Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Millainen lahja viedään vai viedäänkö ollenkaan?

Kommentit (14)

Eli jos väittelijä mainitsee ko. vieraan omassa puheessaan, niin tulee ko. vieraan pitää vastapuhe. Tämä on etiketti, josta usein jotkut tuttavat poikkeavat, kun eivät tapaa tunne. Mutta jos väittelijä ei mainitse vierasta nimeltä, niin sitten puhetta ei tarvita (mutta saa puhua lopuksi jos haluaa). Valmisteltuja puheita on kiva kuunnella, minusta puheet ovatkin väitöskaronkassa lähes parasta!

Vierailija:

Lainaus:

Ei joka vieraan tarvitse puhua :)

Itse en ole kertaakaan puhunut, ja karonkoissa ollut aina lähemmäs 100 vierasta - kuk jaksaisi kaikkia kuunnella...

Vierailija:

Lainaus:

Muistathan valmistautua pitämään puhe!!!

Ei joka vieraan tarvitse puhua :)

Itse en ole kertaakaan puhunut, ja karonkoissa ollut aina lähemmäs 100 vierasta - kuk jaksaisi kaikkia kuunnella...

Vierailija:

Lainaus:

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

ja ei kyllä tod. ole tarvinnut stressata puheista tai lahjoista. Joskus on ollut kimppalahja, jonka joku väittelijän läheisesti tunteva on järkännyt, joskus on viety vaan konjakkipullo. Puheita pitävät ne jotka niitä tykkää pitää; jos väittelijä erikseen mainitsee sinut puheessaan, riittää kun omassasi kiität kiitoksista ja onnittelet puolestasi. Tietysti voi muistella yhteisiä opiskeluaikoja tms. jos haluat, mutta mikään pakko se ei ole.

Toki jos väittelijä on 60-vuotias tosikko, voi varautua vähän jäykempään tilaisuuteen, mutta ne 4-kymppisten tohtorien karonkat joissa minä olen ollut, ovat olleet oikein vapautuneita juhlia, joissa akateemisia perinteitä on noudatettu iloisella mielellä eikä ryppyotsaisesti.

Kiitos vastauksista.

voi olla esim. kirja tms. Usein lahja liittyy joko väitöksen aiheeseen tai sitten se on lahja jolla kannustetaan rentoutumaan rankan urakan jälkeen

ja ei kyllä tod. ole tarvinnut stressata puheista tai lahjoista. Joskus on ollut kimppalahja, jonka joku väittelijän läheisesti tunteva on järkännyt, joskus on viety vaan konjakkipullo. Puheita pitävät ne jotka niitä tykkää pitää; jos väittelijä erikseen mainitsee sinut puheessaan, riittää kun omassasi kiität kiitoksista ja onnittelet puolestasi. Tietysti voi muistella yhteisiä opiskeluaikoja tms. jos haluat, mutta mikään pakko se ei ole.

Toki jos väittelijä on 60-vuotias tosikko, voi varautua vähän jäykempään tilaisuuteen, mutta ne 4-kymppisten tohtorien karonkat joissa minä olen ollut, ovat olleet oikein vapautuneita juhlia, joissa akateemisia perinteitä on noudatettu iloisella mielellä eikä ryppyotsaisesti.

ollaan oltu kaksi kertaa mukana matkalahjakorttiporukassa. Ihan kiva lahja on ollut kuulemma. Helppo lahjan antajalle, etenkin jos ei tunne väittelijän väitöskirjaprosessia kunnolla ja ei osaa ostaa siihen liityvää.

niin voisit vähän kertoa minkä alan ihminen väittelee, minkä ikäinen, mies vai nainen, mitä harrastaa?

Olen vienyt lahjaksi lahjakorttia, hienoa sählysettiä (sählyfriikki tohtori), lahjakorttia puutarhaliikkeeseen... Mitään isoa ei yleensä viedä, koska juhlatiloissa se voi olla hankalaa. Mutta tuo sählyseti oli kyllä iso... :)

Jos kyseessä on väitös, niin tässä muutamia lahjoja, joita olen vienyt/saanut:

- Kavereiden tekemä kansitettu laulukirja, jossa välissä kuvia, muisteluja ja muuta vastaavaa.

- Laserpointteri (tämä on yksi parhaista halvoista lahjoista tohtorille)

- Viinapullo ja hienot snapsilasit, joissa kaiverrettuna päivämäärä

- Kovalle kahvinjuojalle kunnollinen espressokeitin ja -kupit

Lahjakortit ovat minusta hieman tylsiä, mutta tietysti rankan puurtamisen jälkeen lahjakortti kampaajalle, kauneushoitolaan tms. voi olla hauska. Tällöin sinun tulee tuntea väittelijä hyvin, ja jotenkin mainita lahja puheessasi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat