Vierailija

Kommentit (8)

Masennuksesta paraneminen oli pitkä prosessi, joka oli suurta itsetutkiskelua ja menneen elämän solmujen aukaisemista. Jälkeenpäin ajateltuna masennus oli suuri mahdollisuus. Tuskin olisin näin sinut itseni ja menneisyyteni kanssa, ellen olisi sitä vaikeaa polkua taivaltanut. Ikinä aiemmin minulla ei ole ollut näin levollinen ja rauhallinen olo.

Olipas runollista.

masennuksen ja ahdistuneisuuden voimistuminen lääkitystä vaativaksi " antoi uuden elämän" eli kun lääkitys alkoi vaikuttamaan, ensimmäistä kertaa sitten lapsuuden koin ihan tavallisen arkipäivän mielekkääksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen ollut masentunut pienen ikäni ja nyt hiljalleen toipumassa siitä. Vaikea sanoa, mikä on palautunut ja mikä kaikki vielä palautuu, mutta jäljet tämä jättää. Minun kohdallani etenkin kognitiivisiin kykyihin ja muistiin, ellei vielä paranemista sillä saralla tapahdu.

Mutta koska olen ollut tosi nuori masennuttuani, en oikeastaan edes tiedä, millainen olin ennen masennusta, enkä sikäli voi verrata.

Masennus vaikutti kaikkeen ja itse en sitä huomannut.

Terapia ja lääkitys auttoi, myös aikanaan lääkityksen lopettaminen auttoi!

Nyt masennuksesta on nelisen vuotta, olen henkisesti paremmassa kunnossa kuin koskaan. Minulla lasten saanti vaikutti positiivisesti.

Kärsin pitkähköstä masennuksesta - useamman vuoden olin melko pahassa jamassa - ja olin sen aikana useita pätkiä työkyvytön. Itsetuntoni ei ole palautunut, vaikka masennus tavallaan onkin hellittänyt. Olin älykäs ja energinen tyyppi, joka oli hyvässä työssä. Masennusjakson aikana minut irtisanottiin työstä, joka oli haastavaa ja mielenkiintoista. En ole päässyt vastaavanlaisiin töihin takaisin vaan pyristelen tylsässä melko rutiiniduunissa.

Olen käynyt pitkät terapiat, mutta silti en ole pystynyt täysin hyväksymään, että minä olen nyt tälläinen ja tässä jamassa. Kuvittelin aina, että pystyisin etenemään urallani ja saamaan hyvää palkkaa jne. ja 10 vuotta näin olikin. Masennus kun iski, niin tuo katosi ja nyt elän pientä, harmaata elämää, johon minun on vaikea sopeutua. Masennukseni ei johtunut työuupumuksesta vaan todella raskaat lapsuudenkokemukset vaan jotenkin iski päälle. Äitini on todella vaikea persoona - häntä ei ole diagnosoitu, mutta luulisin, että kärsii jostain mielenterveysongelmasta - ja hänen temppuilunsa vaikuttavat elämääni yhä.

Vituttaa suoraan sanottuna, että lapsuuteni oli aikamoista helvettiä äitini kynsissä ja kuvittelin, että olin päässyt kuiville ja elämään onnellista elämää. Vaan ei, iski masennus ja sitä kautta hyvin alkanut ura lipsui pois saatavilta, raha-asiat meni perseelleen jne.

Olisi varmaan tavallaan ollut helpompaa, jos ei olisi koskaan saanut maistaa sitä hyvää elämää. Jotenkin olen katkera äidilleni, että yhä edelleenkään hän ei suostu hakemaan itselleen apua vaan myrkyttää kaikkien elämää. Veljeni ja pikkusiskoni ovat hänen manipulaatioidensa pauloissa yhä ja olen koettanut avata heidän silmiään, etteivät vajoaisi samaan paskaan kuin minä. Mutta ei auta. Ja isä siinä samassa veneessä vaan hyssyttää ja antaa kaiken tapahtua.

Usein mietin kuinka monen muun mielenterveysongelmaisen takana on tälläinen tapaus kuin äitini. Hoitaa ruuan, vaatteet jne. niin ettei kukaan huomaa lapsista mitään outoa, mutta tuhoaa heidät oman hoitamattoman sairautensa tähden henkisesti hyvässä lykyssä loppuiäksi. Äidille on lääkäritkin moneen kertaan tarjonneet psykiatrista hoitoa, mutta hän aina raivostuneena kieltäytyy. Ja isä säestää vierellä. Pakkohoidon raja on hurjan korkea ja läheiset eivät ehkä tajua mistä on kysymys ennenkuin on liian myöhäistä. Siis tarkoitan, että munkin olis kannattanut täysin katkaista välit vanhempiini ja hakeutua terapiaan heti, kun mahdollista eli joskus teininä. Mutta enpä tajunnut, kun kaikki vaan syytää sitä " kyllä vanhempiaan pitää kunnioittaa ja rakastaa ja EI missään nimessä pidä välejä katkaista" . En tajunnut, kuinka sairasta mun lapsuus oli ollutkaan ennen kuin itse sairastuin pahaan masennukseen ja kerää alettiin purkamaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat