Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Me olemme mieheni kanssa ihan hyvätuloisia (brutto yht noin 6600 ¿), neliöitä 120, ja jo 20 v vanha talo (asuntolainaa on), autot on vain kulkuvälineitä, sisustus perinteinen, ei uutta ja kallista, vaatteet hintaluokkaa Dressman ja Kappahl, ulkomaanmatka kerran vuodessa tyyliin Espanja.

Mihin ihmeseen me hassaamme rahamme, kun meillä ei ole varaa mihinkään " luksukseen" (2 vkoa Thaimaa, uudet tila-autot jne)? 3 kouluikäistä lasta, hekö meidät syö kuiviin?

Vai elättekö te " luksus" elämän viettäjät perintörahoilla tai lainarahoilla?

Sivut

Kommentit (23)

Me ei matkustella kotimaata kaemmaksi, koska olen hoitovapaalla. Sisustuksessa auttavat appivanhemmat, autolainaa maksetaan ihan itse. t:pienituloiset

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Auto on sellainen, että sillä pääsee liikkumaan. Uudempi olisi toiveissa, mutta mietitään vielä millä se maksetaan. Asutaan rivitalossa. Sisustusta uusitaan pikku hiljaa, kun saadaan rahaa säästettyä. Ulkomaan matkoja ei juurikaan tehdä. Suomessa kesällä joku huvipuistoreissu.

Näin siis meillä. Onnellisia ollaan, mutta olisihan se kiva, jos voisi ostella kaikkea kivaa sen kummemmin asiaa miettimättä.

Matkojen hinnoissa eroa n. 200¿ tai vähemmän, tietty kalliimmankin hotellin saa..mutta Thaimaassa kahden tähden hotellitkin hyvätasoisia. Ruoka ja muut ostokset on Thaimaassa murto-osan siitä mitä espanjassa, joten tuonkin 200¿ säästää jo viikossa..Eli me säästömatkaillaan Thaimaahan, eikä kanarialle..

t. 4 henkinen perhe, jonka bruttotulot 2400¿/kk

Mä olen pienipalkkainen, mutta mies tienaa sitäkin enemmän. Pikkuhiljaa ollaan osteltu, aina ei ole ollut varaa. Mutta nyt on. Rahalla ei pröystäillä, mutta ei sitä sukan varteenkaan jemmata.

Me ei olla synnytty kultalusikka suussa, mutta meidän lapset ehkä on sitten niitä?

Kanariansaarille pääsee alle 500 eurolla 2 vk! Ei pääse 700 eurolla 2 viikoksi Thaimaahan! Kanariansaarille pääsee esim. 4-henkinen perhe hieman yli 1500 ¿/2 vk. Ja Kanarialla on myös HALPAA jos tietää mistä ostaa.

Vierailija:

Lainaus:

Matkojen hinnoissa eroa n. 200¿ tai vähemmän, tietty kalliimmankin hotellin saa..mutta Thaimaassa kahden tähden hotellitkin hyvätasoisia. Ruoka ja muut ostokset on Thaimaassa murto-osan siitä mitä espanjassa, joten tuonkin 200¿ säästää jo viikossa..Eli me säästömatkaillaan Thaimaahan, eikä kanarialle..

t. 4 henkinen perhe, jonka bruttotulot 2400¿/kk

ettei meillä kummallakaan ole mitään sellaista, mitä keräämme tai mitä shoppailemme. Meillä kaikilla on yksi harrastus, emme kerää mitään levyjä tai astiota. Minulla on pitkät hiukset, joita tarvii leikata harvoin, ja minä taas leikkaan mieheni hiukset - ei siksi, että haluaisin säästää. Kyse on elämäntavasta ja siitä, mihin rahansa pistää.

Kyllä täytyy teidän elämäntavassa olla jotain mätää jos noilla tuloilla ei pysty tekemään mitä haluaa!

Toiset elää puolet pienemmilläkin tuloilla ihan kivasti.

siis ulkomaista tiedetään se, mitä muut ovat kertoneet =D ja sisustukseen ei mene rahaa, koska kaikki sopii kaikkeen ja kaikki on jo hankittu ja uutta ei tarvita. Emme harrasta sisustamista. Keväinen oksakimppu ja pöytäliina kaapinkätköistä on minun perjantain sisustusjuttuni. Lapset eivät harrasta mitään kallista. Vaikka kyllä harrastavat yhtä ja toista. Meillä vähemmän on enemmän. Ruoka on terveellistä ja edullista. Hämmästelen, kun joidenkin perheiden arkiruoka maksaa muutamalle ihmiselle 15 euroa. Eikä se kuulema niin kallsi ateria ollut. Huh, huh!

meidän tulot yhteensä 2400e nettona. Uusi omakotitalo on ja lainaa lyhennellään. Autokin pari vuotta vanha farkku josta ei lainaa. Mut ulkomailla ei käydä...just joku huvipuistoreissu kesällä ja kylpylämatka talvella. Mä olen silti tosi onnellinen enkä muuta vaadikkaan =)

En minäkään nuorena saanut skootteria, vaikka sellaisen olisin silloin halunnutkin. Eipä tuo ole näin aikaa taaksepäin katsottuna, elämääni mitenkään haitannut.

Asuntovelkaa kohtuullisesti, 2 lasta, auto. Matkustellaan, mutta ei olla muuten kovia törsäämään. Itse asiassa minä olen aika pihi. Ja säästöön jää joka kuukausi useita satoja euroja.

Minulla ei ole merkkivaatteisiin eikä shoppailuun mitään innostusta, ostan harvoin mitään sisustusjuttujakaan. Huonekalut ovat suurimmaksi osaksi vanhoja mutta kivoja, ostelen joskus jotain kirppareilta. Meillä on nätti koti.

Ruokaostokissa olen pihi ja tarkka, mutta silti meillä syödään hyvin. Ostan aina tarjouksista pakkaseen ja vertailen hintoja.

Mun filosofia on, että ihminen tarvitsee loppujen lopuksi aika vähän ollakseen onnellinen; kodin, vaatteita, läheiset ihmiset, ruokaa ja juomaa. Kaikki ylimääräinen krääsä on vain henkinen rasite. Siksi en tuhlaa siihen mikä ei ole välttämätöntä, ja rahaa jää sitten säästöön. Ja sitä voi harkiten käyttää sitten johonkin kivaankin (meillä matkustelu ja veneily).

Emme matkusta joka vuosi, autot ovat vanhoja ja sisustus aika maltillista. Kai sitä voisi elää leveämminkin, mutta ei ole mitään tarvetta. Lapsia 3.

Asuimme aiemmin ulkomailla miehen työn takia, jolloin rahaa jäi hyvin säästöön. Niillä rahoilla olemme rakentaneet uuden kesämökin ja ostaneet auton (pari vuotta vanha tila-auto, tuotiin muuttoautona) sekä maksettu liki kokonaan ensiasunto. Silloin myös matkustelimme melko paljon, mutta melkeinpä vain omatoimimatkoilla Euroopassa.

Nyt nettotulomme ovat noin 4000 euroa ja maksamme ns. loppuiän asuntoamme 1500 ¿/kk. Lapsia on kaksi, kouluiän kynnyksellä. Hyödynnämme edelleen monin tavoin kontakteja entiseen asuinmaahan, mm. tilasimme sieltä juuri lasten uudet pyörät. Työn puolesta tulee matkoja niin paljon, ettei omalla rahalla juuri tule matkusteltua ulkomailla.

Emme usko, että olisimme koskaan saaneet sellaista oma pesämunaa kokoon ellemme olisi lähteneet reilut kymmenen vuotta sitten, noin 25-vuotiaina ulkomaille. Perintöjä ei ole, eikä merkittäviä tulekaan.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat