Vierailija

Joka kuukausi ruokien, autokulujen, asumisen, velkojen ja vaatehankintojen ja harrastusten jälkeen jää 600 e.

Elämme ihan tavallisesti. Onko 600 e mielestänne paljon vai vähän? Mielestäni se on vähän, mieheni mielestä paljon.

Makuutamme rahaa tilillä, ja kerran vuodessa maksamme isomman potin asuntolainasta pois, kuitenkin niin että tileille jää aina noin 6000 e vähintään vuodenvaihteeseen.

Mitä te muut teette irtorahalla? Rahastot ja muut eivät tunnu meidän jutulta.

Sivut

Kommentit (53)

Ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että ap:n kannattaisi lyhentää lainaa joka kk enemmän, jos rahaa kerran jää. Sillä: iso asuntolaina ehtii kasvaa valtavasti korkoa sinä aikana, kun ap makuuttaa ylimääräisiä rahojaan liki korottamalla tilillä odottamassa sitä päivää, että lyhentää sitten enemmän kerralla.

Ainakin minulla ylimääräinen lyhentäminen on maksutonta, siksipä lyhennänkin lähes joka kk 1000 euroa ylimääräistä. Itse asiassa asuntolainani ei loppuisi ikinä jos lyhentäisin sitä vain alkuperäisen suunnitelman mukaan!

Jos on tuon verran lainaakin niin eikö kannattaisi vaikka nostaa sitä kuukausittaista lyhennyksen määrää??? Nyt maksatte ihan turhaan pankille korkoja vaikka varaa olisi lyhentää isompia summia ja pääsisitte nopeammin velattomiksi! Tilillä makuuttaminen on huonoin vaihtoehto!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siis minimissään? Meillä on säästössä 6000¿ ja se odottelee " jotain" ...keittiöremppaa, autonostoa, uutta kotia....

Siitä voisi lohkaista pari tonnia ylimääräiseen lainanlyhennykseen, vai mitä? En ole koskaan ajatellut moista...

Tyhmä olet, jos et tajua miten iso summa 600¿ on.

Monella ei jää pakollisten menojen jälkeen mitään käteen eikä rahat oikein riitä pakollisiinkaan.

ja kävimme Inis More saarella. Paratiisi maan päällä. Löytyy Googlettamalla Aran islands.

Meitä oli kaksi aikuista. Kävimme päivät nähtävyyksissä ja syömässä. Kun lapsi alkoi olla levoton, menimme paikallisiin leikkipuistoihin.

Parasta matkassa oli pitkälle keskustelut paikallisten mammojen kanssa kasvatuseroista. Super-Nanny rulettaa myös Irlannissa.

Iltaisin vuorotellen kävimme baarissa tai pubissa.

3-vuotias on loistava matkustaja. Seikkailu kiinnostaa ja kaikki on vähän erilaista. Tavallinen päiväkoti aamujen haalaripelleily unohtuu nopeasti ja lapsikin reipastuu silmissä.

Budapestin seikkailuja lapsi suunnittelee jo nyt! Otetaanko vaunut ja onko leikkipuistoja? Minkäköhänlaista aamupalaa sieltä saa?

Olen yksinhuoltaja ja minulla on yksi lapsi. Palkkani on vähän vajaa kolme tonnia.

Viime kesänä kävimme Irlannissa. Lennot 300 kahdelta, mutta tuli kalliiksi. Meni melkein 2.000 ¿, mutta lapsi on puhunut siitä koko talven ja oli täydellisessä ekstaasissa matkalla kun oli niin jännä seikkailu. Lapsi oli silloin 3.5.

Ensi kesänä menemme Budapestiin. Liput Hulluilta päiviltä kahdelle 190 ¿.

Kun lapsi menee kouluun lähdemme Interreilille. Siihen on noin 3 vuotta. Reipastuu koulua varten kun pääsee taas seikkailemaan.

Kun koulu on jo alkanut, lähdemme johonkin kehitysmaahan.

Haluan sivistyneen lapsen, enkä mitään ahdasmielistä nurkkapatrioottia.

jos teillä jää joka kuukausi säännöllisesti monta sataa euroa, nostaisin lainan lyhennystä samantien. Jos senkin jälkeen jäisi rahaa, käyttäisin sen johonkin kivaan :-) Elämästä pitää myös nauttia ja täällä kestosuosikkina oleva matkustelu on kyllä suositeltavaa hupia!

t. pahapaha uraäiti

asuntovelallisia muutaman kuukauden ja meillä ei jää kyllä mitään säästöön. S-tilille on kertynyt 160¿ joten se lienee ainoa säästömme tällä hetkellä : )

etuajassa pois. Eli aina kun rahaa jäi, makseltiin niillä lainaa.

Miksette te tee samoin?

Ja sinä tai miehesi voitte vaikka pitää jossain vaiheessa vuorotteluvapaata tms. lasten kanssa. Minä aion olla pari vuotta kotona, kun lapset aloittavat koulun. Laina kun on maksettu pois ja selviämme erinomaisesti miehen palkalla.

Minä haluaisin kovasti sinne, mutta mies ei ihan syty samantien ajatukselle ja siellä pitäisi olla 3-vuotiaallekin jotain näkemistä ja kokemista.

Mitä teitte? Missä kävitte?

Keskimääräiselle suomalaiselle kotitaloudelle jää pakollisten menojen jälkeen reilut 500 ylimääräistä. Ja kuten tältä palstalta huomaat, toisille jää enemmän ja toisille vähemmän. Siitäpä se keskiarvo sitten tuleekin...

Lainanlyhennys on aina järkevää. Itse en nostaisi " pakollista" kuukausierää--> lainan lyhentäminenhän on lähes poikkeuksetta ilmaista--> lyhentäkää lisää vaikka joka kuukausi. Joskus satasella, joskus viidellä sadalla. Näin teille jää kuitenkin mukavasti pelivaraa yllättäviä menoja varten. Ei ole mitään järkeä kiristää " pakollista" lainanmaksusuunnitelmaa äärimmilleen, kun lyhennyksiä voi tehdä ilmaiseksi omaan tahtiin.

Matkailusta: Se avartaa maailmaa! Niiiin kulunut sanonta ja niin totta. Itse olen ikusesti kiitollinen vanhemmilleni kun pääsin jo pienestä pitäen näkemään ja kokemaa eri kulttuureja jne. Tämän " perinnön" siirrän takuulla myös omille muksuilleni.

Mutta mä uskon lapsen sivistämiseen matkustamalla. Käymme kerran vuodessa ulkomailla.

Mutta mulla on rahan käytön kanssa muutenkin ongelmia. Kaikki menee, mikä tulee. Onneksi pankki säästää 50 ¿ mun puolesta suoraan rahastosäästötilille. Pikkuhiljaa saa pesämunan.

lasten harrastukset, muumimaailmat, elokuvat ja teatterit kyllä käydään ihan lasten tahtojen mukaan (tai ainakin melkein). Eli niistä ei pihistellä, eikä me varmaan mitään ihan pahimpia penninvenyttäjiä olla. Ehkä. Luulen että tämä on henkistä vaan, kun raha-asiat pyörivät mielessä koko ajan vaikka ei tarvisi.

Ja sille, joka laittoi tuossa siitä että 150 tonnia on hurjasti lainaa, niin ei se sitten minun mielestäni ole. Multa varmaan puuttuu kaikki suhteellisuuden taju.

Ap

Ihan kateeksi käy. Kyllä meilläkin jäi silloin, kun asuttiin vielä kaksiossa, mutta nyt kun ostettiin omakotitalo ja lainaerät tuplaantui, niin ei jää säästöön enää juuri mitään. Ehkä 100 e korkeintaan. Lisäksi on kaikennäköistä hankintaa koko ajan tähän uuteen isompaan taloon (ruohonleikkurit, grillit, huonekalut jne.) niin kaikki rahat menee sitä mukaa kuin tulee.

Kukin tietysti käyttää rahat miten parhaiten näkee, mutta kannattaisi ehkä kuitenkin edes joskus vähän relata ja ostaa itselle/perheelle jotain kivaa. Kaikki ei matkustamisesta niin välitä, mutta ainakin minun mielestä se on ihan loistava tapa käyttää rahaa, jos jää vähän ylimääräistä.

Monet ovat sanoneet, että lainaa kannattaisi maksaa enemmän kerralla.

Me maksamme vuosittain ylimääräisenä noin neljätuhatta euroa, vähän vaihdellen. Tänä vuonna ehkä vain 2000 e. Onko se sitten niin paha, jos se raha odottaa tilillä, kunnes lyhennämme loppuvuodesta?

Ja anteeksi jos olen loukannut jotain tässä ketjussa. Ymmärrän kyllä, ettemme oikeastiole vararikossa, mutta en kuitenkaan osaa olla rennosti.

Ap

Mitä niillä rahoilla sitten kannattaisi tehdä? lyhennämme joka vuosi asuntolainaa ekstraa. Emme ymmärrä sijoittamisista mitään, emmekä luota pankkihenkilökuntaan näissä asioissa. Meillä oli v 2000 pieniä sijoituksia ja ne tuottivat kaikki tappiota, vaikka niiden piti olla varmoja. Mitä vaihtoehtoja on ihmiselle, joka ei tahdo sijoittaa eikä ottaa riskejä? Ei mitään?

Ap

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat