Seuraa 

Elikkä kyselisin onko täällä muita joiden sikiöillä todettu pään kasvu nopeammaksi kuin muun vartalon? Ts. kasvuhidastumaa ei tapahdu pään mitoissa, mutta muussa vartalon mitassa?

Kaikissa raskauksissa pää on ollu normaalikokoisen vauvan, mutta muu vartalon mitoitus jää koko ajan jälkeen. Tässä kolmannessa esim rakenneultrassa pää vastasi viikkoja, muu vartalon mitoitus oli 3 pvää jäljessä. Ei siis suuren suuri ero. Rv24 pään ja vartalon mittojen ero oli jo viikon. Ja nyt 32+ eroa oli 2,5vkoa.

Onko tuo huolestuttavaa ja kehtaanko tosissani ahdistella lääkäriä tuon perusteella tekemään käynnistyksen rv 37, joka mulle luvattiin jos taas mennään kasvuhidastuman puolelle. Mua niin raivostuttaa, kun välillä osuu joku epävarmempi lääkäri kohdalle ja sen mielestä kun vauva kuitenkin kasvaa (vaikkakin se alkaa pikku hiljaa olla pelkästään isosta päästä koituvaa painoa...) niin mitään ei tarvi tehdä. Sitten taas osa lääkäreistä on sitä mieltä, että rv36-37 äidinmaidolle kasvamaan.

Mut joo, mielelläni kuulisin jos muillakin pään kasvussa eroja muun vartalon kasvuun. Miten teidän kohdalla on toimittu? Mitä lääkäri on sanonut lapsen parhaaksi olevan?

Kommentit (2)

Päänkasvu vastasi aina suurin piirtein raskausviikkoja mutta vartalon kasvu oli n. 3 viikkoa jäljessä. Ensimmäisen kerran hidastuma todettiin rv:lla 32+ kun menin päivystyksenä ä-polille koholla olevan verenpaineen ja päänsäryn vuoksi. Tällä käynnillä ei kohdallani vielä annettu diagnoosiksi pre eklampsiaa joka sieltä teki pikku hiljaa tuloaan. Lääkäri kuitenkin kertoi että kun tuo vartalon kasvu jätättää niin voi olla että on toksemiaa taas tekemässä. Tämä oli mulla toinen raskaus ja ensimmäisessä raskaudessa synnytin erittäin varhaisilla viikoilla pikkukeskosen juuri toksemian vuoksi.

Lääkäri myös kertoi minulle saman selvityksen kuin tuossa saarasanteri jo edellä totesi mitä hänelle oli lääkäri kommentoinut.

34+ viikolla jouduin tässä raskaudessa taas ä-polin reissulta osastolle kun se toksemia sitten tuli. Kasvu edelleen samantapaista tällöin eli päänkasvu nomaali mutta vartalon kasvu jäljessä ja oikeassahan lääkäri oli kun veikkasi että todennäköisesti se hidastunut kasvu omalla kohdallani johtui siitä että toksemia tulossa.

Vauva syntyi sitten lopulta rv:lla 35+2, painaen 2040 g eli viikkoihin nähdenhän hän oli pienipainoinen.

Itsekin kovasti jännitin tuolloin 32-34 viikkojen välissä miten vauva kasvaa kun rv:n 30 ja 32 välillä ei ollut tullut juurikaan kasvua, mutta kyllä se pikkuinen oli kuitenkin jonkun verran vielä viimeisinä viikkoina kasvanut.

meillä pää vastasi aika hyvin viikkoja kokoajan. mutta sitten vatsa oli vähän jäljessä ja raajat vielä enemmän. Lääkärit vaan tuumas että tytysy käytti sen vähäisen ravinnon jota sai tärkeimpien elimien kasvattamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat