka AINA, siis paljon ennen kristinuskoa. En tiedä, miten uskonnoksi nimettävää tuollainen moraaliajattelu on ollut vaikkapa luolamiehillä, tuskin tiedät sinäkään.



Eli en usko, että uskonnot voivat monopolisoida moraalin. Moraaliajattelua on aivan pienillä lapsillakin, joita ei ole opetettu mihinkään uskontoon.

Lainaus:

Jopa niin että eivät suo lapsille minkäänlaista mahdollisuutta tutustua uskontoon ja saada myös sitä kautta iloa ja turvallisuudentunnetta kasvuun. Lpunajan Saatanan työtäkö?




kyllähän koulussa viimeistään opetetaan ainakin suurimmat maailmanuskonnot.



se, että vanhemmat eivät vie lapsiaan harjoittamaan jotain tiettyä oppia, ei tarkoita "vihaa" ko. oppia kohtaan. itse en vie lapsiani esim. keskustapuolueen tapahtumiin, eikä se tarkoita että vihaisin keskustapuoluetta. sama koskee uskontoja ja niiden harjoittamista.

ja syy on osittain siinä, että äitini oli hyvin uskonnollinen, joka aina jaksoi -ja vielä nykyäänkin jaksaa- joka asiassa vetää sen Jumalan esille, oli aihe melkein mikä tahansa. Jos sattuu hyvää, niin pitää olla kiitollinen, jos pahaa, niin Jumala rankaisee ym. Se vaan alkoi ärsyttämään. Ja muutenkin se, että jotkut tuputtavat sitä uskontoa muille, on superraivostuttavaa!! Uskonto on jokaisen henkilökohtainen asia, se ei kuulu muille, eikä sitä tarvitse muille tuputtaa!!!

uskontoihin voidaan tutustua sitten myöhemmin koulussa opettajien avulla. Uskonnolla on ollut tärkeä osansa ihmisten elämässä ja uskonnon vaikutukset näkyvät yhteiskunnassa. Siksi uskontoa pitää opettaa koulussa, mutta mielestäni lähinnä opetusmielessä, kertoen siis mitä oppeja uskonnot pitävät sisällään ja mikä niin tarkoitus on.



Kaikki uskonnot ovat pilaantunet ihmisten tekemien asioiden vuoksi. Alkuperäinen tarkoitushan on olla hyvä ja tuoda hyvyyttä maailmaan. Mutta harmillista on, että teot eivät vastaa uskontojen kirjoituksia :(

Lainaus:

ei tarvitse kuin noudattaa yhtä ainoaa sääntöä (joka on muuten samansisältöinen kaikissa uskonnoissa): kohtele muita kuten haluat itseäsi kohdeltavan. Enempää ei tarvita.








Tätä voi noudattaa ilman uskontoakin!

säilyttää valinnanvapauden.



Minusta on yksisilmäistä ja ahdistavaa, että ajattelet uskonnon - ja nimenomaan oman uskontosi mukaisen opin - olevan ainoa tie onneen ja tasapainoisuuteen. Lapsia voi kasvattaa oikeaan elämään hurjan monella tavalla: uskontoja on lukuisia ja uskonnottomuuskaan ei merkitse arvotyhjiötä!



Uskonnoista ja niihin liittyvistä traditioista ja opinkappaleista pitää ehdottomasti jakaa lapsille koulussa oppia, ovathan ne olennainen osa kulttuuria ja historiaa. Mutta opettaminen on ihan eri asia kuin uskonnon HARJOITTAMINEN.



JOS uskonnonopetus olisi samalla uskonharjoitusta, siitä syntyisi perustavaa laatua oleva ongelma. Koska koulua ja opettajaa ei lapsi/perhe voi valita, mitä jäisi perheen vaihtoehdoksi, jos opettajaksi sattuu väärän suuntauksen uskovainen, joka opettaa lapsellesi uskonsuuntausta, jota et itse kannata? Kannattaa muistaa, että myös luterilaiseen kirkkoon mahtuu erilaisia suuntauksia, joista osa ei ole niinkään ristiriidattomia.



Joten miksi ihmeessä ei uskonharjoitusta voi jättää kunkin perheen oman valinnan varaan, kuten se nyt on?



Mitä tulee tuohon "tee lähimmäisellesi kuten haluat itsellesi tehtävän", niin se perustuu kyllä ihmislajin eloonjäämislogiikkaan. Toisia ei saa tappaa tai vahingoittaa, koska se johtaisi anarkiaan ja johtaisi lajin tuhoon. Ei se sen monimutkaisempi ole se syntyhistoria, vaikkakin se Raamatussa on kirjattu ylös aika kauniilla tavalla.

ja ennen kaikkea tarpeesta arvostella meitä muita ihmisiä.



Sietämätöntä porukkaa kaikki uskikset. Olen yh-biseksuaali, enkä jaksa kuunnella enää ikinä, että olen syntinen.

Musta on järjetöntä vihata jotakin uskontoa siksi ettei itse usko sen mukaisesti. Ja on ehdottoman tärkeää, että lapsille opetetaan uskonnoista. Harjoittaa voi jokainen sitten omantuntonsa mukaan.



Mutta sen olen huomannut, että kristinuskoa arvostelevilla ihmisillä ei ole useinkaan kovin vankkaa tietoa sen oppisisällöistä...



Terv. teologi & ateisti

uskovaisissa mielestäni on.



Ap on ehkä saanut joskus joltain ei-uskovaiselta nuivaa/negatiivista kohtelua kun on mennyt tuputtamaan omaa uskontoaan. Tähän negatiivisuuteen on saattanut vaikuttaa esim. ap:n oma persoona, kemiat eivät vaan kohtaa. Hänen tulkintansa tilanteesta on se, että tuo henkilö vihaa jumalaa ja kristinuskoa. Eli jos vihaa ap:ta, vihaa jumalaa.



Lainaus:

Jopa niin että eivät suo lapsille minkäänlaista mahdollisuutta tutustua uskontoon ja saada myös sitä kautta iloa ja turvallisuudentunnetta kasvuun. Lpunajan Saatanan työtäkö?

...että estää lapsensa aivopesun? Jos yksikin kristitty käyttäytyisi fiksusti ja kertoisi uskonnostaan ilman syyllistämistä/pelottelua/käännyttämistä, omalle lapselleni saisi puhua ihan vapaasti. Mutta eipä onnistu; otetaan heti se kaikkitietävä, surkutteleva asenne kun kyseessä kastamaton lapsi.

se ei ole todellakaan vihaa kristinuskoa kohtaan, vaan inhoa tietyntyyppistä ihmisryhmää kohtaan nämä, jotka pitävät itseään uskovaisina ja kuvittelevat tietävänsä mitä jumala ajattelee eli kohottavat suhteessa kanssaihmisiin itsensä jumalan asemaan.

a) tietämättömyydestä esim. uskon moninaisuudesta

b) pelosta (usein alitajuisesti, että menettää otteensa)

c) huonoista kokemuksista, esim. päällekäyvistä hihhuleista ja muista tuputtajista.

Aika suurella osalla väestöstä on kokemusta kaikenmaailman hihhuleista. Sellaisista, jotka yrittävät väkisin tuputtaa omaa uskoaan muille. "Jeesustelevat" ja kauhistelevat muiden tekemisiä ja yrittävät nostaa itseään jalustalle. Tällaiset ihmiset käyttävät omaa "paremmuuttaan" ainoastaan lyömäaseena muita kohtaan ja ovat henkisesti "mummonpotkijoita" eli käyvät aina heikompien kimppuun. En tiedä miten suuri osa uskiksista on tällaisia (toivottavasti ei suuri), mutta he ovat tietysti se näkyvin osa. Ei tavallinen ihminen tee omista valinnoistaan niin suurta numeroa ja tuohon hihhulijengiin ei vaan tee mieli kuulua ja heitä pitääkin välttää kuin ruttoa, sillä ruttohan se henkisesti on...

Lainaus:




Mitä tulee tuohon "tee lähimmäisellesi kuten haluat itsellesi tehtävän", niin se perustuu kyllä ihmislajin eloonjäämislogiikkaan. Toisia ei saa tappaa tai vahingoittaa, koska se johtaisi anarkiaan ja johtaisi lajin tuhoon. Ei se sen monimutkaisempi ole se syntyhistoria, vaikkakin se Raamatussa on kirjattu ylös aika kauniilla tavalla.




uskontojen välityksellä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat