Vierailija

Alatiesynnytys tekee äidin aivoista vastaanottavaisemmat

08.09.2008

Uutispalvelu Duodecim

--------------------------------------------------------------------------------

Tavalliseen tapaan alateitse synnyttävät äidit ovat vastaanottavaisempia vauvansa itkulle kuin keisarileikkauksella synnyttävät. Tämä näkyy suurempana reaktiona monissa aivojen osissa, joiden uskotaan säätelevän mm. tunteita ja empatiakykyä.

Tulokset saatiin kuvaamalla kuuden alateitse ja kuuden keisarileikkauksella synnyttäneen naisen aivoja 2-4 viikkoa synnytyksen jälkeen.

Tutkijat löysivät viitteitä myös aivoalueiden aktivoitumisen ja mielialan väliltä. Tämä on mielenkiintoista, koska keisarileikkauksella synnyttävät kärsivät synnytyksen jälkeisestä masennuksesta muita useammin.

Havainnot voivat selittyä monellakin tapaa. Syy saattaa olla esimerkiksi hormonaalinen, tutkijat arvelevat.

Uutispalvelu Duodecim

(The Journal of Child Psychology and Psychiatry 2008;doi:10.1111/j.1469-7610.2008.01963.x )

http://www3.interscience.wiley.com/journal/121395695/abstract

Kommentit (7)

Olen aina tiennyt asian olevan näin - mukava saada faktaa oman tuntemuksen tueksi.

Äidin rakkauden syntymiseen asiaa vaikuttaa ihan varmasti.

Hyvä ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kannattaako synnytyksessä sitten ennemmin kuolla kun antaa lääkäreiden leikata jos lapsi ei mahdu ulos?

ja mitä mä muistan toi tutkimus oli tehty tosi pienellä otoksella....

Mahtaako olla alkuperäislähteestäkään? Mun lapset eivät vois parempia olla, vaikka sektiolla mahtuvuuden vuoksi normikokoisina syntyneet. Ja äidinrakkautta on riittämiin. Uskallan sanoa näin hyvällä omallatunnolla, että enemmän kuin monella tutullani jotka alateitse synnyttäneet. Meidän lapset eivät ole helposti tulleita.

minun lapseni eivät olisi ainakaan tarvinneet yhtään vastaanottavaisempaa äitiä. Meillä kaikki on mennyt tosi hienosti vaikka sektiolla tulivat.

Tuo on sitä samaa hienosäätöä eli alatiesynntyksen pieniä etuja kuten äidin alapään bakteerit... eli ei juurikaan merkitystä, mutta mainitsemisen arvoista ehkä kuitenkin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat