Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Vai onko meitä muitakin? Meillä on hieno talo ja hieno auto, kaksi lasta ja mies hyvässä työssä. Itse kotona lasten kanssa. Kaikki luulee että meillä on paljon rahaa vaikka todellisuudessa tänäänkin oli rahat niin loppu että syötiin makaronia ja jauhelihaa ja syötiin näkkileipää. Mihinkään ei ole laittaa rahaa, kaikki vaan menee jonnekkin. Mun tilillä on rahaa nyt ennen lapsilisää 85 senttiä ja miehellä 3e! Ajatelkaa!

Onko muita?

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija:

Lainaus:

Mihin te piilorikkaat sitten laitatte rahanne?

Ai niin, ostatte velaksi sijoitusasuntoja ja maksatte korkoja pankille :)

Tiedätkö mikä on sijoitusasunto? Mietihän se käsite ensin ennen kuin tulet puhumaan...

Meidän kaikki sijoitusasunnot ovat vuokrattuja, vuokralainen maksaa sen verran vuokraa että se riittää lyhennyksiin (ja korkoihin) sekä yhtiövastikkeeseen ja mahd. jää vielä ylikin (eli veroihin). Meiltä ei kulu SENTTIÄKÄÄN tähän asuntoon, toki olemme sen lainen nimiimme ottaneet mutta tuo toinen ihminen maksaa sen meidän puolesta eli hän periaatteessa lahjoittaa meille tulevaisuutta varten tietyn summan kuussa. Ja se on aivan sama vaikka suntojen hinnoille käy mitenkä, aina on ihmisiä jotka tarvitsevat vuokra-asuntoa ja kun liana on maksettu niin nämä vuokrarahat (yhtiövastikkeen jälkeen) kilahtavat meidän tilille. Kuinka moni ihminen antaa sinulle kuukaudessa tuosta vaan 400¿, ilman että sinä periaatteessa joudut siitä mitään maksamaan?

Rahat on meilläkin useimmiten loppu. Tilinkin varmuusvarasto tyhjeni, kun piti uusia kodinkoneita. Miehen nettopalkka vähän yli 2000e/kk, minä hoitovapaalla, ei kuntalisiä. Lainanlyhennys + yhtiövastike 600-700e. Uusia vaatteita ostetaan aikuisille vain tosi tarpeeseen, lapsille marketista vaatteita hieman useammin, onneksi saa kavereiltakin joskus ostaa vähän käytettyjä vaatteita. Vielä voi kaupasta ostaa tuoremehua ja valita vessapaperiksi muun kuin tarjouspaperin eli ei tarvitse sitä miettiä riittääkö raha ruokaan vaan voi toistaiseksi onneksi miettiä sitä minkälaiseen ruokaan raha riittää. Haluamme tehdä yhden ulkomaanmatkan joka vuosi, joskus myös laivaristeily. Lehtiä meille ei juurikaan tule ja kännykkäkulut ovat kohtuulliset. Harmittaa kuitenkin, kun aina, ihan aina, täytyy miettiä riittääkö raha. Jokainen yli 20e ostos on pakko punnita tarkkaan. Kun on omistusasunto, voi onneksi lainan saatuaan pidentää laina-aikaa ja pienentää lainan kuukausierää. Omalla asunnolla sitten ei toisaalta ole toivoakaan mistään toimeentulotuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä on myös iso ja kiva talo, 2 uudehkoa autoa, vene ja vaikka mitä sälää.

Mutta ei me nälkää nähdä, ja aina on rahaa. Jos ei olisi, niin sitten myytäisiin talo jne.

Elämästä pitää pystyä nauttimaan, ei mun mielestä mikään talo ole sen arvoista että, pitää ruveta kitkuttelemaan.

Meillä on myös 2 lasta, ja ei tulis mieleenkään syöttää niille pelkkää makaronia.

Mies nelissäkymmenissä, minä alle 30. 4 pientä lasta, asutaan kaupungin vuokra-asunnossa, minä hoidan lapsia kotona ja mies pienipalkkainen.

Kaikki luulee, että meillä ei riitä rahaa mihinkään vaikka elellään ihan mukavasti. Pieneen luksukseenkin on varaa.

jos rahaa ei tunnu olevan, VAIKKA ei tarvitse lyhentää asuntolainaa, eikä maksaa vuokraa?

Meillä vähän sama juttu, paitsi että miehen palkka surkea ja lainaa on. ruokaan ei aina löydy rahaa. silti tuhlaan ja shoppailen turhaakin. monesti mietin, kun kävelen kaupan ovesta sisälle ja näen tuttuja, että arvaakohan nuo, ettei mulla ole oikeasti senttiäkään rahaa (tili miinuksella).. ruuat ostan kaupan tilille, joka maksetaan sitten tilipäivänä, jos pystytään.. tai jos kaupan ovella sattuu olemaan joku keräys, minä en todellakaan VOI laittaa sinne senttiäkään, koska sitä ei ole! joku toinen taas jättää laittamatta, koska ei halua/raaski.

tuo ap:n tilanne kuulostaa minusta ainakin tosi tutulta. tuollaisia ovat oikeastaan minun kaikki tuttuni perheineen. siis että eletään kädestä suuhun. yksi tuttavani on sairaanhoitaja, miehensä insinööri, molemmilla vakituiset työt olleet jo kauan. silti kuulemma heilläkin tilit ovat suunnilleen nollilla tilipäivään mennessä.

ainoastaan täällä av:lla tuntuu kaikilla olevan aina ylimääräistä, vähintäänkin odottamattomien menojen varalle tyyliin " jos pesukone hajoaa" , on säästöjä ne..

toiseksi lapsille viikkoraha ja sillä on pärjättävä

Uusia vaatteita ostetaan kolme kertaa vuodessa - kesä, syksy ja talvi.

Et osta astioita tms.. roinaa kotiin, vanhaa roinaan on tarpeeksi

Et osta kuukauteen mitään muutakaan kuin välttämätöntä.

Jäätelö, suklaapatukat, lehdet, kirjat, vaatteet eivät ole välttämättömiä. Jos ostat jädeä - osta halvinta litran paketissa.

Perusruokakama on halvempaa LIDL:ssä. Maidot yms peruskamat sieltä.

Ja tee edullisia jauheliha, keitto ja laatikoruokia.

Herkkuja ei osteta.

Onko LIIAN hieno talo ja auto? Voisko vaihtaa autoa vaikka vähän vaatimattomampaan? Vai onko kovinkin tärkeää pitää kulisseja pystyssä?

talo, auto ja joskus matkustellaankin mutta palkkapäivänä tilit nollilla heti. Velaksi ei toki eletä mutta ruoka ostetaan kortilla ja se maksetaan palkkapäivänä pois. Jos joskus joutuu lähtemään bussilla kaupunkiin niin tarkkaan tutkitaan kaikki taskunpohjat:) Käteistä ei ole koskaan, heräteostoksiin ei ole varaa. Vaateostotkin tekee tiukkaa ja hammaslääkäri tms ylim meno sotkee koko tilanteen.

Koen olevani köyhä jokapäiväisessä elämässä vaikka omaisuutta onkin. No, tarkoitus on myydä talo muutaman vuoden kuluttua ja siirtyä velattomien joukkoon:)

Nyt olemme koko alkuvuoden kituutelleet huonoilla liksoilla, sillä kummallakaan ei oikein ole ollut myyntiä. Kummasti on ruvennut taas laskut kerääntymään ja Visa on höylätty täyteen.

Kämppä on, 2 autoa, 2 lasta.

Vierailija:

Lainaus:

Täytyypä vaan olla aika kova vuokra, jos sillä meinaa kattaa lainanlyhennyksen, korot, vastikkeet, verot ja vielä saada jotain voittoakin siitä. Ainakin täällä Helsingissä on arvoalueilla erittäin kovat vuokrat, mutta asuntosijoittajan tuotto jää silti hyvin alhaiseksi ja moni sijoittaja onkin pistänyt kämppänsä lihoiksi. Mutta ehkä vielä muualla maassa asuntosijoittaminen on kannattavaa.

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

Mihin te piilorikkaat sitten laitatte rahanne?

Ai niin, ostatte velaksi sijoitusasuntoja ja maksatte korkoja pankille :)

Tiedätkö mikä on sijoitusasunto? Mietihän se käsite ensin ennen kuin tulet puhumaan...

Meidän kaikki sijoitusasunnot ovat vuokrattuja, vuokralainen maksaa sen verran vuokraa että se riittää lyhennyksiin (ja korkoihin) sekä yhtiövastikkeeseen ja mahd. jää vielä ylikin (eli veroihin). Meiltä ei kulu SENTTIÄKÄÄN tähän asuntoon, toki olemme sen lainen nimiimme ottaneet mutta tuo toinen ihminen maksaa sen meidän puolesta eli hän periaatteessa lahjoittaa meille tulevaisuutta varten tietyn summan kuussa. Ja se on aivan sama vaikka suntojen hinnoille käy mitenkä, aina on ihmisiä jotka tarvitsevat vuokra-asuntoa ja kun liana on maksettu niin nämä vuokrarahat (yhtiövastikkeen jälkeen) kilahtavat meidän tilille. Kuinka moni ihminen antaa sinulle kuukaudessa tuosta vaan 400¿, ilman että sinä periaatteessa joudut siitä mitään maksamaan?

vaan ensin maksetaan laina pois ja sen jälkeen rupeaa tulemaan voittoa. Eli monet ostavat näitä yksiöitä/kaksioita vanhuuden turvaksi. Meillä ei ole yhtäkään sijoitusta Helsingissä vaan muissa opiskelukaupungeissa joista yksiöitä saa aika halpaan hintaankin, montaa vuotta ei mene kun lainan maksaa pois siten että itse hieman avittaa ja sen jälkeen voi nauttia asunnon tuotosta joka on opiskelijakaupungeissa taattu.

Siis toki henkisesti olette, mutta ette taloudellisesti.

Velaton asunto ja hyvät tulot. Tehän olette rikkaita.

Jos olette niin uunoja, että sörssitte rahojenne kanssa noin niin turha kutsua sitä piiloköyhyydeksi. Ettäs kehtaatte.

Alipalkatut ammatit ymmärrän + nuoret opiskelijat jne. Mutta ehkäpä ap nauttii elämäntyylistään ja mikäpä siinä hätänä, kun kerran asunto on velaton.

Asumiseen menee n. 60% miehen liksasta. Minä olen äitiyslomaileva opiskelija. Joka kk. joudutaan siirtämään joidenkin laskujen maksua. Kaupassa joutuu miettimään onko varaa jogurttiin. Uusiin vaatteisiin ei ole aikuisille varaa. Lapset kuitenkin (tietenkin) saavat tarpeeseen ne uudet-vanhat kirpparilta. Pitäisi ostaa kengät minulle ja miehelle, mutta jatkuvasti lykätään siihen, kun on sitten joskus enempi rahaa (eli siihen, että nykyiset hajoavat kokonaan ja on pakko ostaa uudet). Rahattomia esimerkkejä olisi vaikka kuinka. Myös säästökikkoja ruoassa olen aika hyvä keksimään. Joskus jopa mietin, että alkaisin dyykkaamaan ruokaa, mutta kävelymatkanpäässä ei ole suuria kauppoja, eikä meidän lähimarketissa ole kovin suurta vanhaksimenemisprosenttia.

Luottokortteja ei ole. Eikö tosiaan ole muita?! Kaikille aina ja joka tilanteessa yritän kertoa ettei meillä tosiaan ole rahaa ja varaa kaikkeen mutta ihmiset luulevat silti vaan että pilailen. Emme tosiaan yritä pitää mitään kulissia pystyssä vaan pikemminkin edes jonkinlaista elettävää elämää!

ap

Miksi rahoja pitäisi makuuttaa tilillä, nauttimista vartenhan raha on! No ok jos ruokaan ei riitä rahat niin sitten pitää vähän priorisoida :)

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat