Vierailija

Olen unohtanut miten luetaan tenttiin, antakaa pls vinkkejä miten opin hallitsemaan tenttikirjan! Ulkoakaan en viitsisi lukea.

Kommentit (3)

Tulipa hyvä ja perusteellinen ohje. Olen puolivälissä kirjaa ja tehnyt melko kattavat muistiinpanot tähän saakka. Alkoi pelottaa ehdinkö loppuun samalla metodilla. Mutta tuo sisällysluettelo täytyy kyllä kopioida ja silmäillä aina välillä läpi. Kiitos sinulle!

Hahmota sen avulla jonkinlainen kokonaiskuva teoksen sisällöstä ja aihepiireistä ennen lukemaan ryhtymistä. Lue kertaalleen koko kirja, tee tarvittaessa/ehtiessäsi muistiinpanoja tärkeimmistä pointeista.

Jätä vähintään yksi ilta ennen tenttiä kertaamiselle; ts. luettuasi koko alueen kertaalleen käy vielä tenttiä edeltävänä iltana lukemasi läpi muistellen esim. sisällysluettelon avulla, miten hyvin hahmotat kokonaisuudet. Lue sitten vielä teos pikalukuna silmäillen - tämän ehtii illan aikana. Jos olet tehnyt muistiinpanoja, kertaa ne vielä muutamaan otteeseen.

Tenttiaamuna kertaa vielä muistiinpanot ja/tai silmäile läpi teoksen otsikot. Tämä toimii mieleenpalauttajana - uutta ei siis enää tässä vaiheessa kannata kuvitella oppivansa. Näin kuitenkin tärkeimmät pointit ovat tuoreena mielessä.

Tämä on tietenkin vain minun tapani, eikä välttämättä sovi kaikille. Tekniikkaa soveltaen olen kuitenkin melko vähällä stressillä tenttinyt jopa yli 4000 sivun (!) kokonaisuuksia (joissa toki suurin osa kaunokirjallista tekstiä). Tieteellistäkin tekstiä menee usean teoksen verran yhdessä tentissä, jos on ehtinyt valmistautua tällä kaavalla. Erityisen tärkeää on ajoittaa tuo lukeminen siten, että vika ilta ennen tenttiä todella on KERTAUSTA. Silloin menee nappiin. Tsemppiä! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat