Vierailija

Eli tarina on tämä:

Olen oikeastaan koko kevään ja kesän karppaillut. Olen ns. hyväkarppi, ja oikeastaan ainoa muutos ns. entiseen elämään on ollut sokerin poisjättö, sekä pastan, perunan ja riisin poisjättäminen. Vähitellen olen syönyt täysjyväpastaa tai -riisiä.

Mutta kokoajan on ristiriitainen olo. En ole syönyt punaista lihaa sitten vuoden 1992. Kanaa syön silloin tällöin, kalaa syön sekä kanamunia. Mutta enemmän ja enemmän minua tökkii niin eettisistä syistä kuin ekologisista syistä etenkin kanan syönti. Kalaa lähinnä saamme omasta järvestä/lähiseudun kalastajilta ostaen. Kananmunat on aina luomua.

Jotenkin vain tökkii. Rakastan kasvisruokaa, lähiruokaa suosimme jne.

Jotenkin karppaus sotii arvojani vastaan, ei siis omani, joka on aika rennolla otteella suoritettua.

Riisin syömistä olemme vähentäneet koko perhe, ekologisestihan riisinviljely on todella kuluttavaa.

Makeutusaineita en suostu käyttämään, joten olenkin kieltäytynyt kokonaan kaikesta makeasta, no tummaa prosenttisuklaata ja hedelmiä syön, mutta talvea kohti jää hedelmien syömienenkin, marjoja on onneksi pakastin täynnä.

En nyt tiedä mitä haen tällä kirjoituksella, ehkä jotain samaa ajattelevia ihmisiä.

Oloni on ollut ihan ok, paino on tippunut muutaman kilon kesän aikana. Olen normaalipainoinen ollut aina, kolmen lapsen äiti. Mies ja lapset ovat sekasyöjiä, eivätkä karppaa, syövät kyllä aika karpisti hekin.

En vain tahdo että ruoka määrää ajatuksiani, äsken oikeasti olin kahden vaiheilla, purskahtaa nauruun vai itkuun. Ai miksi? Keitin lapsille lounaaksi täysjyvämannapuuroa jonka tarjoilin luomumaidon ja omien mustaviinimarjojen kanssa. Niin, ja "ratkesin" syömään sitä itsekin.

Onpa vaarallista. Maailmassa kun on miljuuna vakavempaakin asiaa. Toisaalla maailmassa lapset ei syö ehkä mitään tänään, ja minä pohdin mitä syön. Sairasta.

Ajatuksia?

Sivut

Kommentit (23)

Ja samalla tavalla tunsin siitä syyllisyyttä mitä nytki karppauksen aikaan.

Jotta ihan typerä tämä komentti...

Lainaus:

Tosi usein täällä huutelee "epäonnistuneet" karppaajat joilla hiilareitten himo on ajanut "repsahdukseen" mistä seuraa kauhea syyllisyys. Ei tavallisella ihmisellä pitäis olla sellaista. Miksei teille riitä viralliset suositukset? Onko joku todistanut ne jo vääriksi?

jos on varaa kikkailla ruoan kanssa.

Ihmiset näkevät nälkää ja nämä tiedostavat ihmiset nirsoilee ruoan kanssa.

Länsimaiselle ihmiselle tekisi ihan hyvää oikeat vaikeudet niin se elämä oman navan ympärillä saattaisi laajentua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kuikelolla paino nousi karppaamisen myötä normaaliksi, ihanaa. Viljat ja sokeri aiheuttivat minulle esimerkiksi aknea, vatsavaivoja, hiustenlähtöä ja pms-kipuja, joten karppaan ihan vain terveyssyiden vuoksi.

kiitos viestistäsi. Parhain ystäväni on sairastanut ortoreksiaa ja siitä parantunut. Tiedän mitä se on, eikä tässä siitä ole kuitenkaan kyse. Ei tosiaan ole tervettä ajatella ruokaa jos se vie päivästä ison ajan. Mutta minulla ajatukset on kuitenkin tuolla eettisyyden ja ekologisuuden saralla koskien karppausta. Ei siis omista syömisistä suoranaisesti.

Miksikö olen karpannut? Olen saanut iho-ongelmani kuntoon, kuiva atooppinen ihoni on tykännyt rasvan lisäämisestä ruokavalioon. Vatsan turvotus on kadonnut ja olo muutenkin reipas.

Äh vaikea selittää mitä ajan takaa. En kai tiedä itsekään ja jäsennän ajatuksiani näin :)

Muita karppeja ketkä tuntee syyllisyyttä käyttäessään eläinkunnantuotteita runsaasti?

Ap yritti saada keskustelua aikaan karppauksen epäeettisyydestä. Itse yhdyn tuohon täysin. Tosin olen myöskin lakto-ovo-karppi, syön täysjyväpastaa ja -riisiä ehkä kerran viikossa. Kesällä söin uusia perunoita omasta perunamaasta :)

Olen ehkä ns. hyväkarppi, koska ruokavaliooni kuuluu ruisleipä (hapatettu, aito juureen tehty täysjyväleipä) mutta en syö sitäkään virallisterveellisesti, eli kuutta palaa päivässä. Syön yhden, ehkä en ihan joka päivä. Pidän ruisleivästä, enkä ole huomannut sen aiheuttavan mitään ongelmia itselleni.

Eli Ap:lle, kyllä voit karpata eettisestikin. Itse olen myös pohdiskeleva ihminen, tunnen tuskaa milloin mistäkin.

Olen myöskin normaalipainoinen, painoa tippui muutama kilo karppauksen alettua. En ole dieetillä, syön vain niin kuin näen tervellistä olevan. Käytämme runsaasti voita, kermaa, oliiviöljyä, rypsiöljyä, emme käytä kermakkeita, juustokkeita emmekä mitään kevyttuotteita. Syömme enemmän kuin suositellut 500g kasviksia päivässä, mutta syömme kauden mukaan. Emme siis tuontitomaatteja/hedelmiä talvella, vaan juureksia jne. Keräämme marjat, sienet pakkaseen, on edullista ja ekologistakin syödä oman metsän marjoja kun Brasiliasta tuotuja mangoja tms.

Tsemppiä Ap, jonkinmoinen kultainen keskitie vaan kehiin.

Itse en pyöri noilla karppipalstoilla, en tykkää lokeroitua mihinkään.

Jos tekee mieli kakkua, syön kakkua. Silloin tällöin nautittuna ei varmaan haittaa ketään :)

Itsellä on vähähh-aikana vähentynyt huippaus, ennen kärsin verensokerinheilahduksista, mikä on nykyään muisto vain.

mutta ei ole normaalia että elämä pyörii syömisen ja ruokavalion ympärillä. Olen kärsinyt syömishäiriöstä itse ja vuodatuksesi kuulostaa pelottavan tutulta.

Miksi ihmeessä karppaat jos olet normaalipainoinen ollut aina? Sehän on parhaimmillaan laihdutuskeino (joo ja nyt kaikki Suomen karpit hyökkää kimppuuni).

Eli siis, mielestäni sinulla on ongelma, eikä sen nimi ole hiilihydraatit, vaan ortoreksia, terveellisen syömisen pakkomielle. Syömishäiriö siis.

Karppaus on teennäinen keino hallita painoaan!

Miten karppaajat kuvittelevat pystyvänsä noudattamaan karppausta loppuelämänsä? Minusta karppaus on yksi hokkuspokkus muiden hokkuspokkus dieettien rinnalla.

Tietenkin ihminen laihtuu, jos jätää ruokavaliostaan yhden osa-alueen pois.

Jos jättäisin esim. rasvan omasta ruokavaliostani pois, niin varmasti laihtuisin.

Jos minä jättäisin hiilarit pois ruokavaliostani, niin laihtuisin varmasti aivan dramaattisesti, koska syön päivän aikana paljon viljatuotteita kuten esim. täysjyvähiutalepuuroja ja ruisleipää.

Ai niin, mutta minä olenkin hoikka, eikä minun tarvitse laihduttaa. Siitäkin huolimatta, että olen sekaruoan syöjä ja ikääkin on jo yli neljäkymmentä.

Eiköhän se aivainsana ole kuitenkin kohtuus.

Ihminen on luonnostaan sekasyöjä. Jo ammoisista ajoista ihminen on pitänyt nälkäänsä loitolla lihalla, viljatuotteilla, kasviksilla, marjoilla ja maidolla.

Ylipaino on nykyajan ongelma. Jos syö liikaa, niin lihoo. Eikö olisi yksinkertaisempaa ja kauaskantoisempaa opetella syömään normaalia ruokaa kohtuudella?

myöskin pohtia onko oikein valikoida ruokaansa, tehdä siitä suurta numeroa kun maailmassa on suurin osa ihmisistä aliravittuja. Toki terveellisesti kannattaa syödä, mutta ylenmääräinen kikkailu itseänikin hirvittää.

Kiitos viesteistänne. Varmaan tuo raja ns. normaalin syömisen ja ongelmasyömisen välillä on todella pieni. Itseni kohdalla kuitenkaan en usko että kyse on mistään ongelmasta, kuten jo totesin, ongelmana on tuo eettinen puoli. Tunnen siis syyllisyyttä ylipäätään lihansyönnistä, kuten tunnen syyllisyyttä liiasta kuluttamisesta, yksityisautoilusta, materianhaalimisesta jne. Noita muita meillä jo karsitaankin :)

Tuon "repsahduksen" laitoin lähinnä kieli poskella, siis että oikeasti kun maailmassa on paljon suurempiakin asioita kun joku "syönkö puuroa vai en".

Herättää keskustelua aiheesta, kasvissyönnistä, onko meillä länsimaissa joku oikeus elää näin? Tämä yltäkylläinen kaiken tuputtaminen ja haaliminen, valinnat ruoan suhteen, tunnen syyllisyyttä tästä kaikesta.

Karppaus-infossa ei oikein voi asioista puhua, kovin montaa siellä ei tunnu ekologiset tai eettiset asiat kiinnostavan.

Uskon kyllä karppaukseen, mutta tarviiko sen olla niin tiukkapipoista. Ja meillä siis syödään koko perhe kasvispainotteista ruokaa, syöty aina niin kauan kun perhe on kasassa ollut.

Kiitos vastanneille, kivaa että saadaan keskustelua aikaan. Ja tsemppiä teille joilla on ollut ongelmia syömisienne kanssa.

Ap

Vaikka sillä voisinkin saada "helposti" nämä veemäiset kymmenen kiloa pois. Kasvisruokavaliota kohti olen itse menossa. Sitäpaitsi tutkimuksissa yksi ruokavalio on yleensä yli muiden ja se on kasvisruokavalio, jossa voi olla vähän kalaa ja lihaa mukana.

karppaus on muutakin kuin painon pudotusta. Mulla se on ainaki hävittäny mahavaivat kokonaan joka on selvästi aiheutunut liiasta hiilareista, leivästä varmaan lähinnä. Keliakiaa ei ole, joten se ei voi johtua siitä.

Eihän karppaus tietenkään kaikille sovi, mutta turha on tulla sanomaan että se *nykyinen* virallisterveellinen ruokavalio sopii kaikille!!

Ja by the way, pelkällä hiilareiden pois jätöllä et muuten laihdu dramaattisesti etkä varmaan paljon muutenkaan sillä silloin suuri osa kaloreista jää pois ja keho menee säästöliekille.

Joskus vois vähän ottaa asioista selvää ennen ku tulee totuuksia laukomaan...

Karppaus ei vaadi lihansyöntiä. Eihän karpatessa korvata viljoja ym. lihalla vaan vähähiilihydraattisilla kasviksilla. Proteiininsa hyväkarppi voi ottaa sieltä mistä muutkin lakto-ovoveget: pähkinöistä, pavuista, tofusta, kananmunista ja maitotuotteista. Ravintoasioihin kannattaa kuitenkin perehtyä kunnolla. Karppaus. infon foorumilla käy vegekarppeja, voit aloittaa aiheeseen tutustumisen sieltä.

Muutamat muut kommentit täällä osoittavat, että monella on karppauksesta ennakkoluuloja, mutta ei tietoa. Moni normaalipainoinen karppaa. Uskokaa tai älkää, että vaikka itse voisitte hyvin hiilihydraattivoittoisella ruokavaliolla, niin toisille hiilihydraattien karsiminen tuo parannusta elämänlaatuun muutenkin kuin painonpudotuksen muodossa.

ei laihtuisi selvästi jos jättää puolet päivän kaloreista syömättä.

Esim. minulle dramaattinen painonpudotus olisi jo 5kg, jolloin olisin alipainoinen.

Enkä ole väittänyt, että "virallisterveellinen ruokavalio" sopii kaikille.

Monet ihmiset ovat vain niin patalaiskoja, että haluavat taikatemppuja laihtuakseen.

Ja eiköhän karppaus ole kuitenkin suurimmalle osalle ihmisistä keino yrittää laihtua.

Että onhan se mahdollista yhdistää karppaus ja kasvissyönti.

Meidän perheellä on rahat aika tiukilla, minä olen karpannut mutta vähän nyt löysännyt asennetta, lähinnä rahan takia. Maksaa vaan enemmän tehdä perheelle eri ruokaa kuin itselle. Jätän toki vieläkin perunan ja pastan pois, mutta muuten kyllä olen syönyt reilummin hiilareita. Rasvaa käytämme koko perhe runsaasti, juomme rasvaista tilamaitoa jne.

Joku kultainen keskitie vaan asioihin, eikä tosiaan liian vakavasti kannata ottaa asioita. On hienoe että pohtii tuota eettisyyttä ja ekologisia asioita. Me syömme kanaa joskus, punaista lihaa lähinnä hirveä, joskus pienriistaa, sekä järvikalaa.

tuo eettinen jaekologine puoli on munkin mielestä se pahin asia karppaamisessa.

sen sijaan ehkä asiaa voi ajatella muiden maisen syämisten kannalta. ylenmääräinen hiilihydraattien syönti taitaa olla suomalainen tapa. muissa maissa (mun kokmeus keski-eruroopasta) ihan tavallisten perheiden ruoka saattaa koostua paistista ja vaikka kesäkurpitsalisukkeesta, ilman että toitotetaan karppaamista. tosin aina syödään leipää yms.

eli voisiko järkevä ruokavalio teidän kohdalla olla sellainen, jossa vähennetään hiilihydraattien syöntiä ja lisätään kasvisen syöntiä?

lisäksi mua huolestuttaa tuo sun "sortuminen" johonkin ruokaan (oliko se nyt puuro). oma syömishäiriöni (bulimia) alkoi juuri tuosta, ja itse asiassa tarkemmin muistellen juuri "karppaamisesta", jolla tosin ei ollut vielä sillointuota nimea. jätin siis sokerit, pastaa ja leipää pois, näistä tuli kiellettyjä, sillä seurauksella, että ahmin niitä valtavia määriä, joka johti siis 10 vuoden syömishäiriöön, josta paranemiseen meni monta monta vuotta :/

koska olet normaalipainoinen, oisko "kaikkea hyvää vähän" -ruokavalio vähän järkevämpi kuin perunasta nipottaminen. eihän sitä tarvitse alkaa mättää kilokaupalla oaahtoleipää ja pstaa, jos sun vatsakaan ei oikein tykkää valkoisesta jauhosta.

ei ole tervettä. Tosi usein täällä huutelee "epäonnistuneet" karppaajat joilla hiilareitten himo on ajanut "repsahdukseen" mistä seuraa kauhea syyllisyys. Ei tavallisella ihmisellä pitäis olla sellaista. Miksei teille riitä viralliset suositukset? Onko joku todistanut ne jo vääriksi?

Siis tuolle joka kertoi "repsahtaneensa" suklaaseen.

Tummaa prossa-suklaata löytyy myös reilunkaupan tuotteena, on siis eettistäkin herkuttelua ;)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat