Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Ei näkynyt viel eloisten pinoa, joten tässäpä tätä aloittelen:)

Just eilen illalla kerkesin murehtia kun niin hiljaista masussa, ni voi hyvä tavataon sitä potkimista puoleen yöhön asti. Sit kun tää on perätilassa, mulla koko takapuoli tärähteli kun vauva antoi potkuja ja niitä kun tuli monta peräkkäin. Yritin vaihdella asentoa jotta rauhoittuisi jo nukkumaan.

Aamulahvit juotu ja pitäis ruveta jotain touhuamaan poitsun kanssa, vaik vähän ulkoilemaan lähteä, onneks ei sada viel vettä:)

Mut ei kummmepia, mukavaa päivän alkua eloisat!

Palaillaan

Iivokki 25+6 jihaa

Kommentit (15)

Ihanaa tänään on taas perjantai!

Java & Teresa: meillä mies on kans menossa koko ajan mutta vain töitten takia, nykyään tulee kyllä yöksi kotiin mutta siinä se onki, ois kivempi nähdä vähän pitempiäkin aikoja ku illalla ennen nukahtamista ja aamulla aamupalalla...meillä tätä on kestäny jo kymmenen vuotta ja joka vuosi ois pitäny helpottaa, ainut mikä on muuttunu, niin yöreissuja ei enää ole ku muutama/kk...tästä syystä meillä ei ole ns. tyttöjen ja poikien menoja tai iltoja ollenkaan, enkä ole niitä koskaan kaivannutkaan, sellasia perhe-ihmisiä ollaan...se vaan että olen ihan hirvee ikävöimään ja huolehtimaan...

Kauheita nuo pettämisjutut :( kellekkään en sellaista sois, mutta itse olen sitä mieltä ettei sitä pahinta kannata heti uskoa.. (olen naiivi, tiedän, sillä koskaan en usko kenestäkään pahaa en ennen ku asia on ihan selvä)

Gekkokolmonen ja Adalmiina80 teidätkö on nyt jo laitettu pakkolepoon...vaikeaahan se on mutta kaikille teille se on parasta niin..kyllä se istuminenki on lepoa! Mua kyllä itteeni kans on ruvennu nuo supistukset vaivaamaan sen verran että välillä kyllä pelottaa että mitä siellä alapäässä nyt tapahtuu ku juilii niin maan perusteellisesti välillä...mutta mulla on kyllä joka raskaudessa ruvennu tosi aikasin supistelemaan niin ku mun äidilläkin..

Västis: ootko menossa huomenna sinne Pikkuväen hulinoihin? Ite aattelin ja sain mieheniki suostuteltua mukaan ku sanoin että siellä on muutaki ku kestoilua :) ei siis ole oikein innostunu siihen että alkaisin kestoilemaan..katotaan nyt..

Aattelin ruveta paisteleen kuopuksen kanssa munkkeja. Meille ei riitäkään sellanen normimäärä niitä vaan aina ku alkaa siihen hommaan niin sama on tehdä sitte kunnon satsi niin ei sitte lopu kesken eli meidän satsi on sellaset 200 munkkia :) täytyy nyt ensin värkätä tuo taikina nousemaan..

Meillähän tuo poika on " seisonta tilassa" tuolla masussa, eilen ihan selvästi illalla ku olin makuullaan se yritti kääntyä mutta ei onnistunu..tuossa se taas potkii kivasti tuonne ihan alas...on kyllä niin liikkuva pikkumies että!

Hankinnnoista teillä oli puhetta tuossa viikolla jossain vaiheessa..kohta kait sitä on pakko ruveta ihan tosissaan noita vaunuja yms. hommaamaan..vaatteita ostin muutaman siis tuolta JesperJuniorin poistorekistä, mutta eihän nuo vielä riitä mihinkään...sisko yritti hienovaraisesti tiedustella Vilperin sukupuolta viestittämällä että kummanko pienet vaatteet otan lainaan ;) (sillä on sekä poika että tyttö) sekä äiti että hän yrittävät tehdä tollasia kompakyssäreitä jos vaikka joku meistä vahingossa asian paljastais...

Hauskaa vappua ja viikonloppua!

Nani76 ja Vilperi 23+6

Ilmoittaudun nettipimennon jäljiltä...

Oma (.)

Kovasti on ollut supisteluja, tänään sitten vieläkin enemmän kuin aiemmin. Kävin lääkärissä näytillä ja kohdun ulkosuu auki...

Tosi paha mieli kun pitäisi vain sängyssä maata, ulos haluttaisi auringonpaisteeseen. Painokin nousee ennennäkemättömiin lukemiin kun vain makoilee ja lohduttaa itseään milloin milläkin herkuilla. Liikkeitä on kovasti, pieni ainakin on kunnossa runsaista suppailuista huolimatta...

Adalmina rv 24+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitäs minun pitikään sanomani....

Meillä on sellanen tilanne että ukko sopeutui vauvan tuloon vasta ekan biologisen synnyttyä. Hän muutti Oulusta tänne 4½v sitten minun ja neljän tyttöseni luokse :o) Sinkkumiehelle kuitenkin oli shokki sopeutua perhe-elämään... Eikä mies koe vauvan odotusta silleen samalla tavalla kuin nainen : miehelle se vauva on totta ja menot menty vasta kun se pieni siinä on. Uskokaa pois, ukkonne sydän sulaa siinä vaiheessa viimestään kun se vauva hänen syliinsä lasketaan :o)

Nimiasiasta piti sanoman että meilläkin haussa vähän erikoisemmat nimet sekä tytölle että pojalle, sillä sukupuolta emme vielä tiedä. Molemmat on kyllä hahmottumassa ;o) Vähän vaikeuksia kyllä on kun nimien pitää sointua tyttöjen nimiin ja jokaisella on 3 nimeä. Se on kriteeri tällekin : 3 etunimeä.

Itsellä oli ongelmia myös kohdunsuun avautumisen kanssa tuon toiseksi nuorimman kohdalla : viikolla 25+1 kanavaa oli jäljellä enää ½ cm ja aukikkin mokoma oli 2 cm. Sain käskyn levätä, mutta eipä se onnistunut kun aiemmat lapset olivat tuolloin 1, 3 ja 5v.

Nytkin välillä supistelee kiivaasti ja pelottaa kun ei pääse näytille :o/ Meil on aika äitipolille 8.5 ja siellä VAIN ultrataan. Ja koska käyn äitipolilla niin nuo eivät neuvolassa sitten taas tarkistele sen kummemmin tilannetta :o( Neuvolalääkärit siis jäävät pois minun kohdalta vaikka sisätutkimusta ei sairaalassa tehdäkkään. Aion kyllä pyytää josko tekisivät kuitenkin kun itseäni ainakin vähän pelottaa.

Eipä arki tietty niin kevyttäkään ole : 5 omaa ja 2 hoitolasta, koirat ja kissat päälle... Paljoa ei voi päivällä levätä, vain nostaa jalkoja ylös. Puistoon on lähdettävä joka aamu ja työt hoidettava ennen kuin toisin todetaan.Kyllä olenkin viime aikoina ollut väsynyt ! Hoitolapset kun lähtevät niin pakko on ottaa päivätorkut ja silti mentävä illalla aikaisin nukkumaan.

Masukas on edelleen ollut malko vaisu, mutta niin siskonsakin näillä viikoilla. Ja ehkäpä tuo etusinämässä oleva istukkakin vaimentaa edelleen enimpiä tuntemuksia.

Nyt vain toivotaan että vauvat kasvavat vielä melko tovin massuissamme :o)

Rapuäiti ja Lahja 25+3

Oltiinki yhtäaikaa kirjoittelemassa

Me oltiin Koh Lantan saarella eli ihan siinä lähellä...ja ihan joulukuun alussa. Me nyt oltiin toista kertaa Thaimaassa, eka kerralla oltiin Khao Lakissa vuotta ennen tsunamia..

Aivan ihanaa taas oli, ja varmaan mennään vielä uudelleen kuhan tää tuleva lapsi vähän kasvaa, ihmiset, ruoka ja kaikki on tosi ihanaa! Ollaan reissattu koko perheen voimin vähän siellä sun täällä ja kyllä Thaimaata ei ole vielä mikään voittanut!

Nani taas

mieli lepää tosissaan kun sairaslomalle PÄÄSIN, nimenomaan pääsin. Olo on nyt ollut NIIN LOISTAVA.ei selkäsärkyä, supistuksia välillä,mutta ihan normaaleja harjotussupistuksia kun enemmän jotain tekee.

Mutta se tuskanen olo ja särky ja huono olo,jäi heti pois.

Nyt siis kolmatta päivää saikella.

Kävin maanantaina kasvohoidossa, ensi viikoksi varasin hierojan (on lahjakortti),varmisitn että tekee istuma-asennossa ja nojaan johonkin tyynyyn, jalkahoitoa ajattelin ja sitten kampaajalle raitoja ottamaan kun rahatilanne sen sallii =) itsensä ihanaa hemmottelua.

Vähän tässä kriiisä pukkaa kun muutto on kahden viikon päästä.Tuntuu ettei tämä tavaramäärä hupene mihinkään,vaikka joka päivä olen jotain pakannut.Tarvii varmaan tehdä oikeen lukujärjestys,mitä täytyy tehdä minäkin päivänä.Onneks muuttomatka on tosi lyhyt,saa tavaroita jo ennen varsinaista päivää vietyä.

Mä sain myös neuvolasta viime viikolla ne liput ja laput täytettäväksi.

Mutta,kuka tietää...

Kun mun tulot lasketaan nyt 6kk perusteella, vuonna 2005 kun olin vielä puolet vuodesta pojan kanssa kotona,niin tulot on paljon pienemmät...

Eli miten toi 6kk lasketaan???

Jos mä nyt menen palkanlaskijalle, lasketaanko se silti juuri puolivuotta ennen äitiysloman alkua,vai mistä se lasketaan.Sairasloma tuskin vaikuttaa asiaan,vaan normaali kuukausipalkka vaan kerrotaan kuudella (ko) ?

Viikonloppuna tehdään pojan kanssa jotain kivaa.Lauantaina varmaan mennä kaupungille ostamaan hänelle kävelykengät (mummi lupasikin maksaa ne) ja pojan kaverille ostamaan synttärilahjaa.

Täälläkin oli vappulapsia, mun kahdella ystävällä on myös vapuntienoilla syntyneet lapset.

Sunnuntaina sitten synttärit ja uimaankin ajateltiin mennä.

Jotain ekstraa ja kivaa tekemistä,mies kun on kaiken liikenevän ajan työnsä ulkopuolella asuntoa remppaamassa.

Vappuna ei mitään kummempia, tivolissa käydään.Ei muuta suunnitelmaa.

Hyvää viikonloppua kaikille,itse vietän varmaan nettipimennon...

neitiniiskunen 23+2

Edellinen kirjoitus hävisi taas johonkin bittiavaruuteen. Päiväunilla olisi viihtynyt kauemminkin, ellei olisi muutakin tehtävää tälle päivälle.

Nani: olen menossa pikkuväen huilnoihin aamupäivästä yksin tai kaverin kanssa. (lapsella lapsenvahti ja mes opiskelemassa) Mies ei ollut meilläkään kestoilusta aluksi innoissaan, mutta toinen vaihtoehto olisi tilata jäteauto useammin, niin miehenkin mieli muuttui. Mies ei ole luvannut itse kestoilla, mutta minähän pääasiassa alussa vaippoja kotona vaihtelenkin ja pesen meidän pyykitkin 95%. Käytettyjä kestoja en kuitenkaan saa ostaa..

Meillä mies on aika mukavasti kotona. Vaikka tällä hetkellä työn ohella tehdyt opiskelut vievätkin viikonlopuilta aikaa. Nyt vielä menettelee, mutta katsotaan, mitä mieltä olen tulevana talvena. Autotalli vetää puoleensa tässä kotipihassa, ja joskus olenkin olllut autonromuille mustasukkainen. Nyt kyllä molempien omat menot ovat vähentyneet paljonkin siitä mitä ne olivat ennen lapsen syntymään. Meillä mies on aika vähän kiinnostunut alkoholista. Mäyräkoira kestää tässä taloudessa kauan ja viinit saa vanheta rauhassa kaapissa. Joskus miestä täytyy patistaa ukkojen kanssa terassille kesällä, sillä itsekin käyn kesäisin ihan mielelläni terassilla kavereiden kanssa joskus. Tänä kesänä käyn sitten jäätelöllä tai limulla.

Nyt pitää siivota tämä hävityksen kauhistus ja sisälle asti kulkeutunut hiekkalaatikko..

Västis taas

kuopus ei suostu olemaan sen vertaa paikoillaan,et saisin vaatteet päälle, joten päätin et tehdään ruoka koululaisille nyt sit eka....

Nani:Me oltiin ekaa kertaa Krabissa tsunamin jälkeen(helmikuu05)ja mennään takuulla joskus koko porukallakin sinne.

Ollaan reissattu kans paljon ja mikään ei oo niin jäänyt mieleen,kuin Thaimaa.Krabissa on niin kauniit maisemat,että sinne voisin mennä vaikka 10 krt peräkkäin ja aina se tuntuis yhtä upealle paikalle,oon ihan varma siitä.

Lumina ja Lahja 26+6 edelleen

ajalta,nyt kommentoin jotain ja loppuun omatkin kuulumiset:

Nani79:Oonko jo kysynyt missäpäin Thaimaata olitte joulukuussa?Me oltiin kans joulukuussa Thaimaan Krabissa.Aivan ihana maa ja ihmisten ystävällisyys on uskomatonta!

Aliisa:teil on kyl ollut ihana koko perheen rentoutumisloma.

Täällä yritän kuumeisesti hiostaa isäntää lähtemään noin kk:n kuluttua Bulgariaan.

Marijp:Voi kun kurja,että teillä meni 4d ultra mönkään.Itse en kyl ois suostunut maksamaan koko hintaa tuosta epäonnistuneesta kokemuksesta.

Höpötys:onnea poika lupauksesta.

Gekkokolmonen:yritä levätä niin paljon kuin suinkin voit....Se ei oo kyl helppoa 3 vuotiaan kanssa,sen tiedän.

Helga:täällä levitty tasaisesti jokapuolelle yhtä raskautta lukuunottamatta ja tuloksena 2 poikaa ja 2 tyttöä....Mahanmallista ennustettuun sukupuoleen en oo ikinä uskonut.

Teresa81:Meil on olut 3 elokuista vauvaa(tää siis neljäs)ja elokuussa,eikä kyl vielä syyskuussakaan tarvitse vauvalla toppapukua.

Nyt omiin kuulumisiin.

24.huhtikuuta (rv25+3)meillä oli Kuopiossa Bruno Cassiatorella 4:d ultra Kuopiossa.

Kokemus oli niin ihana ja ikinmuistoinen,että ois maksettu siitä vaik paljon enemmänkin :)

Meidän Lahja ei ookaan mikään pikkuinen,painoarvio oli 840g,ja syntymäpainoennuste on huikeat 4kg(suurin lapsi on ollut meillä tähän mennessä 3200g)

Saatiin ihana kasvokuva,koko ultraus videolle ja paperikuvia.

Sukupuoli selvisi varmuudella.Eilen käytiin ostelemassa kuopuksen kanssa vauvalle vaatteita.

Oma olo on loistava ja energinen.

Kelalle pitäs viedä äitiyspäivärahahakemus ja äityisavustus(otetaan rahana)

Vauva on ollut pääosin perätilassa,eilen kääntyi kuitenkin rt,saa nähdä kuinka kauan vielä heittelee volttia.

Kuopus jökötti alusta aina rv 34 asti perätilassa,sit onneksi kääntyi rt.

Viime yönä heräsin noin 2 maissa kun oli niin kuuma ja pyörin hetken sängyssä ja sit keksin aivan ihania nimiä vauvalle ja lähdin koneelta katsomaan nimirekisteristä,onko nimiä paljon olemassa,toista oli 18 kpl ja toista 4kpl.

Meidän kuopuksella on ihan uniikki nimi.Muillakin lapsillamme on hiukan erikoiset nimet,ihan siitä syystä, että kun meidän sukunimi on niin erikoinen.

Lumina ja Lahja,tänään taas uusille viikoille!!!26+0,mihin tää aika on hävinnyt!!!

Nyt kuopus heräs,lähdetään pihahommiin,kun on niin älyttömän ihana ilma!

Tsemppiä!!!!!!Mullakin on lepokäsky päällä, makaaminen olisi varmaan parasta mutta kun on tuo 3v villikissa paimennettavana... Mulla oli kohdun sisäsuu ruvennu avautumaan suppilomaiseksi, kohdunkaula oli vielä pitkä ja kiinteä ja kohdunsuu täysin kiinni. Mulla ei oole mitään mahdollisuuksia järjestää esikoiselle ympärivuorokautista hoitoa, tai edes parin tunnin hoitoa päivässä, joten toivon ihan vimmatusti että istuminen enimmäkseen riittää.

Miullakin masuvauva potkii ja hyppii hurjasti ja se lohduttaa. Ja aloitin eilen illalla Amoxillin- kuurin korvatulehdukseen, ja paljon vähemmän on sen jälkeen supistellut! Eikä yhtään häijyn tuntuista. Olen itse täysin varma, että joku tulehdus näitä tuhoja aiheuttaa, vaikka mitään ei ole löytynytkään kokeissa.

Tsemppiä, tiedän täsmälleen miltä tuntuu!

T:Gekko, Muru ja veikka 24+1

viestiin väärin mun raskausviikot,nyt siis 26+0,eikä suinkaan 26+6.

Mä aattelin hiljalleen nyt alkaa ostelemaan vauvan kampetta,ettei kaikkea kallista tarvitse kerralla ostaa.

Mä saan onnex yhtä hyvää äitiyspäivärahaa,kuin kuopukseltakin.

Lumina

Kirjotampa vaika ei mitään asiaa ookkaan. Mut pitäähän tätä meidän pinoa nostaa enne ku hukkuu.

Pitäs lähtä käymään ihan oikeesti nyt ulkona jos vaikka tuolla kaupassa kävelis mutkan, tosin ei sieltä kävelemällä jaksa paljoakaan tuoda mut saapahan ainaki raitista ilmaa, ku on tuo ulkoilu ihan retuperällä, ku sairastinki melkeen viikon.

Pitäs ostaa itelle huomen illaksi taas jotain hyvää ku mies on lähössä kattoo jotain bändiä. En kyllä luvannu mut on se kuulemma lipunki jo ostanu et eipä se mua kuuntele. No jospa se alkas kohta ymmärtää et me

not on menty ku en ees oikee muista millo ois oltu viikendi koonaan kotona kahestaan. ja mula alkaa ottaa päähän ku mä en pääse mihinkään ku ei tässä tilaassa ite mihinkä baariin huvita lähtä vaikka sais kaverinki ja kavereillaki on omat suunnitelmansa joten ei niittenkään luo kehtaa itteään tupata.

Kohta alkaa synnytysvalmennuski eli 8.5 jäännityksellä ootan mitäs siellä kerrotaan.liekkö täälä ketään joka ois menossa tonne samaan valmennukseen Oulussa. (Kaakkurin neuvolaan).

Juups mut jospa mä nyt saisin itteni hilattua pihalle asti.

Teresa81+Ötökkä 23+2

Linkki edelliseen pinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10140114&p=2&tmode=1&smode=1

Tänään tuli käytyä neuvolassa ja sain kelan paperit täytettäväksi. Täytyy täyttää ne viikonlopun aikana ja viedä työpaikalle.

23+6

Hemppa ei vieläkään ole noussut, nyt 111.

Sf ei ollutkaan niin pieni kuin luulin, nyt 21.

Verenpaine ok 113/62

Pissa puhdas

Painoa +540vko

Liikkeet ++, doplerista kuului aluksi vain räminää, kun liikkui niin paljon.

Syke oli 140 kieppeillä.

Seuraava käynti on äitiyspolilla parin viikon kuluttua ja kuukauden kuluttua sitten seuraava neuvola ja silloin otetaan taas verikoe, kun olen rh-.

Nyt pitäisi täyttää myös sairaalan esitietokaavake. Siinä taitaa olla taas hankalin kohta se nimien keksiminen hätäkastetta varten.

Ihana ilma ulkona, oispa huomennakin, kun on lomapäivä.

Västis

Perjantaita vietellään täällä kotona, otin vapaapäivän jotta saisin ikkunat pestyä, niitä kun on melkoisesti ;( Jos joskus vielä rakennellaan seuraavaa taloa niin ainakaan kovin montaa ikkunaa ei tehdä...No tuskin rakennetaan enää, onneksi.

Mä olen vähän samassa tilanteessa Teresan kanssa eli mies aina menossa. Tosin työjutuissa pääasiassa joten en viitsi oikein motkottaakaan mutta kyllä sieppaa olla ensin viikot 3v. tytön (+kahden koiran joista toinen vajaa 6kk) yksinhuoltajana ja nyt vielä viikonloput siihen päälle. No, toivottavasti tämä kestää enää toukokuun ja sitten pitäisi tilanteen rauhoittua.

Muuten olo on ihan ok, välillä vähän supistelee mutta kuitenkin vähemmän mitä ensimmäisessä raskaudessa joten en ole kovinkaan huolissani. Maha jo vähän haittaa menoa mutta eipä tuota vielä kannata kovasti harmitella kun on kuitenkin monta kuukautta vielä aikaa ennenkuin sen poiskaan saa ;)

Mutta nyt olisi pakko pestä niitä ikkunoitakin...

Jav@ 22+4

En ole käynyt täällä pitkiin aikoihin kirjoittelemassa.

Täällä on kaikki oikeen hyvin =) asukki ilmoittelee itsestään aina välillä ja massukin on ihan kivasti jo kasvanut.

Töissä olen onneksi pystynyt käymään ja selkäsärytkin on vähentynyt kun olen vähentänyt töitä.

Teressalle sanoisin sen verran, että kannattaa toisaalta antaa miehen vielä mennä ennen kuin vauva syntyy,mutta jos joka viikonloppu on jossain eikä hän anna teille yhtään yhteistä aikaa niin kannattaa olla vähän huolissaan.Kun sanoit että hän oli ostanut jo liput täksi illaksi niin kysy ihan piruttas että näyttää sulle lipun mihin on menossa.

Toi kuullostaa niin tutulta..eräs kaveri tai tuttu kärsii samasta asiasta..ja mitä ilmeisemmin tämä kyseinen kundi pettää sitä.se on just kaikki viikonloput jossain ryyppäämässä ja tulee joko yöllä tai seuraavana aamuna takas kotiin, käy ulkomailla kaverinsa kanssa eikä huoli tätä tyttöystävää mukaan mihinkään.Tosin on kyllä ostanut vauvalle paljon tavaroita ja vaatteita mutta vaan poikavauvalle tietämättä siitä kumpi on oikeesti tulossa.ja kaiken tämän tyttöystävä hyväksyy..rakkaudesta..tää kundi on pettänyt ennenkin..

En halua pelotella,mutta haluan vaan sanoa että kannattaa oikeesti miettiä kuinka paljon miehesi tai poikaystäväsi on menossa.niin kuin sanoit että et muista koska olette viettänyt viimeksi yhteistä viikonloppua.kannattaa sille sanoa että nyt olisi teidän aika viettää yhteistä aikaa ennen vauvan syntymää.kerro sille että haluat olla sen kanssa ja toivoisit että se ei juoksisi enään jokaviikonloppu baareissa vaan tekisitte yhdessä jotain kivaa ja nimenomaan kaksisteen ja niin ettei poikaystäväsi juo alkoholia ollenkaan.Jos se ottaa asian hyvin alkaa viettämään sun kanssa yhteistä aikaa ei varmsti ole huolta, mutta jos kiukustuu siitä että sanot sille asiasta niin kannattaa olla oikeesti huolissaan.

Mutta toivottavasti se myös aikuistuu ja ymmärtää lopettaa nuo yöjuoksut.

Nyt lähden valmistelemaan itseäni töihin varten.

Aurinkoista päivää kaikille =)

Enkeli rv 24+3 ja mönkiäinen

Adalmiinalle tsemppiä lepoon! On varmasti hankalaa vain maata, mutta kuulostaa supistelutkin aika hurjilta. Toivottavasti kohdunsuulla ei tapahdu muuta.

Ihana päivä on ulkona, mutta lomapäivä mahdollistaa päiväunet, joten sänky kutsuu. Huono omatunto jyllää, kun vein tytön hoitoon, mutta nyt on pakko saada univelkoja pois. Tuo valoisa aika taas taitaa häiritä tytönkin unta, kun heräsi tänään viiden maissa ja valvoskeli aikansa. Sen lisäksi äitiä huutelee välillä öisin. Joko ihan unissaan tai sitten on peitto karannut tms.

Västis ja Taimi 24+0 (kyllä viikot rientää)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat