Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Että mua ottaa päähän sellaiset kaikkitietävät täydellisinä äiteinä itseään pitävät, jotka aina ovat arvostelemassa ja päsmäröimässä muita. Kun jotain neuvoa olen täällä kysynyt vaativan lapseni suhteen, niin en yhtään neuvoa ole saanut (empatiaa joiltakin ihanilta tyypeiltä kyllä!). Miksi te ette jaa tuota suurta tietämystänne muiden kanssa? Vai onko niin, että olette vaan päässeet omien lastenne kanssa helpolla ja siksi ette osaa vastata mihinkään vaikeampia lapsia koskeviin asioihin????

Kommentit (15)

Minulle ei ole selvinnyt, miten se on joltain toiselta äidiltä pois, jos minulla on ns. vaativa vauva / vaikea vauva / high-need baby. Enkä sitäkään ole ymmärtänyt, että miksi tuo joillekin tarkoittaa automaattisesti sitä, että äitiä täytyy alkaa syyllistämään.

Jos ei asiasta ole omakohtaista kokemusta, niin miksi on niin vaikea olla kommentoimatta mitenkään.

vaativat lapset ovat siinäkin mielessä vaativia, että mikä toimii yhdelle, ei toimi ollenkaan toiselle. Esim. meillä joku holding, mitä täällä hehkutetaan, ei toimisi ikipäivänä. Lapsi on ollut alusta saakka sellainen luonne, ettei siedä raivon hetkellä mitään rajoittamista. Holding vain kasvattaisi raivoa. Susta ehkä siis tuntuu, että saat ihan tyhjänpäiväisiä ohjeita, mutta joku toinen samassa tilanteessa oleva saattaakin niistä hyötyä!

Oma juttunsa on tietysti nämä kaikkitietävät, joiden mielestä lapsessa tai äidissä on vikaa, jos elämä ei ole aina ruusunpunaa ja saippuakuplia. Mutta aika harvassa tällaisia besserwissereitä oikeasti on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kuvittelevat, että sen vaativan vauvan äiti ei osaa mitään (näin kärjistetysti sanoen).

Eli jos äiti vain toimisi esim. vaistojensa mukaan niin ei se vauva esim. ollenkaan huutaisi vaunuissa hereillä ollessaan vaan köllöttelisi siellä tyytyväisenä..

Kun joskus minäkin täällä johonkin tilanteeseen pyysin apua ja sain neuvoja varmaan viisitoista eri juttua, niin oikein itseäkin ihmetytti, että niitä kaikkia oli meillä jo kokeiltu! Eihän sitä enää itsekään muista, mitä kaikkea on yritetty, ennen kuin joku palauttaa ne jutut mieliin.

Ja kun ei vastauksista löytynyt ratkaisua, niin sitten lopulta joku totesi, että meidän lapsi ei ole ihan normaali. Kai se tuli siinä kohdassa, kun ei enää mitään muuta vastattavaa ollut.

Vaan normaali tuo on. Monet fyysiset ja henkiset jutut on tutkittu, eikä pienintäkään vikaa ole löytynyt.

5

kerran ääneen ihmetteli, että miksi vauvani kitisee vaikka teen kaiken oikein?

Hänelle oli ihmeellistä myös se, että vauvani raivostui autossa, ei viihtynyt yksikseen hereillä pinnasängyssä jne. Hänen lapsensa kun ei vauvana itkenyt melkein koskaan, ystäväni vei lapsensa sen vuoksi ihan lääkärillekin. Normaali oli ja normaaleja taitavat olla nämä high-need vauvatkin.

8

malliesimerkki tästä!

Siinä ketjussa oli yksi loistova äiti, jonka mukaan valjaita ei tarvita, kunhan vaan pari kertaa sanoo lapselle miten kaupungilla kuuluu kävellä :)

Eli ne, joiden vilkkaat taaperot käyttää valjaita, eivät vain ole opettaneet lapsilleen kuinka kaupungilla kuuluu kävellä...

Vierailija:

Lainaus:

vaativat lapset ovat siinäkin mielessä vaativia, että mikä toimii yhdelle, ei toimi ollenkaan toiselle.

Mutta aika harvassa tällaisia besserwissereitä oikeasti on.

Ei tavallisetkaan lapset oo mitään koneita, jotka saadaan jokaikinen toimimaan tietyllä tavalla, kun painetaan tietystä napista. Eli siinä mielessähän jokainen lapsi on vaativa, että jokaiselle vanhempien täytyy etsiä ne keinot, jotka toimivat juuri sen yksilön kanssa.

Vaativan kanssa vaan sitten mikään keino ei anna toivottua tulosta. Muutaman sadan yrityksen jälkeen sitten joku holding-neuvo todellakin tuntuu turhauttavalta, kun kenellä tahansa vanhemmalla on tullut mieleen sitä kokeilla jo alkumetreillä.

Mutta sitä en kiellä, että ilman muuta missä tahansa ketjussa oleva mikä tahansa neuvo voi hyödyttä jotain lukijaa. Ja sehän on tän palstan hienous, että täällä vilisee vinkkejä.

Ja tuosta besserwisser-asiasta olen toista mieltä. Tällä palstallahan niitä on aivan yliedustetusti. Ja kyllä mulla ainakin tosielämässäkin niitä on lähipiirissä muutama, eikä niitä pysty välttelemään, jos ne on terveydenhoitaja, lähisukulainen ja vanha hyvä ystävä.

Näinhän sen täytyy mennä. Ja kyllä kai siihen vielä kuuluu sekin, että toista tallomalla saa omaa " itsetuntoa" ylemmäs. Ja vaikka en itseäni ihan hölmönä pidäkään, niin kai minäkin sitten hölmö olen, kun asetun tänne tallottavaksi. Onneksi tallojien seassa on aina niitä tukijoitakin, joita ei tosielämässä ole helppo löytää. Ja niitä saadakseen on vain kestettävä ne tallomisetkin.

Viitonen

joittenkin äitien vastauksissa on se että ne pitää niitä asioita joissa niiden vauvat on helppohoitoisia niinä asioina joissa he itse ovat onnistuneet kasvattamaan lapsensa hyvin ja ne asiat mihin tarviivat vastauksia niin ne on sit niitä temperamenttikysymyksiä.

Ja siis oikeesti vaativa, eikä vain mun kuvitelmissa. Niin totta maar minua on pidetty vain laiskana äitinä ja huonona ymmärtämään lastani.

Joskus sitten ajattelin, että jos kerran minä olen niin osaamaton, niin kysytään sitten täältä palstalta, että miten muut äidit ovat toimineet niissä tilanteissa, jotka meillä ovat olleet kaikkein uuvuttavimpia. Joihinkin kysymyksiin on joitain hitusen auttavia vinkkejä tullut, mutta moneen myös en ole saanut minkäänlaista vastausta useista yrityksistä huolimatta.

Tästä oon päätellyt, että kyllä nuo kuvaamasi palstalaiset vain kuvittelevat joidenkin äitien olevan niin tampioita, ettei tosikaan. Ja itse sitten luulevat olevansa niin paljon fiksumpia.

Mutta niin se vain menee. Ei me sitä tosiasiaa saada sun kanssa muutettua, mutta jos tuulimyllyjä vastaan halutaan taistella, niin sitä kyllä voidaan tehdä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat