Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mut on kasvatettu todella kiltiksi. En sano pahaa sanaa kenestäkään, en vielä aikuisenakaan jotenkin pysty vastustamaan äitiäni ja hänen mielipiteellä on liiankin suuri merkitys. Mun on vaikea sanoa ei, autan muita oman jaksamisenikin kustannuksella, koska en vaan henno jättää pulaan ja sitten mua käytetään hyväksi ja luullaan etten tajua sitä. Jossain vaiheessa mulla menee pinna ja sanon enkä edes mielestäni pahasti, mutta " ystävyydet" katkeaa vuosien jälkeen yleensä silloin, kun eka kerran asetun vastakarvaan.

Sitten mussa on toinen aivan ääripää, jota kukaan sivullinen tai edes omat vanhempani tai sisarukseni eivät koskaan uskoisi. Olen todella kamala, suorastaan hirviö miestäni ja lapsiani kohtaan. Heidän edessään voi olla aito oma itseni ja puran heihin todella usein omaa pahaa oloani vaikkei heissä ole mitään syytä.

Mistä saisin apua? Terveyskeskukseen koetin saada aikaa asiantuntijalle juttelemaan, mut mulla ei ole mitään todellisia ongelmia. Mä olen vaan niin kiltti muka, et koen itseni ilkeäksi ja kaikillahan sitä hermo menee ja on joskus paha päivä. Eivät selvästi tajunneet mun ongelmaa.

Kommentit (12)

Itse tunnistan samoja piirteitä itsessäni. En ole sairaalloisen kiltti, mutta haluan liikaa miellyttää ihmisiä ja pyrin välttämään tuottamasta pettymystä kenellekään missään tilanteessa. Sitten taas omia lapsia ja miestä kohtaan olen melko armoton eli en voi sietää, jos lapset ei tottele tai mies osoittaa (minun mielestäni) välinpitämättömyyttä minulle tärkeään asiaan.

O

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itsekin pystyy jonkin verran auttamaan itseään kun ymmärtää, mitkä mekanismit tuon saa aikaan. Suomalainen kirja aiheesta on Kiltteydestä kipeät. Sitten on yksi todella hyvä opus paniikkihäiriöstä ja ahdistuneisuudesta kärsiville, siitä vois olla apua vaikkei nuo suoraan koskekaan. E. Bourne oli muistaakseni kirjoittaja.

Et sä varmaankaan ole mitenkään psyykkisesti sairas jos sä et sentään ole lastasi ja miestäsi yrittänyt tappaa leipäveitsellä tms...sun pitää vaan alkaa rohkeammin tuoda esille omia toiveita ja oppia sanomaan ei ja ymmärtää, että purat mieheesi ja lapseesi jotain sellaista, joka kuuluisi purkaa johonkin toiseen...

Kun joka paikassa pitää venyä äärimmilleen, eikä voi olla oma itsensä, kuka tahansa heittäytyy tutussa ja turvallisessa paikassa " hirviöksi" .

Joku ruotsalainenhan kirjoitti kanssa kirjan kiltteydestä. Sun kannattaa varmaan hakea se käsiisi, niin päset alkuun asiassa.

Miehen kansa keskustelu olisi varmaan kanssa paikallaa. Kokeeko hän että ole julma vai onko sekin omaa kuvitelmaasi, kun ihanneminäsi on liian täydellinen etkä koe sitten saavuttavasi sitä.

Liiasta kiltteydestä seuraa kaikenlaisia fyysisiä seurauksia, kuten syöpää ym joten ihan pikkujutusta ei ole kyse.

T Toinen liian kiltti ihminen

Vierailija:

Lainaus:

Mut en mäkään saa mistään apua. Ellen sitten menisi yksityiselle, mutta kun ei ole rahaa.

Mä pelkään lasteni puolesta.

ei kukaan voi aina olla kiltti ja tehdä vain toisille mieliksi. Ei mikään ihme että sinulle on tuommoiseta aggressioita tullut.

Sinun täytyy opetella pitämään puolesi ja sanomaan asiat suoriksi kotisi ulkopuolella, niin ei kotioloissa mene noin rajuksi.

Apua varmasti tähän tarvitset. Jollakin oli hyvä ehdotus -- kerro lääkärillesi olevasi masentunut. Masennukseen sentään saa tänä päivänä edes jonkinlaista apua.

Tällä palstalla voit myös anonyymina opetella sanomaan mielipiteesi suoraan. Helpompaa se täällä on kuin " oikeiden ihmisten" kanssa.

Siis vaikka et " virallisesti" olisikaan. Tai älä suoraan sano, mutta luettele oireita (esim. unettomuus ja muita masennukseen liittyviä). Pakko niiden on terapiaa antaa. Jos vastaanottotädille alat selittää jotain " olen liian kiltti ja tarvin sen takia apua" , niin tuskin ottaa todesta tai ainakaan osaa arvioida tilaasi niin pahaksi.

nimim. kokemusta on

Väitän, että et tule saamaan julkiselta sektorilta apua ongelmaasi, eikä siellä kellään ole ammattitaitoa auttaakaan sinua. Voisit hyötyä psykoterapiasta, mutta se on kallista, ellet saa jostain rahoitusta siihen.

Mulla on vähän saman tapainen ongelma, mutta mulla on muitakin ongelmia. Käyn intensiivisessä psykoterapiassa ja sillä on ollut vaikutusta koko persoonaani.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat