Seuraa 

Eräässä edellisessä ketjussa erään mielestä vanhemmat jotka asuvat kalliilla alueella ja laiminlyövät lapsiaan kun rahoittavat elämäntyylinsä työssäkäymällä. Kun kerran suoraviivaisia johtopäätöksiä tehdään, niin onko tullut mieleen, että nämä " kallista asumista" työssäkäymällä rahoittavat ihmiset myös maksavat veroja siitä " hulppeasta" palkasta jota tienaavat sillä aikaa, kun heidän jälkeläisparkansa viruvat kaoottimaisessa tarhassa ja niillä verorahoilla maksetaan mm.

asukaspuistot, leikkipuistot, avoimet päiväkodit, sekä lapsilisä, äitiyspakkaus, hoitoraha, neuvola, rokotukset, kodinhoitotuki, ilmaiset bussiliput rattaiden kanssa matkustavaille ja muita suorastaan luxus tukia ja aktiviteetteja lapsiperheille mitä Suomessa tarjotaan ?!?!?!?!?!?!!?!?

aivan turha sanoa, että niin, kyllähän minunkin mieheni käy töissä ja tienaa ja maksaa veroja. ne pennoset ei todellakaan kata esim 4 henkisen perheen kuluja ja etuja mitä esim kotiäidit kuluttavat lapsineen tukka sojossa päivittäin. En yhtään ihmettele että lapsettomat korkeasti koulutetut ammattilaiset muuttavat suomesta, lapsiin syydetään aivan tolkuttomasti rahaa, ja lisää kuulemma tarvittaisiin. Kun tosiaan kaikilla alueilla ei ole perhepuistoavoinpäiväkotikerholaululeikkituutilullaa palveluja....

muutamalle tällä palstalla voisi olla yhteiskuntaopin ja talousasioiden PERUSoppitunti tarpeen jotta se kolikon toinenkin puoli valkenisi!!! aika monta syyttävää sormea varmaan laskisi alas ja voisi miettiä itse kukin että miten yhteiskuntaa voisi kehittää monipuolisemmaksi ja nykyihmistä, kaikkia meitä, paremmin palvelevaksi.

Voisi edes JOSKUS tulla työssäkäyville äideille kiitosta sen sijaan että aina heitetään lokaa ja nalkutetaan että jos kerran tehdään lapsia niin ne hoidetaan kotona. kyllä siinä liukumäet saisi ruostua rauhassa ja neuvolakäynnit loppuisivat seinään kun puolet työväestä kasvattelisi lapsia kotonansa.

Ehkä juuri siksi ennen ei ollut näitä puistoja ja kerhoja ja ryhmiä ja muita etuja, kun niihin ei ollut rahaa!? onko tullut mieleen?! ennenkin lapset kasvatettin kotona, oli kotäitejä, mutta silloin todellakin oltiin KOTONA tai lapset leikkivät naapurissa taikka metsässä taikka kaupunkien asfalttipihoilla. mutta nyt kun talous on kohentunut, naisten työssäkäymisprosentti kasvanut, ja ajat muuttuneet, on siitä hyötyneet kaikki!

Kunhan tämä kirjoitus saisi edes yhden ihmisen ottamaan ne sukupolvilta toisille siirtyneet silmälaput pois silmiltä ja katsomaan sitä naapurin muijaa ja sen perhepoliittisia valintoja vähän avarammalla mielialalla- niin hyvä olisi.

Alkaa nimittäin ottamaan todella pahasti pannuun työssäkäyvien äitien valintojen julkinen ja täysin häpeämätön parjaaminen.

Sivut

Kommentit (32)

Ja sitten toisekseen, ei vaan varmaan kannata kenenkään niin hirveästi haaskata energiaa toisten elämisen pohtimiseen, ei töissä eikä hiekkalaatikon reunalla.

maksat tänne niitä hulppeita veroja? Tässä keskustelussa on kysymys myös siitä, että jos laki kerran Suomessa menee niin, että kaikilla on oikeus kunnalliseen päivähoitoon, niin silloin kaikilla on siihen oikeus. Piste. Ei vain työssäkäyvillä. Muuten lakia pitäisi muuttaa. Jotkut kun yrittävät asettaa työssäkäymisen vuoksi itselleen jotain kruunua päähän ja haukkuvat kotona olevia äitejä laiskoiksi ja itsekkäiksi, varsinkin jos he käyttävät yhteiskunnan heille lailla säätämiä palveluja. Halusin tuoda esiin sen näkökulman, että myös töissä käydään itsekkäistä syistä. Vai käytkö työssä siksi, että haluat maksaa veroja, jotta muut hyötyisivät raatamisestasi:) ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aikamoinen teksti, ja provokaatioksi tarkoitettukin. Jotta mahdollisimman moni voisi vetään sen herneen nenuliin. Mikä ihme on, että näistä asioista pitää aina tapella?

Itse olen työssäkäyvä ns. uraäiti ja lapseni on *hui* päiväkodissa (jossa btw viihtyy erinomaisesti, minä en viihtynyt pitkään kotona). Olin kotona siihen saakka kun hän oli 1 v 3 kk.

Enemmänkin kaipaisin taloustiedon oppitunteja niille, jotka muissa ketjuissa puolustelevat tukien väärinkäyttöä, esim. sitä että mies asuu virallisesti jossain muualla, jotta saadaan yksinhuoltajille tarkoitetut avustukset. Puolustelijoiden pointti on se, että " ei se ole sinulta poissa" . Mielelläni maksan vähempiosaisten asumisen, ruuan jne muun välttämättömän, mutta en kenekään kaljanjuontia, merkkivaatteita tms. enkä hyväksy huijaamista missään muodossa. Mielelläni myös maksan, jos joku haluaa ja viitsii hoitaa lapsiaan kotona. Tosiasia on, että se tosiaan maksaa yhteiskunnalle paljon enemmän kuin kotihoito.

Ja toinen juttu ovat he, joiden mielestä mitään saavutettuja etuja, mm. kouluja, leikkipuistoruokailua jne ei saa lopettaa. Mistähän niihin kuluvat rahat sitten saa ottaa pois, koska sitä ei " vaan synny jostain" .

Ihan virkistävää silti kuulla joskus myös työssäkäyvien äitien ylistystä. Useimiten sitä saa näillä palstoilla kuulla olevansa ihan pohjasakkaa ja aiheuttavansa lapselle mielenterveydellisiä ongelmia (joku aikaisempi kirjoittaja, hei haloo, ihan oikeasti!)

Silti jokaisella on oikeus esittää omia kokemuksiaan ja näkemyksiiään täällä palstalla. En ole parjannut ketään nimimerkkejä enkä toisen ratkaisuja. Joten ihan turhaan olet ilkeä. Tottaka päätelmäni tässä ovat induktiivisia, kuten lähes kaikki muutin.

Silti sinä et voi poistaa sitä tosiasiaa, että myös työssäkäyvien vanhempien lapsista kasvaa onnellisia. Miksi sinun pitäisikään? Itse ainakin olen onnellinen, mitä enemmän onnellisuutta ympärillä näkyy. Meidän ja muiden perheissä. Onnellisuus koostuu niin monesta asiasta. Miksi tähän aina täytyy vetää ääripäät mukaan. Eivät kaikki työssäkäyvät vietä töissä kahdeksaa tuntia päivässä ja käy sen jälkeen viikonloppuna bailaamassa.

Toisaalta, mitäpä sillä on väliä, mitä joku vieras ihminen ajattelee. Kun itse tietää kuitenkin, että tekee perheensä kannalta oikein.

t kotiäiti, joka ei voi sietää toisten ratkaisujen parjaamista ja jolla on kyllä takana kehityspsykologian opintoja ja maalaisjärki sen lisäksi

Pompelmo:

Lainaus:

Ihan virkistävää silti kuulla joskus myös työssäkäyvien äitien ylistystä. Useimiten sitä saa näillä palstoilla kuulla olevansa ihan pohjasakkaa ja aiheuttavansa lapselle mielenterveydellisiä ongelmia (joku aikaisempi kirjoittaja, hei haloo, ihan oikeasti!)

Koska viittaat kirjoitukseeni, provosoidun lisää, ja korjaan. Minähän nimenomaan sanoin että en väitä kotihoidon olevan parempi. Mutta annettakoon meidän jotka haluavat, uskoa kehityspsykologeja, joiden mielestä paras paikka alle 3-vuotiaalle on koti. Minä koen, että lapseni paras hoitopaikka on kotona. En kai minä muuten kotona olisi!

Silti EN tarkoita, että muut eivät saisi viedä lasta hoitoon.

En edes henkilökohtaisesti tunne ketään, joka hoitaisi yli 2-vuotaista lasta kotona. Suurin osa palaa töihin aika nopeasti. Ja näiden mielestä lapsen paras on päiväkoti. Ja näin voi ollakin.

Mutta eikö paras olisi, että myös me jotka hoidamme lasta kotona, emme joutuisi kamalasti kärsimään siitä taloudellisesti?

Edelleenkään en ymmärrä, että missä töissäkäyviä pienten lasten äitejä Suomessa julkisesti parjataan.

KIITOS JA KUNNIOITUS KAIKENLAISILLE LAPSIAAN RAKASTAVILLE ÄIDEILLE - MUSTILLE, VALKOISILLE, LAIHOILLE, LIHAVILLE, TYÖSSÄKÄYVILLE, TYÖTTÖMILLE, KOTIÄIDEILLE, KODITTOMILLEKIN, VIHREÄSILMÄISILLE, MUSTAHIUKSISILLE, SILMÄLASEJA KÄYTTÄVILLE, PUNTTISALILLA KÄYVILLE, SOHVAPERUNOILLE, ARKIREALISTEILLE, TAIVAANRANNANMAALAREILLE, TIUKKIKSILLE, RENNOILLE, AHKEROILLE SIIVOAJILLE JA LEIPOJILLE, BOHEEMEILLE, KAKSIKYMPPISILLE, NELIKYMPPISILLE JA VIELÄPÄ ISOÄIDEILLEKIN - SEKÄ HÖSSÖTTÄVILLE ETTÄ RIITTÄVÄN ETÄÄLLÄ OLEVILLE.

ALAS TYMPEÄ VASTAKKAINASETTELU JA NAIIVI OMAN ITSEN KOROSTUS NEGATIIVISTEN PEILIKUVIEN AVULLA. MÄÄRÄNPÄÄHÄN VOI LÖYTYÄ USEAMPI HYVÄ REITTI. JOS VIIHTYY OMALLA REITILLÄÄN JA NÄKÖALOILLAAN RIITTÄVÄN HYVIN, EI YLEENSÄ OLE TARVIS TEHDÄ MUSTAVALKOISIA HYÖKKÄYKSIÄ TOISTEN POLUILLE.

Huhhuh, mitä tekstiä!

Ehkäpä tarkoituksesi oli provosoida ...? vai pitäiskö tuo viestisi ottaa tosissaan?

Työssäkäyviä äitejä ei mielestäni Suomessa todellakaan julkisesti herjata! Missä muka?

Tätä palstaa ei mielestäni voi julkiseksi sanoa, täällähän ollaan anonyymeina. Ja kotiäidit eivät ainakaan mediassa (julkisuudessa) saa mitään hehkutusta, joten ehkäpä monet kotiäidit tällä kanavalla saavat sitä vertaistukea valinnalleen.

Kun kotiäitiys joka tapauksessa yleensä laskee perheen tuloja, niin eikö se kerro jotain siitä (ali)arvostuksesta mitä kotiäidit yhteiskunnassa saa osakseen?

Kun kerran kehotat muita taloustieteen kursseille, niin sinäkin varmaan tiedät, miten paljon päivähoito yhteiskunnalle maksaa. Eli en kyllä ihan niele tuota väitettäsi siitä, että kotihoito tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

Enkä ymmärrä mihin viittaat sillä, että kotiäidit kuluttaa - en nyt muista mitä tarkalleen sanoit.

Itselläni ainakin motivaatio mennä töihin olisi nimenomaan raha. Olisi kiva ostaa vaatteita joskus ihan uutenakin. Se siitä kuluttamisesta.

Minä väitän, että suurin osa töissäkäyvistä äideistä tulisi toimeen kotihoidontuella, siinä missä muutkin kotiäidit. Kaikilla ei ole edes tienaavaa miestä, ja silti tulevat toimeen!

Eli useimmissa tapauksissa töihin mennään siksi, että halutaan, eikä siksi että on rahallisesti pakko. Siis useimmissa tapauksissa, esim. yksinhuoltajilla on varmasti aika vaiketa jäädä kotiin pitkäksi aikaa.

Ja, osa meistä kotiäideistä myös ajattelee, että kotona hoidetut lapset saattavat vaikkapa joskus tulla yhteiskunnalle halvemmiksi. Halvemmiksi siinä mielessä, että saatamme jopa uskoa, että se on lapsen mielenterveydelle parempi. Voipi jopa olla että säästetään tulevaisuuden masennuksenhoitoon tarvittavia rahoja.

JA en väitä, että kotihoito on parempi, sillä moni saattaa viedä lapsen päivähoitoon siksi, että kokee sen olevan lapsen mielenterveydelle parempi. Antakaamme siis ihmisten, myös kotiäitien, tehdä valintansa rauhassa.

Mutta nuo väitteesi kotiäitien tuhlailuista ja yhteiskunnan varojen kuluttamisesta on kyllä täyttä potaskaa.

Lontoossa se ei ole mahdollista... Eli menee hiukkasen OT, mutta ESIMERKIKSI (muitakin maita ja käytäntöjä toki on, mutta niistä ei omakohtaista kokemusta) Britanniassa - ja etenkin Lontoossa, missä itsekin olen asunut - päivähoito yksistään on niin kallista, että tavallisen pulliaisen pitää aika tarkkaan valita, hankkiiko lapsen ylipäänsä ja jos, niin hankkiiko sitten lapselle sisaruksen vai pitääkö työpaikkansa, molempia kun ei voi saada. Ja sitten on herrassaan, saako uutta työpaikkaa, kun lapsi 4-vuotiaana menee esikouluun (klo 9-15), ja jos saa, niin millaisen, eikä oikein voisi olla kokopäivätyössä, kun lapsen " työpäivä" on kuusituntinen. Jne.jne... (Ja huom! Nyt on siis kyse lähes poikkeuksetta ÄIDEISTÄ ja heidän työllistymisestään, ei isistä...)

Minustakin täällä tuntuu olevan vallalla tuo kotihoidon ylistys, sanotte mitä sanotte. Varmaan riippuu omasta näkövinkkelistä tietenkin... Itse en todellakaan ymmärrä, miksi ihmeessä jompi kumpi leiri pitää tuomita ja teilata. Miksi on niin vaikeaa ymmärtää, että meitä on moneksi ja se, mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle - ILMAN, että toinen ihminen on sitten " huonompi" ... Minusta on käsittämätöntä väittää, että vain ja ainoastaan kotihoito on jokin ratkaisu ja autuaaksi tekevä asia, kun kyse on aina kustakin perhekokonaisuudesta. Se kokonaisuus on se, mikä niitä mielenterveysongelmia saa aikaan - tai on saamatta...

Akane:

Lainaus:

Mielenterveysongelmat (masennus, päihteidenkäyttö yms.) on korkeimmalla tasolla Suomessa ikinä

Nykyäidit eivät yhä useammin osaa olla läsnäolevia äitejä lapsilleen (tästä oli jokin tutkimus joskus, että johtuuko tämä nykyäitien kyvyttömyys siitä, että heidän äidit eivät olleet fyysisesti läsnä)

Itse olen puolestani jo pitkään kummastellut, kauhistellut ja surrut sitä, miten huonosti tämän Suomemme LAPSET nykyään voivat... Siis ne ala-aste- ja jopa päiväkoti-ikäiset, joita on kotona hoidettu sen 3 vuotta... No, tämä nyt on yhtä älytön kärjistys kuin tuo ylläolevakin, mutta en voi olla miettimättä, onko todella lasta parhaalla mahdollisella tavalla kehittävää tämä nykymaailman meininki, jossa kaikki toiminta on koko ajan ohjattua ja yksi aikuinen on omistautunut ainoastaan ja vain hoitamaan (ja viihdyttämään!) lasta/lapsia vähintään sen 3 vuotta. Vanhemmat kun nykyisin esim. lasten harrastusten takia luopuvat lähes kaikesta omasta. Ovat valmiita kuskaamaan ja maksamaan ja hankkimaan ja raatamaan - ja kaikki tämä ihan ilman muuta, että lapsi saa aina mitä haluaa eikä mieltä tarvitse pahoittaa... Lapsi on kaiken alfa ja omega. (No, tuo pätee kyllä työssäkäyviinkin vanhempiin ja paremmin vielä vähän isompiin lapsiin.) Sitten ihmetellään ja kummastellaan, miksei ne viihdy koulussa ja kumma on kun ei ne osaa käyttäytyä... Kun siellä onkin 20 samanlaista, jotka ovat tottuneet saamaan kaiken ja olemaan keskipiste. Sitä paitsi, minusta ainakin nuorten nykyäitien jonkinasteinen kyvyttömyys johtuu nimenomaan siitä, että kaikki on heidän eteensä tehty vähän liiankin kanssa... Ei ole ollut sitä oikeaa arkielämään - tai ainakin vähemmän kuin vielä silloin paljon parjatulla 60- ja 70-luvulla, jolloin äiti ei ehtinyt leikkimään ja viihdyttämään kun piti pestä nyrkkipyykkiä (tai pulsaattorilla) ja ruuanlaittokin oli aivan toista kuin nyt. Eineksiä ei ollut, mutta ei myöskään puolivalmiita peruna-sipulisuikaleita ja marinoituja broilereita...

Eihän PIENEN lapsen kotihoidossa ole yhtään mitään vikaa, päin vastoin! Mutta itselläni on myöskin kokemusta jo 8kk vanhan vauvan päivähoitoon viemisesta ja hyvä ja kunnollinen sekä kohtuullisen itsetunnon omaava ja muita kunnioitava ja huomioiva miehenalku hän nyt ainakin on! En tietty tiedä, mitä traumoja tulevaisuus paljastaa, mutteivät ne nyt ainakaan näy. Paremminkin päin vastoin.

Itse olen vilpittömästi sitä mieltä, että molempi parempi aina oman itsensä ja perheen tyylin ja jaksamisen ym.mukaan. MUTTA kaikkis tärkein fakta on se, että päiväkotiryhmät (ja koululuokat) ovat aivan liian suuria ja olen saletti, että niihin satsaaminen olisi äärettömän tärkeää ja ratkaisisi jo monta ongelmaa tai ongelman alkua, kun meillä kuitenkin OIKEASTI sitä rahaa on. Päivähoidon monimuotoisuutta tulisi myöskin rutkasti lisätä. Suomi on rikkaampi nyt kuin koskaan, mutta lapset ja vanhukset (sekä mielenterveysongelmaiset ym.) ovat tunnetusti helppo säästökohde. Keskustatunneleita rakennetaan ja jalkapallohalleja, muusta toisarvoisesta puhumattakaan... Älytöntä touhua.

Nojoo, oikein hyvää vappua kumminskin kaikille - niin työssäkäyville kuin kotihoitajillekin!!

Tästä Andinan tekstistä...

andina:

Lainaus:

Minä väitän, että suurin osa töissäkäyvistä äideistä tulisi toimeen kotihoidontuella, siinä missä muutkin kotiäidit. Kaikilla ei ole edes tienaavaa miestä, ja silti tulevat toimeen!

Eli useimmissa tapauksissa töihin mennään siksi, että halutaan, eikä siksi että on rahallisesti pakko.

Mistä sinä tämän taas tiedät? Mistä ihmeestä tämä porukka on peräisin, joka tietää niin toisten äitien motivaatiot, tulot kuin menotkin. Ja toisakseen mitä pahaa on siinä, että menee töihin???? Se tuntuu olevan niin kauhean paha asia, että äiti haluaa mennä töihin ja lapset menevät päiväkotiin. Eikö ne päiväkodit sitä varten ole, että äideilläkin on mahdollisuus käydä töissä kodin ulkopuolella?

andina:

Lainaus:

Ja, osa meistä kotiäideistä myös ajattelee, että kotona hoidetut lapset saattavat vaikkapa joskus tulla yhteiskunnalle halvemmiksi. Halvemmiksi siinä mielessä, että saatamme jopa uskoa, että se on lapsen mielenterveydelle parempi. Voipi jopa olla että säästetään tulevaisuuden masennuksenhoitoon tarvittavia rahoja.

Eli töissäkäyvät äidit altistavat lapsensa päiväkodin kautta mielenterveysongelmille. Eiköhän nyt hei mennä pikkusen liian pitkälle näissä syytöksissä? Mitenkäs me -70 luvun lapset, kun se äitiysloma oli aika lyhyt...

andina:

Lainaus:

JA en väitä, että kotihoito on parempi, sillä moni saattaa viedä lapsen päivähoitoon siksi, että kokee sen olevan lapsen mielenterveydelle parempi. Antakaamme siis ihmisten, myös kotiäitien, tehdä valintansa rauhassa.

Eiköhän nyt moni (=suurin osa) vie lapsensa hoitoon ihan sen takia, että menee nyt vaan yksinkertaisesti itse töihin ja se lapsi tarvitsee päiväksi hoitopaikan. Turha tästä nyt on niin kauhean monimutkaista asiaa tehdä :)

Akane:

Lainaus:

Joten pyydän, antaa olla viimeinen kerta kun luen, että " minun äitini oli äitiyslomalla vain 3kk mutta olen ihan kunnossa!" -koska ne jotka eivät ole kunnossa tuskin kirjoittavat tälle palstalle.

En siis yleistäisi mustavalkoisesti, että kotihoito on hyvä ja päivähoito on paha. Lapsen hyvinvointi riippuu niin monesta muustakin asiasta.

Minusta Suomessa kyllä arvostetaan kotiäitiyttä, mistä osoituksena on juuri mm. se, että äitiysloma on pitkä ja hoitovapaan mahdollisuus on olemassa. Monissa muissa maissa äitiysloma on huomattavan paljon lyhyempi ja vauvan joutuu laittamaan hoitoon jopa jo muutaman viikon ikäisenä, ellei halua menettää työpaikkaansa. Ja tästäkin huolimatta näissä maissa kasvaa tasapainoisia kansalaisia - varmasti myös tasapainottomia, mutta syy ei välttämättä ole varhaislapsuuden hoitomuodon.

Itse en kuitenkaan käy töissä talous- tai yhteiskunnallispoliittisista syistä, vaan siksi, että elämiseen tarvitaan rahaa.

myös minä provosoiduin. Olen siitä pahoillani. Tämä nettipalstailu opettanee ainakin itsehillintää ja kykyä muotoilla sanottavaansa.

Hyvää Viikonloppua minunkin puolestani kaikille keskustelijoille!

Eiköhän enemmistö suomalaisista maksa jossain vaiheessa elämäänsä veroja (toivottavasti). Näin myös ne jotka ovat kotiäitejä, eivät pelkästään heidän miehensä.

tuli aivan mieleen että lontoonmami ei välttämättä ole oikea henkilö vaan se on itse Ben Zyskowicz tai joku muu hallituksen/kokoomuksen/työkkärin edustaja joka käyttää sitä nimimerkkinään ja jonka yritys on saada enemmän negatiivistä fiilistä kotiäideille iskemällä tälle palstalle. Eteenkin juuri kotiäidithän ovat olleet heille murheenkryyni.

Itsellä sorahti korvaan vuosi sitten neuvolassa, (oma lapsi oli silloin 2 vuotias) niin neuvolatäti kehotti menemään HETI työppäriin hakemaan töitä ja lapsi hoitoon. Eikä ollut mikään vitsi.

käynyt siellä töissä, opiskellut, maksanut veroja ja nauttinut verojen tuomista eduista. Lapseni on ollut useassa euroopan maassa koti ja päivähoidossa. ystäväni ovat suomessa ja jotkut ovat kotona hoitamassa lapsia, joidenkin lapset käyvät tarhassa. Todellakin katson heidän ja muiden valintoja avaralla mielellä, ja suon heille mahdollisimman onnellisen pikkulapsiajan, tekivätpähän sen miten tahansa.

en todellakaan kutsu kotiäitejä siivellä eläjiksi, olen ollut sitä itsekkin niin suomessa kuin muuallakin, ja nautin siitä ajasta suuresti.

Suurempi osa naisista, jotka jäävät kotiin hoitamaan lapsia, saavat enemmän kuin sen yhden lapsen ja ovat kotona 3-6 vuotta, tai jopa 9 vuotta.

Julkisuudessa todellakin syytetään töissäkäyviä vanhempia, ja etenkin naisia, ajan puutteesta lapsille, pitkistä tarhapäivistä, lapsien sairastelukierteestä, ja muista lapsille haitallisista asioista. Suomessa ei tarvitse lehdissä kirjoitella päiväkoteja vastaan päivittäin sen olevan " julkista parjaamista" , vaan ihmisillä ei ole mitään estoja työssäkäyvien äitien valintojen arvosteluun, sen katsotaan olevan täysin vapaata riistaa. Sen takia kirjoitin tuon aloituksen, koska se todellakin harmittaa kaikkien työssäkäyvien äitien puolesta, myös itseni. ei työssäkäyvät äidit tarvitse kruunua ja suitsutusta, kuten eivät tarvitse kotiäiditkään, taikka osa-aika työtä tekevät taikka työttömät äidit. Vapaan ja vastuuttoman arvostelun soisi vain loppuvan. eikä kirjoitus ollut tarkoitettu provokso, vaan kuten sen lopussa sanoin, toivon että edes yhden ihmisen mieli vähän avartuisi näkemään se kolikon toinenkin puoli.

Tämä palsta on muuten julkinen, kaikki mitä on Internetissä, on julkista. Siitä on aivan turha kiistellä, vaikka olisi kirjautumiset ja salasanat, niin julkinen foorumihan tämä on. Jokainen ihminen jolla on internetselain käytössään tällä maapallolla, voi tulla tänne lukemaan kaikkia kirjoituksia.

Miksi käyn töissä ....? Siksi, että ainoastaan tekemällä töitä saa rahaa, ja rahaa tarvitaan ruokaan, vuokraan, vaatteisiin ym tavalliseen elämiseen. Miksi miehesi käy töissä? miksi kukaan käy töissä? sori vaan, mutta harvinaisen typerä kysymys esittää ihmiselle tässä maailmassa, ellet itse asu keräily-yhteiskunnassa missä luonto tarjoaa kaiken tarvitsemasi ... Lottoan kyllä säännöllisesti, jos sitä kautta saisi rahaa, niin sitten voisin harkita työssäkäynnin lopettamista, mutta muuten en kyllä halua olla tilanteessa jossa puiston vartija tulee tökkimään meitä kepillä, että pois siitä penkiltä nukkumasta.

eikö oikeasti muka työssäkäynti ja yleinen vaurastuminen ja yhteiskunnan kehittyminen käy käsikädessä?

tai noh, voisihan tietty lopettaa työssäkäynnin ja muuttaa takaisin suomeen ja tehdä toisen lapsen, sillä me elettäisiin koko perhe ;-) !

okei, sori toi oli aika provosoivasti sanottu, mutta todellisuudessa se olisi ainoa mahdollisuus selviytyä, jos tänään irtisanoisin itseni. suomessa pitäisi asua ja olla kirjoilla 6kk, tulla raskaaksi, ja avot, ansiosidonnaista äitiyspäivarahaa! Ja enpä siinä tilanteessa kehtaisi todellakaan marista siitä, että työssäkäyvät vanhemmat haluavat etuoikeuden tarhapaikkoihin.

...kun aihe on niin mielenkiintoinen.

Paitsi että muiden valintojen arvosteleminen on tyhmää, pidän erittäin ilkeänä ja tarpeettomana sitä, että kirjoitetaan äitien työssäkäynnin aiheuttavan lapsille mielenterveysongelmia. Ja vielä ilman mitään todisteita -näitä asioita kun on mahdotonta aukottomasti todistaa. Ja entäs sitten, jos mielenterveyden ongelmista kärsivät eivät olekaan täällä kirjoittamassa. Ei ole moni muukaan.

Itse olen työssäkäyvän ns. uraäidin lapsi. Silti tiedän, että onnellisuuteni on ollut perheelleni kaikki kaikessa ja on sitä edelleen. Suhteeni vanhempiini ovat erittäin lämpimät siitä huolimatta, että olen ollut päivät muiden hoidossa. Ja näin on omankin lapseni kanssa. Kaikki töiltä jäävän ajan vietän lähes 100 %:sti lapseni kanssa ja hän on onnellinen ja tasapainoinen. Olen todella pahoillani, jos hänellä työssäkäyntini vuoksi ilmenee mielenterveyden ongelmia. Niin voi käydä, mutten usko. Varmasti siihen on sitten jotain muitakin syitä.

Joten eiköhän kaikki vain arvosteta kerrankin muiden tekemiä valintoja ja puhuta vain asioista, joista on kokemusta tai aukotonta tietoa.

pääsiäistipu:

Lainaus:

tällä kertaa. Olen miettinyt myös sitä, että ei hoitovapaalla oleva äiti ole todellakaan " saajan" asemassa ja heruta rahoja työssäkäyviltä. On katsokaas niin, että eläkettä ei hänelle kerry. On myös niin, etä hän on synnyttänyt veronmaksajia, jotka maksavat sitten jatkossa myös näiden työssäkäyvien eläkkeitä.

Kyllä nykyisin hoitovapaalla karttuu eläke. Mutta se nyt on vähintä!! Ja kovin pienistä summistahan on kyse, mutta kumminkin.

Ja tosiaan, välillä kun on köyhänä yyhoona pakko tukeutua valtionapuun, pieni lohtu on se, että omat lapseni toivon mukaan kartuttavat sitten joskus verokassaa runsaalla kädellä. Ja hoitavat meitä sitten vanhainkodeissa... ;-)

Ap:n vuodatus oli provosoiva, mutta oli siinä totuuden siemen. Nimittäin minuakin ärsyttää nämä kotihoito vs. päivähoito -keskustelut, koska ne etenevät aina samalla tavalla, moralisoiden ja tuomiten. Veroeuroja tarvitaan kipeästi, jotta hoitovapaat yms. systeemit olisivat mahdollisia. Itse ainakin nostan hattua pienten lasten töissäkäyville äideille, kun tavallaan on kaksi työmaata. Jonkun tutkimuksen mukaan kahden työssäkäyvän vanhemman perheissä nimenomaan äiti on se, joka kärsii stressistä työ- ja perhe-elämä yhdistämisessä.

Eiköhän suuri enemmistö meistä äideistä mene töihin viimeistään, kun nuorin lapsista täyttää kolme vuotta. Itse olen hoitovapaalla, mutta kyllä minua huolestuttaa aikanaan edessä oleva lapsien hoitoon vieminen, koska päivähoidon laatu vaihtelee hurjasti hoitopaikasta riippuen.

En tarkoittanut sinua henkilökohtaisesti enkä kirjoitustasi halunnut millään lailla arvostella, ketjua lukiessa jäi vai tuo asenne mieleen kun olin siihen aiemminkin törmännyt ja siksi kirjoitin kärkkäästi.

En ajatellut että loukkaantuisit siitä henkilökohtaisesti, koska luulin kirjoittaneeni ihan yleisesti aiheesta. Olen pahoillani.

Mutta en kyllä kirjoittanut noita mielipiteitä mitä väitit, yritin tuoda toisenlaista näkökulmaa tähän keskusteluun.

Minun mielipidettänihän tästä kotiäiti-työäiti jutusta tuossa ei ollut lainkaan, koska se vasta pitkä juttu olisikin. Ajattelin tuoda vähän lisää ajattelemisen aihetta ja ärsyynnyin kun ajattelin, että koska sinun äitisi on onnistunut yhdistämään äitiyden ja työssäkäynnin, niin automaattisesti se onnistuu kaikilta äidiltä ilman ylimääräistä ponnistelua.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat