Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

No laitanpas sitten loppuviikolle oman pinon kun alkaa olla tuo toinen pino jo aika iso =)

Sivut

Kommentit (47)

JESS! Meillä nukuttiin koko yö ilman inahdustakaan ja tuolla tuo pieni mies nukkuu vieläkin. Mietin juuri miehen kanssa, että koska olen viimeksi nukkunut 7h putkeen! Varmaan joskus viime kesänä? Syksyllä ei sitten enään ison mahan kanssa nukuttanut. Nyt vaan on rinnat niin täynnä maitoa, että mietin, pitääkö ryhtyä lypsyhommiin. Hih, aamulypsylle...

Toinen hehkutus. Meillä ei käännytä selältä vatsalle, vaan vatsalta selälle... Akseli on aivan ihmeissään kääntymisestä. Nauroimme eilen vedet silmissä hänen hölmistynyttä ilmettään kierähtämisen jälkeen.

Taidan mennä katsomaan teho-osaston loppuun. Äh, katselin juuri, että vappuna on KYLMÄ! Täytyy ottaa untsikka brunssille mukaan. Ei olisi ensimmäinen kerta. Pysyypähän kuohari viileänä... Jos lasillisen sitä nauttisi!

Kirsikka ja ihanainen poikanen, ensi viikolla 4kk.

Tampereen tapaamisesta kuulumisia odotellessa ehdin pitkästä aikaa koneellekin. Pikkulikka nukkuu ja isompi on ollu jo monta tuntia naapurin tytön kaa pihalla! Ihanan rauhallista, jos ei lasketa mukaan viereisestä huoneesta sähköskittaa jota on pakko soittaa täysillä...

Mulla on ollu tällä viikolla jatkuvampi v...tus ja väsy. Mietinkin jo et iskikö nyt joku masennus, mut nyt jo helpottaa.

Iituli tais kirjotella jaksamisesta 4-vuotiaan kanssa. Ainakin tällä viikolla on tullut huudettua turhankin paljon (välillä aiheettakin). Huomaan odottavani välillä liiankin paljon häneltä vaikka onkin vielä pieni äidin tyttö.

Nyt tarttee mennä, kitinä kuuluu.

Katju

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ihan ekaksi kiitokset myös [color=purple] [b] Tinurille ja Pimmille [/color] [/b] kuvista =)

Lähetinkin teille jo kuvat minusta ja PikkuPojusta, toivottavasti ovat tulleet perille.

Meillä PikkuPoju oppi ottamaan lelun käteensä jokin aika sitten, nyt hän ottaa sujuvasti käteensä kaiken mitä vaan käsiinsä saa! Ja uusi juttu keksittiin tänään: hyppiminen! Voi sitä riemua kun äiti tai isi hyppyyttää sylissä =) Onneksi kummitäti ja -setä tulivat tänään vierailulle, alkoi mulla ja miehellä olee jo kädet aika poikki.. Kummitäti ehdottikin hyppykiikun hankkimista =D Sellainen meillä onkin jo, mutta kaivetaan esiin varmaan joskus 6kk tienoilla.. vai milloinkohan vauvan uskaltaa siihen aikaisintaan laittaa? En usko että ihan näin pientä vielä ainakaan, PikkuPojuhan on vielä alle 4kk.

Toistaiseksi siis mennään sylissä hyppyyttämisellä.. kohta ollaan muskelimiehiä molemmat, sekä minä että mies ;)

Tänään oli hauska kauppareissu minulla ja PikkuPojulla. En tiedä mikä mahtoi PikkuPojua naurattaa, mutta hän käkätti käkättämistään vaunuissa. Hekotteli koko matkan kauppaan, kaupassa sai ihan hyrteerisiä naurukohtauksia.. ja takas tullessaan vielä vaan hihkui ja kikatti =D

Tämä on ihan outuoa! PikkuPoju on yleensä aina inhonnut vaunureissuja, ja siksi kannankin häntä AINA kantoliinassa. Nyt lähdimme vaunuilla siksi, että saan suuremmat ostokset vaunujen tavarakoriin. Kantoliinakin oli varuiksi valmiina päälle puettuna. Mutta.. PikkuPojuhan oli ihan innoissaan vaunuilusta, en ole ikinä kuullut hänen nauravan niin paljon! Mikäköhän lie..? Ajattelin jo jossain vaiheessa, että nyt se sekosi tuo pikku pää..

Nyt köllähdän sohvalle lukee päivän lehden, kun en ole sitä vielä ehtinyt tälle päivää edes selata.

-mm- ja PikkuPoju

Ihana ilma siellä, taitaa olla joulutähtöset äiteineen pihalla kun pino on jäänyt tänään näin lyhyeksi.

Kävin tänään kampaajalla kera Akselin, Akseli ei yhtään tykännyt kampaajalla käymisestä. Avasi silmänsä samantien kun avasin oven. Enään en ota vauvaa mukaan, mutta nyt oli pakkotilanne, hoitaja oli sairastunut. Ei oikein pääse nauttimaan päähieronnasta ym. kun pikkumies kiekui vieressä. Mutta nyt on taas siistit hiukset, näkeekin jotain.

Meikäläisen " kotityöenergia" on aivan finaalissa, onko muilla samaa havaittavissa? Auringonpaiste paljastaa karmeat pölyt ja sotkut, mutta siivota ei huvita yhtään! Jos vapuksi yrittäisi... LUPAAN.

Heini: Lompakon katoaminen on kauheaa! Otti täälläkin ihan sydämestä! Onneksi löytyi... Ja murtovarkaat ei olis ollut kiva juttu. Meilläkin on täällä päivällä ovet auki, kun tyllerö kulkee edestakaisin. Naapuriin olikin kerran tullut joku outo mies sisään ja ollut " vahingossa" muka väärässä asunnossa, kun sisällä olikin joku. Röyhkeys huipussaan!

Mä täällä arvon, että koska aloittaisin perunan syöttämisen. Poikanen täyttää ensi viikolla 4kk ja kasvaa kyllä hyvin maidollakin. Olemme meinaten menossa diabetesperheleirille kesäkuun alkupuolella ja milläs siellä majoituksessa/täysihoidossa keität sitten perunaa? Ja sitten vielä on sekin homma, ettei kohta saa kuin uutta perunaa ja eikös siinä ole joku juttu, ettei saisi pikkuihmisille antaa? Jatkan siis imetystä... Onhan se kätevää, kun " laitteet" on aina mukana.

Akseli ähräsi viime yönä reilun tunnin välein. Joko meikäläisen lääkekuuri käy vatsaan tai sitten hän ei pidä öljyämisestä, viimeksikin oli kylvyn+öljyn jälkeen levotonta. Noilla pienillä pienikin muutos normaaliin sekoittaa kuviot. Jos ensi yönä sitten taas nukuttaisi...

Kirsikka ja Aksutin

MM : meikäläinen synnytti Hyvinkäällä joten en taija se mamma olla ketä oot jututtanu. mä oon kyl sellanen kans ett jäin kyl suustani kiinni sairaalassa niin tuttujen kun tuntemattomienkin kanssa :D ukko aina saa venttailla mua joka paikassa ku jään millon mihinkin suustani kiinni,välillä aivan ventovieraidenkin kanssa :D varsinainen räpätäti ku sitä on välillä.... mä oon muuten -79 vuosimallii eli syksyllä tulee täyteen kuiteski jo 28vee. vitsi että vuodet vierii,vasta olin sen 18vee ja nyt jo 4 lasta ja kohta kolmekymmentä. että kriisii jo pukkaa pikku hiljaa ;)

kuunteletteko ahkerasti radioo ;entistä kiss.fm:ää tai tätä nykyistä voicee??? tullu sitte muutaman kerran oltuu siellä aina radioäänenä kaikissa kilpailuissa ym. muissa gallupeissa että ukko alkaa olemaan jo että joojoo (kun sekin on sitten mun takii joutunu sinne linjoille höpiseen kaikkee) heh heh! mut ku meillä ei kukaan muu järjestä äksönii niin kait se mulla sit pitää järjestää...

mutta nyt öitä ja palaillaan astialle taas :)

ps.eipä ole menkkarintamalla edelleenkään uutta...............................................................................!huoh!

Joko on simat pulloissa?

Ihanalta kuulosti [b]Kirsikan[/b] yöuni! *haaveilee, että vielä joskus meilläkin* Olit kyllä takuulla hyvät unet ansainnutkin sairastelun jälkeen. (Ja kyllä, me KAIKKI ansaitsisimme hyvät yöunet :DDD)

Mukavaa, että [b]RauPotar[/b] on " palannut" taas seestyneemmäksi. V***tuspäiviäkin tarvitaan, ei kukaan normaali ihmisolento voi koko elämäänsä " dumditella" hyväntuulisena. Luulisin? En minä ainakaan :D

Ihanaa, hyvää viikonloppua kaikille ja HUOMENNA nähdään osan kanssa.

Tinuri, ihan viikonlopuissaan

Mä vähän odotin vanhempaa ja tätimäisempää ihmistä..noloa...:)

Sit sielt tulikin simpsakka nuorinainen... en tiedä mistä tuo mielikuva on tullut.. toivottavasti et loukkaannu :) mut ihana ihminen olet, jäi oikeen mukava vaikutelma sinusta.. jos tuo nyt yhtään enään auttaa...

nolo nefili

Täällä on taas ' normaali' rouva paikalla :)) kaksi päivää oli niin suunnaton vit**us ettei mitään määrää :/ Nyt on ilo palannut elämään. Kumma kun välillä tulee tuommosia päiviä ettei muka mikään olisi hyvin eikä tuottaisi iloa :o Onneksi menevät ohi :)) Ja kait niitäkin päiviä tarvitaan ettei ihan hullun kirjoihin lueta jos koko ajan kulkee suu leveässä virneessä :))

Tältä viikkoa on jäänyt kotihommat hoitamatta. Elikkä tälle päivää on tiedossa aikasmoista touhuamista tässä kämpässä. Onneksi aurinko paistaa ja voin laittaa koiran pihalle kunhan ensin käyn ostamassa sille kaulapannan, vanha kun napsahti poikki aamulenkillä :o Koira pelästyi niin että istahti niille sijoilleen :))

Akseli sen kun kasvaa silmissä :)) meidän möhkis :)) Hirmuisella ähinällä yrittää harjoitella sitä ryömimistä hiukan sulavammaksi mutta ei ihan vielä onnistu kun sen muutaman kymmenen cm etenemään :))

Eilen oli hassu juttu kun kävin kaupassa: ostin taas pakkasen täyteen sekä mökille vietäviä säilyviä tavaroita. Kaksi ostoskärryllistä täynnä :o Kassalla ollessani riensi pakkausapua: yksi toinen asiakas sekä viereinen kassaneiti riensivät pakkaamaan niitä kamoja kun ei enää mahtunut siihen liukuhihnalle :)) Oli siinä kaikilla ihmettelemistä tavaran määrässä :)) minä vaan että sitä se suurperheen arki on että tässä vaan viikonloppuruokia hakemassa.... :))

Ei mutta nyt meidän Akselsson ähisee vaunuissa... käyn laittaas tutin ja hyssyttelemässä jos vaikka nukkuisi vielä jotta ehdin pölyt pyyhkimään...

Huomenna ollaan mökillä joten hiljenen ainakin sunnuntaihin asti :))

Mukavaa viikonloppua jokkaiselle toivottelee

RauPotar ja Akseli

Niin ja mukavaa huomista tapaamista Tampereelle. Toivottavasti saan sieltä kuvia ja seuraavaan pääsisin itsekin mukaan :)

Kotona ollaan.. olihan siinä reissua yhdelle päivälle.

Aivan ihastuttavia oli vauvat ja äidit. Mielelläni tapaan teidät uudestaan

Kirsikan akseli oli kyllä aikas hurmuri, nesselian neiti sai taasen nauttia yksin prinssessana ukkojen joukossa. Harmi et alpi oli vähän " äkäinen" mut onneks se hymykin sielt irtos. Äitikuun poju oli Adamin tavoin hijaa tarkkailen upeissa farkuissa. Toivottavasti pääset päivikin mies oli pärjännyt esikoisen kanssa.

Adam kutsuu tissiä...

Öitä tähtöset

nefili

Perhekerhossa käyty ja äitien kanssa juoruttu, nyt on hyvä olla! Neitosen flunssa on paljon parempi tänään oli jo viime yönä. =) Joten näyttää siltä, että tullaan tampereelle. Nyt riippuu vaan isännästä, sillä hänellä kova flunssa päällä. Meni kyllä töihin, mutta valitti ettei ollu yöllä juurikaan nukkunut kurkkukivun takia. Asia selvinnee kunhan hän klo17 jälkeen tulee töistä. Aina jotain!

Laitoin just neidin vaunuihin jos hän nukahtais, vielä kuuluu hälyttimessä juttelua, mutta kyllä kai hän sinne simahtaa. =)

Nyt pitäis vähän siivoskella, että on kiva sit tulla puhtaaseen kotiin reissun jälkeen ja pakkaamista tietysti riittää kun pienen reissaa. Onneksi kaupat on auki että voi tarvittaessa ostaa jotain sillä varmasti jokin tärkeä asia unohtuu. Tyyliin vaipat... =) Saa vaan nähdä miten neiti nukkuu uudessa ympäristössä, kun hän ei ole vielä muuaalla kuin kotona ja synnärillä yöpynyt. Se hieman jänskättää, mutta kai kaikki menee ihan hyvin.

Vaunuissa hiljeni, eiku imurin kimppuun..

rusina & M 4kk 3vkoa

No niin, kuvat pitäisi olla s-postissa. Katriina04:n posti herjasi, onkohan liian täynnä?

Nyt nukkumaan, väsyttää aivan törkeästi ja huomenna on vielä VABBU!

Simaisia unia menen näkemään!

Kirsikka ja nukkuva pieni mies

Moi!

Kiitos kaikille Tampere-tapaamiseen osallistuneille! Oli hurjan kivaa saada nimimerkeille kasvot ja tavata kasvokkain! Oli ihania suloisia jouluvauvoja sekä mukavia äiti-ihmisiä. Seura piristi mua todella, olin vielä aamulla ihan pahalla päällä mutta nyt hymyilyttää koko ajan! Etenkin mua naurattaa että meillä löytyi Tinurin kanssa sattumalta paljon yhteisiä tuttuja, aika hauska sattuma! Ja ollaan joskus yli kolme vuotta sitten tavattukin nopeesti Prisman hedelmäosastolla, kun Tinurin mies esitteli heidät mulle nopeesti. Muistan myös miten sun mies puhui töissä teidän esikoistytöstä sillon kun se oli just syntynyt, oli isillä aina ylpeyttä äänessään! Vitsi, maailma on kyllä pieni. Aloin kotimatkalla oikein miettiä kaikkia vanhoja työkavereita ja työjuttuja ja vitsi kuinka erilaista mun elämä silloin olikaan! Ei lapsia, pitkiä päiviä töissä ja välillä biletystä nollaneljään¿. Nyt kökötän täällä neljän seinän sisällä kahden pienen kakkapyllyn kanssa mutta kyllä ihan tyytyväisenä tähänkin elämäntilanteeseen. Aikansa kutakin.

Tää meidän tietokone on edelleen rikki tai netti ja vauvasivut tökkii eniten. Kirjoitan nytkin wordillä ja kopion ja sitten koitan ehtiä lähettämään ennekun kone sammuu, yleensä kun avaan vauvasivut menee 10 sek ja kone sanoo pss ja mustenee, siis virta sammuu kokonaan¿ Eli ellei musta kuulu mitään vähään aikaan niin täällä olen ja kiroan tätä perhanan rakkinetta. Ja kaipaan kovasti teidän ¿seuraanne¿.

Nyt ruokaa tekemään perheelle ja palaan lukemaan pinoja kun kone vähän viilentynyt ja pesue saanut ruokaa. Ja uudet Tamperetreffit sitten kesemmällä, puhuttiin että vaikka picnic ulkona, ja muutkin mukaan!!

iloisissa tunnelmissa, Äitikuu, pikkuinen kohta 5kk ja isoveli 2v 7kk

luin pikaisesti koko viikon pinon ja paljon on tapahtunut kaikkea. Hienoa et Kirsikkka jo terveempi. Onnea kaikille uusista hampaista ja käännähdyksistä ja tsemppiselvityksiä siihen ihottuma-asiaan!

Minulle on sattunut pari kurjaa juttua. Kukkaro hävisi! Huomasin vasta seuraavana päivänä ja peruin luottokortit ja pankkikortit. Arvatkaa oliko mulla idiootilla yksi tunnuslukukin siellä kun oli uusi kortti ja ajattelin et katson sitä pari kertaa ja heitän sit pois. Siis voiko ihminen olla tyhmä!!?? Käteistäkin oli tavallista enemmän jäänyt kukkaroon. Että harmitti! Olin ihan sekaisin ja etsin joka paikasta. Mietin moneen kertaan missä se voisi olla. Sitten katson vielä kerran yhteen laatikkoon ja kurkistin sen alla olevaan pyykkikuiluun... siellä näkyi yksi kuitti... juoksin alakertaan ja voi riemua, se oli pudonnut laatikon takaa pyykkikuiluun! Nyt vaan pitää saada uudet pankkikortit ja perun turhat luottokortit! POISTAKAA MUUTKIN KAIKKI MIKÄ EI VÄLTT

MÄTÖNTÄ LOMPAKOISTA!

Tänään tulin kävelyltä ja meidän alaovi oli auki! En uskaltanut mennä sisään jos siellä on joku! Tiesin myös että jos varkaita on käynyt ei saa mennä kävelemään sinne ja sotkemaan murtomiesten jälkiä. Poliisit tuli tutkimaan koko talon. Ne näytti kovin vakavilta pyytäessään mut sisään; alakerrassa oli kaappeja auki ja tavaraa lattialla, samoin ylhäällä... kyllä ne ihan omia sotkuja oli, nolotti vähän. Nyt vielä vähän ihme olo et miten se ovi saattoi olla auki! Kukaan ei näkynyt olleen täällä, ainakaan mitään ei ole viety.

no nyt Vauvelle välillä ruokaa... täysimetyksellä mennään lähes, vähän makuannoksia annettu

t. Heini ja Vauve

Laitoin tytön vaunuun ja nukahti siihen heti, niin lähdettiin pihan toiselle puolelle ja menin jelppaamaan ukkoa vesijohtoputkien rakennuksessa, kun uusi sonnipuoli on niitä vaille valmis ja tänään on sinne muuttamassa 15 sonniakin vielä iltaan mennessä. Jelppasin ukkoo tunnin ja sit neiti ilmotti heräilyn merkkejä vaunuista, niin lähdettiin parin kilsan lenkille ja kerettiin just ennen sadetta takas kotiin. Nyt sit sellasta kehua, et herkemmät simmut kii: Minä rakastan tota meidän ukkoo niin mahottamasti. Isäntä on Isäntä isolla i:llä, se osaa kaikki miesten hommat, kaikki koneet korjaa ja rakennushommat on hoidossa ja kaikki, niin miehekäs.. Ollaan oltu 5 vuotta siis kihloissa ja kesällä naimisiin, ja minusta tuntuu, et ukko on niin ihana isä Lumille ja mies minulle et rakastan sitä niiiin hirveesti, ehkä enemmän kuin ikinä.

Sori, mut oli pakko vouhottaa, kun kuulin tänään et tuttava pariskunta eroaa, mies oli näyttänyt vaimolle 2,5 vuotiaalle tytölle ja 11kk tytölle ovea, kun herra haluaa omat menonsa ja rakkautta ei liitossa ole. Siis harmittaa kovasti, etenkin lasten puolesta, kun ovat tollaisen idiootin isäkseen saaneet. Muutenkin pienten lasten vanhemmat eivät hoida omaa liittoaan, vaan arki syö vähitellen välit. Minusta tämä on sääli ja kaikin tavoin olemme vauvasta huolimatta ukon kanssa viettäneet yhteistä aikaa ja puhumme paljon kaikesta pitkin päivää. Onhan mies kumppanini, ja paras ystäväni.

Huh, tulipa latauduttua tällaisella aiheen ulkopuolelta vouhotukselta, mutta sanonpa vielä kunnioittakaa kumppanianne.

JUUP. No sit asiaan. Lumilla oli eilen kitinä kitinä-päivä ja hermot oli koetuksella, mutta eivät menneet. Illalla sit nukahti melkein heti sänkyyn laiton jälkeen puoli yhdeksän maissa ja nukku puoli viiteen. Tiedä sit tekeekö toista hammasta vai tylsyttikö vaan kaikki lelut ja äiti, isi kun ei noiden putkihommien takia ole paljon kerinnyt sisällä pyörähtää.

Ryömimistä on nyt kuukausi harjoiteltu ja se on kehittynyt kovasti, vetää lattialla neiti jos jonkín näköistä kiekkaa ja suuntaan jos toiseenkin. Lattialla oleva lehtiteline on kiinnostuksen kärjessä ja yleensä saan monta kertaa päivässä siirtää tyttöä reissaamaan muualle, tai telinettä kauemmaksi. Isin tex willerit ja tekniikan maailmat ois neidistä maukkaita ja muutaman kerran on kerenny terrorisoimaan kulmia. Onneks isi ei suutu neitin tepposista, harmistuu vaan vähän!!! Yritän kuitenkin suojella lehtiä parhaani mukaan tuolta pikku terroristiltä.

No, nyt en muista yhtään mitä kellekkin oli kommentoitavaa, kun aloin tuota oma napa romaania sit väsäämään. -no, toisella kertaa sitten.

Jaksamista sairastaville ja toivottavasti Pimmi ihottuma häviäisi ja toivottavasti yöt paranis.

T: Leenu (energinen, iloinen ja rakastunut), ja Lumi (edelleen nukkuu vaunuissa)

Tänne voi pistää tapaamiskuvia kans: Leena1984@luukku.com.

Tänään neiti kitis pitkin päivää, vaikka oltiin mummolassa käymässä ja tädit ja eno oli hauskuuttamassa tyttöö. No, tiirattiin sit suuhun, niin viikko sitten puhjennut hammas näyttäs saavan kaverin, vieressä oli nimittäin jo jälki, ja hammas saattaa olla läpi jo huomenna. Yöksi laitoin supon helpottamaan yöunille menoa ja tietysti helpottamaan tytön oloa. Suppoon en kyllä haluaisi turvautua, mutta ajattelin nyt laittaa, kun kitinän syy selvia ja puhkeava hammas niin kovasti tyttöä vaivaa.

Muutapa ei tuu mieleen. Hauskaa iltaa ja unirikasta yötä kaikille!

Tultiin vauva-uinnista, vihdoin oli eka kerta. Meni todella hienosti ja neiti nautti täysin rinnoin, hihku ja nauroi ku pyörittiin vedessä. Mies oli mukana myös, ja nautti hänkin. Ei muistanut Lumi itkee ees pukiessa, kun niin paljon oli katsottavaa ja ihmeteltävää. Siis mukavaa oli ja innolla odotetaan jo ens kertaa..

Nyt aamu-uinille, sen verta väsytti aamun reissu.

Oisko kellään semmosta miestä taikka itse niin näppärä jotta suunnittelisi mulle (tai varmaankin joka koiraperheeseen) semmosen vehkeen:

- tarrarulla periaatteella mutta niin että käytetty tarraosa kelautuisi omalle kelalleen ettei tarvitse koko ajan olla leikkaamassa sitä käytettyä osaa pois :o

Yritin siis semmosella tarravehkeellä irrottaa koiran karvoja mein kangassohvasta ja yksi veto niin rulla täynnä karvoja ja eikun saksimaan ja taas uusi veto... Hidasta!

Pitäskö vihjasta Sinipiika-tehtaalle jotta kehittelisivät semmosen :))

Eiku nyt pitää taas jatkaa siivousta :))

UH, meillä on herätty jo tunti sitten, puoli kuudelta. Katselin vielä elokuvaa puolen yön maissa, joten ei ihan kauheasti oltais nukuttu. Oma moka, pitäs kukuit.

Tänään me sitten osan porukan kanssa nähdään. Toivottavasti navigaattori löytää meidät perille. Vielä yritän muistaa hakea sen joulukoristeen vaunuihin, muuten turvaudun siihen joululauluun. Tulemmekin isolla delegaatiolla, veljeni tuppasi vielä mukaan, hän jää Trelle bilettämään.

Mutta mukavaa viikonloppua kaikille!

Kirsikka ja aamuvirkku herra A

joo,tais olla NEFILI joka mulle noita kuvia laittoi sit eteenpäin eli kiitos sinulle NEFILI. laitoin sinulle siihen viestiin vastausta takaisin päin mutta oli näköjään laatikkosi herjannut sen minulle bumerangina takaisin :(

mutta kiitos kiitos :)

--miila ja edelleen company--

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat